https://yliteippaus.fi/

Yleistä Seat keskustelua

Minun vähäisen järkeni mukaan vetarien nivelet kuormittuvat vähemmän jos auton maavaraa lasketaan? Nivel toimii tällöin pienemmällä kulmalla ja rasittuu vähemmän kuin auton alkuperäisellä maavaralla?

Auton pohja toki paukkunee helpommin maahan varsinkin noissa kaupunkien asfalttiteille tahallaan tehdyissä hyppyreissä, jos maavaraa lasketaan? Onko sillä maavaran laskemisella muuta tarkoitusta kuin auton ulkonäön kohentaminen? Ehkä pienempi maavara puolustaa paikkaansa jossain kilparadoilla suurilla nopeuksilla ajellessa, mutta tavallisilla Suomen teillä en oikein jaksa madalluksen järkevyyttä tai ainakaan käytännöllisyyttä käsittää.
 
Joo, ja aika naurettavaa onkin jos tuosta + 10cm rengas/lokasuoja vähennetään 3cm.
Ehkä nyt omistaja huomaisi korkeintaan.
Alustan toimivuuden kannalta paha sanoa mitään. En voisi olla tyytyväisempi sittarin alustaan, mitä Atte tarjoaa ajo-ominaisuuksiltaan ihan vakiona.
 
Vaarivanhus sanoi:
Minun vähäisen järkeni mukaan vetarien nivelet kuormittuvat vähemmän jos auton maavaraa lasketaan? Nivel toimii tällöin pienemmällä kulmalla ja rasittuu vähemmän kuin auton alkuperäisellä maavaralla?

Auton pohja toki paukkunee helpommin maahan varsinkin noissa kaupunkien asfalttiteille tahallaan tehdyissä hyppyreissä, jos maavaraa lasketaan? Onko sillä maavaran laskemisella muuta tarkoitusta kuin auton ulkonäön kohentaminen? Ehkä pienempi maavara puolustaa paikkaansa jossain kilparadoilla suurilla nopeuksilla ajellessa, mutta tavallisilla Suomen teillä en oikein jaksa madalluksen järkevyyttä tai ainakaan käytännöllisyyttä käsittää.

Ei ehkä ihan noin suoraviivaista.

Vetareiden asento varmaan riippuu ennen/jälkeen madalluksen alustan suunnittelusta. Joissakin malleissa vetarit saattavat olla vaakatasossa vakiona ja madallus sitten suurentaa kulmaa.

Jos auto on laillisen korkuinen, ei kaupunkien töyssyt pitäisi tuottaa alustalle ongelmia. Puskureiden lipat tms oheistuotteet ovat asia erikseen.
 
ePa sanoi:
Ei ehkä ihan noin suoraviivaista.

Vetareiden asento varmaan riippuu ennen/jälkeen madalluksen alustan suunnittelusta. Joissakin malleissa vetarit saattavat olla vaakatasossa vakiona ja madallus sitten suurentaa kulmaa.

Jos auto on laillisen korkuinen, ei kaupunkien töyssyt pitäisi tuottaa alustalle ongelmia. Puskureiden lipat tms oheistuotteet ovat asia erikseen.
Ilman muuta, aina voi olla poikkeuksia, mutta sen, mitä olen nähnyt, niin näissä "tavallisissa" autoissa vetoakselin laatikon puoleinen pää on "normaalikuormalla" korkeammalla kuin pyörän navan keskipiste. Minkälainen on nivelten kulma jousituksen töyssyssä pohjatessa, en tiedä.

Muutaman kerran katsellut ihmeissäni, kuinka kuski on yrittänyt kiemurtelemalla mateluvauhtia päästä madalletun autonsa kanssa töyssyn yli. Ilman että "alahuuli" jää tielle muistoksi.
 
Näillä kiemurtelijoilla on varmaan paljon muutakin pielessä kuin vetarin kulmat. [emoji848]
 
ePa sanoi:
Näillä kiemurtelijoilla on varmaan paljon muutakin pielessä kuin vetarin kulmat. [emoji848]
Saattaa olla, autojen merkkejä en myöskään enää näkömuististani saa kaivettua esiin, tokkopa kuitenkaan olivat edes Seatteja joten se niistä.  :)

Itselläni kaksikin Seattia kirjanpidossa ja yritän näin edes jotenkin helpottaa yhteiskunnalle verorahaa tienaavien elämää. Hyvin on kumpikin Seatti toiminut, ei minkäänlaista varsinaista vikaa kummassakaan - toistaiseksi. Tosin Leonin takajarrut hieman ovat ääntä pitäneet, mutta ilmiö lienee ominaisuus?

Ehkä pitäisi seuraavalla pesureissulla ottaa metrimitta mukaan ja uteliaisuuttaan mittailla hehtaarilleen vetareiden päiden korkeusasema. Ei sen puoleen, että sillä asialla mitään seksuaalista merkitystä lienee, kärsiihän noita vakionopeusniveliä melko paljon käännellä, että ne siitä nokkiinsa ottaa. Jos kääntää ratista pyörät ääriasentoonsa, niin taitaa ulomman nivelen kulmaksi muodostua likimain 30 astetta, joka silmämäärin mitaten taitaa olla paljon enemmän kuin mitä joustoissa syntyy ääriasennosta toiseen?
 
On se kiva ajella Seatilla.
Ei ainakaan vielä ole tullut kovin lokaa niskaan missään kohden edes foorumeilla, vaikka jo toinen Seat alla parin vuoden sisään.

Uppoutuu hyvin massan keskivaiheille, ei tartte taistella mitättömyyksistä. Kukaan ei huomaa mitään. Kaikki toimii.
(ps. tässä on muovia, tsi, dsg, espanjalainen vag, huoltoa tarvitseva neliveto jne,  kaikki samassa)

Kunhan nyt "omassa pilttuussa" mainitsen asiasta. Omassa tallissa kehunutkin kovin.
Jokainen sitten muodostaa oman fiiliksensä aiheesta, mutta joo, ei ole suunsoiton väärti mikään kulkine.
Meilläkin mahtuu kotimaassa mielipiteitä riittävästi 5,5 miljoonaan, ja jotakuinkin kaikki ovat erilaisia tuntemuksia aiheesta riippumatta.


 
Onkohan tämä puhelimesta johtuva ongelman, vai auton ominaisuus?

Eli kun kuuntelee Bluetoothin yli musiikkia Spotifysta, ei ikinä näy mitään biisin/albumin logoja näytöllä. Näkyy toki biisin ja albumin nimi, mutta niiden vierellä iso neliö jossa bluetoothin logo. Puhelimena minulla on Huawei P20, ja sama ominaisuus on ainakin Iphone 8:ssa.

Ainakin Audeissa muistaakseni näkyy albumin logo näytöllä ainakin suurimmassa osassa biisejä.

Autona siis Ibiza vm. 2019. Sama infotainment softa on varmasti kaikissa uudemmissa Seateissa.
 
Joo, ei näy logoja bt-käytössä Leonissakaan Huaweillä.
Eikä biisilistaa.
Tosiaan joo, olisikohan nuo näkyneet jossain ex. autossa... tai eri puhelimella.

E; laitteeseen tallennettua toistettaessa kai näkyy, eipä ole nyt tullut kokeiltua.
 
En keksinyt parempaakaan säiettä niin kysyn täällä.
Oma Seat on luovutettu 14.07.2016 ja huollettu ensimmäisen kerran 01.08.2018 kilometrejä tuolloin 22.847 km. Ennen tuotakin yritetty viedä öljynvaihtoon mutta "ei tarvetta".

Nyt kilometrejä noin 26.500 km eli noin 4.000 km edellisestä huollosta ja vuosi aikaa kulunut. Kovasti auto haluaisi huoltoon "Inspection Now".

Kysymykset, onko nuo "longlife" huollon piirissä? Huoltokorjastahan sen pitäisi selvitä mutta luovutuksessa ei ole kumpaakaan vaihtoehtoa eli normaali / longlife merkitty. Seatilta kysytty, vastausta ei ole tullut. Varasin huollon mutta ei nyt 300 EUR viitsisi ihan turhasta maksaa. Kallis huolto 4.000 km ajoille ainakin.
 
kuulara sanoi:
En keksinyt parempaakaan säiettä niin kysyn täällä.
Oma Seat on luovutettu 14.07.2016 ja huollettu ensimmäisen kerran 01.08.2018 kilometrejä tuolloin 22.847 km. Ennen tuotakin yritetty viedä öljynvaihtoon mutta "ei tarvetta".

Nyt kilometrejä noin 26.500 km eli noin 4.000 km edellisestä huollosta ja vuosi aikaa kulunut. Kovasti auto haluaisi huoltoon "Inspection Now".

Kysymykset, onko nuo "longlife" huollon piirissä? Huoltokorjastahan sen pitäisi selvitä mutta luovutuksessa ei ole kumpaakaan vaihtoehtoa eli normaali / longlife merkitty. Seatilta kysytty, vastausta ei ole tullut. Varasin huollon mutta ei nyt 300 EUR viitsisi ihan turhasta maksaa. Kallis huolto 4.000 km ajoille ainakin.

Ainakin Volkkarissa tuo Inspection -huolto ei sisällä öljyjen vaihtoa, vaan longlifessä mennään kahden vuoden tai 30 tkm vaihtovälillä. Lähinnä erilaisia tarkistuksia kuuluu tuohon, mutta tehtävä se kai on, jos haluaa täydellisen huoltokirjan säilyttää. Itse tuon varasin juuri ja hinta ilman erityistoimenpiteitä oli muistaakseni 130-140 euroa. Ei kovin paljon sinänsä, mutta toisaalta korkeahko hinta tarkistelusta...

Edit: Ja tuo Inspection tulee siis ohjelman mukaan vuoden jälkeen ensimmäisestä huollosta
 
kuulara sanoi:
En keksinyt parempaakaan säiettä niin kysyn täällä.
Oma Seat on luovutettu 14.07.2016 ja huollettu ensimmäisen kerran 01.08.2018 kilometrejä tuolloin 22.847 km. Ennen tuotakin yritetty viedä öljynvaihtoon mutta "ei tarvetta".

Nyt kilometrejä noin 26.500 km eli noin 4.000 km edellisestä huollosta ja vuosi aikaa kulunut. Kovasti auto haluaisi huoltoon "Inspection Now".

Kysymykset, onko nuo "longlife" huollon piirissä? Huoltokorjastahan sen pitäisi selvitä mutta luovutuksessa ei ole kumpaakaan vaihtoehtoa eli normaali / longlife merkitty. Seatilta kysytty, vastausta ei ole tullut. Varasin huollon mutta ei nyt 300 EUR viitsisi ihan turhasta maksaa. Kallis huolto 4.000 km ajoille ainakin.
Näissä nykyvehkeissä on kaksi eri huoltoväliä. Öljynvaihtoväli ja sitten tarkastushuoltoväli. Sitten on vielä kiinteän huoltovälin "fixed"-mahdollisuus jolloin nuo öljyt ja tarkastukset saadaan kulkemaan käsi kädessä.

Vaihtoväli sinulla on todennäköisesti öljylle lonkkarihuoltojen mukainen 2v / 30tkm. Ok, tuo tuli viime vuonna tehtyä. Samoin vakiona tarkastushuollolle on ensimmäisen 2v / 30tkm jälkeen väli 1v TAI 30tkm. Tuo tarkastus tuli sinulla viimevuonna tehtyä myös, jonka tähden auto haluaa nyt uudelleen TARKASTUShuoltoon, mutta öljyt vaihtuisi sitten vasta vuoden päästä.

Jos ajoa on vähänlaisesti ja auto seisoo Suomessa ison (?) osan vuotta, niin koodauta se kiinteälle välille ja kerta vuoteen uudet liukasteet ja valohoito kuntoon. 300€ on paljon rahaa kyllä 4000km ajoille... Se mitä tuo "tarkastushuolto" sulla nyt sitten sisältää on just jarrunesteitä, ehkä suodattimia (jos ei viimeksi vaihettu) ja sitten valohoitoa ympäri autoa...
 
ConD sanoi:
Näissä nykyvehkeissä on kaksi eri huoltoväliä. Öljynvaihtoväli ja sitten tarkastushuoltoväli. Sitten on vielä kiinteän huoltovälin "fixed"-mahdollisuus jolloin nuo öljyt ja tarkastukset saadaan kulkemaan käsi kädessä.

Vaihtoväli sinulla on todennäköisesti öljylle lonkkarihuoltojen mukainen 2v / 30tkm. Ok, tuo tuli viime vuonna tehtyä. Samoin vakiona tarkastushuollolle on ensimmäisen 2v / 30tkm jälkeen väli 1v TAI 30tkm. Tuo tarkastus tuli sinulla viimevuonna tehtyä myös, jonka tähden auto haluaa nyt uudelleen TARKASTUShuoltoon, mutta öljyt vaihtuisi sitten vasta vuoden päästä.

Jos ajoa on vähänlaisesti ja auto seisoo Suomessa ison (?) osan vuotta, niin koodauta se kiinteälle välille ja kerta vuoteen uudet liukasteet ja valohoito kuntoon. 300€ on paljon rahaa kyllä 4000km ajoille... Se mitä tuo "tarkastushuolto" sulla nyt sitten sisältää on just jarrunesteitä, ehkä suodattimia (jos ei viimeksi vaihettu) ja sitten valohoitoa ympäri autoa...

Kiitokset vastauksesta! Auto kävi keväällä ihan viranomaistarkastuksessa eli katsastuksessa  8) Tuo "tarkastus" tosiaan maksaa sen noin 150 ja sitten jarrunesteiden vaihto noin 150 lisää. Eli rapiat 300 EUR kaikenkaikkiaan. Jotenkin elin sellaisessa lapsenuskossa että se "longlife 2v/30tkm" tarkoittaisi sitä että auton tosiaan tarvitsisi käydä huollossa vain joka toinen vuosi... No nyt tiedän paremmin  8)

Juuri noin on ollut eli auto seisoo suuren osan ajasta, joinakin vuosina kilsoja tuli enemmänkin mutta nyt näköjään tosi vähän. Taidan myydä auton ja vuokrailla sitten tarpeen mukaan. Tulee halvemmaksikin sillä silloin jää muun muassa lentokenttätaksit pois kuluista.

Seat on kyllä toiminut todella hyvin, ei mitään vikoja ja ihan mukava auto ajella pidempiäkin pätkiä.
 
Toi Seatin huolto rytmi kyllä sopii meidän autolle tosi huonosti kun vuosittaiset kilometrit 26-28 tkm- Taracon kanssa kyllä siirryttävä tuohon fix-systeemiin. Atecallakin hoidettiin noin kerta vuoteen, mutta huollossa oli sekaannusta & parranpärinää, kun olisivat halunneet huoltaa parin kuukauden välein.