https://yliteippaus.fi/

EU-laajuinen uusien polttomoottoriautojen myyntikielto 2035

HiTec

Legenda
Liittynyt
4.4.2017
No johan on EU-herrat erään sortin määräystään taas rusnaamassa :mad:

https://www.hs.fi/talous/art-2000008005774.html
EU valmistelee ”massiivista muutosta”, jonka seurauksena uusien polttomoottoriautojen myynti voi pian loppua Euroopassa

Europarlamentin ympäristövaliokuntaa johtava Pascal Canfin sanoo HS:n haastattelussa, että uusien polttomoottoriautojen myyntikielto vuodesta 2035 alkaen saa paljon tukea.

Kyseessä ei olisi polttomoottoriautojen käyttökielto, eikä esitys lopettaisi käytettyjen autojen kauppaa.

”Jos panemme polttoaineelle veron, sitten meidän täytyy myös huolehtia siitä aiheutuvista sosiaalisista vaikutuksista. Toisekseen monet ekonomistit sanovat, että kysyntä ei ole joustavaa: jos sinun täytyy hakea lapsi koulusta tai mennä töihin eikä tarjolla ole vaihtoehtoja, ajat kuitenkin autolla mutta maksat siitä vain enemmän. Aiheutat silti saman verran päästöjä”, hän sanoo.

”En usko, että ensisijainen työkalu tässä on verot tai hiilen hinnoittelu. Ykkösvaihtoehto on päästöstandardit.”

Ehdotus saa kannatusta myös jäsenmaiden keskuudessa. Keväällä yhdeksän maata Hollannin ja Tanskan johdolla vaati EU:ta kieltämään uusien polttomoottoriautojen myynnin vuonna 2035. Suomi ei ollut mukana vetoomuksessa.

Maailman suurimmat autonvalmistajat näkevät tulevaisuutensa sähköisenä, ja esimerkiksi Volvo on vaatinut poltto­moottori­autojen kieltämistä EU:ssa. Alan vaatimukset koskevat nyt ennen kaikkea toimia, joilla EU vauhdittaa siirtymää sähköiseen liikenteeseen.
 
Eli noin 2045 alkaa keskimääräisen suomalaisen käyttöauton saatavuus hiljalleen laskemaan.

Uskallan nukkua yöni rauhassa  :rolleyes:
 
Olen melkoisen vakuuttunut, että vuonna 2035 täytyy olla aikamoinen erikoistarve, että kukaan ylipäätään harkitsee polttomoottoriautoja.
 
nokonzok sanoi:
Olen melkoisen vakuuttunut, että vuonna 2035 täytyy olla aikamoinen erikoistarve, että kukaan ylipäätään harkitsee polttomoottoriautoja.
Jep. Siihen on NELJÄTOISTA vuotta. Siinä ehtivät kehittyä niin akkuunladattavat sähkikset kuin tulla markkinoille vedystä tai muusta energialähteestä voimansa tuottavat sähkikset.
 
Useimmat autonvalmistajat ovat jo ilmoittaneet nopeammasta aikataulusta kuin 2035
 
Marko_K sanoi:
Jep. Siihen on NELJÄTOISTA vuotta. Siinä ehtivät kehittyä niin akkuunladattavat sähkikset kuin tulla markkinoille vedystä tai muusta energialähteestä voimansa tuottavat sähkikset.
Katselepas historiaa sen 14v taaksepäin esim. kaasuautojen kehitystä, kuinka niidenkin piti tulla ja vallata kotimainen autokanta :rolleyes:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaasuauto#Kaasuautot_Suomessa
Suomen ensimmäinen kaasulla kulkeva bussi alkoi liikennöidä Helsingissä vuonna 1996. Kaasuautojen määrä Suomessa on lisääntynyt merkittävästi 2010-luvun jälkipuoliskolta alkaen. Keväällä 2020 Suomeen oli rekisteröitynä noin 10 400 kaasuautoa, joka tosin vastaa vain noin kolmea promillea maan autokannasta.[33] Kaasu sopii polttoaineena myös Suomen vaativiin ajo-olosuhteisiin, sillä se kestää hyvin pakkasta. Metaanin jäätymispiste on −182 °C.

Suuri osa Suomessa käytössä olevista ajoneuvoista on bi-fuel-ajoneuvoja. Suomessa oli maaliskuussa 2020 n. 40 kaasutankkausasemaa, joiden sijainti painottuu Etelä-Suomeen. Pohjoisin asema sijaitsee Oulussa.
No ihan samalla tavalla on sähköautojakin viimeiset 5v hoettu että kohta ne tulee ja romahduttaa polttisten myynnin. Kummasti vain joka vuosi se tuleminen on yhä vain "kohta", ihan ollaan kuulemma murroksen kynnyksellä ja huomenna ei kukaan enää aja polttiksilla. Jep jep :rolleyes:
 
HiTec sanoi:
Katselepas historiaa sen 14v taaksepäin esim. kaasuautojen kehitystä, kuinka niidenkin piti tulla ja vallata kotimainen autokanta :rolleyes:

Oliko silloin 14 vuotta sitten sekä poliittisilla päättäjillä, tiedeyhteisöllä että autovalmistajilla merkittäviltä osin yhteinen näkemys että siirtyminen kaasuautoihin tulee olemaan nopea ja on välttämätön?

Ja nyt en puhu pelkästään suomalaisesta perspektiivistä.
 
nokonzok sanoi:
Olen melkoisen vakuuttunut, että vuonna 2035 täytyy olla aikamoinen erikoistarve, että kukaan ylipäätään harkitsee polttomoottoriautoja.

Joo, varmasti näin.


Myyntikielto on mielestäni paikallaan, sillä se on hyödyllinen signaali valtio-yrityks-kuluttaja siis kaikilla tasoilla, että jokainen voi täysillä investoida uuteen teknologiaan ilman "huolta huomisesta"..
 
Esitetty siirtymäaika on liian nopea ja ylipäätään polttomoottorikielto pääosin tarpeeton. Uusiutuvat polttoaineet ja ns. sähköpolttoaineet ovat isolta osin vielä tulossa ja niille löytyy otollisia käyttökohteita/-alueita. Antaahan ajan kulua...
 
lnaukkar sanoi:
Myyntikielto on mielestäni paikallaan, sillä se on hyödyllinen signaali valtio-yrityks-kuluttaja siis kaikilla tasoilla, että jokainen voi täysillä investoida uuteen teknologiaan ilman "huolta huomisesta"..
Tässäkin kohtaa olisin kyllä hiukka epäileväinen noin kuluttajan vinkkelistä katsottuna. Sillä jos nyt ns. hanat aukaistaan todella merkittäville teknisille investoinneille, on niillä usein ollut tapana myös kantaa sitä hedelmää = tekniikassa otetaan isoja askeleita eteenpäin. No mitäpähän luulet käyvän niille kuluttajan tänä päivänä "ilman huolta huomisesta" tekemille uusimman tekniikan investoinneille? Kelle kuvittelet enää kelpaavan sen tämän päivän kalliin, muutaman vuoden päästä jo hyvinkin raskaasti wanhentuneen tekniikan kun noiden suurinverstointien hedelmät on jo markkinoilla kilpailemassa niistä ihan samoista ostajista? ???

Eli kyllä sillä kuluttajan investoinnilla on varsin suurikin huoli huomisesta, ellei sitten asiaan suhtaudu jollain tapaa periaatteellisesti tai kenties jopa tietäen olevan ns. early bird -investoija ja hyväksyvänsä sen kenties varsin rajunkin taloudellisen tappionsa. Ei sillä, auto ei ikinä ole mikään taloudellista tuottoa tavoittelevan sijoituskohde (juu tässä kohtaa unohdetaan museo- yms. autot joilla se arvo voi kasvaakin, sekä tietty työkalut mm. taksikuskihan nimenomaan tienaa sillä autollaan), mutta näiden uuden tekniikan sähköhimmeleiden kanssa tuo hintaeroosio tulee olemaan jotain ihan käsittämätöntä, en nyt ihan kännyköihin vertaisi mutta ei se kovin kaukana kyllä ole :-\

Classic sanoi:
Uusiutuvat polttoaineet ja ns. sähköpolttoaineet ovat isolta osin vielä tulossa ja niille löytyy otollisia käyttökohteita/-alueita.
Juurikin näin! Tuolla uusiutuvien ja synteettisten alueella on vielä paljon voitettavaa, tuotteet kelpaa sellaisinaan nykyisen kaluston ja jo olemassaolevan infran käyttöön, mutta silti niillä voidaan jo aikaansaada hyvinkin merkittäviä päästötasojen pudotuksia, parhaimmillaan voitaisiin kenties jopa luopua dino-tavarasta kokonaan :)
 
Nyt se on varmaa eli polttomoottoristen henkilöautojen myynti loppuu EU:ssa vuonna 2034.

EU parlamentti äänesti asian puolesta kesäkuun alussa ja eilen EU:n ministerineuvosto vahvisti päätöksen.

Päätökseen otettiin kuitenkin ferrari-pykälä eli alle 10.000 autoa valmistavat tehtaat saavat myydä polttiksia viisi vuotta pitempään.

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000008913630.html


Yllättävän lähellä on tuo hetki, vain 11,5 vuotta aikaa.


Edit: Päätös koskee myös kevyitä pakettiautoja. En osaa sanoa, missä menee raja sellaisiin pakettiautoihin, joita voi myydä myös polttiksina.
 
jopo sanoi:
Se on niin lähellä, että todellakin epäilen suuresti sen toteutumista.

Eiköhän markkinat asian hoida, kun tekniikka on jo olemassa. Joku häviää, joku voittaa.

Täytyy myös muistaa, ettei kyse on käyttökiellosta eli polttikset saa ajaa paaliin.
 
Näinhän se on. Mutta kyllä tuo autoteollisuudelle tuntuu kuitenkin käsittämättömän tiukalta aikataululta. Mistähän meinataan nykiä kaikki akkumateriaalit, mikäli autoja aiotaan myydä yhtä paljon vuositasolla yhä? Täytyy vain toivoa, että muidenkin "vihreiden" vaihtoehtojen ympärille saataisiin nopeaa kehitystä. Vaikka olenkin akkuautoilun kannattaja, en todellakaan usko visioon jossa koko liikenne muutetaan akkusähköiseksi vuosikymmenen kuluttua. 
EDIT: Koko myytävä autokanta. Ei koko liikenne.
 
jopo sanoi:
Vaikka olenkin akkuautoilun kannattaja, en todellakaan usko visioon jossa koko liikenne muutetaan akkusähköiseksi vuosikymmenen kuluttua.
No eihän niin olla tekemässäkään, kyse oli uusien polttomoottorihenkilöautojen myynnin kieltämisestä. Mutta onhan siinäkin haastetta, kuten mainitsitkin
 
Juu. Muotoilin huonosti, eli tarkoitin toki itsekin myytäviä autoja. Ja sitä juuri en usko, että samaa tuotantomäärää kuin nyt voitaisiin toimittaa 10v kuluttua akkusähköllä. Nyt jo on nähty miten hankalaa sähköautojen massatuotanto on, vaikka ollaan aika marginaalisissa luvuissa vielä. Vedyn rooli ei mitenkään ehdi isossa kuvassa mukaan kymmenessä vuodessa. Liikenne toki pysyy fossiilisena vielä pitkään tuonkin jälkeen. 
 
jopo sanoi:
Juu. Muotoilin huonosti, eli tarkoitin toki itsekin myytäviä autoja. Ja sitä juuri en usko, että samaa tuotantomäärää kuin nyt voitaisiin toimittaa 10v kuluttua akkusähköllä. Nyt jo on nähty miten hankalaa sähköautojen massatuotanto on, vaikka ollaan aika marginaalisissa luvuissa vielä. Vedyn rooli ei mitenkään ehdi isossa kuvassa mukaan kymmenessä vuodessa. Liikenne toki pysyy fossiilisena vielä pitkään tuonkin jälkeen.
Aika iso muutos tosiaan tuokin olisi. Ja en usko minäkään vedyn rooliin vielä tuossa ajassa
 
Eihän muutos ala tästä päivästä, vaan ollut jo käynnissä - 10 vuotta? - kiihtyy sitten loppua kohden.
 
Taky sanoi:
Eihän muutos ala tästä päivästä, vaan ollut jo käynnissä - 10 vuotta? - kiihtyy sitten loppua kohden.

Jo nyt monen ison automerkin tilauskannasta enemmistö on töpselimalleja ja sähköautojenkin osuus on tosi iso.

Volvo, Mercedes, BMW nyt esimerkkinä.

Toisessa laidassa on automerkkejä, joilla ei ole lainkaan töpselimalleja. Niillä on tarve tehdä jotakin nopeasti tai vetäytyä Euroopasta.
 
Urlaub sanoi:
Jo nyt monen ison automerkin tilauskannasta enemmistö on töpselimalleja ja sähköautojenkin osuus on tosi iso.

Volvo, Mercedes, BMW nyt esimerkkinä.

Toisessa laidassa on automerkkejä, joilla ei ole lainkaan töpselimalleja. Niillä on tarve tehdä jotakin nopeasti tai vetäytyä Euroopasta.

Markkinoilla nähdään varmasti lisää erilaisia liittoutumia yms, koska pienemmillä valmistajilla ei ehkä ole riittäviä resursseja kehittää täysin omia sähköisiä alustoja malleilleen. Tai se ei ole taloudellisesti järkevää. Tuolla tavalla kaikki pääsevät 2035 mennessä vaadittuun nollapäästöiseen mallistoon. Myös isommat valmistajat tekevät yhteistyötä, koska kehityskulut ovat suuret.
 
Luulen että uutisena tuo on isomman kuuloinen kuin asia on loppujen lopuksi.

Autotehtaat (legacy) konvertoivat tuotantolinjojaan tai rakentavat uusia. Pieniä poikkeuksia (Škoda, BMW) lukuunottamatta samoilta tuotantolinjoilta on vähintäänkin haastava tuottaa polttisplatformia ja BEV:ja. Eli kun tuotantolinjoja uudistetaan niiltä tulee akkuautoja ulos.

Kun polttisautoja ei enää tehdä, muuttuu markkinat uusien osalta väkisinkin akkuautojen suuntaan.

Ei siis ostokäyttäytyminen eikä autojen tuotanto muutu kuin katkaisijasta 2034. Muutos on tapahtumassa just nyt - tai on ollut menossa jo jonkin aikaa.
 
JiiJii71 sanoi:
Luulen että uutisena tuo on isomman kuuloinen kuin asia on loppujen lopuksi.

Autotehtaat (legacy) konvertoivat tuotantolinjojaan tai rakentavat uusia. Pieniä poikkeuksia (Škoda, BMW) lukuunottamatta samoilta tuotantolinjoilta on vähintäänkin haastava tuottaa polttisplatformia ja BEV:ja. Eli kun tuotantolinjoja uudistetaan niiltä tulee akkuautoja ulos.

Kun polttisautoja ei enää tehdä, muuttuu markkinat uusien osalta väkisinkin akkuautojen suuntaan.

Ei siis ostokäyttäytyminen eikä autojen tuotanto muutu kuin katkaisijasta 2034. Muutos on tapahtumassa just nyt - tai on ollut menossa jo jonkin aikaa.


Just näin. Ja veikkaan, että aika monella valmistajalla tulee pelkkiä sähköautoja linjalta jo kauan ennen tuota 2034. Muutostahti on todella nopea, ja jo 5 vuoden päästä voi markkina näyttää aika erilaiselta kuin tänä päivänä.
 
^^Kun markkinat muuttuvat jo ennen tuota määräaikaa tarjonnan vähentymisellä tai peräti loppumisella, niin saattavat jotkut polttikset vielä olla arvossa arvaamattomassa... 8)
 
Sande sanoi:
^^Kun markkinat muuttuvat jo ennen tuota määräaikaa tarjonnan vähentymisellä tai peräti loppumisella, niin saattavat jotkut polttikset vielä olla arvossa arvaamattomassa... 8)

Suzuki Jimnyjä voisi ostaa pari kappaletta jemmaan. Uskallan väittää, että pitävät hyvin arvonsa. Varsinkin jos ostaa ilman autoveroa.
 
Muutamat maat (Saksa) saivat vielä ujutettua vety- ja akkusähköautojen lisäksi mukaan käyttövoimana ns. sähköpolttoaineet - saapa nähdä minkälainen pykälä tästä sorvataan...