https://tummennuskalvot.fi/

Yleistä keskustelua Yetistä

Kale

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
9.12.2014
Pistetään tänne vähän keskustelua pystyyn kun Yetistä ei juttua täältä pahemmin löydy vaikka usealla palstalaisella lienee kuitenkin Yeti ollut.

Kiikarissa olis kakkosautoksi 2010 Yeti 1.2tsi manuaalilaatikolla. Kilometrejä mittarissa reilut 100 tuhatta. Ollut pääosan ajasta iäkkäämmällä pariskunnalla ja on varsin siistissä kunnossa.
Vagarenalta löytyi juttua narisevista tiivisteistä, jäätyvistä moottorin kannattimista, ruostuvista ovista jne. Ketjujakin noihin on ilmeisesti vaihdettu. Onko jotain muista huolestuttavia asioita joita tulisi huomioida ja tutkia autosta?
 
Ovien johtosarjat noista tuntuu aika kovalla prosentilla hajoavan... Kannattaa avata se haitarikumi oven saranapuolelta ja katsoa millaisia johtoja siellä on sisällä. Onko eristeet ehjät vai paistaako kuparit jo...
 
Tulihan Yetillä 1.2 TSI manuaali - jonka ostin uutena - ajettua vuoden 2012 maaliskuusta vuoden 2015 maaliskuuhun. Noin 40 tuhatta kilometriä tuli mittariin. Eipä tuossa ehtinyt olemaan mitään ongelmia, mutta huhut jakopään ketjusta alkoivat askarruttaa ja kulkupeli vaihtui kenties sen vuoksi...?
Bensan keskikulutus kirjanpitoni mukaan oli 6,97l/100km.
 
Thulen kattotelineet löytyisi Octavia ja Golf yhteensopivalla kiinnityksellä ylimääräisinä mutta Yetin kattokaitet ovat selvästi paksummat joten tuskin sopivat. Pitääkö näihin ostaa Thule Rapid System 775 ne saa asennettua vai onko olemassa muita vaihtoehtoja? Skodalla omia telineitä?
 
Mika_M sanoi:
Ovien johtosarjat noista tuntuu aika kovalla prosentilla hajoavan... Kannattaa avata se haitarikumi oven saranapuolelta ja katsoa millaisia johtoja siellä on sisällä. Onko eristeet ehjät vai paistaako kuparit jo...

No niin kuskin ovi ei mennyt enää lukkoon ja ikkuna toimi fiiliksen mukaan joten haitarikumi otettu auki 2 oranssia about 0,2mm johtoa poikki. Muissakin nirhaumia. Johdot pahasta kohtaa poikki ja haitarikumi häiritsee operaatiota. Lähteekö kumi myös oven puolelta irti?
 
Kyllähän se haitari pitäisi lähteä irti mutta ei kyllä meikäläisen sormilla lähtenyt, täytyy nostaa kädet ylös ja viedä johonkin pajalle auto.
 
Veljen Yetissä oli juuri kuukausi sitten sama vika. Kolme johtoa poikki. Ei jaksanut ruveta noiden kanssa säätämään ja jatkoksia tekemään, mutta sopivasti kotimaisesta purkaamosta löytyi samalla osanumerolla kymppitonnin ajetusta autosta purettu johtosarja muutamalla kympillä. Oli tosi helppo vaihtaa. Liikkeessä pyysivät uudesta sarjasta muistaakseni reilun pari sataa + vaihtotyö.
 
Johdon vaihto tuossa vaikuttaa järkevältä tai sitten korjaussarjan hankinta.
 
watti sanoi:
Veljen Yetissä oli juuri kuukausi sitten sama vika. Kolme johtoa poikki. Ei jaksanut ruveta noiden kanssa säätämään ja jatkoksia tekemään, mutta sopivasti kotimaisesta purkaamosta löytyi samalla osanumerolla kymppitonnin ajetusta autosta purettu johtosarja muutamalla kympillä. Oli tosi helppo vaihtaa. Liikkeessä pyysivät uudesta sarjasta muistaakseni reilun pari sataa + vaihtotyö.

Mistä tuli mieleen, että kummasta suunnasta tuo johtosarja pujotetaan paikoilleen? Jos tuo ottaisi irti ja askartelisi kuntoon ja laittaisi paikoilleen. Sarjassamme hyvät ideat ja toteutus kusee...
 
Eikö tuossa ole liitintä sekä ovessa, että oven karmissa? Ainakin saman ikäluokan Passatissa johtosarja on muistaakseni "irrallinen" oven välissä, eli ei tarvitse pujottaa mistään.
 
Oven johtosarja  tulee karmiin saakka. Päivitetyssä johtosarjassa on "joutsenkaula" eli ei väännä johtoja niin pahasti. Itse tehtynä alle tunnin operaatio.
 
Vieläkin on johto vaihtamatta. Mistäs johtoa kannattaisi lähteä edukkaasti metsästämään?

Koodi johdolle 5LO 971 120 DA

 

Liitteet

  • yeti ovi.jpg
    yeti ovi.jpg
    51,8 KB · Katsottu: 226
jrinnes sanoi:
Eikö tuossa ole liitintä sekä ovessa, että oven karmissa? Ainakin saman ikäluokan Passatissa johtosarja on muistaakseni "irrallinen" oven välissä, eli ei tarvitse pujottaa mistään.

Ei kyllä omasta mielestä ole oven johtosarja irrallinen. Mutta en nyt varmaksi osaa sanoa. Tosiaan ei omissa nakkeloissa riittänyt taito irroittaa haitarikumia oven puolelta.
 
Kale sanoi:
Vieläkin on johto vaihtamatta. Mistäs johtoa kannattaisi lähteä edukkaasti metsästämään?

Koodi johdolle 5LO 971 120 DA
https://www.skoda-parts.com/spare-part/5l0971120ff-wiring-set-for-door-skoda-31990.html

Tuolta oon joskus Skodan osia tilannut, tätä näytti olevan varastossa. Ebayssä oli joitakin, mutta kalliimmalla.
 
Onko täällä kokemuksia -10- 13 skoda yetistä 2.0tdi, manuaali nelikkona? Max 200t ajettuna ja merkkiliikkeen huoltamana koko ajalta.
Semmosta menossa tässä koeajamaan ja mietityttää dpf ja egr ongelmat mitä monilla noissa on ollut ja millä kilsoilla niitä voi odottaa? Samoten kiinnostas missä kohtaa noissa yleensä kytkin ja turborempat tulee? Uskaltaako ylipäätään noita dieseleitä enää ostella.
Muitakin kokemuksia saa kertoa jos on.
Samoin kiinnostas kuulla neuvoja mitä kannattaa koeajolla erityisesti tarkkailla tai kuunnella ettei tuu ostettua mitään pommia tietämättään.
 
Kaksoismassahaan noissa kannattaa kuunnella että ääntääkö.
 
Katso ne etuovien takanurkat onko ruosteessa. Jos ei niin onko huollettu takuuna.
 
Ovien johtosarjat noissa murenee melko aktiivisesti. Jos osaaminen ja viitsiminen riittää niin kurkkaa sen oveen menevän kumihaitarin sisään, paistaako johdoista jo kuparit vai onko ehjää. Jos ei tuohon veny, niin ainakin kokeilee huolella että jokaisen oven kauko-ohjattu lukitus, ikkunannostimet ja kaiuttimet (jos näissä on kaiuttimia ovissa) toimivat moitteetta.
 
Meillä tosiaan oli kanssa tuo kuskin oven johtosarja hapertunut ja sen takia toinen takavalo satunnaisesti valitteli palaaneesta polttimosta.
 
Veljellä oli tuollainen -10 mallinen nelikko. Osti sen aikanaan pari sataa tuhatta ajettuna ja taisi vajaat sata tuhatta sen kanssa jaksaa vääntää. Kaksoismassa ja kytkin oli vaihdettu edellisen toimesta, eli niitä ei tarvinnut tehdä.

Muuta oli senkin edestä  Ihan kaikkea en muista mitä siinä oli, mutta turbo ja egr siitä meni ainakin. Ovat muuten tosi mukavassa paikassa vaihtoa ajatellen. Näkee kyllä, muttei oikein pääse käsiksi. Muistaakseni ottivat apurungon alas, että saivat vaihdettua. Ja olikohan nelikossa kulmavaihdekin jotenkin edessä. En muista enää.

Autoliikkeen virhevastuun piikkiin siihen silloin heti vaihdettiin jäähdyttäjän flektipaketti, kun flekti jäi huutamaan eikä pysähtynyt kuin piuhan irrottamalla tai sitten kun akku oli tyhjä. Ainakin toisen etuoven johtosarja vaihdettiin, kun mureni ja ovi jäi lukkoon.

Kaikki ovet alkoivat kuplia kahvojen ympäriltä ja kittisaumoista. Ei maalattu, vaan auto lähti seuraavan riesaksi.

Hyvä se on ajaa eikä ulkonäköään ole hassumpi, mutta itse en ostaisi ainakaan pre-faceliftia.
 
watti sanoi:
Veljellä oli tuollainen -10 mallinen nelikko. Osti sen aikanaan pari sataa tuhatta ajettuna ja taisi vajaat sata tuhatta sen kanssa jaksaa vääntää. Kaksoismassa ja kytkin oli vaihdettu edellisen toimesta, eli niitä ei tarvinnut tehdä.

Muuta oli senkin edestä  Ihan kaikkea en muista mitä siinä oli, mutta turbo ja egr siitä meni ainakin. Ovat muuten tosi mukavassa paikassa vaihtoa ajatellen. Näkee kyllä, muttei oikein pääse käsiksi. Muistaakseni ottivat apurungon alas, että saivat vaihdettua. Ja olikohan nelikossa kulmavaihdekin jotenkin edessä. En muista enää.

Autoliikkeen virhevastuun piikkiin siihen silloin heti vaihdettiin jäähdyttäjän flektipaketti, kun flekti jäi huutamaan eikä pysähtynyt kuin piuhan irrottamalla tai sitten kun akku oli tyhjä. Ainakin toisen etuoven johtosarja vaihdettiin, kun mureni ja ovi jäi lukkoon.

Kaikki ovet alkoivat kuplia kahvojen ympäriltä ja kittisaumoista. Ei maalattu, vaan auto lähti seuraavan riesaksi.

Hyvä se on ajaa eikä ulkonäköään ole hassumpi, mutta itse en ostaisi ainakaan pre-faceliftia.
Mikä näissä on prefacelift? Oliko veljes auto millä koneella/tehoilla ja laatikolla? Vissiin dpf ongelmia ollu enemmän sillä automaattilaatikolla kun jurraa liian matalilla kierroksilla.
 
Jeti-ukko sanoi:
Mikä näissä on prefacelift? Oliko veljes auto millä koneella/tehoilla ja laatikolla? Vissiin dpf ongelmia ollu enemmän sillä automaattilaatikolla kun jurraa liian matalilla kierroksilla.
Veljeni auto oli -10 mallinen 2,0tdi 140 heppainen, neliveto ja manuaali. Facelift tuli muistaakseni -14, jolloin siis keulailme muuttui. Facelift-malleissa ymmärtääkseni on tuo ruostehomma paremmin hallussa, eli eivät ihan yhtä hanakoita ole kukkimaan.
 
Jeti-ukko sanoi:
Millä kilsoilla sen vaihto yleensä tulee eteen ja saaneeko tonnilla vaihettua?
Tuohon 200-300tkm väliin se taitaa usein tulla. En osaa sanoa mitä nykyään maksaa.