Makkis sanoi:
Onko tämän sukupolven Corollissa joku valokytkentä niin että aina palaa parkit kun auto käynnissä/virrat päällä? Niin älyttömästi noita kulkee parkeilla (joskin plussaa että takavalot palaa) liikenteessä, oli sitten pimeää tai poutaa.
Sama koskee muuten sitä "valas" mallista Primeraa ja aikalaisensa Almeraa. Joku japanian juttu?
Kyllä ainakin vuoden 2003 Almerassa oli valomuisti joka kytki päälle ajovalot kun moottori oli käynnissä. Jäi erityisesti mieleen, kun hieman ennen ko. auton vaihtoa toinen ajovaloista ei enää syttynyt kuin valokatkaisijaa kääntämällä.
Vein auton sen maahantuojan pikahuoltoon näytille ja kyselin kustannusarviota vian korjauksesta.
Kerrottiin, että valomuistin ohjausyksikkö pitää vaihtaa ja sen hinta on 550 euroa + vaihtotyö 100 euroa.
Kyselin, eikö ko. ohjausyksikköä voisi korjata ja vastaus oli: ”Sitä ei voi korjata”.
Enpä viitsinyt moista rahaa sijoittaa autoon, josta olin jo saanut vaihtotarjouksen 2 712 euroa.
Rupesin sitten itse hieman asiaa tutkimaan ja kuskin jalkatilan verhoiluiden alta löytyi harmaa muovilaatikko, jonka sai kätevästi liittimistä irti. Ruuvimeisselillä vääntämällä sai kannen auki ja vika löytyi aivan silmillä katsomalla, eli yksi murtunut juotos piirilevyllä. Eipä sitten muuta kuin kolvi kuumaksi ja juotos kuntoon. Purkki takaisin autoon ja voilà, taas molemmat ajovalot toimivat. Aikaa puuhaan kului alle tunti, eikä minkäänlaisia varaosia tarvittu.
Tässä sen taas näki, että nykyään ainoa korjaus mikä autojen ja monien muidenkin laitteiden osalta osataan huoltoliikkeissä tehdä, on viallisen osan vaihtaminen uuteen, eikä vanhojen osien korjaamista edes yritetä, vaikka työ voisi olla hyvinkin helposti suoritettavissa.
Lähetin oheisen kuvan vian syystä henkilölle, joka Nissan huollossa väitti, että valomuistin ohjausyksikköä ei muka voisi korjata, mutta eipä tyyppi vastannut…