https://tummennuskalvot.fi/

BMW i3

jtp_fi

Vakiokalustoa
Liittynyt
30.12.2013
BMW:n täyssähköauto i3:lla ei tainnut vielä olla omaa topiccia. Sähköpostiin lävähti tällaista tietoa:

BMW i3 -täyssähköauto saapuu pitkän odotuksen jälkeen Suomeen. Malli lanseerataan Helsingissä 13.5. maksuttomassa BMW Turvassa Tiellä -perhetapahtumassa.

BMW i3 on kokonaisvaltainen konsepti kestävämmän kehityksen mukaisen ja tulevaisuutta henkivän liikkumisen toteuttamiseksi. Uusi BMW i3 on erityisesti kaupunkiliikenteeseen tarkoitettu täyssähköauto, jolla liikkuminen ei synnytä paikallisia päästöjä lainkaan.

Siinä on tehoa 125 kW (170 hv) ja sen suurin vääntö on 250 Nm, ja näillä arvoilla BMW i3 (94 Ah) selvittää kiihdytyksen nollasta sataan jopa 7,3 sekunnissa (malli BMW i3 60 Ah 7,2 s).

BMW i3 -mallin (94 Ah) sähkönkulutus on äärimmäisen tehokas, vain 12,5 kWh/100 km (BMW i3 60 Ah 12,9 kWh). Tämä merkitsee uskomattoman edullista ajamista: 100 kilometrille tulee hintaa vain muutama euro.
Arkikäytössä BMW i3:n (94 Ah) toimintamatka on jopa 200 km (uusi eurooppalainen testiajosykli NEDC: 300 km), ja BMW i3 -mallilla (60 Ah) pystyt ajamaan kohteisiin, jotka sijaitsevat jopa 130 km:n päässä (NEDC: 190 km). Lisävarusteinen bensiinikäyttöinen Range Extender pystyy kasvattamaan toimintamatkaa (BMW i3 94 Ah) jopa 200 km:stä jopa 330 km:iin. BMW i3 -mallin (60 Ah) osalta toimintamatkaa voidaan laajentaa 130 km:stä jopa 270 km:iin.
Tarjolla on kaksi mallia: BMW i3 60 Ah sekä 94 Ah. Alkaen hinta vakiovarusteisella BMW i3 -mallilla (60 Ah) tulee olemaan 39 068 €. Tarkemmat hintatiedot julkaistaan bmw.fi-sivustolla tulevan viikon aikana. BMW i -mallit Suomessa myy Laakkonen Helsinki.


http://www.bmw.fi/i3

 
Maanantaina 2.5 tuosta jo kylmätyypit päristelin Herttoniemen Laakkosella, enpä tajunnut ettei se vielä edes normaalimyynnissä olekkaan.  :)
 
jtp_fi sanoi:
..kiihdytyksen nollasta sataan jopa 7,3 sekunnissa (malli BMW i3 60 Ah 7,2 s).

Tänään liikenteessä i3 nähty ja jos sitä "lasikuitupurkkia" viedään tuota kyytiä, niin kahdesti harkitsisin kyydissä olemista, kuskinä ehkä.
Renkaina jotkut 18" 115 levyisenä....
 
Vajaat pari vuotta sitten näin tällaisen liikenteessä Norjassa. Oli silloin eksoottinen näky, kuten toki vieläkin ainakin Suomessa.
 
Tämmöisen ohiajelun todistivat eilen Pietolan Grillin AS miittiin osallistuneet.. Eikä tuo kyllä isoja ulkonäköpisteitä saanut  :rolleyes:
 
Skula sanoi:
Tämmöisen ohiajelun todistivat eilen Pietolan Grillin AS miittiin osallistuneet.. Eikä tuo kyllä isoja ulkonäköpisteitä saanut  :rolleyes:

Miitti oli toissapäivänä, veli hyvä.  ;)

Olin kylläkin nähnyt tuollaisen keksinnön livenä jo syyskuussa 2014, mutta eipä se edelleenkään ole mikään muotoilun mestariteos.
 
Paha71 sanoi:
Miitti oli toissapäivänä, veli hyvä.  ;)

Olin kylläkin nähnyt tuollaisen keksinnön livenä jo syyskuussa 2014, mutta eipä se edelleenkään ole mikään muotoilun mestariteos.

Eilen, tänään, huomenna, ei voi kaikkea muistaa  :p
 
Idea tässä i3:ssa on suomeen erinomainen. REX-mallilla voi tehdä mökkimatkat ja mummolavierailut, mutta pienempikin akku riittää kattamaan useimmilla päivän perusajot. Tässä tuo polttomoottori on pieni lataukseen tarkoitettu (650cm3), eikä iso perinteinen autonmoottori, kuten volt/amperassa. Ihmeellinen veto on vaan 9l bensatankin koko, eli bensa-asemalle pitää pysähtyä 150km välein.

Tämäkin tekniikan kun saisi perhefarkkuun....
 
Tämä alkaa olla jo kiinnostava työmatkasukkula. Pienempi akku riittäisi meidän <30 km suuntaansa olevaan työmatkaan talvellakin (työpaikalla ei latausmahdollisuutta). Onko tälle jo hintaa ilmoitettu (nettisivuilta en löytänyt).
 
Pekka T sanoi:
^ Tämän ketjun ensimmäisessä viestiissä kerrottaan hintojen alkavan 39068 eurosta.

OK, on se sitten useimmille (kuten minulle) vielä liian kallis työmatkakulkine. Mutta sen verran vauhdilla etenee nyt sähköautojen kehitys, että ei mene montaa vuotta, kun nuo ovat arkipäivän ajokkeja. Ja onhan tuon kiihtyvyys sataseen (7,2 sek) ihan toista maata kuin pienen bensa-auton (kuten vaikkapa Qashqain).
 
tmr97 sanoi:
Idea tässä i3:ssa on suomeen erinomainen. REX-mallilla voi tehdä mökkimatkat ja mummolavierailut, mutta pienempikin akku riittää kattamaan useimmilla päivän perusajot. Tässä tuo polttomoottori on pieni lataukseen tarkoitettu (650cm3), eikä iso perinteinen autonmoottori, kuten volt/amperassa. Ihmeellinen veto on vaan 9l bensatankin koko, eli bensa-asemalle pitää pysähtyä 150km välein.

Ei i3 ole mihinkään lapinreissuihin tarkoitettukaan, joten pieni tankkaussäde ei ole mikään ongelma.

Selkeästi i3 on tarkoitettu vauraan kaupunkilaisperheen kakkos- tai kolmosautoksi. Tai cityvihreän sinkun tai dinkun kaupunkiajoksi.
 
Tätä ideaa soisin käyttävän muutaman muunkin valmistajan. Sähköllä pystyisin ajamaan n. 70% normiajoistani enempiä miettiämättä ja tarvittaessa tuolla voisi pyrähtää kauemmaksikin, kun aina olisi apumoottorilla n. 140 km lisää rangea saatavilla. Jos ei laturia löydy, niin pikku tankki täyteen vaan ja matka jatkuu. Auto ei vaan muotoilunsa ja hintansa puolesta ole kovinkaan monelle edes etäisesti järkevä valinta.

Suomessa on jonkun aikaa ollut yksi käytetty myynnissä, hintaan 47000 euroa. Mitenkähän tuon vm.14 pyynnille mahtaa käydä, kun uusia saa kohta halvemmalla.

Odottavan aika on pitkä näiden kohdalla, mutta eiköhän sieltä parin vuoden sisään tule myyntiin jotain sellaista, jonka ostamiseen ei tarvitse lottovoittoa, joka on käyttökelpoinen muuhunkin kuin pikkumatkoihin ja on muotoilunsa ja tavarakuljetuskapasiteettinsa puolesta järkiauto. Kyllä harmittaa, ettei tuota uutta Voltia tuoda Eurooppaan, siinä olisi auto just eikä melkein meikäläisen ajoprofiiliin. Odotellaan nyt Hyundain Ionicia ja Opel Ampera-E:tä seuraavaksi.

Nämä i3:t eivät ole aivan harmittomia olleet, mutta se ei liene mikään yllätys kun katsoo keulamerkkiä.
 
Urlaub sanoi:
Selkeästi i3 on tarkoitettu vauraan kaupunkilaisperheen kakkos- tai kolmosautoksi. Tai cityvihreän sinkun tai dinkun kaupunkiajoksi.

Eli marginaalissa mennään, niinkuin lähes kaikki ns ympäristöystävälliset mallit. Jos tavallinen, vaikka ihan hyvätuloinenkin perhe, ostaa autoja, niin ei noin 40k€ ole varaa laittaa kuin siihen ykköskulkineeseen ja todennäköisesti ei siihenkään. Ainoa tarjolla oleva phev-perhefarkku on ylivarusteltu ja ylitehoinen ja ylihintainen Passat.
 
tmr97 sanoi:
Eli marginaalissa mennään, niinkuin lähes kaikki ns ympäristöystävälliset mallit. Jos tavallinen, vaikka ihan hyvätuloinenkin perhe, ostaa autoja, niin ei noin 40k€ ole varaa laittaa kuin siihen ykköskulkineeseen ja todennäköisesti ei siihenkään. Ainoa tarjolla oleva phev-perhefarkku on ylivarusteltu ja ylitehoinen ja ylihintainen Passat.

En tiedä missä asut, mutta ainakin minun naapurustossa on monella perheellä tuon hintaisia kakkosautojakin. Näkyy tässä nyt kesän tultua päivittäin joku ajaelevan i8:llakin.

Pakkoko sen ykkösauton muutoinkaan farkku olla?

Jos väkisin pitää farkku olla, niin Volvo V60:stä on kaksi PHEV-mallia tarjolla ja V70 tulee tuotapikaa.
 
Urlaub sanoi:
En tiedä missä asut, mutta ainakin minun naapurustossa on monella perheellä tuon hintaisia kakkosautojakin. Näkyy tässä nyt kesän tultua päivittäin joku ajaelevan i8:llakin.

Pakkoko sen ykkösauton muutoinkaan farkku olla?

Jos väkisin pitää farkku olla, niin Volvo V60:stä on kaksi PHEV-mallia tarjolla ja V70 tulee tuotapikaa.

Farkku ihan tilankäytön vuoksi. Yleensä HB:hen ei perheen tavarat mahdu, etenkään jos tarvitaan vaunut. Tila-auto on tietysti myös mahdollinen, niiden suosio on vaan laskussa, kun ovat liian koppimopoja.

Volvon V60 hybridi, ainakin se vanhempi TM:n testissä ollut, ei ole onnistunut. Hybriditilassa toimii kovin huonosti. Taisi viedä kaupunkiajossa yli 9l/100km, sen jälkeen kun akku tyhjeni. Saman vertailun Prius PHEV vei 4,3l/100km. Lisäksi tavaratilakin on niin pieni, ettei sinne ne perheen kamat mahdu. Normaalissa 25-30k€ perusfarkussa on noin 500l tai enemmän tavaratilaa.

BMW 225xe näyttää mallia, siinä on pohjalla 37k€ pieni hinnat alkaen bensa-automaatti premium tila-auto ja PHEV tekniikan lisäyksen jälkeen siitä tulee 41k€ pieni premium tila-auto. Kun sama tehtäisiin 10k€ edullisempaan perhefarkkuun, niin vosi ekoilu alkaa myymään. Kun suomen automyyntitilastoja katsoo, niin sähkö tai phev autot eivät myy. ja syy on hinta vs ominaisuudet.
 
tmr97 sanoi:
Eli marginaalissa mennään, niinkuin lähes kaikki ns ympäristöystävälliset mallit. Jos tavallinen, vaikka ihan hyvätuloinenkin perhe, ostaa autoja, niin ei noin 40k€ ole varaa laittaa kuin siihen ykköskulkineeseen ja todennäköisesti ei siihenkään. Ainoa tarjolla oleva phev-perhefarkku on ylivarusteltu ja ylitehoinen ja ylihintainen Passat.
Sähköautomarkkinoilla varsinkin Suomessa taitaa olla vielä melkoinen kermankuorinta käynnissä. Jos parin vuoden päästä 40k€:lla saa Tesla 3:n, niin tuollaista pikkukinneriä voi olla enää vaikeaa kaupata samaan hintaan. Toki sitä ennen kannattaa hinnoitella eri tavalla, täytyyhän tuotekehityspanoksetkin saada katettua. Ja se ostaa joka haluaa. Tulisipa Teslalta seuraavaksi 20k€ pikkuauto, alkaisi minuakin kiinnostaa.
 
tmr97 sanoi:
Farkku ihan tilankäytön vuoksi. Yleensä HB:hen ei perheen tavarat mahdu, etenkään jos tarvitaan vaunut.

Porrasperäkö ei kelpaa sitten mitenkään? Keskiverto uuden auton ostaja ei todellakaan kuljettele vaunuja, vaan pikemminkin lähestyy tarve kuljettaa rollaattoria.

tmr97 sanoi:
Volvon V60 hybridi, ainakin se vanhempi TM:n testissä ollut, ei ole onnistunut. Hybriditilassa toimii kovin huonosti. Taisi viedä kaupunkiajossa yli 9l/100km, sen jälkeen kun akku tyhjeni. Saman vertailun Prius PHEV vei 4,3l/100km. Lisäksi tavaratilakin on niin pieni, ettei sinne ne perheen kamat mahdu. Normaalissa 25-30k€ perusfarkussa on noin 500l tai enemmän tavaratilaa.

Juu, Volvon ensimmäiset hybridit ovat raakileita, mutta onneksi XC90 T8 on jo saanut erittäinkin hyviä arvosteluita. On syytä olettaa, että pian tulevat S/V90 hybridit ovat yhtä eteviä pelejä.

V60:n takaluukun pienuus ei taida hybridimallin erikoisuus vaan koko automallin ominaisuus. Onneksi Skodia myydään kaikille halukkaille.


tmr97 sanoi:
Kun suomen automyyntitilastoja katsoo, niin sähkö tai phev autot eivät myy. ja syy on hinta vs ominaisuudet.

Autotehtaat eivät todellakaan tee myyntipalettiaan suomalaisten erikoistarpeita varten.

Jos suomalaisille i3 on täysin vääränlainen kapistus, niin sitten se on. Ei se BMW:tä varmaankaan paljoa kiinnosta. Keskiverto eurooppalaisille se taitaa olla erittäin sopiva auto, kun Saksaa lukuunottamatta pikkuautot ovat myyntitilastojen kärjessä. Tietysti pinkan pitää olla kunnossa, mutta ei BMW varmaankaan i3 ole edes yrittänyt saada budjettimalliksi.
 
Aika hiton kova tuo käytetyn i3:sen pyynti jos on ollut 47keur. Näitähän saa saksasta ja hollannista 2-6tkm ajettuina 24-27keur:lla. Veroja näköjään www.ottoauto.de mukaan maksettu 6tkm ajetusta 2,1keur.
 
Urlaub sanoi:
Porrasperäkö ei kelpaa sitten mitenkään? Keskiverto uuden auton ostaja ei todellakaan kuljettele vaunuja, vaan pikemminkin lähestyy tarve kuljettaa rollaattoria.

Kunnon sedan on ok, niihin mahtuu kamaa kuin farkkuun peitteen alle. Sähköautot tai PHEV-autot ovat vielä marginaalissa. Tuotekokonaisuudet eivät ole kunnossa. Tesla on poikkeus ja  myy hintaan nähden hyvin, koska on kilpailukykyinen tuote. Valmistaja on jopa hoitanut sen suurimman ongelman, eli lautausverkostonkin itse. Kun firman kokoa katsoo ja vertaa mitä VAG tai muut isot pelurit ovat saaneet aikaan...

Itse tilasin ei-ladattavan hybridin (auris ts), koska ei ole pariin vuoteen näköpiirissä mitään parempaakaan, joskus 2018/2019 on se Tesla model 3 jo ehkä suomessa ja lisäksi riittävä supercharger-verkko.

 
tmr97 sanoi:
Itse tilasin ei-ladattavan hybridin (auris ts), koska ei ole pariin vuoteen näköpiirissä mitään parempaakaan, joskus 2018/2019 on se Tesla model 3 jo ehkä suomessa ja lisäksi riittävä supercharger-verkko.

Varmasti järkevä päätös.

Pikalatausverkko on kuitenkin mielestäni jo nyt hyvinkin riittävä eteläisessä Suomessa. Käytännössä joka paikkaan pääsee ja vielä takaisin kotiinkin.

Teslan Supercharger -verkko kun ei ole ainut oljenkorsi, vaan Teslaa kuten muitakin sähköautoja voi ladata muissakin pikalatureissa. Esimerkiksi Tampereen ja Helsingin välillä on jo nyt 4 pikalatausasemaa. Turun ja Helsingin väliin taitaa osua 3 pikalaturia jne.

Niitä on niin tiheässä, että jopa Nissan Leafillä voi ajella aivan kelvollisesti matka-ajoa Etelä-Suomessa, jos vaan malttaa pitää 20-30 min lataustauon.
 
Jaa tämäkö ei ole ollut meillä myynnissä, täällä rollossa on moinen pyörinyt ainakin vuoden niin olen ollut siinä uskossa että tätä saa bemarikaupasta ostaa ???

Mikko sanoi:
Tänään eka i3 bongaus Suomessa. On se kyllä ruma auto. :)

Samaa mieltä, ruma koppero.