autoilua & elämää

Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10 [Seuraava]
1
Kori, autosähkö, sisätilat, autonhoito, huollot / Vs: Autonhoito
« Uusin viesti kirjoittanut ihaa tänään kello 08:23 »
Iisalmesta IKH-rautakaupasta kun goolailin ja soittelin. Sattui myyjäksi vielä autoja puunaava henkilö joka tiesi noista.

Tuossa oli 80-luvulla Volvon liike Avain-Vaunu, edellinen liike oli Lidl ja nyt keväällä tuli IKH, jolla onkin nyt hyvät ja isot tilat. Tuolta ne tulee autonhoitoaineet haettua, ei tartte netistä tilailla. Tosiaan siellä on autoilusta innostunut kaveri töissä. 👍🏻
2
Kori, autosähkö, sisätilat, autonhoito, huollot / Vs: Autonhoito
« Uusin viesti kirjoittanut Bobo tänään kello 08:14 »
Tui hommattua tuohon norjalaiseen ihme piki-hiekkatöhnään poistoaineeksi King's Arthur Tar Remover 500 ml suihkepulloja 2 kpl, löytyi pohjoisen reissun tulomatkalta viime pe Iisalmesta IKH-rautakaupasta kun goolailin ja soittelin. Sattui myyjäksi vielä autoja puunaava henkilö joka tiesi noista. Liikkeessä oli oikein oma hylly Autodude-firman nimissä. En ole vielä töhnän poistoa lokasuojista tehnyt, varmaan seuraavan viikon sisällä.


https://www.autodude.fi/fi/tuote/pienpoistoaine_king_carthur_tar_remover
3
Alusta, renkaat ja vanteet / Vs: Kesärenkaat ja -vanteet
« Uusin viesti kirjoittanut kylpykuula tänään kello 08:13 »
Mitä mieltä raatilaiset ovat. Kummat ovat paremman näköiset vanteet.

Kun mielipidettä kysyt, niin ei koskaan mustaa eikä kaksivärisiä 😉
Jäi vastaamatta, niin Rial.
4
Alusta, renkaat ja vanteet / Vs: Kesärenkaat ja -vanteet
« Uusin viesti kirjoittanut rosso tänään kello 08:02 »
Mitä mieltä raatilaiset ovat. Kummat ovat paremman näköiset vanteet.
5
BMW / Vs: BMW X5 (G05)
« Uusin viesti kirjoittanut jti tänään kello 07:48 »
nyt oma ennätys +24 asteen lämmössä on 95,4km pelkällä sähköllä ja vielä jäljellä 2km latinkia (automaatti-ilmastointi päällä, pyynti 19,5). Keskinopeus 56km/h jossa motariakin pari siivua.

Kokemuksia on kertynyt nyt tuosta aiemmin kehumastani bemarin adaptiivisesta vakkarista, aiemmat kokemukset siis saksan motareilta ja 5-sarjalaisen adaptiivisesta vakkarista olivat hyviä joten tähänkin X5:een tuli adaptiivinen. Mutta ei suomen motareilla ole samanlaista hyvää kokemusta. Näyttöön tulee kyllä ilmoitus edelläajavasta autosta mutta kovin nopeaan alkaa tuo nopeuden hidastuminen. Kun aiemmat kokemukset olivat että ensin tulee näyttöön ilmoitus, sitten auto ottaa "kaasun" pois ja antaa rullata ja jos edelleen välimatka lyhenee alkaa jarrutus ensin miedosti ja jos ei sittenkään välimatka riitä niin tulee varoitus ja lopulta voimakkaampi jarrutus. Näin siis saksan suurilla nopeuseroilla.

Nyt Suomessa motarilla nopeuserot ovat maltillisemmat mutta tuon näyttöön tulevan autonkuvan jälkeen aika lyhyen ajan päästä alkaa "moottorijarrutus" tai regeneroinnilla nopeuden vähentäminen. Kun toivoisi että ensin rullattaisiin jotta saavutettaisiin edelläajavan kanssa sama nopeus. Ajotilalla ei tunnu olevan merkitystä, samalla tavalla toimii on sitten kyseessä hybrid, adaptive tai electric individual ajomoodi. Noista hybrid ja adaptiven tulisi käyttää coastingia eli rullausta ja electric moodit käyttävät aina kaasun päästön jälkeen regenerointia. Adaptiivisella vakkarilla tuntuu että aina regeneroidaan ensin ja sitten jarrutetaan jos ei se riitä vaikka ensin siis pitäisi rullata. Ei nyt mikään deal breaker mutta omaan logiikkaan tuo tuntuisi sopivammalta ja myös kuljettajasta hieman mukavammalta kun hidastuvuus lisääntyisi pehmeästi ja portaattomasti.

Mutta verrattuna täälläkin raportoituun mersun GLE:n adaptiiviseen vakkariin niin tässä BMW:n toteutuksessa kyllä saa etäisyyttä riittävästi, yleensä pidän 2-3 palkkia etäisyytenä kun palkkeja on maksimissaan 4. 3 asetus vastaa metreissä n samaa kuin nopeusmittarin lukema (ohjekirjan mukaan) mikä onkin käytettävä turvavälin nyrkkisääntö maantieajossa (kuivalla kelillä). Aiemmin Volvossa pidin pisintä asetusta mutta motarilla yksi tai kaksi napsua lyhyempänä kun muutoin se alkoi jo pitkän suorankin päässä jarruttamaan aivan turhaan. Rauhallisempi tämä X5 bemun vakkari on kuin volvon vastaava muttei niin hyvä kuin aikoinaan 5-sarjalaisessa.
6
Volkswagen / Vs: ID.4
« Uusin viesti kirjoittanut Taky tänään kello 07:34 »
Itselläni vuoden keskikulutus oli lataushäviöt mukaan lukien noin 25kWh/100km

Aika samoihin mennyt myös, talvella +30kWh/100km, nyt kesällä menty alle 20kWh/100km tasolla, motaria ajoa about 70% joka nostaa pätkäajon lisäksi kulutusta.
7
Volkswagen / Vs: ID.4
« Uusin viesti kirjoittanut Taky tänään kello 07:32 »
Mutta ällistyttävän hyvä pito ja etenemiskyky takavedolla. En ole volkkaria talvella ajanut, joten pieni mysteeri siltä osin.

Normi liikenteessä pärjää takavedolla, mutta tilanteissa missä toinen puoli keventää riittävästi on hankaluutensa - kun luistonestoa ei saa pois päältä.
Itse jäi kotipihan tasaiselle nurmelle jumiin, piti hinata veksi.


Toki voi ostaa 8m johdon, mutta tuntuis turhalta toisaalta.

Pidempi johto ehdottomasti, niin ei tule ongelmaa lumiaikaankaan eikä väliä miten päin auto on.
Laturihan on varmaankin sama vielä seuraavalle auollekin ja missä sen latauspaikka onkaan...

Ja volkkarissa ihan toinen ääripää. Saako niistä hyvän ajoasennon?

Se lie kovin kiinni kropasta, reilut 64000km istuttu 1ST:n penekissä ja ei ongelmaa.


Saakohan laturiin jonkinlaisen ajastuksen, että vaikka johdon laittaisi seinään töistä tullessa, alkaisi lataus esim. vaikka klo 22?

Sehän on kiinni laturista, auton ajastukset ei toimi kaiketi vieläkään OK, joten kannattaa jälleen panostaa laturiin jatkoa aatellen - mikä onkaan seuraava autosi....

Olisiko järkevämpää vaihtaa molemmat vanteet samanlevyisiksi ja samat kumit myös? Mikä olisi hyvä leveys 19” talvirenkaisiin ja 20” kesärenkaisiin?

Omassa kesä 20", siis auton mukana tulleet, ovat kuluneet hyvin tasatahtia, ei kierrätystarvetta havaittavissa.

Talvirenkaan - nasta Michelinit - on 19" samaa koko ympäriinsä.
8
Skoda / Vs: Yleistä keskustelua Skodasta
« Uusin viesti kirjoittanut nemos tänään kello 07:30 »
Myös kuvassa mainittu korkaus 710mm tuntuu aika pienelle, voisitteko tarkistaa?

Teknikens Värld on mitannut korkeudeksi 71/83 cm ja pituudeksi "normikuljettajansa" takana 205 cm
9
Volkswagen / Vs: ID.4
« Uusin viesti kirjoittanut -Tee- tänään kello 06:27 »
Koeajokulutukset pyöri 15-20kWh tuntumassa. Nykyisellä kalliilla sähkösopimuksella pelkkä energia jää silti pariin euroon sadalla kilometrillä. Yösähköllä kun lataisi. Saakohan laturiin jonkinlaisen ajastuksen, että vaikka johdon laittaisi seinään töistä tullessa, alkaisi lataus esim. vaikka klo 22? Voimavirtatöpselin ajattelin laittaa ja siihen 11kW laturi.
Itselläni vuoden keskikulutus oli lataushäviöt mukaan lukien noin 25kWh/100km ja halvalla sähkösopimuksella 3,12€/100km. Ajoprofiilini on epäedullinen talvikulutuksen näkökulmasta, paljon lyhyitä siirtymiä joiden välillä akku jäähtyy.
Ajastusmahdollisuus on autoon rakennettu, mutta se ei ole toiminut, koska valmistaja ei osaa rakentaa ohjelmistoa. Vai onko näissä 3.0 toimitetuissa toimiva ajastus? Viisainta kuitenkin lienee hankkia latauslaite, jolla ajastus onnistuu.
10
Volvo / Vs: Volvo S60 / V60 / V60CC (2018-)
« Uusin viesti kirjoittanut jti tänään kello 06:17 »
Tässä tullaan taas siihen että Volvo sen verran pieni valmistaja vaikkapa Mersuun verrattuna niin sitä ´parasta´ei vaan saa. Vrt myös hybridi nelivedon edullisempaa toteutusta verrattuna Saksalaisiin. Toki moni asia on hyvinkin mutta jossain ne rajalliset kehitystyön mahollisuudet näkyy. Historiaakin jos muistelee niin esim. vaihteistotkaan ei ole ensimmäisten joukossa olleet kovin monivaihteisia

Kyse on varmaankin siitä että hankintaosasto on tehnyt Sulo Vilénit eli jostain saanut halvalla ison erän epästandardeja 6,4kW:n 2-vaiheisia latureita ja hokannut että "hei me tienataan tällä" ja nyt markkinointiosasto rullaamaan tästä "ilosanomaa" ulos. BOM pelaa niin suurta roolia hankintaketjussa. Tuolla latausnopeudella ei ole mitään tekemistä akun keston kanssa oli se sitten 7,4 tai 6,4kW.

Tuo että volvoissa oli "vain" 6-vaihteiset automaattilaatikot johtui siitä että valinta oli tehty Aisinin laatikoihin eikä haluttu ZF:n 8-v laatikoita ostaa. Asiaa perusteltiin virheellisesti siten että ZF:n 8- tai 9-vaihteinen laatikko ei muka olisi sopinut poikittaiskoneisiin. Miten niitä sitten käytettiin esim Land Rovereissa poikittaiskoneiden kanssa jos se kerran ei ollut mekaanisesti mahdollisista?

Nykyään Aisinin laatikotkin ovat 8-vaihteisia eikä niissä ole edellisten 6-v laatikoiden ongelmia öljyjen kanssa. Mutta nyt, taas kustannusyistä, siirrytään miedoimmissa moottorivarianteissa kaksoiskytkinlaatikoihin mikä on kyllä, mielestäni, väärä suunta. Olen ehkä vanhoillinen mutten ole vielä yhtä hyvää kaksoinkytkinlaatikkoa ajettavuudeltaan kohdannut kuin perinteinen momentinmuunninlaatikko.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10 [Seuraava]