https://tummennuskalvot.fi/

Volkswagenin päästöhuijaus ja sen seuraukset

Taky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
http://www.talouselama.fi/uutiset/volksvagenia+epaillaan+rikkomuksista++joutui+vetamaan+takaisin+melkein+500+000+autoa/a2324789

Volkswagenia epäillään rikkomuksista - joutui vetämään takaisin melkein 500 000 autoa

Yhdysvaltain presidentin Barack Obaman hallinto määräsi Volkswagenin vetämään liki 500 000 autoa pois teiltä.

Hallinnon mukaan autovalmistaja käytti ohjelmistoa, joka on tarkoituksella suunniteltu kiertämään vaadittuja ympäristöstandardeja savusumun pienentämiseksi, kertoo New York Times.

Ympäristönsuojeluvirasto antoi saksalaiselle autovalmistajalle huomautuksen ja syytti sitä lain rikkomisesta, sillä yhtiö oli asentanut 4-sylinderisiin Volksvagen- ja Audi-ajoneuvojen vuosien 2009-2015 malleihin huijauslaitteen.

Laite oli ohjelmoitu havaitsemaan million auto käy läpi virallisen päästötarkastuksen ja laittamaan päästönestojärjestelmät täysillä päälle testauksen ajaksi.

Estojärjestelmät ovat pois päältä tavallisissa ajotilanteissa kun ajoneuvot saastuttavat paljon valmistajan raportoimaa määrää enemmän, ympäristönsuojeluvirasto sanoo.

“Huijauslaitteiden käyttäminen autoissa puhtaan ilman standardien välttelemiseksi on laitonta ja uhka yleiselle terveydelle”, sanoo Cynthia Giles ympäristönsuojeluvirastosta.

“Ympäristönsuojeluvirasto työskentelee läheisesti Kalifornian ilmavarantolautakunnan kanssa ja on sitoutunut varmistamaan, että kaikki autovalmistajat noudattavat samoja sääntöjä. Ilmastonsuojeluvirasto jatkaa näiden erittäin vakavien rikkomusten tutkintaa.”


Muokattu otsikkoa kun enää ei ole kyse epäilyksistä. -Karvis-
 
Tuohan on täysin sama juttu mikä tapahtuu joka kerta kun tehdään normaali ECE mittaus. Auto on viritetty antamaan selvästi valheellinen kuva kulutuksesta. Hyvänä esimerkkinä tehokkaat turbo-autot joihin asetellaan "pykälät" joita ei ylitetä ja näinollen saadaan sopivat arvot. Ja tästä syystä saman tilavuuden omaavat turbokoneet eri virityksin antaa samat kulutuslukemat, vaikka käytännön ajossa tehokkaampi yleensä kuluttaa enemmän.
 
Tuohon viimeiseen ei tarvita mitään huijausta. Tehdastekoisen tehokkaamman rinnakkaismallin korkeampi teho tulee yleensä vain korkeammalla kierrosluvulla, eikä teho lisäänny koko kierroslukualueella. Tällöin NEDC-testin mukaisessa syklissä ei mitään eroa tulekaan. Siinä on tehontarve muutenkin valikoitu niin alhaiseksi, että kaikissa autoissa riittää teho kiihdyttää syklissä määritellyssä ajassa tavoitenopeuteen.
 
Nyt läsähti jättipotti, sanokaa mun sanoneen mutta tämä on tuon tarun loppu! Ei mikään ihme että öljypolttimet menee leimasta läpi suurimmalla osalla :)

http://www.taloussanomat.fi/autot/2015/09/18/volkswagen-narahti-huijauksesta-lahes-16-miljardin-sakko-uhkaa/201512157/304

Lukekaa ja ette usko todeksi

EPA:n mukaan yhtiön vuosina 2009-2015 myymissä Volkswageneissa ja Audeissa on "hienostunut ohjelmistoalgoritmi", joka tunnistaa, milloin auto on päästötesteissä.

Päästötesteissä auto säätelee päästöjen määrää, mutta normaalissa ajossa algoritmi ei säätele päästöjä samalla tavalla. Auton päästöt voivat olla jopa 40-kertaiset tavallisessa ajossa, EPA kertoo.
– Laitteen käyttö puhtaan ilman standardien kiertämiseksi on laitonta ja uhka julkiselle terveydelle, viraston virkamies Cynthia Giles sanoo

Volkswagen voi joutua maksamaan jopa 37 500 dollarin sakon jokaista myytyä autoa kohden. Kaikkiaan autoja on 482 000, jolloin kokonaissumma voi nousta 18 miljardiin dollariin eli noin 15,9 miljardiin euroon.

EPA on velvoittanut Volkswagenin tekemään huoltokutsun, jotta auton järjestelmä korjattaisiin.



Se on siinä! Nyt niitä kehitysmiljardeja tarvitaan tosi kipeästi paikkoon :)

Toyotahan jo Miljardit makseli viime vuonna

http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/03/19/toyotalle-miljardisakot-salasi-tietoa-ja-johti-ihmisia-harhaan/20143966/304


muutettu lihava teksti laihaksi - juupeli & quality  :)
 
Mikähän tässä on taas totuus ja kuinka paljon on lehdistön väärinkäsitystä,
sekä sensaationhakuisuutta?
Ihan suorilta en lähtisi niin vahingoniloisena moisesta hihkumaan jättipotista tms.
Ototellaan ja katotaan mitä selviää.

Hyvin paljon valitetaan, että autot eivät pysy luvatuissa kulutuksissa, joten myös päästöt ovat muuta kuin rekisteriin merkityt.
Herää kysymys, että onko joko raja-arvoissa sekä mittaustavoissa jotain pahasti pielessä,
kun pitää jotain kikkailuja yrittää keksiä.

Minulla muuten päästöiksi merkitty 123 hitusvinkulaa ja yhdistetyksi kulutukseksi 4,7 litraa sadalle.
Pääsen noihin arvoihin, jopa hiukan alle, mutta ajoprofiilini on kulutukselle edullinen,
sekä ajotyylini maltillinen.

Jotenkin en tiedä mitä uskoa. Tuntuu vähän jenkkikohkaamiselta.
Vaikea uskoa mihinkään "laitteeseen".
Pelit on varmaan vain ohjelmoitu mittaussyklille, kuten  jokainen muukin valmistaja tekee.

Minkä tahansa auton saa kuluttamaan 40 prosenttia enemmän, kun vaihtaa ajotyylin sopivaksi
 
Tuosta päästösyklin "huomaamisesta" huhuttiin jo 2007. Onko nuo varhaisemmat tapaukset jo vanhentuneita vai miksi tuossa puhuttiin 2009 alkaen?

Mielestäni päästösyklimittaukset eivät ole ikinään kertoneet totuutta autojen kulutuksesta, mutta ovat tarpeeksi hyviä jotta eri autoja voidaan vertailla keskenään.
 
Asian on hankala sinänsä, sillä ohjelmistothan sitä moottoria ohjaa. Ohjelmisto optimoidaan toimimaan optimaalisesti eri tilanteissa. Jos ohjelmisto/auto antaa täysin mittausta vastaavassa todellisen ajon tilanteessa mittaustilannetta vastaavan ohjauksen ja päästöt, niin onko toimittu väärin? Jos mittausyklillä ei ole mitään tekemistä todellisen ajon kanssa, niin miten auto tulisi siihen ohjelmoida?

Tietokoneiden spec-kääntäjät olivat aikoinaan todellisuutta. Nykyään mittaus todellisten ohjelmien kanssa ainakin todellista kuormaa simuloiden antaa oikean suuntaisen tuloksen. Näin estetään spec-kääntäjien käyttö. Ehkä autoilla pitäisi mitata myös ihan oikeaa ajoa vastaavasti ja verrata sitä standarditulokseen. Jos ero liian iso, niin standardimittausta ei hyväksyttäisi.
 
Bloombergissa sanotaan, että yhtiö suunnitteli ja asensi koodinpätkän kusettamaan päästötesteissä sen jälkeen kun VW:n 2016-mallit meinasivat jäädä hyllyn koristeeksi.

"In a letter to VW Friday, the EPA said the company admitted it had designed and installed software to evade pollution controls after regulators made clear they weren’t going to certify the automakers’ 2016 models"

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-09-18/epa-says-volkswagon-software-circumvented-car-emissions-testing
 
trollhater1 sanoi:
Nyt läsähti jättipotti, sanokaa mun sanoneen mutta tämä on tuon tarun loppu! Ei mikään ihme että öljypolttimet menee leimasta läpi suurimmalla osalla :)

-clip-

Se on siinä! Nyt niitä kehitysmiljardeja tarvitaan tosi kipeästi paikkoon :)

En usko, että tällä on mitään tekemistä Suomen katsastusten kanssa. Suomessahan esim TM on testannut autojen päästöjä testeissään, ei VW ole mitenkään erikoisesti niissä poikennut yleisestä linjasta.

Toiseksi pakoputken pää DPF dieseleissäni on ollut puhdas kun vauvan peppu. Jos sieltä liikaa kamaa tulisi niin nokinenhan se olisi. Samoin kulutus on ollut hyvin alhainen.

Kolmanneksi en ymmärrä hymyhymiöitä (tai ymmärrän koska tässä tapauksessa takana taitaa olla kostonhimoa), Volkswagenin tappiot menee tässätapauksessa jenkkien eduksi, pois meidän EU kansalaisten käytöstä.
On melkein satavarmaa, että kaiken takana on jenkkien protektionismi tukeakseen amerikkalaisten bensiiniautojen markkinoita.
 
Mitähän ne seuraavaks Wolfsburgissa keksii? Millon paukkuu jakopäät ja turbot, millon perässä saa vetää öljytynnyriä ja nyt tämä. VW-ristiretkihän on ollu muutenkin jo hyvän aikaa meneillään, joten ei tämä mitään uutta ole.

Ja mitä itse uutiseen tulee, niin väittääkö joku ettei muilla automerkeillä ole omia "optimointeja" koodissa? Siellä autossa on niin paljon kaikkea hauskaa sälää nykypäivänä, että jos jokainen laitetaan tutkintaan, niin maailma pelastuu ja fillarit vaan rullaa.
 
Onko kukaan ajatellut sitä, että jos ja kun nuo ilmoitetut kulutukset ja sitä kautta rekisteriotteeseen tuleva päästömerkintä mitataan "realistisesti", niin nousee auton verotuskin...? Minulle on ainakin aivan se ja sama jos en pääse ilmoitettuun kulutukseen, vaan todellinen on 0.5l enemmän jos saan auton kaupasta pari tonnia halvemmalla ja vuosittainen autovero on muutaman kympin pienempi... 
 
lemmentalja sanoi:
Onko kukaan ajatellut sitä, että jos ja kun nuo ilmoitetut kulutukset ja sitä kautta rekisteriotteeseen tuleva päästömerkintä mitataan "realistisesti", niin nousee auton verotuskin...? Minulle on ainakin aivan se ja sama jos en pääse ilmoitettuun kulutukseen, vaan todellinen on 0.5l enemmän jos saan auton kaupasta pari tonnia halvemmalla ja vuosittainen autovero on muutaman kympin pienempi...

Olen, ja samaa mieltä.

Lisäksi kokemus on opettanut millaiset kulutuslukemat on suunnilleen odotettavissa oikeasti, valmistajan antamia tietoja voi pitää vaan suuntaa antavina ja käyttää vertailuun malliston sisällä.
 
lemmentalja sanoi:
Onko kukaan ajatellut sitä, että jos ja kun nuo ilmoitetut kulutukset ja sitä kautta rekisteriotteeseen tuleva päästömerkintä mitataan "realistisesti", niin nousee auton verotuskin...? Minulle on ainakin aivan se ja sama jos en pääse ilmoitettuun kulutukseen, vaan todellinen on 0.5l enemmän jos saan auton kaupasta pari tonnia halvemmalla ja vuosittainen autovero on muutaman kympin pienempi...
Kyseessä on ympäristörikos, ei yhdysvaltain viranomaiset ole huolissaan siitä kuinka paljon janatuiset on joutuneet maksamaan lisähintaa polttoaineesta vaan he ovat huolissaan ympäristömyrkyistä jotka aiheuttavat vakavia sairauksia. Jenkkilässä kun noita autoja on hieman enemmän kuin suomessa ja haitat sitämyöten moninkertaiset, samoin valvonta tiukkaa.

Tässä tuore spektaakkeli en malttanut olla tonkimatta lisää, uutinen on levinnyt kuin kulovalkea...nyt tutkitaan tuon firman kaikki tekemiset ja todella tarkkaan, ei taida 16 Miljaardia riittää, tuo USA kun on vasta alkusoittoa, tieto julkistettu vasta eilen, ensi viikolla on piru irti!!!

Todettakoon että kyse ei ole kulutuksesta vaikka siitäkin on esim. Italiassa kanteet nostettu jo vuosi sitten, vaan kyse on erittäin haitallisista päästöistä, kyseessä on erittäin vakava ympäristörikos, tuotahan on jatkunut jo vuodesta 2008 kun vuoden 2009 mallit tuli myyntiin, siis 6-7 vuotta ollut liikenteessä autoja joissa 'kovat' ja myyntiä edistävät tehot saatu jopa 40 kertaisilla päästöillä sallittuun nähden ja päästötesteissä on sitten käytetty varta vasta tehtyä huijauskoodia, kyseessä on siis harkittu teko.

VW on myöntänyt tehneensä tuon tahallaan, siltä olisi evätty 2016 mallien myynti USAssa jos ei olisi myöntänyt tutkimuksissa löydettyä huijausta.

http://www.hs.fi/autot/a1442628071054?ref=hs-prio-A5

En lainkaan ihmettele, että miksi USA:ssa ei vielä myydä uusinta Passattia vaan siellä on se vanha malli myynnissä, tämä huijaus on paljastunut jo aikaa sitten ja lupia mm. uusimman Passatin myyntiin ei ole.

Auditointifirmat näkevät tällaisen vasta alkuna, heille on itsestään selvää, että kun tälläinen teko on paljastunut, niin on syytä olettaa että monta muutakin vastaavaa keissiä löytyy ja nythän Volkkari on erikoissyynissä, kaikki tutkitaan perin pohjin. Täällä suomessa minä auton viranomaisia sen minkä pystyn ja hyvillä mielin, sen verta kauan on tuulimyllyjä vastaan taisteltu että jo tämä tuntuu voitolta.

http://www.taloussanomat.fi/autot/2012/11/30/autoalaa-pelottaa-bensavilppia-loytyy-lisaa/201243034/304


Asia tulee kyllä selväksi ilman lihavointiakin, muutenkin sitä VW-vastaista paatosta voisi hiukan hillitä. -Karvis-
 
pokkus sanoi:
EPA-sykli on muutenkin todenmukaisempi kuin Euroopassa käytetty sykli ja siksi ihmiset sitä oikeasti katsovatkin. Siinä huijaaminen on siis suoraan asiakkaiden kusettamista.

Siellä tuo asiakkaiden kusettaminen taitaa olla melkein yhtä suuri rötös kuin valtion kusettaminen.
 
Tässähän ei siis ole kyse mistään kulutuslukemien huijaamisesta, vaan päästönormien läpäisystä. Nämä nyt myynnistä poistettavat mallit ja liki puoli miljoonaa myytyä autoa eivät siis normaalissa käytössä läpäise päästönormeja, jotka USA:ssa on asetettu. Auton moottorinohjaus kuitenkin tunnistaa milloin autolle ollaan tekemässä päästömittausta ja muuttaa moottorin ohjauksen parametreja siten, että päästönormit täyttynyt, joskaan auto ei varmaan tuossa tilassa sitten tuota niitä tehoja, joilla sitä markkinoidaan eikä moottorin käytös muutenkaan välttämättä vastaa kuluttajan odotuksia. Testitilanteessa noilla ei ole kuitenkaan mitään merkitystä.

Tästä voi toki muodostaa vaikka millaisia salaliittoteorioita, mutta miettikääpä vaikkapa normaalia katsastustilannetta ei siinä autolle suoritettavia päästömittauksia ja OBD:n kautta vikakoodien lukua. Kuinka helppo noitakin tilanteita olisi manipuloida. Dieseliä kierrätetään tasaiset 5000 1/min vaihteen ollessa vapaalla tai bensakonetta 2000 1/min vaihteen ollessa vapaalla, jopa OBD:n luku on tietynlainen vakiokuvio katsastuksessa ja vastaukset olisi helppo valehdella.
 
Harmi kun Suomessa mittausmenetelmät ovat dieselille vielä ihan lapsenkengissä. Mitä nykydieselistä kertoo k-arvo 1.5 saavuttaminen? No ei tasan mitään...

Tyhjäkäynniltä vapaalla kun DPF autoa ryntäytetään, niin ei sieltä pitäisi tulla hiukkasia yhtään. Miten sitten ajonaikaiset NOx:t sun muut, millä "oikeasti" on merkitystä? Jaa-a... eipä niihin täällä oteta kantaa. Jenkeissä kylläkin.

Minullakin ilmoitetut kulutuslukemat on melkolailla optimistiset. Toteuma on jossakin 125% tietämissä luvatusta yhdistetystä kulutuksesta nykynormeilla. Mutta eipä euroopassa muutosta tule kun ei vielä ole sitä kukaan vaatinut.

Veikkauksia paljonko Volkkareiden päästö- ja kulutusarvot paperilla nousee kun "vika" korjataan VW päässä?
 
Pelleilyllä näyttää olevan melkoisen suuri vaikutus VAG:n pörssiosakkeeseen. Kunhan tuo osake putoaa oikein pohjamutiin, niin melkein tekisi mieli ostaa.
 
6ALSzb5neobEPzDZBD0BPV9cFu6QfMS2iXpVKG9DYHvN1x2JruqG1jy_WfRAoSM7y4KFKpBPGNFvtCc=w1365-h655


Vai myiköhän ne vain puhtaampia numeroita?

VmnCpv3ofVza1mkQWoYhDM0dLjjHY2zTjqh5aCKJnhgWWsFcEma5h9qQ8VDw9p99WzJT5_YJC14ExeY=w1365-h655


Eikä Volkkari ole edes se suurin pahis. Noinkohan näitä "arvoja" voi yleistää koko automerkin tasolla, jos testattu jokin yksittäinen auto.
 
ConD sanoi:
Harmi kun Suomessa mittausmenetelmät ovat dieselille vielä ihan lapsenkengissä. Mitä nykydieselistä kertoo k-arvo 1.5 saavuttaminen? No ei tasan mitään...

Tyhjäkäynniltä vapaalla kun DPF autoa ryntäytetään, niin ei sieltä pitäisi tulla hiukkasia yhtään. Miten sitten ajonaikaiset NOx:t sun muut, millä "oikeasti" on merkitystä? Jaa-a... eipä niihin täällä oteta kantaa. Jenkeissä kylläkin.

Nyt täytyy erottaa käytönaikaiset päästömittaukset ja normin mukaiset mittaukset. Kyllä EU:ssa NOx:t on määritelty ihan siinä misssä Jenkeissäkin. Raja on dieseleissä vain paljon korkeammalla, Jenkeissä on samat rajat polttoaineesta riippumatta.
 
Nyt ei minulle ihan ole selvinnyt, että onko tuo uutisoitu "laite" vain jenkkivehkeissä?
Kyllähän täälläkin kehutaan VAG-konsernin koneita kaikkein pieniruokaisimmiksi.
Ja mikä sitten on todellisuus. Ovatko ne?