https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

BMW X5 (G05)

EsaPJ

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
7.3.2014
Istuuduin tänään ohimennen, kylmät tyypit uudesta BMW X5:sta, 30d (g05).

Autossa oli kaiketi melko täydellinen varustus. Lieneekö tässä korissa olemassa M-sport taso, mutta ainakin ulkopuolesta niin olisi voinut päätellä, samoin ratin merkistä.
Alla oleva kuva on nettikaappaus, teknisesti samanlaisesta ohjaamosta, erilaisella verhoilulla.
Tässä autossa oli sisällä, tuota samaa tummanruskeaa nahkaa, kojelaudan päällä, sekä alaosassa ja ovissa pääosa.
Penkit, keskikonsoli ja kaistaleet ovissa oli sitten vaaleaa pehmeää nahkaa ja olihan melko ylellisen oloinen.
Autoon kun istuutui, niin penkki tuntui heti kättelyssä hyvältä, vaikka en sen suuremmin sitä alkanut säätämään omalle kropalle käypäiseksi.
Huomioni tuossa kiinnitin myös, mielestäni hyvin selkeästi toteutettu digitaalinen mittaristo

Ilmajousitus kaikissa kulmissa ja jopa keskikyynärnojakin lämpeää samalla kuin penkitkin.

Edestä tuo ei ole niin massiivisen näköinen kuin kuvista aikoinaan olisi voinut luulla ja kaukana siitä möhkälemäisyydestä mitä tuleva X7, on omissa kuvissaan.
Hinta oli hiukan häiritsevä tekijä, ollen tuolla varustuksella n.125k€, mutta sehän ei koske muita, kuin tällaisia tyhjätaskuja renkaanpotkijoita.  ;)
 

Liitteet

  • BMW_X5_g05_sisakuva.jpg
    BMW_X5_g05_sisakuva.jpg
    72,1 KB · Katsottu: 795
Tänään tuli nähtyä liikkeessä uusi X5 ja olihan se minun silmin aivan valtavan hieno auto ulkoa ja sisältä! No tässä yksilössä oli msport ja lasista kattoa, hierovat etupenkit jne no tuo hinta noilla varusteilla, 135 tuhatta, veroa näkyi olevan noin 30 tuhatta, myyjän mukaan autossa ns vanha hinta ja uusilla päästöillä hinta nousee noin 8 tuhatta noilla varusteilla. No auto oli kyllä hieno kaikin puolin, myös hinta. Mutta eikös tästä ole kohtapuolin tulossa hybrid myös myyntiin?
 
BMW liikkeestä soittivat,

X5:n 45e olisi varattavissa, ensimmäiset asiakastoimitukset tulevat Suomeen syksyllä.

Autossa iso akku, pitäisi riittää 80-100 km sähköajoon.

Myyjä kertoi, että hinnat julkaistaan myöhemmin, mutta jos haluaa tarjouksen, niin liikkeessä hinnat ovat saatavilla.

Onko joku jo käynyt selvittämässä, millä hinnalla plugin X5 irtoaisi?

 
Jotenkin en ymmärrä miksi nuo hinnat pitää "piilottaa" myyjän taakse.
Samoin 330e:n kohdalla.
Varmasti menee useampikin kauppa ohi, kun hinnastosta ei niitä löydy.
 
Eiköhän ne hinnat ole muutaman tonnin tarkkuudella samat kuin edellisessä mallissa.
 
Tuntuu siltä, että yrittävät työntää muita malleja kuluttajille. Tiskin alta saa sitten vasta sitä mitä oikeasti haluat. Voi liittyä valmistajan maakohtaisiin tuotantokiihtiöihin ja kuinka ne jakaantuvat eri mallien kesken. Toinen vaihtis on myös se, että haluavat jo myydä autoja, mutta virallista lupaa malliston hinnastolanseeraukselle ei vielä ole.

No yhtä kaikki -- omituista tosiaan!
 
lnaukkar sanoi:
Kuulemma 86 000 euroa on hinnat alkaen X5 45e.

86 000 €; jää selvästi edullisemmaksi kuin kilpailijat RR Sport ja Cayenne. XC90 hieman kalliimpi, mutta todennäkisesti varusteissa pärjää, mutta Volvon sähkörange jää merkittävästi X5:sta.

Voi ennustaa, että X5 tulee olemaan isojen plugarimaastureiden myyntijohtaja "tällä kierroksella".

Mutta mielenkiintoista seurata miten plugari X5 ja täyssähkö Audin e-tron kisaavat myyntimäärissä.

Hintojen puolesta lähes identtiset.
 
PaVelski sanoi:
Maukkaan oloinen paketti näyttää bemarilla olevan. Suora kuutoskone sekä sähköllä 80 km akun allessa jopa 24 kwh.
En ole speksaillut, mutta mikäli vanhat merkit paikkaansa pitää, niin perushinta 86t€ kasvaa melkoisesti varustelun myötä.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/bmw-uusi-isot-katumaasturinsa-lataushybridin-sahkoinen-toimintamatka-kolminkertaistui/b409ebcd-ec8b-4d8d-be07-0429a666dcee

Sellaiset 20ke saa laskea menemään varusteisiin. Osan saa paketteina (M-Sport, innovation, travel), joten hinnannousu ei ole ihan mahdoton. Oma kokeilu-speksaus konfiguraattorissa tuotti autolle kokonaishinnaksi 108ke.
 
Lainasin tuolta X3 ketjusta GTA1:n maininnan X5:n "sähkäristä".

"Kävin tänään vähän myyjää jututtamassa samalla kun kävin koeajamassa X5 45e;n.
Mutta ei mitään konkreettista etenemistä vielä tämän koeajoauton pikkuveljen kanssa.
"

Konfailin itsekin ko. autoa BMW:n sivuilla ja tuossa kyllä saisi vastinetta rahalle se tiimoilta, jotta tuo sähköisyys pudotta lähtöhinnan aika paljon polttisten alapuolelle.  :p
Nousi se kyllä varusteltuna hiukan yli yhdeksänkymmen kiloeuron, mutta edullinen se silti olisi, bensa- tai dieselversioon verrattuna.
Hmm...  :rolleyes:
 
Tämän vois linkata myös MB -ketjuun, mutta kun X5 valuttaa kuolaa suupielistä niin tänne. Monia videoitahan näitä löytyy, mutta yllättävän heikko on tässä videossa X5 vs.GLE parissa ekassa kokeessa, Mese tulee paljon helpomman näköisesti. Jyrkempi loppumäki menee sitten toisinpäin, yllättäen. Joku hispaanovideo, piti käyttää enkkutekstiä. Mut jäis varmaan omalla itse maksetulla pelillä nuokin kumpareet kokeilematta jos ei olis pakko.
 
Nimimerkki mainittu. Niin X5 45e.
Olihan se aikamoinen peli monessa mielessä ainakin näin maantiellä ja taajamassa lyhyellä koeajolenkillä.
Ensiksi ”startti” tottumattomalla pienellä ylimääräisellä nykäyksellä liikkeelle merkkarin pihasta. Hipihiljaa lipuen eteenpäin, isot kitkarenkaat alkaa pikkuhiljaa kuulumaan taustalta mutta hiljaista on silti. On kokoa ja näköä mutta yllättävän ketterän oloinen ja suorituskyky ns helppoa etenemistä. Ei tunnu 2,5tn massa juuri missään.
Pienen matkan jälkeen aukeaa pitkähkö suora eikä liikennettä yhtään joten vähän voi herätellä R6;stakin. Kiva hyrinä alkaa kun painaa vähän pedaalia syvemmälle ja nopeusmittari alkaa liikkumaan myötäpäivään ”aika” nopeasti mutta vauhti ei hirveästi tunnu.
On kyllä herraskaista kyytiä ei voi muuta sanoa... ja onnittelut vaan niille joilla kynnet kesti tilata jo.
 

Liitteet

  • 575CF7CC-F337-4ADC-A385-36C6BFE7E392.jpeg
    575CF7CC-F337-4ADC-A385-36C6BFE7E392.jpeg
    54,7 KB · Katsottu: 372
  • 4FFBA93C-0F56-4298-9ACF-53B6856CECC4.jpeg
    4FFBA93C-0F56-4298-9ACF-53B6856CECC4.jpeg
    56,5 KB · Katsottu: 352
  • 63C31E61-0FB2-4F88-A33F-F62F37A12F61.jpeg
    63C31E61-0FB2-4F88-A33F-F62F37A12F61.jpeg
    51,8 KB · Katsottu: 382
Paikallinen kauppias oli saanut esittelyautokseen X5 xDrive 45e:n, joten pitihän sitä käydä kokeilemassa.

Varusteita tuossa oli sen verran, että kokonaishinta oli n.106000€
Päällimmäisiksi noista varusteista jäi mieleen, M-Sport paketti ja punainen individual väri, jonka hinta lienee lähempänä kahta ja puolta kiloeuroa. No, ei siinä komia värihän tuo kyllä olikin.
Sisällä oli coffee braun nahkat, jotka on itsessään todella hyvän näköiset, mutta minusta tuohon ulkoväriin olisi ehkä sopinut paremmin ne konjakin väriset. Niistäkin oli liikkeessä mallikappale nähtävissä toisessa X5:ssa.
Ilmajousitus tulee akuston myötä vakiovarusteeksi.
Mittaristohan tuossa on kuin lentokoneessa ja lyhyellä koeajolla tuota ei kerennyt sisäistää juuri ollenkaan. Sen nyt ehkä, että sähköllä mentiin kai koko lenkki, kun ei hennonut kokeilla edes kiihtyvyyttä, aivan pakasta vedetyllä pelillä.
Itselleni oli positiivinen yllätys, ettei tässä koeajokissa ollut lasikattoa, vaan musta sisäkatto. Vaikuttaneeko tuo M-Sport paketti sen?

Melko huima kokemus sinällään, kun tuommoinen efelantin kokoinen möhkäle lähtee liikkeelle aivan hiljaa. Ei kuulu yhtään mitään ja auto vain liikkuu!
Maantiellä, minulle yllätykseksi tuo ei ollutkaan aivan niin hiljainen kuin olisi luullut, kun rengasäänet tuli esille mielestäni melko selvästi,  jonkinmoisena kohinana/rahinana. Johtuen varmaan siitä, kun muuta ääntä ei juuri kuulunut ja toisaalta rengastus oli melko iso ja matalaprofiilinen, 275/40 R21.
Normaalisti M-sport tulisi 20":lla pyörillä, jotka voisivat olla hiukan hiljaisemmat, tosin ne ovat RFT:t, kun taas nuo koeajoauton renkaat olivat normikumit.
Tiedä sitten lieneekö korvissani jotakin vikaa, kun edellinen koeajaja oli pitänyt autoa hyvinkin hiljaisena tien päälläkin?

Äänenlähteenä tuossa oli "vain" HiFi-paketti ja tämä taitaisi kyllä vaatia vähintään sen HarmanKardonin.
Ei nuokaan toki aivan huonot olleet, mutta nopealla säätämisellä ei kyllä herättäneet mitään WoW-efektiäkään.
Joku edellinen kuljettaja oli säätänyt bassot tappiin ja kun niitä pudotti sen verran, jotta puheesta alkoi saada selvää ja korkeammat äänet lykkäsi asteikon puoleen väliin, niin ihan niillä kuunteli valittua radiokanavaa kummasti.

Auton kofiguraattorissa lupaama, 85km yhdistetty sähköllä kulkema matka, alkaa olla jo sitä luokkaa, mitä voinee jo näissä hybrideissä hyväksyä vähimmäisvaatimuksena. Mitä tuo yhdistetty matka sitten tarkoittaneekaan? Esite antaa sähkökilometrejä 62-79km.
Lataustyypeistä ja muista sellaisista en uskalla sanoa mitään, kun on pakko tunnustaa, jotta vaikka olen sähköalan ammattilaisena, leivän tienannut perheelle, niin minä olen tippunut täysin kärryiltä näissä laturiasioissa, joissa puhutaan jo niin hirveistä virta-arvoistakin, jottei alemmalla ammattitutkinnolla noita uskaltaisi oikein kytkeäkään.
Mikä parasta, niin polttomoottorinahan tässä on kuitenkin ihan oikea suora kuutonen, niin kuin BMW:ssä pitääkin.  :p

Alla vielä satunnaista kuvasaastetta tuolta reissulta.
Sekin valitettavan huonoa, kun kuvaaja on mitä on, eikä tuo puhelimenikaan tarkenna vahingossakaan siihen kohti mihin minä haluaisin.
 

Liitteet

  • X5_Ohjaamo.jpg
    X5_Ohjaamo.jpg
    72,5 KB · Katsottu: 343
  • X5_Ovi.jpg
    X5_Ovi.jpg
    66,3 KB · Katsottu: 341
  • X5_Sisalta.jpg
    X5_Sisalta.jpg
    90,4 KB · Katsottu: 443
  • X5_ulkoa.jpg
    X5_ulkoa.jpg
    68,7 KB · Katsottu: 459
Mäkin kävin jokin aika sitten kiusaamassa itseäni koeajamalla tuon 45e:n. Kyseessä oli xLine-yksilö 265/50 R19 rengastuksella (P7, en tiedä olivatko runflatit) ja arvaahan sen että kyyti oli hiljaista. Ehdottomasti hiljaisin peli, jolla olen ikinä ajanut. iDrive 7 on juuri niin intuitiivinen kuin sen on kehuttu olevan, esim. autonominen peruutus onnistui ilman mitään etukäteisopettelua. Muotokieli ja sisätilat osuu just nappiin tällaiselle viimeiset vuodet bemarilla ajanelle ja M-sporttina näyttää vielä paremmalle. Samalla mulla meni sähköneitsyys ja kiimahan siitä oli tuloksena :) Tässä on vaan pari hidastetta vielä edessä... toinen on tietenkin hinta ja toinen on entisestään kasvanut leveys, mistä syystä tuo möhkö mahtuu nippanappa autotallin karmien välistä sisään. Onneksi sisääntaitettavat sivupeilit on vakiona. Mutta joo, ehkä parin vuoden päästä käytettynä. Ehkä ei.
 
Täällä kanssa X5 45e koeajettu kun ensimmäiseen plugariin olen siirtymässä. Ensimmäisenä oli koeajossa 530e touring ja 530e:n suurin ongelma oli range sähköllä, mikä jäi selvästi alle 50 kilometrin. Toisena oli Audi A6 avant 50e, range oli hyvä, jopa 85km sähköllä, mutta Audin ja K-auton suurin ongelma oli tehdastilausten pitkä toimitusaika n. 7-9kk eikä varastossa juurikaan mitään autoja miellyttävillä varusteilla. Viimeinen koekaniin oli sitten X5 45e ja voi pojat se oli hieno auto ja kyyti oikeinkin herraskaista. Autokauppiaan kanssa varastoautot näytölle ja niitähän riitti yllättävän paljon ja sieltähän se löytyi, maakuntaan menossa oleva showroom auto jossa varusteita riittävästi. Mm. M-sport, Individual nahat, sähköcomfort penkit, panoraamakatto, innovation-paketti, comfort access, vetokoukku, 21" y-spoke-vanteet ja jotain muuta pientä, värinä oli mielenkiintoinen ja ainakin youtubessa hienon näköinen Manhattan Metallic Green. Oikeastaan HK/BW jenkkakoneet ja laservalot jäi vähän harmittamaan kun puuttuvat, mutta kyllä muuten on maukas peli. Ja parasta tässä kaikessa on, että auton saa marraskuun loppuun mennessä!
 
Wilperi sanoi:
...
sieltähän se löytyi, maakuntaan menossa oleva showroom auto jossa varusteita riittävästi. Mm. M-sport, Individual nahat, sähköcomfort penkit, panoraamakatto, innovation-paketti, comfort access, vetokoukku, 21" y-spoke-vanteet ja jotain muuta pientä, värinä oli mielenkiintoinen ja ainakin youtubessa hienon näköinen Manhattan Metallic Green. Oikeastaan HK/BW jenkkakoneet ja laservalot jäi vähän harmittamaan kun puuttuvat, mutta kyllä muuten on maukas peli. Ja parasta tässä kaikessa on, että auton saa marraskuun loppuun mennessä!
Hienon näköinen auto on tulossa. 👍
Minkä värinen sisusta tässä on?
Kun koeajelin jokuaika taapäin muuatta X5:tä useampaan kertaan, niin minusta se vakiona oleva HiFi-paketti soi ihan yllättävänkin hyvin, jotta sen suhteen ei ehkä kannata isommin harmitella.
 
Musta sisusta. Tässä muutama kuva tuoreeltaan ja autotallissa sitten jossain välissä lisää.
 

Liitteet

  • 20211121_102335.jpg
    20211121_102335.jpg
    30,5 KB · Katsottu: 478
  • 20211119_121218.jpg
    20211119_121218.jpg
    48,8 KB · Katsottu: 533
  • 20211120_195223.jpg
    20211120_195223.jpg
    70,6 KB · Katsottu: 514
Nyt ensimmäinen pidempi legi sigun X5 45e:llä takana, vertailua ex Volvo XC60 T8:iin voin nyt tehdä:

Kesärajoituksilla ajettu 530km siivu
Volvossa aikoinaan kesärenkaat ja kesäkeli muutoinkin
BMW:ssä kitkarenkaat ja kuiva keli +1-+7 C

Volvon kulutus: 7,7l/100km + akullinen sähköä + lounastauolla lataus n 2kWh. Keskinopeus 93km/t
BMW:n kulutus: 8,0l/100km + akullinen sähköä + lounastauolla lataus n 2kWh. Keskinopeus 100km/t

BMW vei alun hki-tre moottoritiemarssin osuudella ilman sähköä 9,8/100km kun Volvo meni yleensä noin 9 luokkaa 125 todellista marssivauhtia tyhjällä akulla.

Oletan että kokonaisajosuoritteella (n 30tkm/vuosi) BMW tulee isomman akkunsa johdosta viemään vähemmän. Paljolti ehkä kiinni kuinka paljon tulee vedettyä traileria ja peräkärryä. No aika näyttää. Ainakin bemulla ajo on paljon hiljaisempaa. Konetta tuskin kuulee.

 
XC60 T8 on kyllä hiljaisin auto, mikä minulla on ollut. Moottorin ääntä ei käytännössä kuule lainkaan, paitsi täyskiihdytyksissä. Renkaiden melua kuuluu kabiiniin jonkun verran, muttei missään tapauksessa häiriöksi asti. Ääntelevin osa autoa on panoraamakatto pakkasilla  :)