https://yliteippaus.fi/

Sähköautojen lataus

Lukittuuko nämä johdot yleensä jotenkin auton päässä pistorasiaan tai ovatko varashälytksen piirissä ?

Luulisi olevan aika helppo jälkimarkkina näile mustassa pörssissä, kun tarjonta & kysyntä lisääntyy.
 
Mitsun Type2 ei lukitu ja joltain olikin tässä alkutalvesta viety johto tuossa Treen Technopoliksen sisähallista. Lukkovirityksiä toiset käyttääkin ja joissakin on lukon paikka siinä avauspainikkeessa. Chademo taas lukittuu itse latauspisteen kautta, mutta yleensä senkin saa lopetettua/avattua latausnäytöstä. Toisaalta pikalatauspisteissä yleensä onkin kiinteät johdot.
 
Kaapo sanoi:
Lukittuuko nämä johdot yleensä jotenkin auton päässä pistorasiaan tai ovatko varashälytksen piirissä ?

Luulisi olevan aika helppo jälkimarkkina näile mustassa pörssissä, kun tarjonta & kysyntä lisääntyy.

Leafissä lukittuu eikä irti saa kuin sivuleikkureilla. Sisällä kojetaulun ulkoreunassa vapautus nappi ja samoin avaimessa.
 
Kaapo sanoi:
Lukittuuko nämä johdot yleensä jotenkin auton päässä pistorasiaan tai ovatko varashälytksen piirissä ?

Luulisi olevan aika helppo jälkimarkkina näile mustassa pörssissä, kun tarjonta & kysyntä lisääntyy.
Volvossa lukittu
 
Tulipa mieleen tuossa kunkommentoin toisessa ketjussa Tesla 3:n visuaalisesti rumaa & umpinaista keulaa, niin eikö olisi mahndollista ottaa energiaa talteen keulassa jonkun "tuulimyllyn" avulla ajon aikana ?

Taitaa hyötysuhde olla niin huono, että aerodynaaminen keula on parempi. Muutenhan noita jo olis....
= ikiliikkuja  ;)
 
Kaikkihan se lisäisi ajovastusta enemmän kuin siitä saataisiin energiaa talteen eli energiatehokkuus vain heikkenisi. Alamäkeen rullatessa sellainen toimisi, mutta silloinkin hyötysuhde on parempi renkaiden kautta toteuteutun voimansiirroon kautta tehdyssä regeneroinnissa.
 
Kaapo sanoi:
Tulipa mieleen tuossa kunkommentoin toisessa ketjussa Tesla 3:n visuaalisesti rumaa & umpinaista keulaa, niin eikö olisi mahndollista ottaa energiaa talteen keulassa jonkun "tuulimyllyn" avulla ajon aikana ?

Taitaa hyötysuhde olla niin huono, että aerodynaaminen keula on parempi. Muutenhan noita jo olis....
= ikiliikkuja  ;)

Keula on muuten paljon paremman näköinen kun siinä on rekisterikilpi kiinni.
 
Tuolta "Kulkumulkku goes electric - Hyundai Kona EV" alueelta yleisimmikin..

- latausinfran sekavuus, katoksettomat ja auraamattomat latauspisteet.
- latausroamingin puuttiminen eri operaattoreiden välillä.

Pikalataussysteemit ja -kokemus eivät oikein vakuuta tälläistä tottumatonta käyttäjää. Kallista, epämääräistä, epämiellyttävää.


Millaisia erilaisia julkisia lataus paikkoja on?
- maksullisia, mitä niiden kanssa operoitaessa pitää ottaa huomioon?
- - miten maksusysteemit on eri toimijoilla rakennettu/käytettävissä?

- ja sama ilmaisten kanssa - huomioitavaa?


 
Taky sanoi:
Millaisia erilaisia julkisia lataus paikkoja on?
- maksullisia, mitä niiden kanssa operoitaessa pitää ottaa huomioon?
- - miten maksusysteemit on eri toimijoilla rakennettu/käytettävissä?

- ja sama ilmaisten kanssa - huomioitavaa?

Mielestäni eAutoilijalla on hyvää analyyttistä otetta raportointiin, kannattaa lukaista blogia: https://eautoilija.com/category/mobiilisovellukset/

Merkittävin ero on latauksen nopeus ja kuinka oma auto ottaa latausta vastaan. Eroja on erityisesti täyssähköisten ja plugarien välillä. Sitten maksutavat. Eroja on ennakkomaksusta laskulle ja luottokorttiveloitukseen.

Omasta mielestä paras maksullinen hidas lataus on parkkisähkön järjestely. Vielä kun tuon tägin saisi type2 kaapeliin ja pelkästään auton päähän. Täytyykin heille vinkata...

 
Taky sanoi:
Millaisia erilaisia julkisia lataus paikkoja on?
- maksullisia, mitä niiden kanssa operoitaessa pitää ottaa huomioon?
- - miten maksusysteemit on eri toimijoilla rakennettu/käytettävissä?

- ja sama ilmaisten kanssa - huomioitavaa?

Kaupallisia pikalaturioperaattoreita on Suomessa käytännössä kaksi. Fortumin Drive&Charge ja Virta.

Satunnaiselle käyttäjälle onnistuu latauksen hallinnointi jopa tekstiviesteillä, mutta kannattaa ladata appi tai tilata rfid-tagi. Silloin veloitus luottokortilta.

Fortum on kallis, mutta verkko on kattava ja toimintavarmuus erittäin hyvä. Virralla hinnat vaihtelevat sen mukaan kenen laturia Virta operoi. Osa on ilmaisia, kuten Hesburgerin tai Tampereen sähkölaitoksen laturit. Vaatii silti tunnistautumisen.

Viime vuosi oli kauppaketjujen pikalatureiden lanseerauksen vuosi ja mukaan ehtivät Lidl, Kesko ja Motonet.

Lidlin latureissa ei ole tunnistautumista eli piuha kiinni ja start-napin painallus. Keskon K-lataus toimii etäluettavalla plussakortilla tai rfid-tagilla. Lidlin ja Keskon laturit ilmaisia.

Motonetiin tunnistaudutaan kanta-asiakaskortilla eli ajokortin viivakoodilla. Sitä ennen ladattu rahaa latausmaksuja varten ja veloitus on 0,10 € per kWh. Ei-kanta-asiakkaille tuplasti.


Keskinopeat eli voimavirtapistokkeet ovatkin sitten jo villi länsi näihin pikalatureihin verrattuna. Kaikilla em. firmoilla on tarjolla myös niitä tunnistautuminen tapahtuu samoin, mutta iso osa keskinopeista toimii aivan kuten tavallinen pistorasia. Piuha vaan kiinni ja virta kulkee. Hyvin monessa paikassa ilmaisia.
 
Johtuikos tuo katoksettomuus latauspisteillä jostain turhasta rakennusmääräyksestä? Ihan kuin olisin jostain tuosta lukenut.
 
kahe sanoi:
Johtuikos tuo katoksettomuus latauspisteillä jostain turhasta rakennusmääräyksestä? Ihan kuin olisin jostain tuosta lukenut.

Espoon Ikeassa kaikki parkkipaikat ovat taivasalla. Vantaalla on paljon katonaluspaikkoja, mutta en ole sieltä bongannut ollenkaan latauspaikkoja. Varmaan ne jossakin sielläkin ovat.
 
Meillä tulee kesällä valmistuvaan uudiskohteeseen latausasema katokseen, latauspaikkoja tulee 2kpl ja toisessa tulee seisomaan asukkaiden yhteiskäyttöauto.
 
kahe sanoi:
Johtuikos tuo katoksettomuus latauspisteillä jostain turhasta rakennusmääräyksestä? Ihan kuin olisin jostain tuosta lukenut.

Vaaditaanko siinä sprinklausta tai jotain?

Mikään este katto ei voi olla koska parkkihalleissa on melkein kaikissa latauspaikat. Kustannuksia voi jostain vaatimuksista tulla.
 
Urlaub sanoi:
Vaaditaanko siinä sprinklausta tai jotain?

Mikään este katto ei voi olla koska parkkihalleissa on melkein kaikissa latauspaikat. Kustannuksia voi jostain vaatimuksista tulla.

Ei meillä ainakaan sprinklausta tule katokseen.
 
Eiköhän kysymys ole siitä, että jälkikäteen asennetut latauspaikat eivät ole mahtuneet samaan katokseen pumppujen kanssa eikä uutta katosta vain ole haluttu rakentaa.
 
antsu sanoi:
Eiköhän kysymys ole siitä, että jälkikäteen asennetut latauspaikat eivät ole mahtuneet samaan katokseen pumppujen kanssa eikä uutta katosta vain ole haluttu rakentaa.

Tuskimpa sitä latauspistettä edes saisi laittaa samaan katokseen bensapumppujen kanssa, uusi katos on varmasti ihan vain kustannuskysymys.
 
Toistaiseksi paras latauskokemus oli Lempäälän Ideaparkissa.

Paina tolpan nappulaa, Type 2 -piuha tolppaan ja toinen pää autoon. Valmista.

Lopetus: Paina nappulaa (oliko edes tarpeen?) ja ota piuha irti.
 
https://autotoday.fi/audin-sahkoisten-autojen-latauspalvelu-julkaistu-suomessa-yhdenmukaiset-hinnat-euroopassa/

Audin sähköisten autojen latauspalvelu julkaistu Suomessa – yhdenmukaiset hinnat Euroopassa

Audi e-tron -latauspalvelu on nyt julkaistu ja käytössä kymmenessä Euroopan maassa, Suomi mukaan lukien.

Lisäksi palvelut tulevat käyttöön kuudessa muussa Euroopan maassa vuoden ensimmäisellä kvartaalilla ja Itäiseen Eurooppaan palvelut laajentuvat myöhemmin tämän vuoden aikana.

Ajaessaan ulkomailla Audi-asiakkaat voivat ladata sähköautoansa paikallisten ostoehtojen puitteissa ilman lisämaksuja. Kattaakseen juuri itselle sopivan tarpeen, asiakkaat voivat valita kahdesta vaihtoehtoisesta palvelupaketista.

Audi tarjoaa premium-latauspalvelua – asiakas saa käyttöönsä valtaosan julkisista latausasemista Euroopassa vain yhdellä palvelusopimuksella.

Audi e-tron -latauspalvelu on osa laajempaa latausverkostoa ja tarjoaa pääsyn 16 Euroopan maan julkiseen latausverkostoon. Lisäksi latauspalvelu tulee saataville kahdeksassa Itäisen Euroopan maassa myöhemmin tänä vuonna.

Audi e-tron -latauspalvelukortti tarjoaa pääsyn yli 72 000 latauspisteelle, joita operoi 220 toimittajaa. Pidemmillä matkoilla Audi-asiakkaat voivat ladata autoansa Ionityn huippunopeilla suurteholatausasemilla.

Myös muiden toimijoiden nopeat HPC-suurteholatausasemat ovat käytössä pidemmillä matkoilla, niiden kuuluessa Audi e-tron latauspalvelun piiriin.

Kaksi palvelupakettia

Audi e-tron latauspalvelu tarjoaa kaksi erilaista palvelupakettia, joista asiakas voi valita itselleen sopivamman.

City-palvelupaketti on tarkoitettu sekä ladattavien hybridien että sähköautojen käyttäjille, jotka ajavat lähinnä kaupunkialueilla. Suomessa palvelupaketti on voimassa 12 kuukautta ja sen perusmaksu on 4,95 euroa/kk. AC-lataus aina 22 kW:n saakka maksaa 0,06 euroa/min ja DC-lataus aina 50 kW:n saakka 0,40 euroa/min.

Transit-palvelupaketti on puolestaan suunnattu sähköauton käyttäjille, joita ajavat pidempiä matkoja ja pystyvät hyödyntämään Ionity-latausverkostoa. Myös tämä palvelupaketti on voimassa 12 kuukautta ja sen perusmaksu on 17,95 euroa/kk. Audi e-tronin omistajille ensimmäinen vuosi on perusmaksun osalta veloitukseton.

AC-lataus ja DC-lataus ovat samanhintaisia kuin City-palvelu paketissa ja Ionity-lataus maksaa tutustumishintaisena 8,00 euroa/kerta ja erityishinnalla 0,33 euroa/kWh.

Tarkemmat hinnat ja ehdot löydät täältä: https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-fi/tariffs.

Transit-palvelupaketin kautta asiakkaat pääsevät hyödyntämään HPC-suurteholatausasemien kuten Ionityn edullisempia hintoja, latauskapasiteettia ja lyhempiä latausaikoja.

Audi e-tron on ensimmäinen sarjatuotantomalli, jota voi ladata 150 kW:n teholla HPC-suurteholatausasemilla. Tämä tarkoittaa, että täyssähköinen SUV on valmis seuraavalle pitkälle matkalle vain noin puolen tunnin latauksen jälkeen. Tämän lisäksi suurin osa Ionityn latausverkostosta käyttää sähköä, joka on tuotettu ekologisesti.

Yhdenmukaiset hinnat Euroopassa

Yhdenmukaiset, maakohtaiset hinnat tarkoittavat, että asiakkaat voivat matkustaa vapaasti, eikä hintoja tarvitse vertailla jatkuvasti. Jopa ulkomailla matkustaessa, tarvitaan vain yksi sopimus, jolloin asiakas pystyy tällä hetkellä lataamaan autonsa 16 Euroopan maassa.

Audi-asiakkaat maksavat aina paikallisen standardihinnan riippumatta missä maassa lataavat – ilman lisämaksuja. Asiakkaan matkustaessa ulkomaille Euroopassa heiltä veloitetaan aina saman verran kuin jos auto olisi ladattu kotimaassa e-tron-latauspalvelua käyttäen.

Latausasema löytyy myAudi-sovelluksen avulla

Audin navigaatiojärjestelmä tai myAudi-sovellus auttavat löytämään lähimmän latausaseman. Lisäksi suunnittelemalla reitin ja aktivoimalla löydetyt latausasemat, myAudi-sovellus kertoo myös onko latausasema ja -pisteet käytössä vai poissa toiminnasta.

Lataustapahtuman voi aloittaa käyttämällä Audi e-tron -latauspalvelukorttia tai myAudi-sovellusta. Tunnistautuminen ja laskutus toimivat automaattisesti. myAudi-sovellus näyttää myös senhetkisen latauksen tilan.

Asiakas voi käyttää myös myAudi-portaalia tai myAudi-sovellusta lataushistoriatietojen ja laskujen katselemiseen kuten myös hallinnoida omia sopimusasioita.

Saadakseen e-tron-latauspalvelun käyttöönsä, asiakkaan tarvitsee vain rekisteröityä myAudi-portaalissa ja määrittää henkilökohtainen lataussopimus. Mikäli tarpeellista, paikallinen Audi-jälleenmyyjä auttaa sopimuksen aktivoinnissa. Kaikki latauskerrat käsitellään automattisesti ja laskutetaan kerran kuukaudessa.

Lisää tietoa verkostosta, palveluista ja Suomen hinnoista löydät täältä: https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-fi/getting-started
 
Tuolla  0,06 euroa/min jää kyllä hybridit lataamatta. 3,6€ tunti ja 3-4h lataus noin 12-15€. Tulee todella kalliit km, kun PLUG mallit taitaa täydellä akulla sen 30-50km päästä :rolleyes:
 
völvöxc60 sanoi:
Tuolla  0,06 euroa/min jää kyllä hybridit lataamatta. 3,6€ tunti ja 3-4h lataus noin 12-15€. Tulee todella kalliit km, kun PLUG mallit taitaa täydellä akulla sen 30-50km päästä :rolleyes:

Helppoutta tuossa kai myydäänkin ennemmin kuin halpuutta.

Aika moni ilmeisesti kokee erittäin hankalaksi käyttää Fortumin tolpalla sen rfid/appia ja Virran tolpalla sen tunnistetta.
 
Ja mielestäni parempi niin, että latauspisteet hinnoitellaan juurikin täys sähköautoille.
Turhaan pistokehybridit vievät paikan sähkäreiltä.