https://yliteippaus.fi/

Automerkkien puhelinAppsit

P

pantero

Vieras
Useimmilla automerkeillä lienee jonkinlainen puhelinsovellus ja/tai tietokonesovellus, jolla voi olla yhteydessä autoon ja lukea auton tilatietoja sekä antaa toimintakäskyjä (esim. ovien lukitus, lämmityksen käynnistys). Tämä ketju on tarkoitettu niiden toiminnan kuvaamiseen ja arviointiin.

Idea tuli tuolta Peugeot sivun linkistä (korkea arvosana yli 30000 käyttäjältä yllätti; siis nämähän voivat olla ihan oikeasti toimivia ja näppäriä käyttää ;)). Lyhyen nettitutkimuksen mukaan useimpien appsien toimivuudessa on vielä paljon kehitettävää ainakin käyttäjien palautteen ja arvioiden perusteella. Tässä muutaman merkin appsit ja palautepisteet (max 5):

MYPEUGEOT       3,8 500t+ käyttäjää

Volvo On Call   3,7 500t+

BMW Connected 2,9 500t+

Mercedes me   2,4 500t+

myAudi             2,1 100t+

Mersulla me appsi hoitaa auton tilatiedot ja toimintakäskyt, erillinen me Portal puolestaan latauksen (toimii puhelimessa sekä PC:ssä). Parhaillaan mersulla on menossa näiden toimintojen jonkinlainen uudelleenjärjestely. Aiempi Mercedes me:tä täydentänyt Connect -sovellus lopetettin ja siirrettiin osaksi Mercedes me Portalia. Harmi sinänsä, kun Connect oli näppärä ja toimi luotettavasti. Nyt Portalissa joutuu klikkaamaan useita kertoja päästäkseen samoihin toimintoihin (akun tila, lataus,…) käsiksi ja sivujen aukeaminen on hidasta.

Oma arvosana on tällä hetkellä 2 p. Molempiin sovelluksiin joutuu nykyisin kirjautumaan useammin kuin ennen. Mersu puolustelee tätä turvallisuudella. Positiivista on se, että näihin tunnutaan nyt panostettavan entistä enemmän ja uusia päivityksiä tulee tiheään. Plussaa on myös se, että me appsin jokaiseen nettipalautteeseen vastataan. Nyt talven tultua kun me appsin käyttö on lisääntymässä, seurataan mielenkiinnolla miten systeemit kehittyvät.

Onko tuo myAudi oikea Audin käyttämä apssi ja mitä toimintoja sillä on?
 
Onko hajua paljonko Vw konsernin Appit eroa toisistaan? Skodalla on ilmeisen hyväksi hiottu ja Volsulla myös. Täydellistä ei saa kun käyttäjiä on joka lähtöön yms.
 
On Audin oma appi. Google playsta napattuna, kaikki toiminnot vain uusimmimpien Audien infotaimenteissa.

Audi on ollut todella paljon jäljessa aikataulullisesti toiminnoissa, esim. verrattuna Volvon vastaavaan, johon suurinosa Audin appsiin nyt saatavissa olevat toiminnoista taisivat tulla Volvoon jo joskus 2013.

———-
Haet milloin tahansa ajoneuvoasi koskevia reaaliaikaisia tietoja ja pidät näkyvissä jäljellä olevan polttoainemäärän, ajettavissa olevan matkan, huoltoajankohdat, varoitukset ja paljon muuta. Suunnittelet matkat mukavasti sovelluksella ja lähetät kohteita ja reittejä suoraan ajoneuvoon. Myös ilmastointi sekä ajoneuvon ovien avaaminen ja sulkeminen ovat ohjattavissa etäältä. (Palveluiden saatavuus riippuu Audin mallista ja varustelusta)


YHTEENVETO TOIMINNOISTA JA EDUISTA:

myAudi connect -palvelut
Säilytä yleiskuva tärkeistä ajoneuvotiedoista ja hae esiin tietoja jäljellä olevasta polttoainemäärästä, ajettavissa olevasta matkasta tai öljyn määrästä suoraan mobiililaitteellasi
Ohjelmoi ilmastointi toiveidesi mukaan jo ennen ajoneuvoon menoa
Avaa ja sulje ajoneuvo etäältä
Päästä perheesi, ystäväsi tai kollegasi Audiisi

Audi e-tron
Suunnittele myAudi-sovelluksella lataustoimenpide ja hallinnoi sitä helposti
Hae esiin erityisiä tietoja kuten sähköllä ajettavissa oleva matka, latauksen tila ja jäljellä oleva latausaika

Navigointi
Lähetä kohteet ja reitit mobiililaitteestasi ajoneuvoon
Suunnittele reittisi, myös kävelymatka ajoneuvon luo
Käytä ajoneuvosta yhteystietojasi, osoitteita ja kalenteria

Huolto
Pidä huoltoajankohdat, tulevat huollot ja kaikki lisätöitä koskevat tiedot aina katsottavissa
Käytä ajoneuvon digitaalista käsikirjaa sovelluksen kautta
Etsi oma Audi-huoltoliike läheltäsi
Hallitse tietojasi ja matkojasi digitaalisella ajo- ja kulupäiväkirjalla
————
 
2011 kun tilasin uuden Volvon niin On Callista puhuttiin suomessa. Seuraavana vuonna kun tilasin uuden vastaavan Volvon niin siihen saikin jo On Callin, eli vuodesta 2012 on ollut saatavissa suurinpiirtein täysin siinä laajuudessaan kuin nykyäänkin.

Volvo oli aikalailla valovuoden tuolloin muita edellä.
 
Bawuka sanoi:
2011 kun tilasin uuden Volvon niin On Callista puhuttiin suomessa. Seuraavana vuonna kun tilasin uuden vastaavan Volvon niin siihen saikin jo On Callin, eli vuodesta 2012 on ollut saatavissa suurinpiirtein täysin siinä laajuudessaan kuin nykyäänkin.

Volvo oli aikalailla valovuoden tuolloin muita edellä.
Itse olen käyttänyt 2013 vuodesta asti päivittäin 8)
 
Mitsubishi Outlander PHEV Remote Control, toimii auton omalla wifi yhteydellä, lyhyt kantama, noin 10m, todella hidas yhteyden muodostaminen. Hidas myös käyttää, mutta toimiessaan voi säätää ajastuksia lataukselle ja lämmitys/ilmastoinnille. Lisäksi voi säätää auton asetuksia. Antaisin itse arvosanaksi 1-5 vain 1, mutta silti päivittäin käynnistän esilämmityksen kotoa lähtiessä. Esilämmityksen aika valittavissa 10-20-30 minuuttia.
 
völvöxc60 sanoi:
Onko hajua paljonko Vw konsernin Appit eroa toisistaan? Skodalla on ilmeisen hyväksi hiottu ja Volsulla myös. Täydellistä ei saa kun käyttäjiä on joka lähtöön yms.
Jos tuo Skoda Connect on hyväksi hiottu niin en halua tietää millaisia ne muut on. Aika krouvilta tuo tuntuu noin puhelin appsiksi, vaikka sinänsä toimiikin. Käytettävyyssuunnittelijalle olisi töitä.
 
Trollsten sanoi:
Jos tuo Skoda Connect on hyväksi hiottu niin en halua tietää millaisia ne muut on. Aika krouvilta tuo tuntuu noin puhelin appsiksi, vaikka sinänsä toimiikin. Käytettävyyssuunnittelijalle olisi töitä.
Tosiaan ei itsellä ole Skodan Appista kokemusta, mutta äkkiseltään näyttää tyylikkäältä ja helppokäyttöiseltä Appilta.
http://www.skoda-auto.com/world/connect-app
 
Aamuisen ensikokeilun perusteella MyPeugeot on lähes yhtä tyhjän kanssa. Juttelee auton kanssa bluetoothin yli ja osaa kertoa matkamittarin lukeman ja rangen. Sekä milloin pitää mennä huoltoon.

Nuo toki osaan katsoa ihan mittaristostakin  ;D

Jonkinlaisen ajologin tuolta myös appin mukaan saisi, mutta ei kyllä minulla kummastakaan autosta mitään hae.
 
Jaa, ajoloki kyllä tulee — mutta ei takautuvasti, siksi ei mulle näyttänyt mitään.

Kun appin aktivoinnin jälkeen kävi ajamassa muutaman pätkän, niin lokiin tuli matkat, lähtö- ja päätepisteet, kulutukset ja kustannukset. Toimii sekä langattomasti BT:n yli että piuhalla kun Carplay käytössä.

0f5612918ddffdb16a6de30aac0f291f.jpg
 
Mercedes Me tuntuu olevan täysin toivoton. Kertaakaan sillä ei ole saanut vielä ensimmäisen vuorokauden aikana yhteyttä autoon. Ja kun tuo on vielä ainoa mahdollisuus sada pa.lämmitin käyntiin ilman autoon sisään kömpimistä. Koko ajan ilmoittaa vain että tiedonsiirtovirhe...
 
MMV sanoi:
Mercedes Me tuntuu olevan täysin toivoton. Kertaakaan sillä ei ole saanut vielä ensimmäisen vuorokauden aikana yhteyttä autoon. Ja kun tuo on vielä ainoa mahdollisuus sada pa.lämmitin käyntiin ilman autoon sisään kömpimistä. Koko ajan ilmoittaa vain että tiedonsiirtovirhe...

Minulla pelannut Omena puhelimen kanssa OK nyt vajaan parin kk ajan
 
MMV sanoi:
Mercedes Me tuntuu olevan täysin toivoton. Kertaakaan sillä ei ole saanut vielä ensimmäisen vuorokauden aikana yhteyttä autoon. Ja kun tuo on vielä ainoa mahdollisuus sada pa.lämmitin käyntiin ilman autoon sisään kömpimistä. Koko ajan ilmoittaa vain että tiedonsiirtovirhe...

Luovutuksessa myyjä alusti me:n omille tunnuksilleni. Samalla kokeiltiin, sulkeutuuko ovet kaukokäskyllä. M-me on Android-puhelimessa ronkeli ja vaatii välillä normaalia IT-huolenpitoa (pakkopysäytys tai joskus jopa appsin uudelleenasennus). M-me:n kaveriksi kannattaa puhelimeen asentaa myös me-Portaali. Se on hitaampi, mutta sen connect-osa tekee samoja toimintoja kuin me-appsi.

Pa-lämmitin; onko mersun oma ja miten se on liitetty M-me:hen? Esilämmitys vaati GLC:ssä myös asetuksia autoon, jotta kaukokäynnistyi.

 
Ei tuossa ole mitään epäselvyyttä, mutta yksinkertaisesti M.Me ei yhdisty millään Mersun palvelimiin vaan herjaa yhteysongelmaa. Portaalissa näkyy että aktivointi ok ja mitkä palvelut ovat käytettävissä. M.Me asennettu uudestaan parikin kertaa, mutta apua ei tunnu löytyvän. MyAudi toimii huomattavasti luotettavammin ja koskaan ei ole ollut ongelmia esim. pa.lämmittimen kaukokäytössä.

Myyjä ei osannut auttaa, eikä Mersun oma helpparikaan, mutta odotellaan nyt viikonlopun verran, jos jotain tapahtuisi.
 
MMV sanoi:
Myyjä ei osannut auttaa, eikä Mersun oma helpparikaan, mutta odotellaan nyt viikonlopun verran, jos jotain tapahtuisi.

Ihmettäkö ootellaan...(sorry). :rolleyes:

Ketuttaa tuommoiset systeemit joiden kanssa saa tapella aamusta iltaan.
 
MMV sanoi:
Ei tuossa ole mitään epäselvyyttä, mutta yksinkertaisesti M.Me ei yhdisty millään Mersun palvelimiin vaan herjaa yhteysongelmaa. Portaalissa näkyy että aktivointi ok ja mitkä palvelut ovat käytettävissä. M.Me asennettu uudestaan parikin kertaa, mutta apua ei tunnu löytyvän. MyAudi toimii huomattavasti luotettavammin ja koskaan ei ole ollut ongelmia esim. pa.lämmittimen kaukokäytössä.

Myyjä ei osannut auttaa, eikä Mersun oma helpparikaan, mutta odotellaan nyt viikonlopun verran, jos jotain tapahtuisi.

Itse loin tilin parisen viikkoa etukäteen ennen luovutusta kun sain VIN koodin. Luovutuksessa yksi puhelinsoitto autosta Me-keskukseen ja rekisteröinti valmis. Sen jälkeen toiminut ilman satunnaisia huoltokatkoja. Eikös jossakin mainittu, että joissain tapauksissa yhteyden muodostaminen saattaa kestää ( ajan jota ei jaksa muistaa ).
 
Opelin Android appsille en ole keksinyt mitään käyttöä, mutta sieltä pilvipalvelusta tuli joskus tilattua kuukausiraportti itselleni s-postiin. Siinä näkyy öljyn jäljellä oleva käyttöikä, rengaspaineet, kuukauden keskikulutus, kuukauden aikana kertyneet kilometrit ja vertailuna pitkän ajan kk-keskiarvot. Ei mitään kovin tarpeellista tietoa, mutta ihan kiva tuo on silmäillä läpi.

Lisäksi sinne pilvipalveluun tuli joskus konffittua joku PIN-koodi. Jos multa pöllitään avaimet, puhelin ja/tai auto, voin soittaa millä tahansa toisellakin puhelimella asiakaspalveluun ja PIN-koodin kertomalla voivat jäljittää autoni sijainnin, avata mulle ovet, tms.  En tiedä saisivatko peräti startattua auton, jotta voisin ajaa ilman avaimia huoltoon.
 
Puhelin appsien ominaisuuksissa on yllättäviä eroja autonvalmistajien kotimarkkinoiden mukaan. Eurooppalaiset merkit ovat selvästi panostaneet kotimarkkinoihinsa ja niiden sovellukset myös käskyttävät autoa. Aloitusviestin taulukossa ne ovatkin hyvin edustettuina.

Aasialaiset merkit keskittyvät lähinnä auton tilatietojen välittämiseen ja navin päivittämiseen. Jotkut niistä ovat tosin panostaneet Amerikkaan (johtuneeko kilpailusta...), jossa niilläkin on myös käskyttäviä sovelluksia.

Tässä muutama Euroopassa toimiva Appsi:

MyToyota 2,4 50t+ käyttäjää

MyHonda 2,1 10t+

MyKia   1,8 50t+

Käyttäjiä on näissä suhteellisen vähän, mutta siis ominaisuuksiakin vähemmän kuin eurooppalaismerkeillä. Arvosanatkaan eivät siten vaativuustasosta johtuen ole suoraan vertailukelpoisia.

Jatkossa älypuhelimien käyttö auton toimintojen seurantaan ja ohjaukseen on kasvamassa ja kaikkien merkkien olisi syytä lähteä mukaan halusivat tai eivät. Mitä aiemmin, sitä parempi.

Volvo aloitti 2012 ja on nyt jo varsin pitkällä. Ajan myötä ominaisuudet ovat lisääntyneet ja kasvukipujakin on ollut, kuten täällä uusien mallien keskusteluissa on havainnut. Hatunnosto on silti paikallaan, koska näitä systeemejä ei voi suunnittelukonttorissa rakentaa, vaan lopullinen hionta tapahtuu kentällä.

Toyota/Lexuksen maltillisuus tässäkään ei yllätä, mutta nyt jälkikäteen kyllä hiukan ihmetyttää, kun esim RX:lle ei ollut minkäänlaista Appsia; ainoastaan MyLexus sivusto, jonka sisältö oli suppea. Reittiä olisi voinut suunnitella PC:llä, mutta sekin olisi vaatinut Premium navin.

Jos lyhyen googlailun perusteella arvioi eri merkkien appsien kehityshalukkuutta, nousee esiin Honda ja mersu, jotka kummatkin vastaavat jokaiseen appsista kirjoitettuun kommenttiin.

======================

Tässä olisi vinkki autolehdelle tehdä laajempikin vertailu eri merkkien Appsien välillä.

Sitä odotellessa kerrohan lisää oman merkkisi puhelin appsista ja sen käyttökokemuksista. ;)
 
Onko missään autossa vielä oikeasti helposti toimivaa integraatiota, että voi kotona PC:n isolla näytöllä suunnitella ajoreitin välietappeineen ja siirtää ne kohdeosoitteet PC:ltä autoon parilla klikkauksella? Sitten hypätä autoon, lähteä ajamaan ilman yhtäkään kosketusta navin näytölle ja kuitenkin näkee reitin 8 - 12" näytöltä ja kuulee puheopastuksen auton kaiuttimista?

Entäs paljon mainostettu "verkkokauppaostosten toimitus kadun varressa seisovan auton takaluukkuun", onko joku jo käyttänyt? Pitikö kuriirin soittaa "mä oisin nyt tässä kadulla" ja sinun vastata "joo, mä tämän puhelun jälkeen kaivan appsin ja avaan takaluukun muutamassa minuutissa"? Aukesiko myös auton ovet, vai onnistuuko avata sedanista pelkkä takaluukku? Nopeammin ja kivuttomammin homma toimisi, jos jo verkkokauppatilausta tehtäessä kuriirifirmalle menisi kertakäyttösalasana, jolla ne saisi turhia soittelematta sen takaluukun auki ihan omalla kännykällään ja sieltä tulisi mulle vaan tekstiviesti: "paketti on juuri äsken toimitettu autosi takaluukkuun".
 
Ascon sanoi:
Onko missään autossa vielä oikeasti helposti toimivaa integraatiota, että voi kotona PC:n isolla näytöllä suunnitella ajoreitin välietappeineen ja siirtää ne kohdeosoitteet PC:ltä autoon parilla klikkauksella? Sitten hypätä autoon, lähteä ajamaan ilman yhtäkään kosketusta navin näytölle ja kuitenkin näkee reitin 8 - 12" näytöltä ja kuulee puheopastuksen auton kaiuttimista?

On. Jokaisessa autossa joka tukee Apple CarPlayta. Oletettavasti sama toimii Android Auton kanssa.

Ainakin Google Mapsin kanssa toimii niin, että voi tietokoneella suunnitella reitin haluamanlaiseksi ja sen jälkeen painaa ruudulla näkyvää "lähetä puhelimeen" -painiketta. Puhelin sanoo plims ja reitti on hänessä.

 
Ascon sanoi:
Entäs paljon mainostettu "verkkokauppaostosten toimitus kadun varressa seisovan auton takaluukkuun", onko joku jo käyttänyt?

En postipekalle, mutta muuten kyllä ominaisuutta on tullut käytettyä.
 
MMV sanoi:
Mercedes Me tuntuu olevan täysin toivoton.

Mercedes Pro Connect hyötyajoneuvoissa täysin toivoton, nyt 1,5kk sen kanssa taisteltu, toimii viikosta ehkä 1päivän ja sitten taas ei toimi. HelpDesk tai huolto ei voi asialle mitään, kun taustajärestelmässä jatkuvasti vikaa. Ja järjestelmä pyörii ties missä maassa.

Onneksi on ilmainen ainakin toistaiseksi, muuten voisi jopa harmittaa, kun ei toimi etälämmitys, ajopäiväkirjat, etälukitukset jne.

 
Päivitystä mersun me ja me Portal/me kohdesivu palveluihin. Ihme juttu, mutta näyttää siltä, että palvelut ovat taantuneet. :eek:

Me-aps on tänä vuonna päivittynyt useasti, mutta vain hiukan parantunut. Nyt apsi pysyy päällä puhelimessa, eikä sisäänkirjautumista tarvita enää joka kerta sitä avattaessa. Mutta samalla toiminnot ovat vähentyneet. Latausgraafia ei enää ole, ainoastaan akuston lataus-% ja range ilmoitetaan. Latausohjelman hassu väli-ilmoitus, kun latausprosentti nousee sataan, on poistunut ja nyt tulee vain lataustapahtuman loppuilmoitus (kuitenkin, kun piirtää lataus-% ajan funktiona huomaa, että auto lataa vielä noin 30 min 100 % tasolla ennenkuin lataus oikeasti päättyy).

Me-portal on uusiutunut, mutta samalla tiedot auton teknisistä toiminnoista ovat vähentyneet. Latausgraafia ei enää näe täältäkään, eikä bensan kulutustakaan, ym.. Tilalle on tullut autojen myyntisivuja sekä kaikenlaisten tilpehöörien markkinointia. Sivut toimivat onnettoman hitaasti ja epäloogisesti (ainakin pohjoisen asukkaalle…). Bugeja on vielä jäljellä, ym. Parhaiten toimivat palvelujen esittelysivut ja joka paikassa kysytään, haluaako lopettaa kyseisen palvelun…

========================

Vierailu me-apsin sivuilla ja palautteiden lukeminen on karmaisevaa. Kehitystiimikin on näköjään lopettanut vastailun. Nyt pitää jonkun herätä mersulla ja pistää asiat kuntoon. Tästä uhkaa tulla deal breaker omalla kohdalla...
 
BMW Connected, ihan hirveästi en usko tuolla olevan käyttöä, kunhan nyt ensi-innostus tuosta autosta leluineen laantuu.
Onhan se monipuolinen, mutta ei ihan täydellinen tuokaan.

Näkee ja/tai voi hallita
-polttoainetason
-rangen
-auton sijainnin pysäköitynä (ei voi seurata ajossa)
-lukituksen/voi sulkea tai avata
-ikkunat, näkee tilan, ei voi hallita
-voi väläyttää valoja, torveilla
-näkee kokonaiskilometrit
-huollon tarpeen/voi tilata
-voi lämmittää/tuulettaa

Kuten jo sanoin, ei varmasti paljon todellista tarvetta.
Onhan tuossa yhteystietoja ongelmatilanteisiin, voi yhdistää kalenteriin ynnä muuta. Auto ei ole minulle toimisto, en ota käyttöön Apple CarPlaytä, Office pakettia tai kalenteria.
Pari asiaa koen hyödylliseksi. Toinen on auton ja navin ohjelmistopäivitykset verkon yli, sekä reitin suunnittelun ja lähettämisen autolle valmiiksi.

Tuon netin yli päivityksen testasin jo toimivaksi, kun ostin jälkikäteen kaukovaloassistentin netistä. Se toimi hienosti.
Pari osoitetta olen testimielessä lähettänyt autoon, mutta ei sitten tullut kumpaakaan käytettyä. Ehkä, jossain käänteessä, kun yleensä naville tulee opastustarvetta.

Auton paikannus ei toimi esim. parkkihallissa. Jos joku on sekava, Flamingon parkkihalli. Samoin kotona kun laitan auton talliin, ei aina löydy sieltä. Väittää auton olevan naapurikadulla.
Muuten tuo paikannus on toimiessaan hyvä ominaisuus.

Ei tämä huono systeemi ole. Tyytyväisyys tällä hetkellä pisteytyksellä 1-5 siellä ainakin nelosessa. Johtuu varmaan osin siitäkin, kun on minulle ensimmäinen tällainen lelu laatuaan. Ei osaa enempiä vaatiakaan.
Toimii, toistaiseksi ei häiriöitä. Mutta rahaa kai BMW tuostakin haluaa lisää, kunhan tämä kolmeksi vuodeksi otettu paketti on käytetty.
Jos auto minulla vielä tuolloin on, niin otanko, en tiedä. Ainakaan mikäli olen juuri ennen jakson loppumista saanut navin päivitetyksi.


 
^ Onhan me:ssäkin noita toimintoja, jotka nyt siis toimivat hiukan paremmin, kun appsi aukeaa ilman jatkuvaa sisäänkirjautumista (no, ei voi väläyttää valoja, mutta tavallisen akun kunto kyllä ilmoitetaan…). Se jurppii, kun aiemmin olleita ominaisuuksia poistetaan (mm. latausgrafiikka). Samoin minkäänlaista historiatietoa latailuista, bensankulutuksista, tms. ei ole saatavissa.

Todelliseen testiin nämä appsit joutuvat vasta kaukokäytössä, lähteekö lämmitys/jäähdytys päälle vai ei. Viime talvena ei me:n toiminta ollut läheskään satavarmaa, katsotaan nyt tulevana talvena.

Mersulla navin päivitys ei hoidu appsin kautta. Huollossa päivittävät ilmeisesti pientä korvausta vastaan, mutta voi sen tehdä itsekin Mercedes Benz Download Managerilla W10:ssä. On vaan työläämpää niin.