https://yliteippaus.fi/

SUP-laudat

JiiJii71

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Minkälaista tuollaista lautaa kannattaa hommata?

Entä meneekö sama millään itselleni 180cm/100kg ja tyttärellä 170cm/60kg?


 
RED Paddle Ride 10’8”. Sopii kaiken kokosille. Paketissa tulee lauta, mela, pumppu ja laukku. Meillä on noita kaks noita. Toinen on 10”’6”. Voin kyllä suositella.
 
^ oli ihan asiallisen oloisia. Hiukan vain suunnitellun budjetin yli, mutta harvoinhan hyvä ja edullinen löytyy samasta tuotteesta.

Onko joku puolen tuhannen euron hintaluokka / kpl ihan toivottomia näihin?
 
Kesäisin tullut vedettyä surffilaudan laudalla. Aika epäkiitollinen tasapainon suhteen, mutta toisaalta kulkee hienosti ja suoraan jos on pohjaevä paikallaan.
 
JiiJii71 sanoi:
^ oli ihan asiallisen oloisia. Hiukan vain suunnitellun budjetin yli, mutta harvoinhan hyvä ja edullinen löytyy samasta tuotteesta.

Onko joku puolen tuhannen euron hintaluokka / kpl ihan toivottomia näihin?
Muita merkeistä ei ole kokemuksia. Vuokraamojen vanhoja lautoja vois saada edullisesti. Mutta niitäkin vasta yleensä syksyllä kun sesonki alkaa olla jo ohi.
 
Onpa mukavaa touhua.

Muoks, tuli hommattua pari ”markettilautaa”; Aquatone Wave 10”6” satakiloiselle ja Aztron Nova 10”0” max 80kg. Ekassa on yksi evä ja tokassa kaksi. Kumpaakin tuli mukaab reput, pumput ja muut releet.
 

Liitteet

  • F93752E3-7F9E-49EA-9490-CF30565AE12C.jpeg
    F93752E3-7F9E-49EA-9490-CF30565AE12C.jpeg
    42,2 KB · Katsottu: 184
JiiJii71 sanoi:
Minkälaista tuollaista lautaa kannattaa hommata?

Entä meneekö sama millään itselleni 180cm/100kg ja tyttärellä 170cm/60kg?

Ostin viime kesänä Saimaa SUP Bassin. Se kestää hieman enemmän painoakin. Ihan asialliselta vaikuttaa…
 
Oon kokeillut kahta vuokralautaa, jotka molemmat sellaista hintaluokkaa ettei meno pitäisi olla hinnasta kiinni ja niissäkin oli melkoiset erot. Sen kokemuksen perusteella jatkaisin itse hyvällä vuokravehkeellä tai kyselisin käytöstä poistettuja, parempia lautoja ennemmin kuin marketista uutta edullista.
 
Pahnanpohjimmainen tykästyi hommaan niin paljon, että kipaistiin mökiltä Prismassa hakemassa vielä yksi pienempi lauta. Tämä olikin 30 kg:lle pojalle just sopiva, helppo käännellä ja mukava ajella. Tuossa tuo on koko päivän pörrännyt Saimaalla. Mahtaa illasta uni tulla helposti. Kokona tässä on 9 jalkaa.
 

Liitteet

  • 71DE1D49-3804-4AB4-BA72-BAEDE26C01CD.jpeg
    71DE1D49-3804-4AB4-BA72-BAEDE26C01CD.jpeg
    61,5 KB · Katsottu: 197
  • 23DEEA09-5808-487D-BE2F-7D80C081012A.jpeg
    23DEEA09-5808-487D-BE2F-7D80C081012A.jpeg
    54,3 KB · Katsottu: 210
  • E885102C-D47B-495B-BED0-57D4390D6588.jpeg
    E885102C-D47B-495B-BED0-57D4390D6588.jpeg
    123,7 KB · Katsottu: 174
Pahnanpohjimmaisen kanssa käytiin parin kilsan lenkki heittämässä. Menomatka meni mukavasti kun oli myötäinen tuuli. Takasinpäin tullessa kävi tuuli taas sen sijaan sen verran vastaan, että sai tehdä ihan tosissaan töitä. Kertakaikkisen mukavaa puuhaa!
 
Itse kokeilin tänään rouvan SUP-lautaa. Olin ollut skeptinen tykkäänkö moisesta ja ei se mun mielestä seisaaltaan kivaa ollutkaan. Mutta sitten tajusin istua inkkari-istuntaan ja johan alkoi kulkea -- matalampi ilmanvastus, parempi vakaus ja vesi liplatti mukavan lähellä. Tilasin samantien toisen, niin päästään yhdessä retkelle. Itselleni otin sellaisen jossa neljä kappaletta D-silmukoita kannessa, niin voi halutessaan laittaa siihen sellaisen simppelin "kanootti-istuimen".
 
Millaisia ominaisuuksia perus SUP-laudalla  tulisi olla, että saisi jonkinmoista vastinetta rahoilleen?
 
^ sopiva painoluokka. Tälläinen satakiloinen tarttee laudan jossa kantavuus riittää, muutoin meno on kiikkerää.

Muoks, toisaalta pienemmälle porukalle sopii pienempi lauta, pahnanpohjimmainen tykkää 9’ laudastaan enemmän kuin siskonsa 10’0” tai miun 10’6” laudasta.
 
5 v. päästä kukaan ei enään muistakkaan koko SUP-lautaa...
ohimenevä muoti-ilmiö johon kaikki nyt hurahtaa, kuten purjelautailuun aikoinaan.
 
Kaapo sanoi:
5 v. päästä kukaan ei enään muistakkaan koko SUP-lautaa...
ohimenevä muoti-ilmiö johon kaikki nyt hurahtaa, kuten purjelautailuun aikoinaan.
Mitä pahaa muoti-ilmiöissä on? Pitäisikö aina ja kaikkien harrastaa vaan juoksua ja painia tms?

Itse näen hyväksi kaikki harrastusvälineet, joilla saadaan ihmiset pois ruutujen äärestä sisältä ulkoilmaan harrastamaan. Ja onhan suppailu tyynellä järvellä/joella yksinkertaisesti mahtavaa.
 
Kaapo sanoi:
5 v. päästä kukaan ei enään muistakkaan koko SUP-lautaa...
ohimenevä muoti-ilmiö johon kaikki nyt hurahtaa, kuten purjelautailuun aikoinaan.
Tämä laji vain soveltuu paljon suuremmalle joukolle kuin purjelautailu.
Nyt vasta muutama kesä tullut suppailtua, perheessä pari lautaa ja vielä useampi käyttäjä.
Soutuvene jäi viime kesänä kuivalle maalle kun kukaan ei ehtinyt sitä käyttämään, vain suppailemaan.

Jos noilla vielä viidenkin vuoden päästä lautaillaan, on ehtinyt kertyä aika paljon käyttötunteja ja mukavaa ulkoilua.
Ovat kyllä nyt jo tarjonneet halpaa hupia ja liikunnan iloa.
 
Kaapo sanoi:
5 v. päästä kukaan ei enään muistakkaan koko SUP-lautaa...
ohimenevä muoti-ilmiö johon kaikki nyt hurahtaa, kuten purjelautailuun aikoinaan.

Samaa sanottiin vaikkapa lumilautailusta, nyt suurimpia talviolympialajeja.

Eikä kaiketi keltään pois, toisin kuin vaikkapa vesijetillä pärrääminen. SUPpailkaa rauhassa menemään kaikki jotka tykkää.
 
Taavetson sanoi:
Samaa sanottiin vaikkapa lumilautailusta, nyt suurimpia talviolympialajeja.

Eikä kaiketi keltään pois, toisin kuin vaikkapa vesijetillä pärrääminen. SUPpailkaa rauhassa menemään kaikki jotka tykkää.
joo näin on. ihan kivaa hommaa eikä todellakaan miunua haittaa ja kommentti oli tarkoitettu yleisellä tasolla, että aina tulee joitakin trendejä joista jotkut jää elämään ja jotkut ei.
kuten Squash oli aikoinaan suosittua ja kaikkien oli pakko harrastaa. nyt ei niinkään kukaan...
 
Marko_K sanoi:
Itse kokeilin tänään rouvan SUP-lautaa. Olin ollut skeptinen tykkäänkö moisesta ja ei se mun mielestä seisaaltaan kivaa ollutkaan. Mutta sitten tajusin istua inkkari-istuntaan ja johan alkoi kulkea -- matalampi ilmanvastus, parempi vakaus ja vesi liplatti mukavan lähellä. Tilasin samantien toisen, niin päästään yhdessä retkelle. Itselleni otin sellaisen jossa neljä kappaletta D-silmukoita kannessa, niin voi halutessaan laittaa siihen sellaisen simppelin "kanootti-istuimen".

Olisit samantien tilannut puhallettavan kajakin

Kaapo sanoi:
joo näin on. ihan kivaa hommaa eikä todellakaan miunua haittaa ja kommentti oli tarkoitettu yleisellä tasolla, että aina tulee joitakin trendejä joista jotkut jää elämään ja jotkut ei.
kuten Squash oli aikoinaan suosittua ja kaikkien oli pakko harrastaa. nyt ei niinkään kukaan...

Itsekin hieman skeptisesti suhtauduin suppailuun kun näytti lievästi spedeltä mutta kun sitä kokeili niin ihan ok hommaa. Ja kun elohopea nousee reilusti yli 25 asteen niin mielellään sitä viihtyy vesistöjen äärellä. Ei siitä ihan samalla tapaa ole siirtymien tekoon kuin kajakista tai kanootista mutta pystyy sillä jonkun matkaa liikkumaan.