https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Golf V 2007 1.6 ratin vaihto

Saktom

Sisäänajettu
Liittynyt
21.1.2018
Aloitin uuden aiheen tälle kun en löytänyt mitään muuta sopivaa.

Tilanne on se, että poika osti tuollaisen Golfin, comfortline varustelutasolla. Moottorina perus 1.6.
Kärryssä oleva nelipuolainen muoviratti on alkanut nyppiä. Se pitäisi vaihtaa nahkaiseen.

Mutta mistä alkaa? Mitä pitää selvittää, jotta löytää sopivan ruorin, niitä on ebay pullollaan? Pitääkö jotakin muuta ratin lisäksi vaihtaa?
Ymmärtääkseni mitään nappuloita ei rattiin tarvita. Ei niitä ole nykyisessäkään.

Kiitokseni jo etukäteen asiassa auttaneille.


Jatkossa varmaan kyselen poppikoneen vaihdosta, mutta siitä mahdollisesti myöhemmin.
 
Saktom sanoi:
Mutta mistä alkaa? Mitä pitää selvittää, jotta löytää sopivan ruorin, niitä on ebay pullollaan? Pitääkö jotakin muuta ratin lisäksi vaihtaa?

ETKA tms. katsoa mitä ratteja on mk5 tarjottu ja sen mukaan. Samalla katsoa onko kaikki airbagit samalla osanumerolla eri rateissa.
 
Kuten Kennedy jo kirjoittikin.

Tarviit ratin ja airbagin. 4 ja 3 puolaisen airbagit ei käy toisiinsa, ovat erimalliset.

Lisäksi sun pitää tarkistaa onko nykyisessä airbag yhdellä vai kahdella sytyttimellä. Myöhemmissä on kaikissa yhdellä sytyttimellä. Jälleen, yhden ja kahden sytyttimen airbagit ei käy luonnollisesti ristiin.
 
Miten tuo ratinvaihto, onko se mahdollista tavallisen autonikkarin tekemänä vai vaatiiko juuri ratin airbagin takia erikoisosaamista/asentajaa. Onko tuosta tehtävä jotain papereita/näyttö jossain?
 
focceristi sanoi:
Miten tuo ratinvaihto, onko se mahdollista tavallisen autonikkarin tekemänä vai vaatiiko juuri ratin airbagin takia erikoisosaamista/asentajaa. Onko tuosta tehtävä jotain papereita/näyttö jossain?
On, ei ja ei.
 
Ok.
Mutta tarkkana varmaan saa olla.
Naapuriareenalla näkyy olevan ainakin Audiin tehty ja kuvallisia ohjeita jne.
 
Audeissa ainakin airbagin kuoren vaihto riittää. Silloin ainakin se on sopiva. Ei tule ongelmia yksi- ja kaksivaiheisen bagin kanssa. Niiden kanssa voi olla sekavuuksia.
Tietenkin jos vaihdatte esim Golf 6n ratin Golf 5een joutuu myös bagin vaihtamaan.
Muutaman noita olen vaihtanut, ja helppo homma se on. Akku irti ja virta-avain ON asentoon ja 10min odotus että ei tule ylläreitä. Ja ekan kerran virrat päälle pelkääjän paikalta.
 
Makeljalta hyvät ohjeet.

Itse olen noita sen verran monta jo tässä muutaman vuoden sisällä vaihdellut että en ole enää jaksanut akkua irrotella.
Mutta silti suosittelen kyllä muita sen tekemään :)
 
Se ratti onkin kolmipuolainen. Pahoitteluni sekoilusta.

Täytyy tutkia tuota etkaa.

Kiitos tähänastisista neuvoista.
 
makelja sanoi:
Audeissa ainakin airbagin kuoren vaihto riittää.

Ja että kukaan ei riko bägiään, niin muistetaan että, rattibägissä ei ole mitään irroitettavaa kuorta. Bägi irtoaa ratista yhtenä kiinteänä yksikkönä.
 
Kyllä tuolta etkasta varmaan oikean tiedon löytää.

Tilasin muuten AutoDNA:sta VIN:n perusteella listan autoon asennetuista varusteista. Tämän olisi ilmeisesti voinut pyytää myös marmorilta, mutta ajattelin, että 7,40 ei ole sen matkan väärti.

Auto näyttäisi olevan mallivuotta 2008, vaikka on valmistettu kesäkuussa 2007.

Pitäisikö tuolla etkassa nyt sitten valita 2007 vaiko 2008? Tietäiskö kukaan.
 
Eikös Volkkareissa muutu malliuosi viikko 22.n jälkeen ja oletan että 2008.
Mutta varmaan kohta tietäjät varmistaa? Älä vielä tilaa...
 
Kyllähän todellinen vuosimalli selviää helpoiten runkonumerossa olevasta vuosimalli numerosta/kirjaimesta.
 
McScott sanoi:
Kyllähän todellinen vuosimalli selviää helpoiten runkonumerossa olevasta vuosimalli numerosta/kirjaimesta.

No, mikä on se todellinen vuosimalli, vamistusvuosi vaiko mallivuosi? Molemmat tiedetään. Kärry on rekisteröity 8/2007, joten "viranomaismielessä" se on siis 2007 mallia.

Oikeastaan silläkään, mikä on oikea vuosi, ole väliä kunhan tietää kumpaa vuotta etka tottelee.

Eikä sen puoleen. Voihan sitä katsoa molemmat vuodet ja mikäli kamppeet ovat samat molempina vuosina, ei tuolla vuosiluvulla ole väliä.
 
^Sen valmistenumeron mukaan kun katsoo niin oikea tulee. Auto on sen kertomaa tehtaan mallivuotta.
 
No siinä valmistenumerossa on just 8, eli mallivuosi on 2008. Ja sen valmistenumeron mukaan AutoDNA:n vin dekooderi myös kertoi mallivuodeksi 2008. Liitteenä vielä pala raportista.

 

Liitteet

  • 20180403_221252.png
    20180403_221252.png
    21,5 KB · Katsottu: 115