https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Kaasuautot

tmr97

Klassikko
Liittynyt
26.2.2014
Ajattelin aloittaa uuden ketjun kaasuautoille. Kaasuautoja taidetaan myydä jokseenkin saman verran kuin sähköautoja, eli vähän. Jutut kaasuautoista hukkuu siten mallikohtaisissa ketjuissa.

Kun kävi selväksi, että jatkossa autontarvetta perheessämme on aiempaa enemmän, niin selvittelin aika pitkään mitä kannattaisi tehdä. Kaksi autoa tarvitaan. Mukaan otin autojen laadun ja ominaisuuksien lisäksi käyttökustannukset ja ympäristöarvot. Viimeinen aiheutti sen, että dieselit pudotin pois, suomen viileissä keleissä liian monen dieselin puhdistustekniikka toimii huonosti.

Loputon sähkö- ja hybridiautojen tsekkaus ja uusien mallin  huhut ja odottelut alkoi ketuttaa. Yksinkertaisesti vaihtoehtoja ei ole. Täyssähkö ei tule kyseeseen, taloyhtiössä ei vielä saa ladata ja jatkossa jos saa, niin max 8A teholla. Piuhat on vanhat. Eurooppalaiset hybridit on tehty suorituskyvyn ehdoilla, ne kuluttaa paljon, kun akku tyhjenee. Ainoat taloudelliset vaihtoehdot olisivat olleet Prius phv ja Ioniq phv.  Kuljetuskyky ei ykkösautoksi riitä ja kakkosautoksi molemmat ovat aivan liian kalliita.

Sitten heräsin, vaikka olisi pitänyt tajuta paljon aiemmin. Kaasu tarjoaa kaiken mitä haluan. Autot on edullisia, päästöt pieniä ja ominaisuudet täysin vertailukelpoisia. Jos kaasua ei ole saatavissa, niin bensalla pääsee, ihan kuin PHEV-autoillakin. Erona on kuitenkin se, että PHEVillä pääsee 30-50km ja sitten on mentävä bensalla, lataus on niin hidas (max 3,7kW), ettei se ole käyttökelpoinen matkalla tai edes kiireisenä päivänä. Kaasulla range on pitkä ja tankkaus on nopea, kun kaasu loppuu, niin jos asema vain on kohtuuetäisyydellä, niin nopeasti saa lisää kaasua. Käyttö olisi siis vähintäänkin yhtä edullista ja vähäpäästöistä.

Lopulta päädyin siihen, että kakkosautoksi vaihtuu Seat Ibiza TGI. Ykkösauto on Auris hybrid farkku. Kun pidän sitä hieman parempana, kuin aiempaa Leoniani, niin ajatus Auriksen vaihdosta TGI leoniin ei sitten tarpeeksi innostanut. Varsinkin kun sitten kakkosautoksi olisi pitänyt ottaa ihan hinnat alkaen bensa. En halunnut käytettyä tai siis autoa ilman kunnon takuuta. Käytännössä varmaankin Ibizasta tulee kilometrien puolesta ykkösauto. Sisätilaa siinä on keskikokoiselle perheelle siinä missä Auriksessakin, matkoille sitten tavaratilan vuoksi Auris.

Ibiza miellyttää. Pidän auton muotoilusta, perä on parempi kuin HB-leonissa. Edestä autoissa ei sitten paljoa eroa olekkaan. Varusteita otin aika paljon, kohtuuhintasia kun ovat, eli ledit, adaptiivinen vakkari, AA/Carplay, elektroniikkapaketti ja automaattinen ilmastointi. Sprintmonitorissa on vasta yksi TGI-ibiza, jolla on hieman enemmän ajettu, kulutus siinä on alle 4kg/100km. Oma tavoitteeni on, että kulutus pysyisi tuolla 4kg tasolla. TGI:n tavaratilan pohja on samalla tasolla kuin säädettävä pohja ylemmässä asennossa, eli tulee tasainen tavaratila, kun penkit on käännetty. Vakiona ainakaan bensa-stylessä ei ole säädettävää pohjaa. Hintaa autolle tuli alle 1k€ enemmän kuin 95hv TSI:lle olisi tullut.Jos pystyy käyttämään romutuspalkkion niin ero putoaa kokonaan pois.


 
Onnittelut TGI Ibiza tilauksesta. Aikalailla samanlainen paketti mitä itse tilasin. Täysin samat ajatukset kuin sinulla näistä pohdinnoista..mm. itselläkin tulee varmaan käymään niin että Ibizasta tulee ykkösauto ja Octavia jää sit kakkosautoksi. Toimitusajaksi luvattiin elokuu.. Saas nähdä.. Ja ilmeisesti vuosimalli vaihtuu viikolla 31 tänä vuonna joten voi olla et tulee vielä My18 auto. Toisaalta jos toimitus myöhästyy voisi saada jo mallivuoden 2019 auton  8)
Täytyy varmaan tilata ennakkoon Gasumin kortti ja miettiä rauhassa haluaako aktivoida 89€/kk kiinteähintaisen sopimuksen sitten kun toimitusaika lähenee.. 69€/kk kiinteällä hinnalla en epäröisi hetkeäkään mutta saadakseni jotain "voittoa" kiinteästä hinnasta tulisi ajokilometrimäärä olla melkoinen n. 22000km/vuosi  :mad:
 
ExOctavisti sanoi:
Onnittelut TGI Ibiza tilauksesta. Aikalailla samanlainen paketti mitä itse tilasin. Täysin samat ajatukset kuin sinulla näistä pohdinnoista..mm. itselläkin tulee varmaan käymään niin että Ibizasta tulee ykkösauto ja Octavia jää sit kakkosautoksi. Toimitusajaksi luvattiin elokuu.. Saas nähdä.. Ja ilmeisesti vuosimalli vaihtuu viikolla 31 tänä vuonna joten voi olla et tulee vielä My18 auto. Toisaalta jos toimitus myöhästyy voisi saada jo mallivuoden 2019 auton
Toimitusajaksi myös minulla on elokuu. Olen aika varma, että auto valmistuu ennen tuota viikkoa 31 (heinä-elokuun vaihde) ja siten on suomessa viimeistään elokuun lopussa. Tuotantokatkoksen jälkeen autot tulevat WLTP-tyypitettyinä, eli päästöt muuttuu. Luulen, että tehdastilaukset menevät hetkeksi poikki ja sitten aloitetaan uusilla päästöillä ja hinnastoilla. Ainakin toyotalla oli jo näin.
 
1.5 TGI tulossa. Kaasutankki ilmeisesti suurenee ja bensatankki kutistuu. Jos tulee tänä vuonna saataville niin tämmöinen tulee luultavimmin hankittua.

https://www.autoevolution.com/news/volkswagen-to-launch-new-tgi-evo-natural-gas-engine-125374.html
This unit is based on the 1.5 TSI ACT BlueMotion and develops the same amount of power, 130 horsepower. The difference is that it has an estimated average consumption of 3.5 kg/100 km, when fitted inside a current generation Golf with dual clutch gearbox.

Volkswagen say the new unit will be capable of giving the model it is fitted on a range of 490 km (305 miles) in CNG mode. This range is extended with the use of the petrol tank by an additional 190 km (118 miles)
 
Kaasuhybrideissä on käytettävyyden näkökulmasta vähemmän ongelmia kuin sähköautoissa, mutta kaasuautoja ei ympäristönsuojelullisessa työssä sen kummemmin hehkuteta. Myyntimäärät ovat kuitenkin selvästi nousseet, joskin samanlaista marginaaliräpellystä kaasuautojen myyminen taitaa olla kuin sähköautojenkin.

Jotenkin tuntuu, että kaasuautot ovat vähän samanlainen kysymys kuin ydinvoima. On olemassa tekniikka, johon liittyy ongelmia, mutta joka on myös realistinen ratkaisumalli ympäristönsuojelussa. Kuitenkaan tekniikkaa ei hyödynnetä, vaan kansalle yritetään tarjota uusiutuvia/sähköautoja, joihin liittyy erilaisia ongelmia.

Väitän, että jos jossain maassa ajettaisiin poliittisesti ponnekkaasti kaasuautoja, niin tuossa maassa myös pystyttäisiin leikkaamaan merkittävästi autoilun päästöjä. Kaasu näet on keskivertokuluttajalle hintansa puolesta realistinen vaihtoehto, johon ei myöskään liity muita rajoitteita kuin tankkauspaikkojen vähyys ja kaasutankkien pieni koko, mutta nämä ovat varsin helposti ratkaistavissa olevia ongelmia.
 
Kale sanoi:
Volkswagen say the new unit will be capable of giving the model it is fitted on a range of 490 km (305 miles) in CNG mode. This range is extended with the use of the petrol tank by an additional 190 km (118 miles)

Tämä kaasutankin kasvattaminen bensatankin kustannuksella ei minusta ole kovin järkevää, ainakaan omaa käyttöäni silmälläpitäen. Kahden polttoaineen idea lienee kuitenkin se, että tarvittaessa pääsee ajamaan myös sinne, missä ei kaasutankkaukselle ole mahdollisuutta.

Omat ajot tapahtuvat pääosin kaasuverkon alueella, mutta välillä täytyy päästä kauas missä ei kaasua välttämättä ole. Pieni kaasutankki ja iso bensatankki tuntuvat järkevältä valinnalta; nurkkapyöritykset aina kaasulla, ja bensaa sitten kun poistuu "sinne jonnekin". Jos tankkien koko vaihtuu toisinpäin, niin toki päivittäisajo on helpompaa kun ei tarvitse jatkuvasti tankilla käydä. Mutta ne pitkät reissut voi sitten jäädä tekemättä. Esimerkiksi tuo 190 kilometriä bensalla tuntuu lyhyelle jo lapinreissua ajatellen.

Toki itsekin olen puhunut siitä, ettei sinne lapinreissulle tarvitse välttämättä omalla autolla päästä, jos esim. ostaa sähköauton ja vuorkaa polttiksen kerran vuoteen lomareissua varten. Mutta jos ostaa kaksoispolttoaineauton, niin silloin ajatuksena lienee juuri se että sillä onnistuisi myös ne lapinreissut.
 
Mrk sanoi:
Tulee mm. A3:een, tuotanto alkaa syksyllä.

1.5 TGI on jo Skodan konfiguraattorissa Octavia farkulle. Golffiin tulossa myös. Saa nyt nähdä kestääkö hermot odotella moottorin tuloa Golffiin jos venyy liian pitkälle syksyyn. Ensi vuonna olisi tulossa Golffista uusi versiokin.
 
tet sanoi:
Tämä kaasutankin kasvattaminen bensatankin kustannuksella ei minusta ole kovin järkevää, ainakaan omaa käyttöäni silmälläpitäen.

fitted on a range of 490 km

Omasta käyttöprofiilista se on kiinni.
Meikäläiselle tuolla määrällä mennään kaksi päivää, siis tankilla joka kolmas päivä - liian vähän - dieselillä mennään 1000-1500km/viikon ajot tankin koosta riippuen.
 
Eikös 1.4 TGi:ssä kokonaistoimintasäde ole 1300km? Tuossa 1.5:ssä tuo on todella paljon pienempi jos kaasulla pääsee 490km ja bensalla vain 190km? Vai ymmärsinkö tämän nyt aivan päin seiniä?
 
Kale sanoi:
1.5 TGI on jo Skodan konfiguraattorissa Octavia farkulle. Golffiin tulossa myös. Saa nyt nähdä kestääkö hermot odotella moottorin tuloa Golffiin jos venyy liian pitkälle syksyyn. Ensi vuonna olisi tulossa Golffista uusi versiokin.

1.5 TGI Golf tulee myyntiin kuulemma vasta ensi vuoden puolella.
 
Jos bensapuolen lyhyt range ahdistaa, niin yksi vaihtoehto on ottaa 10-20L jerrykannut konttiin ja ajaa auringonlaskuun. Tämä siis jos ei ole huoltoasemia matkanvarrella.
 
11,8 litraa tankkaan parissa minuutissa, ei kai tuolla ole tarkoitus ajellakaan bensalla vaan se on hätävarana kun kaasuasemia ei ole joka nurkalla ?
 
juupeli sanoi:
Ohhoh. Tuossa on jo bensatankkia kutistettu reilummin.

Mulle tuo on hitonmoinen pettymys. Jos edes kaasutankkia olisi suurennettu kunnolla, niin vähän helpottaisi, mutta kaasutankin koon muutos on marginaalinen.

Ei kai tässä taustalla voi olla muuta kuin jotkut normit. Kun bensatankista tekee riittävän pienen, niin se vaikuttaa päästörajoihin. Samalla kuitenkin auton käytettävyys romahtaa.
 
Työkaveri oli ostamassa uutta autoa työmatka ajoihin (50km suuntaansa), kaasuato oli harkinnassa tankkauspisteen ollessa työmatkan varrella. Luopui hankkeesta kuultuaan diesel automaisesta ajoneuvoverosta. Jostain luin valtion kannustavan vähäpäästöisiin ajoneuvoihin siirtymistä.
 
Zaasa sanoi:
Työkaveri oli ostamassa uutta autoa työmatka ajoihin (50km suuntaansa), kaasuato oli harkinnassa tankkauspisteen ollessa työmatkan varrella. Luopui hankkeesta kuultuaan diesel automaisesta ajoneuvoverosta. Jostain luin valtion kannustavan vähäpäästöisiin ajoneuvoihin siirtymistä.
Joo se kaasuauton vero on joku kymmenesosa dieselin vastaavasta.
 
Trollsten sanoi:
Joo se kaasuauton vero on joku kymmenesosa dieselin vastaavasta.
Asiaan perhytymättöneenpä en tiedä enempää, ymmärsin kysymyksessä olevan sadoista €uroista/vuosi.
Hän teki omat päätöksensä veron vuoksi, ei aja kaasuautolla.