https://yliteippaus.fi/

Peugeot Plug-in-hybridit

Penguin

Grand Legend
Liittynyt
25.12.2013
Olen nyt kohta viikon verran ajellut DS7 E-Tense 4x4, 3008 Hybrid ja 3008 Hybrid4 plugareilla ja en tiedä olisiko niistä jotain sellaista nättiä sanottavaa. Tehokkaita ne on ja pienin varauksin myös suorituskykyisiä, mutta koko hybridijärjestelmä on ihan päälle liimattu viritys.

Nyt on tuolla tallissa latauksessa 3008 Hybrid4, GT-varusteilla. Siinä on mm. sähköisesti avautuva takaluukku, jonka avausnappi on poistettu kojelaudasta. Meidän 3008 Alluressa se nappi löytyy ja on muuten kätevä.

Ajotietokoneesta on poistettu kaikki hetkellisen kulutuksen tiedot. Mitäpä niillä tekisikään. Ladatun sähkön määrää ei saa selville mistään, paitsi ehkä käytetystä laturista tai sen yhteydessä olevasta kulutusmittarista. Kulutettu sähkö näytetään vain per 100 km menossa olevalle ajomatkalle. Sammutat auton pariksi minuuttiksi ja laskuri nollautuu. Tässä laskussa sitä paitsi näkyy myös kaikki polttomoottorilla generoitu ja jarrutusenergiasta talteenotettu sähkö, joten siitä ei voi päätellä yhtään paljonko lataussähköä kuluu.

Hybridin tiedot keskinäytöllä on jokin erillinen Peugeot -sovellus, josta "paluu takaisin" ei palaa oilenkaan sinne, mistä näkymään tultiin. Pianonäppäimet on loppuneet kesken, niin äänenvoimakkuusnapin luo on tehty muita pienempi pianonäppäin, joka ei ole edes valaistu. Tästä painamalla pääsee hybridin vähäisiä informaatioita tarkastelemaan.

Jäähdytysnesteen lämpömittari on korvattu hybridiakun täyttöastetta kuvaavalla mittarilla. Vaikka mittaristo on muokattavissa ja sinne saa näkyviin myös öljynlämpötilamittarin, josta ei sinänsä ota yhtään mitään tolkkua, niin kustomointivaihtoehdoissa ei ole jäähdytysnesteen lämpömittaria. Sitä tietoa ei vaan enää ole.

MyPeugeot kysyy joka kerta puhelimen yhdistyessä, että saako se käyttää Bluetoothia. Vaikka sille vastaa "Salli", niin taas sama. Noin joka toinen kerta MyPeugeot jää jumiin splash screeniin, tosin se tekee välillä ihan silloinkin kun sovellus on ollut käytössä ennen näytön lukitusta ja avaa lukituksen. Sama sovellus samassa puhelimessa 508 GT:n (2015) kanssa toimii ongelmitta.

Kävin tätä kirjoittelemassa välillä ajamassa 40 km lenkin. Ilman lämpötila 3°C ja autolla lähdettiin liikkeelle tallista, jossa 12°C. Akku oli latautunut täyteen ennen lähtöä ja range näyttö näytti 36 km lähtiessä. Lenkki koostui muutamasti pikkutaajamasta ja asfaltoiduista mutkaisista pikkuteistä näiden välillä. Yhteensä matkaa siis tuli 40 km ja hybridiakussa oli auton mukaan vielä 17 % kapasiteettia jäljellä matkan jälkeen. Valmistajan lupaamaan rangeen siis pääsee ainakin näissä olosuhteissa helposti.

Ajossa tuo toimii ihan mukavasti. Kulutus kaiken kaikkiaan vaikuttaa korkealta ja se voi johtua siitä, että auto tuntuu rullaavan todella huonosti. Tehtiin tänään isäni kanssa vertailu, että lähdettiin peräkkäin saman mäen päältä rullaamaan vapaalla ensin alamäkeä, jossa nopeus nousee n. 80 km/h ja sen jälkeen jatkuu tasaista suoraa pari km. Land Rover Freelander 2 (-09) rullasi huomattavasti pidemmälle kuin 3008 GT Hybrid4. Ero oli lähes 200 m lantikan eduksi. Sen jälkeen kokeilin omalla 508 I:llä ja suora loppui kesken. Eroa 3008:iin tuli yli puoli kilometriä. Pitäisi katsoa laahaako tuossa Hybridissä jarrut vai mistä on kyse. Sama juttu on tosin meidän 3008 Alluressakin, mutta olen ajatellut, että siinä on suurempi ilmanvastus kuin 508:ssa ja se selittäisi niiden kahden eron.
 
Penguin sanoi:
Pianonäppäimet on loppuneet kesken, niin äänenvoimakkuusnapin luo on tehty muita pienempi pianonäppäin, joka ei ole edes valaistu. Tästä painamalla pääsee hybridin vähäisiä informaatioita tarkastelemaan.

Ei kai tuo mikään hybridiin lisätty nappi ole, vaan ollut julkaisusta alkaen samanlainen, aiemmin vain sitä kautta paimennettiin iCockpit Amplifyta? Käyttötarkoitus siis vain muuttunut.
 
Totta. Sitä nappia vaan ei ole kaikissa varustevaihtoehdoissa. Tuossa hybridissä ainakin se aiheuttaa tuollaisena ihmetystä, että miksi ei voi olla samankokoinen nappi kuin muillekin toiminnoille.
 
Eikös se "luvattu toimintamatka" ole 59km? Väittäisin että sen saavuttaminen on vaikeaa, jos 40km:n kohdalla on jäljellä 17%.

Ihan asiallinen range silti monen tarpeisiin. Onnistuuko pelkällä sähköllä ajo helposti?
 
56 km on WLTP-arvo tälle yksilölle eli näille varusteille. RDE:tä en nyt tähän hätään löytänyt. Auton itsensä näyttämä range on kuitenkin vaihdellut tuolla 32-36 km:n välillä täydellä akulla. "Tyhjästä" eli kun auto ei enää suostu liikkumaan vain sähköllä, täyteen olen saanut ladattua 11,88 kWh. Tässä on mukana myös kaikki lataushäviöt, sillä mittaus on pistorasian yhteydessä.

Liikkeelle lähdettäessä auto lähtee aina sähköllä, jos vaan ajoakussa on yhtään virtaa jäljellä. Kaasua voi antaa ihan reilusti ja kun käytössä kuitenkin reilut toista sataa hevosta sähkölläkin, niin liikenteen rytmissä pysyy ihan pelkällä sähkölläkin aina 135 km/h asti. Sen jälkeen tulee polttomoottori mukaan peliin. Toki jos sitten survoo poljinta tarpeeksi syvään, niin polttia tulee peliin lisäämään suorituskykyä ja tuo on sitten paikoitellen aika kulmikasta menoa.
 
Jännä, että eCVT vaihteistolla varustetulla autolla tuo sama puolisen sataa kilsaa saavutetaan puolella siitä virtamäärästä, mitä pösöllä (netto noin 6kWh).
 
Ajoitko saman reitin? Arvaan että et, joten vertailu on aivan turha. Siitä olen kyllä 100 % varma että Prius menee pienemmällä, johan sen näkee kun katsoo noiden autojen kokoa ja muotoa. Itse ajoin tuon reittini muun liikenteen mukana vakionopeussäädin päällä. Pysähdyttiin ja hiljennettiin siellä missä muukin liikenne niin teki ja liikennemerkit tai -valot sen tarpeelliseksi osoittivat. Kyse ei siis ollut mistään yrityksestä päästä maksimaalisen pitkälle yhdellä latauksella.

Kuten kirjoitin, niin jokin tuossa autossa ahdistaa menoa, koska se rullaa paljon huonommin kuin saman kokoinen ja tiiliskiven muotoinen Land Roverin dinosaurus. Saattaa jäädä itseltäni selvittämättä mikä se, mutta perstuntumalta sanoisin, että alkuviikolla ajettu DS7 rullasi paremmin, vaikka siinäkin oli mielestäni toivomisen varaa.
 
Näyttää Pösölläkin pääsevän hyvissä olosuhteissa ainakin 50 kilsaa.

Peugeot 3008 GT maantiellä
Auton WLTP-lupaus on 55 kilometriä, sen sijaan auton mittaristo näyttää hyvin pessimististä ajoetäisyyttä. Kun otin auton vastaan, se arvioi akun riittävän 36 kilometriin, mutta viitisenkymmentä kilometriä sillä ajoin. Nyt tietysti oltiin jo lämpimissä keleissä eli plusasteet olivat välillä jopa kaksinumeroisia.


https://eautoilija.com/peugeot-3008-lataushybridi-parin-tonnin-keijukainen-koeajolla/
 
Taky sanoi:
Jokin regenerointi päällä? Onko hybrideissä moista ollenkaan?
Kyllä monessakin, kaikissa luulisin, missä ei olisi? Mitsussa on vakkarilla 2 (0-5) käytössä ja rullauksen eron huomaa nollalla. En muista itse Grandlandin koeajolla tuota, miten se toimi ajossa.
 
Taky sanoi:
Jokin regenerointi päällä? Onko hybrideissä moista ollenkaan?

Tuskin on jos vapaalla rullailee. Kyllä tuossa on regenerointi, vaikka TM muuta väittääkin.

Ajelin aamulla palauttamaan auton ja lähdin täydellä akulla liikenteeseen. Nyt auto jo kertoi itse lähtiessä, että range olisi 42 km, mutta pessimist tosiaankin. Ajo oli ihan muun liikenteen tahtiin ja sisälsi n. 20 km moottoritietäkin talvinopeusrajoituksilla ja adaptiivinen vakionopeussäädin päällä lähes koko matkan. Turuntiellä kehä I - kehä II välillä ei tosin nopeus noussut jonossa yli 85 km/h, vaikka rajoitus olisi sallinut. 47,7 km meni pelkällä sähköllä. Jos jotain tasaisempaa maantietä ajelisi 70-80 km/h, niin varmaan tuon 50 km menisi.
 
Penguin sanoi:
Pianonäppäimet on loppuneet kesken, niin äänenvoimakkuusnapin luo on tehty muita pienempi pianonäppäin, joka ei ole edes valaistu. Tästä painamalla pääsee hybridin vähäisiä informaatioita tarkastelemaan.

Marko_K sanoi:
Ei kai tuo mikään hybridiin lisätty nappi ole, vaan ollut julkaisusta alkaen samanlainen, aiemmin vain sitä kautta paimennettiin iCockpit Amplifyta? Käyttötarkoitus siis vain muuttunut.

Heh, aikoinaan oli 3008 koeajolla ja siinä oli ohjaamon myrkytys päällä ja kotiinpäästyä piti autosta jättää ovet auki ja mennä Googlelta kysymään mistä myrkytyksen saa pois päältä. Jostain youtube videosta selvisi, että pianonäppylöiden vieressä oli tämä samainen nappi mistä myrkytyksen sai pois. En olisi muuten löytänyt vaikka pysähdyin tien sivuunkin nappeja ja valikoita tutkimaan.
 
Penguin sanoi:
Tuskin on jos vapaalla rullailee. Kyllä tuossa on regenerointi, vaikka TM muuta väittääkin.

Onko jossain manuaalissa tms. kerrottu, että siinä nimenomaan olisi coasting-mahdollisuus? Omassa Fordissa ei ainakaan ole, vaan aina se regeneroi ainakin vähän, kun kaasupolkimen nostaa. Normaali-ajomoodissa vain hieman, Eco-moodissa tuplasti enemmän, Sportilla kaikkein voimakkaimmin.

Vai tarkoititko todella vapaalla, eli laitoin ihan vaihteen vapaa-asentoon? Sitä en ole edes kokeillut, se kyllä omassani pitäisi mennä ilman regenerointia, ainakin periaatteessa.
 
Penguin sanoi:
Vaihde vapaalla.

Ok, täytyypä josku ihan piruuttaan kokeilla, millainen vaikutus on rullausmatkaan tuolla toimenpiteellä omassani. Sinänsä en näe mitään tarvetta tuota koskaan käyttää, mutta onhan se toki hyvä keino testata, onko autossa jotain "nihkeyttä", esim. juuri jarrujen laahausta tms.
 
Onko tuon pösön plugarin bensakone edelleen pahamaineinen THP vai joku aivan uusi?
 
Ne joita kannattaa välttää ovat THP125, THP150/175, THP156/165 -versiot, joihin kuuluu myös DS3:n THP205. Nuo ovat saman perusrakenteen eri viritysasteita ja vaikka eri kehitysversioita riittää, niin susia ovat. Toki niissäkin THP150 -> THP156 -> THP165 paranee versiosta toiseen, kun tarpeeksi on vaihdettu osia, mutta kenen lompakko sitä kestää takuuajan ulkopuolella.

Näistä yläkerraltaan poikkeavat ovat 308:ssa käytetyt THP200, THP205 ja THP225 sekä 208 GTI:n THP200 (sama kuin 308:ssa) ja THP208. Sitten on vielä edellisistä korkeammalla viritysasteella RCZ:n THP270, josta on myös 300hv versiota valmistettu 21 kpl ja 308:n THP250 ja THP270 (eri versio kuin RCZ:ssa). Tämän joukon jatkeeksi on sitten hybridiin kehitetty uusi versio THP200:sta ja siitä laskettu tehoja etuvetoiseen ja saatu THP180. Myös toinen THP180 versio on ilman hybridiä, käytännössä voi puhua samasta koneesta.

Ilman hybridiä tuo jälkimmäinen joukko on ihan toimiva. Siitä sitten ole tietoa ehkä vielä tarpeeksi, että miten tuo jatkuva käynnistely ja sammuttelu, kentien viileänä käyvä kone vaikuttaa toimivuuteen. Hybridistähän on hukattu moottorin lämpömittari, se pitäisi itse kaivaa OBD2:n kautta. Toki öljynlämpömittari siellä on, mutta sen asteikko - niin eihän siinä ole mitään asteikkoa - on viihteellinen, eikä sen perusteella osaa sanoa mitään.
 
Nonniin. Tuli tänään tehtyä kaupat Peugeot 3008 Allure Pack Motion Hybrid 225 Vertigo Blue autosta.
Eilen kuulemma tullut erä autoja Suomeen, joten oman auton saan jo 1-2 viikon kuluttua, kun sattui saapuneesta erästä sopivilla varusteilla auto löytymään. Tuohon Allure varustetasoon lisäksi takaluukun hands free ja aktiivinen vakionopeudensäädin. Laittelen tuonnempana kokemuksia...
 
Onneksi olkoon mielenkiintoisen auton tilauksesta. Eipä jää pitkästi odotusaikaa auton luovutushetkeen. Mielenkiinnolla jään odottamaan kokemuksia pirssistä.
 
Ei myyjä hirveästi kehunut tuotteitaan, kun viime perjantaina näistä töpselivehkeistä keskusteltiin. Vikaa riittää vian perään ja autoja seisoo pihat täynnä odottamassa korjausta.
 
En joutanut siinä kohtaa alkaa tenttaamaan, kun piti mennä, mutta eri malleissa eri vikoja ja useampia per malli. Ainakin joillakin on ollut ongelmia ettei saa ladattua, mutta se taisi rajoittua täyssähköihin.
 
Tuttavalla 11/2020 käyttöönotettu 508 plugari. Takuukeikkoja jo takana 4 kpl joista yhdessä vaihdettiin koko ajoakku, muilla kerroilla jotakin elektroniikkakomponenttien vaihtoa sekä jumittuneen latausluukun operointia. Korjauksista huolimatta hän ei saanut koskaan autoa kulkemaan pelkällä sähköllä alle + 5 asteen lämpötiloissa vaan bensakone aina mukana, ja tuolloin keskikulutus huiteli ajoympäristössään (pks lähi/kehätie/motariajoa) 8:n paikkeilla. Kehuja tuli nopeasta sisätilojen lämpenemisestä ja siitä että lämmityslaitteen reservi riitti kovimmissakin pakkasissa (liki -20 taisi olla ja taivasalla parkkipaikka). Kokeilin itsekin ennen lumitalvea tuota ja sen suorituskyvyn mukava pirteys jäi päällimmäisenä mieleen, samoin 3008:sta jo tuttu "pykälämäinen" ohjaus. Oma riisikuppifarkkuni on jo matala mutta Pösö oli vielä aavistuksen matalampi joten ylösnouseminen kävi työstä. Hienohan tuo matalan genren autoksi on ja se hehkuvanpunainen väri istuu hienosti, ja sisätilojen look on tyylikäs. Niin plussaa tuossa kuulemma on myös se etteivät kehyksettömät sivulasit jumittaneet kertaakaan talvikeleissä. Nyt kaara on mennyt kuulemma jo sähköllä jopa 40-50 km. Vuoden mittainen yksityisleasing kun päättyy, vaihtanee tilojen kasvutarpeen vuoksi id4:ään tai plugari-Tarracoon, kuulemma pian pitää ratkaista ja tilata kun tilausajat ovat nyt mitä ovat.