Hankin tälle kesälle Seadoon GTI SE 155 mallin. Oli Yamaha ja Lawasaki myös vaihtoehtoina 180 ja 150 heppaisina. Tuo Seadoon IBR teki vaikutuksen ja hyvä iso etuboksi samoin. Malliston tehokkain vaparikone myös houkutti kun oletettavasti ovat luotettavampia kuin ahdetut mallit - tämä siis siksi kun hankin tuon tekeleen yritykselle ja vuokraus tarkoitukseen täällä Varsinais-Suomessa.
Ensimmäiset kahdeksan tuntia mittarissa, on ollut kyllä kiva peli. Yleisesti ottaen nyt on ollut juuri sopiva jettikesä kun merivesikin on lämmintä eikä tarvitse miettiä kuivapukua välttääkseen hypotermiaa
GTI on tehokas peli ja kyytiläisille inakin tullut yllätyksenä miten tuo pomppaa liikkeelle sport modella. Teho riittää huvin myös vesihiihtoon. kolme eri ajomoodia (eco, touring, sport) on kätevä, ecolla voi ajaa kaasu pohjassa pidempiä siirtymiä jolloin vauhtia noin 60km/h. Sportin maksimi yhdellä hengellä noin 100km/h. Runko (lasikuitu) on paljon tukevamman oloinen kuin Sparkissa ja muutenkin esimerkiksi astinpinnat ovat mukavan pehmeitä paljaalla jalalla.
Tämän kanssa paketissa tuli Majavan jettikärry kun Seadoon omaa ei ollut varastossa suomalaisella jälleenmyyjällä. Majavassa on muutama huono puoli: jetti on melko korkealla, ainakin nykyisessä moodissa (säädettävät tuet) joten jos on loiva ramppi joutuu peruuttamaan aika pitkälle. Takavalot ovat ylös/sivulle kääntyvää mallia mutta niin lyhyen varren päässä että käytännössä aina meressä - toinen lamppu jo pimeänä toisen laskukerran jälkeen. Talven aikana korjattava...
Vaihdoin sisäänoajoöljyt 4 tunnin jälkeen, vuokrakäyttöön suositeltiin 50h vaihtoväliä normaalin 100h sijaan. Vaikka vesikierto onkin suljettu niin pakopuolella kiertää merivesi/järvivesi. Joka ajon jälkeen olen tuon huuhdellut kun perässä on puutarhaletkuun sopiva nippa ja työ kestää 5min.
GTIn etuboksiin mahtuu kengät, parit liivit,.reppu, ankkuri, sammutin, köysiä, hätäraketti ja tuo tila pysyy useimmiten löhes kuivana. Stongan ja penkin välissä on vielä pienempi vesitiivis lokero lompakolle, puhelimille jne.
Käytäntö on osoittanut, että pari varustetta täytyy ehdottomasti hankkia käytön helpottamiseksi: seadoon oma speed tie eteen ja taakse (kelautuva köysi), normi köysien kanssa pelleily ei ole kivaa ja niitä ei oikein voi jättää paikalleenkaan jotteivät putoa ja mene impelleriin. Toinen must olisi nuo pikakiinnitteiset pehmusteet/lepuuttajat. Muovinen/kuminen törmäyslista ei ole kovin vakuuttava edes puulaituria vasten.
Muuta puutetta en Seadoosta keksi.
Kaikkien myyjien, joiden kanssa juttelin, mukaan yleisin vahinko jettien kanssa on kivien jne imeytyminen impelleriin ja siitä aiheutuvar vauriot. Matalissa vesissä siis varovasti ja ilman kaasuttelua .
Meren äärellä kun ollaan niin isompaakin aallokkoa on päässyt kokeilemaan. Veneeseen verrattuna kyyti on kovassakin vauhdissa ja aallokossa hämmästyttävän tukevaa ja vauhtia uskaltaa pitää yllä. Tosin kiinni täytyy pitää ja tietää vähän mitä tekee. Jetteily on märkää touhua ja kkun useimmiten on kylmää niin märkäpuku kannattanee hankkia heti. Ajokertojen määrä kasvaa oikeilla varusteilla eksponentiaalisesti sillä loppujen lopuksi pidemmätkään etäisyydet ei ole ongelmallisia ergonomian suhteen.
Ajotavasta paljon riippuu miten tuo kulutus käyttäytyy. Jos esimerkki omasta reissusta: 30min siirtymä eco-moodissa 60km/h , välillä touringia tai sporttia, pelleilyä sportilla, vesihiihtoa , tyhjäkäynnit mukaan laskien keskikulutus oli 20L/h. 60L Tankillisella ajelee ehkä keskimäärin siis 3 tuntia, toisaalta tankin saa varmasti tyhjäksi myös tunnissa ;-)
GTI oli loppujen lopuksi Suomessa noin 3k€ kalliimpi kuin Spark 90 mutta mielestäni hintaeron arvoinen kyllä ehdottomasti