https://yliteippaus.fi/

Mercedes-Benz GLB

Nyt oli ekoja ajokommentteja, vaikutti ihan OK:lta (220 cdi 4M), pitäisiköhän kokeilla, koko lailla GLC:n kokoinen, isompi tavaratilakin, 2 GLC:n jälkeen nyt toinen Audi menossa.
 
Kauppalehden koeajossa kehuttiin eilen, minun silmään sattuu myös, varsinkin kuin aikanaan sähköisenä saatavana.
 
Silmään tämä vähän sattuu, mutta muuten kovasti positiivinen käsitys jäi ensitutustumisesta. Tilava ja käytännöllinen auto.
 
Surkeaksi on penkit menny näissä nyky mersuissa, aivan älytön istuinosan reunojen muotoilu takaa sen että painaa reisiä.
 
Jorski sanoi:
Surkeaksi on penkit menny näissä nyky mersuissa, aivan älytön istuinosan reunojen muotoilu takaa sen että painaa reisiä.

Samaa mieltä, jopa tutkien erilaisuuteen tottui, mutta penkkeihin ei..arvelin että onko minun jalat vaan vääränmalliset, kun penkki ei vaan totu 😄
 
Vaikutti hyvältä, venemessuilla hyvä fiilis, sopiva combo tänään 73k ( saa myös hyvän GLC:n, E 4maticin yms)
Pienempi GLA 5 k halvempi - ei vaikuta myyntimenestykseltä - kaikki samassa kasassa, ei kait sittenkään - vai
 
Venemessuilla itsekin tutustuin GLB-GLC-EQC malleihin. Yllättävästi tilankäytön järkevyys meni juuri tuossa järjestyksessä. Tilavin sisätiloiltaan ja takakontiltaan oli GLB ja pettymys oli suurin ulkomitoiltaan oleva EQC jonka sisätilat ja takakontti olivat onnettomat.

GLB:ssä mainio ratkaisu tuo takapenkkien liikkuminen kiskoilla joka lisää monikäyttöisyyttä.

Toisaalta taas takapenkki oli mallia levy, ei minkäänlaista tukea istuinosassa, tuntui että jopa vietti eteenpäin. Tuolla istuimella ei pitkiä matkoja istuta.

Myös kojelaudan tyylikkyys (tai sen puute) oli kuin jostain pikkuautosta ja oli pettymys. Kuskin paikalla tuli mieleen työkone.

 
GLB voitti AMS:n testissä kirkkaasti Tiguanin ja X2:n. GLB taitaa olla MB:n parhaimmistoon kuuluva auto, jonka ainoat heikkoudet kuten takaistuimen epämukavuuden ja osittain halvan sisustuksen näkee jo kylmätyypeillä.
 
Noista moottoreista, niissä ei taida olla yhtäkään kevythybridiä? Eli perinteisillä polttiksilla on aloitus?
 
Tuosta videosta ei juuri hullua hurskaammaksi tullut, mutta jos tästä tulee plugarineliveto, niin voisin harkita kokeilla kolmatta cittaria (vaikka eivät ole lemppariautotyyppejäni).
 
Tänään (13.5.20) TM:ssa ko. mallin koeajo.

Paljon kehuja.
Se kiusallinen puoli miinuksena, rengasmelu.
Loppumaininta:
"Onkohan pari äänieristettä jätetty pois vain, jotta eron kokoluokkien välillä huomaisi?"
---
Vai onko jäänyt lähettämättä Meksikon tehtaalle tai eivät ole edes tulleet tehtaalle asti.
Sikäli, kun on tietoja valtion sisäisestä turvallisuudesta.

En kyllä osta Meksikossa tehtyä, vaikka merkki kertookin nokassa sen olevan Mersu.
Nähtäväksi jää vaikuttaako nyt elettävä kurimus maapallon kolkasta toiseen, edestakaiseen älyttömään tavaran kuskaamiseen.
 
Kävin koeajamassa GLB:n perus 200d:n. Auto on ihan hyvä ajettava ja erityisesti moottorin ja vaihteston yhdistelmä toimii hienosti. Samoin tuo "isoin" mittaristo on kyllä hieno ja helppokäyttöinen. Autosta on saatu kokoisekseen todella tilava aina peräkonttia myöten, joka on pitkälti laatikkomuotojen sekä säädettävien takapenkkien ansiota. Se mistä en pitänyt on rengasmelu, joka tekee autosta jotenkin pikkuautomaisen. Ennen GLB:ta ajoin Kodiaq Rs:n, joka teki muhun kyllä positiivisemman vaikutuksen kuin GLB vaikka mua vähän Skodan logo tökkiikin...
 
Varmasti on hyvä ajaa ja onhan se kelpotilava.
Muutama päivä sitten huoltokäynnillä kävin pikaisesti autoa vilkaisemassa.
Oli vähän kohlon näköiseksi "veistetty".
Ei ollut riskiryhmäläisellä asiaa liikkeeseen sisälle.
Pitää sitäkin katsoa, jahka tästä tilanteesta joskus päästään eroon.
Mittaristoa kohta joka Mersussa on ylenpalttisesti.
Koko mittaririvistö ei ole ihan halpa, mutta kyllä koko rivistön valinta on vaikea jättää.

Kävin ennen nykyistä hankintaa myös Skodia katsomassa.
Ei se merkki oiken ota kiinnostaakseen.
Varttuneempi väki muistaa menneet ajat ja itäautot.
Vaikea siitä on ylipäästä.

Kyllähän ne kunkin merkin autot pitää läpäistä tarkastuksensa tehdäänpä sitten missä maassa tahansa.
C-sarjalainen valmistetaan kai edelleen Etelä-Afrikassa.
B-sarjalainen on meille aika passeli, kun takanakin mahtuu istumaan selkä suorana.

 
Ei tainnut GLB:stä tulla suosittua ainakaan palstalaisten keskuudessa, enkä kyllä ole taksinakaan noita nähnyt. Olisi kyllä ollut mitä todennäköisimmin oma valinta seuraavaksi liisariksi, jos vain olisi tullut plugin-hybrid tarjolle. Tiloiltaan erittäin hyvä, ja muutenkin jäi koeajon tiimoilta positiivinen vaikutelma.

Meillä firman autopolitiikka ei vaan suosi enää bensiini/dieselmoottorisia autoja, vaan noista joutuisi maksamaan vuokraa itse jonkin verran enemmän kuin plugareista, täyssähköistä ja kaasuautoista. Varsinkin varustelu maksaa sitten aika paljon kun tulee päälle vielä isompi vero kuin plugariin. Varusteineen n. 52000 euron GLB 200d A olisi kustantanut saman kuukausinettovaikutuksen kuin mikä jäi tuolla RAV4 plugin hybridillä n. 66000 eur hintaan, ja todella kattavilla varusteilla. Lisäksi GLB olisi pitänyt ottaa etuvetona, kun neliveto olisi mennyt parilla grammalla firman maksimirajan yli. Toyotasta kylläkin aika lailla suolainen hinta, samaan nettovaikutukseen olisi saanut toki myös MB GLC plugarin, mutta se tavaratilan koko ja käytettävyys. Ja tietty onhan tuossa RAVissa aika paljon parempi sähkörange.

Palataan asiaan mersuilun osalta mahdollisesti kolmen vuoden päästä, ehkäpä EQB:n tiimoilta.
 
Mielestäni ja kokeiltua hyvä auto, Mersun hinnoittelu on jotenkin viturallaan kun GLA , GLB ja GLC on samanhintaisia ( ja myös C ja E 4matic).
 
Minä olen tilannut glb:n 200 CDI nelivetona.
Luovutus pitäisi olla maaliskuun alussa.
Iso mittaristo piti valitettavasti jättää pois. Hintaa olisi ollut yli 3000 moisella varusteella.
 
7 kk se kesti mutta tuli lopulta.
On tämä Mersuksi aika kälyisen näköinen.
 

Liitteet

  • glb.jpg
    glb.jpg
    53,8 KB · Katsottu: 457
Onnittelut uudesta tilavasta autosta.
Hyvä väri.
Tosi kauan olet saanut varttua.
---
Meillä tuli hankittua isolla mittaristolla monilla lisukkeilla.
En hankkisi enää toista kertaa, paljon on turhaa. Ja paljon meni rahaa.
Pitäisi olla mukana apumekanikko mittaristoa tutkimassa.

Ilmeisesti autossa on avaimella avattava takaluukku.
Kannattaa jättää ovea, seinää tai muuta estettä vastaan riittävä etäisyys.
Avainta tulee helposti painettua taskussa huomaamatta.
Meidän auton takaluukku aukesi ensimmäisenä yönä ja oli pysähtynyt oven tuulipidikkeisiin.
Onneksi ei tullut lommoja.

Vastaavan moottorin olisin halunnut, mutta en ehtinyt enää vaihtaa, kun auto oli mennyt valmistukseen.

 
Vajaan viikon sillä pääsi eteenpäin ilman murheita. Parhaillaan huollossa käymässä kun jäähdytysnestettä hukkaa. Paikallistettu vuotokohta ja korjauksen alla.
Ei näköjään ole mitään eroa minkä merkkisen auton hommaa vaan murheita riittää.
 
Rouvalla on tällainen liisarina. Otettu käyttöön toukokuussa 2021, nyt ajettu n. 10 tkm. Auto on 103 kW moottorilla ja etuvedolla. Ja täytyy sanoa että onpahan huono auto, parinkymmenen auton kokemuksella tämä menee heittämällä huonoimpien joukkoon:

- Korisovitus on huono, esim. takaovet eivät istu kunnolla koriin, varsinkin vasen takaovi irsottaa miten sattuu.
- Vaihdelaatikossa lienee vikaa, joskus jotkin vaihteet ravistavat koko autoa huomattavasti kiihdytyksen aikana.
- Huonoimmat ikinä näkemäni parkkitutkat yhdistettynä huomattavan voimakasääniseen hälytysmerkkiin. Auto kirkuu kuin hullu AINA risteykseen saavuttaessa kun nopeus putoaa alle 10 (tai 15, en tiedä). En ole missään autossa törmännyt vastaavaan. Bonuksena kirkuminen herättää lapsen, jos sattuu olla unilla.
- Jatkuvia häiriöitä avustinlaitteissa (tutkat ei toimi milloin mistäkin syystä, jarruilla toteutettu kaistallapitoavustin pelästyttää ihan hitosti kun se joskus satunnaisesti tulkitsee virheellisesti kaistalta-ajautumistilanteen)
- Sisämuovit natisee

En voi muuta sanoa kuin et onneks ei oo oma.