https://tummennuskalvot.fi/

Moottorisaha

Quality sanoi:
Miten pitkään samalla ketjulla sahailet?
Kyllähän sitä tulee aika loppuun sahailtua. Viiimeksi tuli sahailtua kiveen ja ei terotuksellakaan oikein tullu enään hyvää, mutta tuli silti kitkuteltua,sillä nyt uus terä tuntuu todella hyvältä. Kevyttä on sahailu ku piettäis terän kunnossa.. Laiska viilailemaan.
 
V sanoi:
Kyllähän sitä tulee aika loppuun sahailtua. Viiimeksi tuli sahailtua kiveen ja ei terotuksellakaan oikein tullu enään hyvää, mutta tuli silti kitkuteltua,sillä nyt uus terä tuntuu todella hyvältä. Kevyttä on sahailu ku piettäis terän kunnossa.. Laiska viilailemaan.

Todella tylsää hommaa tuo teräketjun viilailu, pari kertaa korkeintaan viilaan, ja sen jälkeen uusi terä koneeseen.  :)
 
Pekka T sanoi:
Todella tylsää hommaa tuo teräketjun viilailu, pari kertaa korkeintaan viilaan, ja sen jälkeen uusi terä koneeseen.  :)

Minä ostin joskus männä vuosina liiteristä 30eur sellaisen hienon teroituskoneen. Aikaisemmin ei jaksanut viilailla, joten aina uutta terää sahaan. Tuon koneen jälkeen en ole vielä ostanut yhtään uutta ketjua. Toki kohtuu vähäistä käyttöä on ollut, mutta oikeasti muutamassa minuutissa tuolla teroittaa kejtun sellaiseen kuntoon, että taas menee monta halkoa poikki. En olisi edes uskonut, että on noin soiva peli tuohon hintaan, mutta niin vain pelaa.
 
Yllätyin, ettei täällä vielä ollut moottorisahaa koskevaa keskuistelua. Nyt on. Ja siiretään tänne myös toisesta ketjusta siihen liittyvät postaukset.
 
No jopas. En puhu varsinaisesta käyttötarkoituksesta mutta aikoinaan muottitimpurin hommissa ihastuin äärimmäisen hienoon käsiteltävyyteen Stihlin yhdenkäden sahoissa. Teho vs. loistava painosuhde mahdollisti oikeasti tuottavan tekemisen. Noh perus-pöllimetsällä meikäläisen tarpeissa on riittänyt ihan perusmoottorisahat. Sen vähäisen pari mottia sai nyt lähes kaikella tekastua.
 
Pekka T sanoi:
Todella tylsää hommaa tuo teräketjun viilailu, pari kertaa korkeintaan viilaan, ja sen jälkeen uusi terä koneeseen.  :)

En käsitä, miksi tuntuu, että terä ei koskaan ole "terässä", se puoltaa, ei pysty, menee melkein polttamalla ???. Yllätyin, miten lyhyen käytön jälkeen ollaan valmiit luovuttamaan.

Osaan mielestäni viilata "vapaalla kädellä" ihan oikein puruhampaat, mutta se toinen (mikä sen nimi taas olikaan?), jota pitää viilata matalammaksi, jotta terä pystyy edelleen, on ongelmallinen. Sitä en ole oppinut viilaamaan lainkaan. Aina tuntuu, ettei se edes madallu, jopa sopivan viilan löytyminen on ollut haasteellista. Luulen, että juuri siinä piilee ongelmien ydin.

Nytkin on avaamattomassa paketissa ostamani uusi ketju odottamassa, mutta olen päättänyt teroittaa vielä vanhan iskuun ;). -- Mielelläni kuulisin lisää myös Ironicin teroituslaitteesta, sillä olen koettanut löytää sellaisen, mutta toistaiseksi tuloksetta.
 
Ironic32 sanoi:
Minä ostin joskus männä vuosina liiteristä 30eur sellaisen hienon teroituskoneen. Aikaisemmin ei jaksanut viilailla, joten aina uutta terää sahaan. Tuon koneen jälkeen en ole vielä ostanut yhtään uutta ketjua. Toki kohtuu vähäistä käyttöä on ollut, mutta oikeasti muutamassa minuutissa tuolla teroittaa kejtun sellaiseen kuntoon, että taas menee monta halkoa poikki. En olisi edes uskonut, että on noin soiva peli tuohon hintaan, mutta niin vain pelaa.

Sen jälkeen kun sahasta katkesi käynnissä ollessa ketju, olen vaihtanut molempiin sahoihin vuosittain uuden ketjun jota sitten teroittelen joka viilalla tai pienoisporakoneella.
 
Quality sanoi:
Mielelläni kuulisin lisää myös Ironicin teroituslaitteesta, sillä olen koettanut löytää sellaisen, mutta toistaiseksi tuloksetta.

Tästä on kyse:

http://www.lidl-service.com/cps/rde/SID-FCF06BA9-1B1FDD22/lsp/hs.xsl/product.html?id=8005134&title=Aparat

Maksoi aikanaan liiterissä 30 eur. Ja itsekin kuvittelin alkuun, että on 30eur taivaan tuuliin ja näitä "anttilan vehkeitä", mutta ainakin itse olen saanut tuolla jatkoaikaa terälle kummasti. Oli kyllä koko rahan väärti, kun en itse yksinkertaisesti osaa/viitsi viilailla terää viilan kanssa ja uusi terä maksaa sen 10eur. Laite on siis omassa käytössä maksanut itsensä jo moneen kertaan takaisin.
 
Ironic32 sanoi:
Tästä on kyse:

http://www.lidl-service.com/cps/rde/SID-FCF06BA9-1B1FDD22/lsp/hs.xsl/product.html?id=8005134&title=Aparat

Maksoi aikanaan liiterissä 30 eur. Ja itsekin kuvittelin alkuun, että on 30eur taivaan tuuliin ja näitä "anttilan vehkeitä", mutta ainakin itse olen saanut tuolla jatkoaikaa terälle kummasti. Oli kyllä koko rahan väärti, kun en itse yksinkertaisesti osaa/viitsi viilailla terää viilan kanssa ja uusi terä maksaa sen 10eur. Laite on siis omassa käytössä maksanut itsensä jo moneen kertaan takaisin.
Kiitos paljon tästä! Pitäisikö sitä sitten nöyrtyä oikein liiterin ovi avaamaan, kun se on tähän saakka jäänyt tekemättä ;). Olen uskotellut itselleni, että siellä on eriskummallisten, äärimmäisen tarkoin vartioitujen ja olemattoman mittaisten kassalinjojen takana saatavilla ainoastaan ulkomaalaisia säilykkeitä ;).
 
Quality sanoi:
Kiitos paljon tästä! Pitäisikö sitä sitten nöyrtyä oikein liiterin ovi avaamaan, kun se on tähän saakka jäänyt tekemättä ;). Olen uskotellut itselleni, että siellä on eriskummallisten, äärimmäisen tarkoin vartioitujen ja olemattoman mittaisten kassalinjojen takana saatavilla ainoastaan ulkomaalaisia säilykkeitä ;).

Taitaa olla nämä saksanihmeet (lue: kiinanihmeet) jotain tarjoustuotteita, joita on satunnaisesti tarjolla. Ei varmaankaan mitään hyllytavaraa tuolla liiterissäkään.
 
Itselläni on Bilteman teroituskone, on sekin asiansa ajanut jo monta vuotta.

http://www.biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Puutarha/Koneet/Moottorisaha/Teraketjun-hiomakone-130-W-17223/

Vaan tälle kesälle on ongelmasi muodostunut sahan käynnistys. Ei sillä, etteikö vanha Husse käynnistyisi, mutta "starttimoottorin" voimat ovat heikentyneet ;) Apua joudun anelemaan nuoremmilta. Myynnissä on kuulemma nykyisin "kevytkäynnisteisiä" sahoja. Vaikea tietenkin keveyttä on määritellä, mutta onko jollain näppituntumaa perinteisen ja kevytkäynnisteisen erosta?
 
Pekka T sanoi:
Minun sähkö-Stihl käynnistyy erittäin helposti, mutta bensa-Stilhin kanssa menee välillä hermot.

Stihl se on täälläkin. Pakko myöntää, etten kertaakaan ole saanut kerralla käyntiin. Mutta erittäin harvoin sattuu, ettei saha pysy käynnissä. Se vasta takkuiseksi homman tekee ...

Mitä sähköversioon tulee, niin sen johdon kanssa ne vasta hermot menisivätkin. Nimim. kokemusta pensasleikkurin johdon poikki sahaamisesta on :( .
 
Vaarivanhus sanoi:

Ja minulle kun on jäänyt käsitys, että Vaarivanhus on näitä viimeisiä "mohikaaneja", joille nämä nykyajan tekniikan ihmelapset ovat huumorin aiheita, kun teränsäkin koneella teroittavat :D

Eipä silti, jos Vaarivanhuskin uskoo näissä teknologian apuun, niin sehän varmasti kertoo jo jotain näiden laitteiden kyvystä tarjota pientä helpotusta elämään. :)
 
Taas on AS osoittanut, miten helposti ja nopeasti täältä saa ajantasaista tietoa. Tunnustan, etten edes tiennyt, että tuollaisia vempeleitä on olemassakaan ???. Ja oletin, että jos voisikin olla, ne maksaisivat vähintään puolet uuden sahan hinnasta :rolleyes:.
 
Ironic32 sanoi:
Ja minulle kun on jäänyt käsitys, että Vaarivanhus on näitä viimeisiä "mohikaaneja", joille nämä nykyajan tekniikan ihmelapset ovat huumorin aiheita, kun teränsäkin koneella teroittavat :D

Eipä silti, jos Vaarivanhuskin uskoo näissä teknologian apuun, niin sehän varmasti kertoo jo jotain näiden laitteiden kyvystä tarjota pientä helpotusta elämään. :)
Nuo kaupan viilat ovat nykyisin turhan liukkaita tai sitten vain puuttuu ruista ranteesta :)
 
Välillä kuitenkin tuntuu että valmiiksi pilkotut polttopuut tulisivat halvemmiksi, ei tarvitsisi hankkia sahoja ja teräketjuja ja säästyisi vielä hermot ja selkäkin.  :)
 
Pekka T sanoi:
Välillä kuitenkin tuntuu että valmiiksi pilkotut polttopuut tulisivat halvemmiksi, ei tarvitsisi hankkia sahoja ja teräketjuja ja säästyisi vielä hermot ja selkäkin.  :)
Mutta ajattelepa, Pekka, sitä terapeuttista merkitystä: saat ihan itse aikaan monivaiheisen prosessin kautta sellaista, mistä muuten joutuisit maksamaan, ja vielä kunnon kohotusta ihan kaupan päälle ;). Itse sain tosin kerran myyräkuumeen klapisavotassa, mutta siinä lohdutti, että tauti tulee vain kerran :).
 
Ja onhan se mahtava tunne, kun metässä suuri puu kaatua rysähtää juuri sinne mihin on ajatellutkin. Siinä tuntee työn iloa.
 
Vaarivanhus sanoi:
Ja onhan se mahtava tunne, kun metässä suuri puu kaatua rysähtää juuri sinne mihin on ajatellutkin. Siinä tuntee työn iloa.

Joka kertako kaatuu sinne ;) ? Sanoisin, että riskinsä on tapahtua joskus vähän muutakin.