https://tummennuskalvot.fi/

Mitsubishi Outlander (PHEV, 2013-)

P

pantero

Vieras
Trafin ajoneuvotilaston nettiversion avustuksella (?!) sain kun sainkin selvitettyä, että Mitsubishi Outlander PHEV hybridiä on rekisteröity jo 35 kpl viime vuonna manner-Suomeen. Avasin ketjun tarkoituksena seurata sen menestystä eri autolehtien testeissä (sitten kun sellaisia julkaistaan...).

Kyseessä on erittäin mielenkiintoinen SUV-hybridi, joka omaa kohtuullisen vetokyvyn (1500 kg) ja nelivedon. Neliveto toimii joko kokonaan sähköisesti (etu- ja taka-akseleilla on oma sähkömoottorinsa) tai polttomoottorin ja sähkömoottorin yhdistelmänä.

Olisi mukava kuulla kokemuksia käyttäjiltä, miten sillä on pärjännyt näissä viimeaikojen paukkupakkasissa.
 
Voipi olla että kokemuksia saa jonkin aikaa odotella. Jonkinlaista luottamusta kyseiseen laitteeseen on ainakin pk-seudun taksiyrittäjällä. Bongasin kuluneella viikolla phevin taksikupu katolla. Itseasiassa ainoa yksilö minkä olen Pheviksi tunnistanut.
 
Lueskelin Tuulilasin nettisivuja. Sieltä pisti silmään, että Mitsu PHEV on mukana Tuulilasin Ekoauto 2014 vertailussa. Muut mukana olijat:  Ford Focus Electric, Mitsubishi Outlander PHEV, Nissan Leaf, Opel Ampera, Volkswagen Golf 1.6 TDI Bluemotion ja Volvo V60 D6 AWD Plug In Hybrid. Mittaukset ja testit vievät kuulemma viikkoja, joten ei ole varmaa ehtivätkö seuraavaan TL:ään, mutta odottelen tuloksia suurella mielenkiinnolla!

================

Mitäkö Volkswagen Golf 1.6 TDI Bluemotion tekee hybridien ja sähkärien joukossa? On kuulemma viralliselta CO2-arvoltaan eli kulutukseltaan taloudellisin perinteisellä polttomoottorilla varustetuista autoista. Tämä on sitä Ketosen filosofiaa, että hyvin säästeliäs perinteinen tekniikka pärjää vielä näille uusille hömpötyksille. No katsotaan, miten tuossa käy. :-\
 
pantero sanoi:
Mitäkö Volkswagen Golf 1.6 TDI Bluemotion tekee hybridien ja sähkärien joukossa? On kuulemma viralliselta CO2-arvoltaan eli kulutukseltaan taloudellisin perinteisellä polttomoottorilla varustetuista autoista. Tämä on sitä Ketosen filosofiaa, että hyvin säästeliäs perinteinen tekniikka pärjää vielä näille uusille hömpötyksille. No katsotaan, miten tuossa käy. :-\
Toisaalta onhan tuo hyvä, että saadaan benchmarkkiakin, hyrbidien vastustajat saavat taas sitä mitattua faktaa hyrbidien huonoudesta...  :)
 
Hyvin on pärjätty pakkasissakin, ei mitään ongelmaa. Keskikulutuslukemat riippuvat todella paljon pakkaslukemista. Tänään ajoin töistä kotiin 21 km, pakkasta -9 astetta, auton lohkolämmitin kiinni noin tunnin ajan ennen lähtöä. Keskikulutus 1.2 litraa/100 km, eli ensimmäisten parin kolmen kilometrin jälkeen puhtaasti sähköllä. Ilman esilämmitystä tuohon saa lisätä pari litraa. Viime viikolla kun pakkasta oli -22, niin samalla matkalla keskikulutus pyöri 8-9 litran vaiheilla, ja käytännössä koko ajan bensamoottori oli käynnissä. Esilämmitys vaikutti vain marginaalisesti. Autoa ei voi "pakottaa" puhtaaseen sähkömoodiin vaan se päättää itse miten paljon bensamoottoria pitää pyörittää lämmityksen yms takia. Valmistajan mukaan auto on suunniteltu niin, jotta bensakone ei esim. kovissa pakkasissa joutuisi kylmänä kovalle rasitukselle. Tämä on PHEV-omistajien joukossa aiheuttanut ymmärrettävästi vähän purnausta, olisi loogista ajaa lyhyitä matkoja pelkällä sähköllä kun auto on sisätiloiltaan "puolilämmin" ja akuissa olisi virtaa. Plussakeleillä pystyin ajamaan kyllä pelkällä sähköllä työmatkat. Maahantuoja on asiasta tehnyt kuulemma valmistajalle kyselyn, toiveissa olisi saada joskus softapäivitystä asiaan.

Auto on kitkoilla mukava ajaa ja hiljainen, hyvä näkyvyys, ketterä kokoisekseen, hyvin varusteltu. Erityismaininnan saa todella hyvä peruutuskamera. Jos jotakin parantaisin niin kaukovalot paremmaksi, rattiin samanlaista pehmeää nahkaa kuin esim. BMW:n sporttiratissa.  Myöskään sisätilojen design ei aivan pärjää eurooppalaisille autonvalmistajille (BMW, Audi, Volvo, VW) tyylikkyydessä ja selkeydessä.

Ainakin toistaiseksi olen ollut hyvin tyytyväinen, toivottavasti pakkaset pysyvät alle -10 asteessa. Autoa voi huoletta suositella sellaisille, joiden ajot on pääsääntöisesti alle 50 km (ja sen jälkeen pystyy lataamaan). Pitemmillä matkoilla, kun sähköajon osuus jää vähäisemmäksi, kulutuslukemat nousevat melko nopeasti. Tällöin ehkä joku vähäkulutuksinen diesel voisi olla hyvä vaihtoehto.
 
Kiva kuulla, että PHEV vastaa odotuksia ja toimii talvellakin. Nuo kertomasi kulutuslukemat normaalipakkasissa lyhyillä matkoilla ovat tosi pieniä.

Kireämmät, alle -20 asteen pakkaset ovat kyllä jo kaikille muillekin autoille 'survival game'a, jolloin moottorinlämmitintä todella tarvitaan (itse käytän aina pakkasella lämmitintä nyrkkisäännön tunti/-10 ¤C mukaisesti).

Kerrohan lisää PHEVin liikkumisesta lumessa sitten aikanaan, kun/jos tänne eteläänkin saadaan reilummin lunta.

Uusimmassa TM 3/14 numerossa on ajettu PHEViä ja esitelty sen tekniikkaa. Mittauksia TM ei ole tehnyt muuten, kuin todennut, että noin 10 kWh saa akkuun kerralla ladattua.

Tuulilasin Ekoauto 2014 vertailuissa nähdään sitten aikanaan myös mitattuja arvoja. Toivottavasti nämä erittäin kylmät kelit eivät sotke tuota TL:n testiä. Onhan kuitenkin niin, että valtaosa vuodesta ajetaan normaaleissa lämpötiloissa.
 
jtp_fi sanoi:
Valmistajan mukaan auto on suunniteltu niin, jotta bensakone ei esim. kovissa pakkasissa joutuisi kylmänä kovalle rasitukselle. Tämä on PHEV-omistajien joukossa aiheuttanut ymmärrettävästi vähän purnausta, olisi loogista ajaa lyhyitä matkoja pelkällä sähköllä kun auto on sisätiloiltaan "puolilämmin" ja akuissa olisi virtaa. Plussakeleillä pystyin ajamaan kyllä pelkällä sähköllä työmatkat. Maahantuoja on asiasta tehnyt kuulemma valmistajalle kyselyn, toiveissa olisi saada joskus softapäivitystä asiaan.
Onkos kukaan laittanut weppasta PHEV:iin? Itsekin miettinyt, että meidänkin pirukselle tekisi pakkasilla hyvää wepa, kun sähkön tarve lämmitykseen vähenisi (tosin nykyiseen ei taideta laittaa enää mitään, vaan ajetaan takuu loppuun ja pyöritellään mitsun & piruksen välillä).
 
jf sanoi:
Onkos kukaan laittanut weppasta PHEV:iin? Itsekin miettinyt, että meidänkin pirukselle tekisi pakkasilla hyvää wepa, kun sähkön tarve lämmitykseen vähenisi (tosin nykyiseen ei taideta laittaa enää mitään, vaan ajetaan takuu loppuun ja pyöritellään mitsun & piruksen välillä).

Ei ole tuolla mitsubishin omalla keskustelupalstallakaan kukaan vielä tunnustanut laittaneensa. Kyselin muutama viikko sitten Deltalta hintaa, olisi kustantanut 1900. Tyydyin silloin lohkolämmittimeen/sisätilalämppäriin hintaan 499.

Ilta-Sanomat kertoo että PHEVejä on myyty Suomessa 79 kpl:

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288649480447.html
 
Onko kenelläkään mitään tietoa tai käsitystä että miten tätä PHEViä on jälleenmyyjillä koeajoautoina? Autonvaihto on tuskin vielä ajankohtainen tänä vuonna, mutta on alkanut kiinnostamaan nämä plug-init.
 
fleetwood sanoi:
Onko kenelläkään mitään tietoa tai käsitystä että miten tätä PHEViä on jälleenmyyjillä koeajoautoina? Autonvaihto on tuskin vielä ajankohtainen tänä vuonna, mutta on alkanut kiinnostamaan nämä plug-init.

Sikäli kun olen oikein mitsupalstan keskusteluista ymmärtänyt niin ihan hirveästi ei jälleenmyyjäliikkeissä näitä ole ollut mutta maahantuoja on toimittanut auton kun joku on halunnut koeajaa. Eli ota yhteyttä vaikka lähimpään Deltaan ja kysele onnistuisiko koeajo.
 
Olihan aika tuskaista vääntöä asian tiimoilta mitä pikaiseltaan lukaisin. "Sähköauto" jota ei voi ajaa sähköllä kuin lämpimällä. Eihän tällä kuulukaan voida ajaa talvella ja muuta mielenkiintoista. Minä kun olen niin kovin odotellut sitä Pajeron päivitystä, mutta eipä tuo teksti kovin hyvää kuvaa autosta antanut. Weballa ja keulan tukkimisella se ehkä voisi toimiakin, mutta kun kukaan ei ole kokeillut, niin eipähän siitä varmuutta saa... Täytynee ottaa Priuksen PHEV ajoon ja kokeilla onko yhtä hanurista, mutta ainakin tuo normimalli meillä antaa ajella sähköllä jos lämpöä on vain riittävästi.
 
jf sanoi:
Olihan aika tuskaista vääntöä asian tiimoilta mitä pikaiseltaan lukaisin. "Sähköauto" jota ei voi ajaa sähköllä kuin lämpimällä. Eihän tällä kuulukaan voida ajaa talvella ja muuta mielenkiintoista. Minä kun olen niin kovin odotellut sitä Pajeron päivitystä, mutta eipä tuo teksti kovin hyvää kuvaa autosta antanut. Weballa ja keulan tukkimisella se ehkä voisi toimiakin, mutta kun kukaan ei ole kokeillut, niin eipähän siitä varmuutta saa... Täytynee ottaa Priuksen PHEV ajoon ja kokeilla onko yhtä hanurista, mutta ainakin tuo normimalli meillä antaa ajella sähköllä jos lämpöä on vain riittävästi.

Niin, ehkä ihmisillä on ollut kovin erilaiset odotukset auton suhteen. Minusta auton speksit jo etukäteen kertoivat millaiseen ajoon/olosuhteisiin se soveltuu. Autohan siis ei ole sähköauto vaan hybridi. Ja jos polttomoottorikone käynnistyy niin bensaa kuluu, se on fakta. Samaa mieltä olen monen keskustelijan kanssa että olisi hyvä jos auton voisi pakottaa sähkömoodiin, elleivät olosuhteet toisin vaadi. Eilen, tunnin esilämmityksen (lohkolämmitin) jälkeen kun ajoin kotiin -1 asteen pakkasessa niin keskikulutus oli tuolla matkalla 0.6 litraa/100 km. Ei tuosta voi kovin pettynyt olla.

Onkohan tojotakuskeilla joku keskusteluryhmä, mihin voisi mennä kuulemaan kommentteja Priuksen PHEVistä?
 
jtp_fi sanoi:
Eilen, tunnin esilämmityksen (lohkolämmitin) jälkeen kun ajoin kotiin -1 asteen pakkasessa niin keskikulutus oli tuolla matkalla 0.6 litraa/100 km. Ei tuosta voi kovin pettynyt olla.

Onkohan tojotakuskeilla joku keskusteluryhmä, mihin voisi mennä kuulemaan kommentteja Priuksen PHEVistä?
Ei ole osunut ainakaan kohdalle tuollaista asiallista saittia. Ei tuo sinun kulutuksesi pahalta kuulosta. Onko sinulla keula tukittu? Meillä kun tuo auto tulisi 90%:sesti pätkäajoon, niin plugin menettäisi noilla 8-9 kulutuksilla kaiken tolkun. Mielummin sitten 300 kaakkia hyrbidissä tuolla kulutuksella eli RX450...
 
jf sanoi:
Ei ole osunut ainakaan kohdalle tuollaista asiallista saittia. Ei tuo sinun kulutuksesi pahalta kuulosta. Onko sinulla keula tukittu? Meillä kun tuo auto tulisi 90%:sesti pätkäajoon, niin plugin menettäisi noilla 8-9 kulutuksilla kaiken tolkun. Mielummin sitten 300 kaakkia hyrbidissä tuolla kulutuksella eli RX450...

Mulla ei ole keula tukittu mutta luulisin kyllä että siitä on kovimmilla pakkasilla hyötyä ajoviiman vähentämisessä. Ajattelin että kuulostelen ensin muitten kokemuksia, laitan vasta sitten. Lohkolämppäristä on kyllä ollut hyötyä, se vähentää selvästi aikaa minkä polttomoottori kylmänä käyttää omaan ja järjestelmän lämmitykseen. Ja sisätilalämppäri tietty tuo mukavuutta ja turvallisuutta.

Jos Priuksen PHEVin käyt koeajamassa, niin otapa kunnon pakkaspäivänä ja käynnistä se kylmänä ja akut täynnä. Mielenkiintoista olisi kuulla käynnistääkö auto automaattisesti bensakoneen vai antaako ajaa pelkällä sähköllä.
 
Koitetaan osua sopivalle päivälle. Ainakin tuo L&T:n mies lupasi tuoda haluamani mallin pihaan kunhan pyydän. Tietty pyysin Highlanderia ja ilme oli ihan hyvä...  ;)
 
Pari päivää nyt testailtu tätä laitetta. Lämpimästä tallista täydellä latauksella lähtien, työmatkan ~25 km pääsee näköjään pelkällä sähköllä tässä nollakelissä. Matkasta 1/3 osa on moottoritietä (ajeltu alle 120 vauhdeilla). Lämpötilan säätö kabiinissa on ollut asennossa auto ja arvona 19.

Näyttää tuon 25km jälkeen, että olisi 9 km akkumenoa jäljellä. Eli ladattava se on kummassakin päässä tälläisenä "talvena" jos haluaa päästä pelkällä sähköllä.

 

Liitteet

  • PHEV_kulutus 1.jpg
    PHEV_kulutus 1.jpg
    125,8 KB · Katsottu: 473
  • PHEV kulutus 2.jpg
    PHEV kulutus 2.jpg
    48,5 KB · Katsottu: 419
Kyllä tämä laite noilla datoilla kiehtoo.. Eikä tilannetta muuta viikonloppuna heitetty ajelu perus Outlanderilla, tykkäsin  :eek:

Tähän voisi euronsa kiinnittää, sitten joskus, ehkä.. Tai sitten johonkin hyvin samanmoiseen.. Tai sitten ei..
 
Tuulilasin Ekoauto 2014 jutussa ei liiemmälti kehuja kerätty.
 

Liitteet

  • PHEV konehuone.jpg
    PHEV konehuone.jpg
    188,2 KB · Katsottu: 877
Eipä valaissut asiaa TL:n sivuilla oleva tiivistelmäkään tuosta jutusta  :(
 
jtp_fi sanoi:
Jos Priuksen PHEVin käyt koeajamassa, niin otapa kunnon pakkaspäivänä ja käynnistä se kylmänä ja akut täynnä. Mielenkiintoista olisi kuulla käynnistääkö auto automaattisesti bensakoneen vai antaako ajaa pelkällä sähköllä.
Eipä onnistunut sitten tänä talvena, kun se talvi jäi uupumaan, joten täytyy mennä juotettavan lähteen tiedoilla eli kyllä priuksen phev käynnistää kanssa bensalla siksi aikaa, että kone on lämmin ja meinasi meidän ajoilla talvikäytön menevän pääasiassa bensalla johtuen pätkäajosta, joten säästöjä ei tarjolla kuin lämpimällä...
 
Jep, tämmöisen käsityksen sain jostain muualtakin koskien Priuksen PHEViä.

Nyt näillä keleillä pääsee Mitsun PHEVillä jo pelkästään sähköllä (jos ei tarvitse sisätiloja lämmittää). Kilometrejä takana marraskuusta -13 lähtien noin 5000 ja keskikulutus 2.9 litraa/100 km.
 
^ Tuo Mitsubishi PHEV:in talvikulutus 2,9 l/100 km on hyvän sorttinen vastaten CO2-arvoa 68 g/km. EU-normin mukainen CO[sub]2[/sub] arvohan on 44 g/km. :)

Tällainen kokemusperäinen kulutustieto on paljon arvokkaampaa, kuin esim. Tuulilasin Ekoautotestissä 2014 kovassa pakkasessa PHEV:ille epäoptimaalisilla matkoilla ajetut kaupunkikulutuslukemat.
 
Jaahans nyt sitten on sisässä hakemus tem:lle energiatuesta tms. Fiksumpikin tästä ymmärtää että phev outlander liisarina alkoi kiinnostaa ensiksi hazardikokeilun jälkeen ja sitten kun tajusin tämän energiaetumahdollisuuden. Onhan se toki "kiinalaisesta" japsiin siirtyminen kynnys. Mutta voishan sitä kai todeta oikeasti viehtyneensä uudesta tekniikasta. Volvo kun ei sitä hybridiä vielä tarjoa xc-luokassa.

Ensi viikolla kokeilu jokatap uusiksi hallituksen kanssa.