- 18.11.2018 klo 21:15 / Mainonnan tunnistettavuus
Milloin Autostadium alkaa noudattaa tai vaatii mainostajiaan noudattamaan vaatimuksia mainonnan tunnistettavuudesta?
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/markkinointi-ja-asiakassuhde/mainonnan-tunnistettavuus/
Käytännössä tämän foorumin yhteistyökumppaneiden jokaisessa aiheessa pitäisi jo otsikossa lukea joko "MAINOS", "ILMOITUS" tai "KAUPALLINEN YHTEISTYÖ". Muitakin sanamuotoja voi olla, mutta niistä tulee selvästi ilmetä, että kyseisessä kirjoituksessa on kyse kaupallisesta markkinoinnista. Ei siis riitä, että itse kirjoituksessa tämä mainitaan, koska mainos on voitava tunnistaa jo esim. "Viimeisimmät lukemattomat aiheet" ja etusivun "Uusimmat viestit" listoista ja lisäksi mainos on erotettava selkeästi muusta sisällöstä:
Mikään tekninen vaikeus ei ole hyväksyttävä selitys sille, että tällä foorumilla esiintyy mainoksia tavallisiksi foorumin kirjoituksiksi naamioituina, kun välineet erottamiseen on oikeasti olemassa.
https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/markkinointi-ja-asiakassuhde/mainonnan-tunnistettavuus/
Mainoksen on oltava tunnistettavissa mainokseksi vaivatta esitystavasta ja mainosvälineestä riippumatta. Kuluttajalla on oikeus tietää, milloin häneen yritetään vaikuttaa kaupallisesti. Mainonnan tunnistettavuuden vaatimus koskee kaikkia kanavia ja muotoja, myös sosiaalista mediaa.
Markkinoinnista on käytävä selkeästi ilmi se, että kyseessä on mainos ja kuka on mainostaja. Mainonnan tunnistettavuus siis edellyttää, että nämä tiedot annetaan esimerkiksi mainostekstin alussa, eikä esimerkiksi sen lopussa tai tekstin keskelle sijoitettuna. Yleisiä periaatteita ovat:
Kuluttajansuojalain säännökset koskevat kaikkia vastuutahoja; sekä mainostajaa että markkinoinnin suorittajaa.
- Kaupallisia viestejä ei saa piilottaa muuhun viestintään.
- Mainostaja on markkinoinnissa voitava tunnistaa.
- Piilomainonta tai peitelty mainonta ei ole koskaan hyväksyttävää.
Käytännössä tämän foorumin yhteistyökumppaneiden jokaisessa aiheessa pitäisi jo otsikossa lukea joko "MAINOS", "ILMOITUS" tai "KAUPALLINEN YHTEISTYÖ". Muitakin sanamuotoja voi olla, mutta niistä tulee selvästi ilmetä, että kyseisessä kirjoituksessa on kyse kaupallisesta markkinoinnista. Ei siis riitä, että itse kirjoituksessa tämä mainitaan, koska mainos on voitava tunnistaa jo esim. "Viimeisimmät lukemattomat aiheet" ja etusivun "Uusimmat viestit" listoista ja lisäksi mainos on erotettava selkeästi muusta sisällöstä:
Vaatimus mainoksen tunnistettavuudesta koskee mainoksen sisällön ja esitystavan lisäksi myös mainoksen sijoittelua. Mainokset on pidettävä selkeästi erillään muusta aineistosta. Vastaanottajan on voitava tunnistaa myös, missä mainos alkaa ja loppuu. Esitysvälineestä riippuu, miten mainos erotetaan muusta aineistosta.
Mikään tekninen vaikeus ei ole hyväksyttävä selitys sille, että tällä foorumilla esiintyy mainoksia tavallisiksi foorumin kirjoituksiksi naamioituina, kun välineet erottamiseen on oikeasti olemassa.