https://tummennuskalvot.fi/

Ford Explorer (2020 ->)

BarrelNut

Klassikkoainesta
Liittynyt
22.9.2015
Ford Explorerhan oli se auto joka aloitti SUV:ien marssin ameriikan suosikkiautoiksi, ja nimenomaan sen vuoksi että se toi henkilöautomaisen mukavuuden sisustusmateriaaleineen, tiloineen ja mukavuusvarusteineen, ja yhdisti sen maastoautomaisiin ominaisuuksiin luoden auton joka oli kotonaan paitsi siellä metsätiellä niin myös urbaanissa asfalttiviidakossa, ja myös sellaisessa paketissa joka toimi vaikka perheen ainoana autona sen perheenäidin lastenkuljettimena.

https://www.autonews.com/article/20030616/SUB/306160801/explorer-was-key-player-in-suv-boom

Explorer on edelleen kokoluokkansa myydyin SUV Yhdysvalloissa, ja on siten hyvin tärkeä malli Fordille. Viime vuosina Explorereja on säännönmukaisesti myyty yli 250k kappaletta vuosittain. Se on myös eniten myyty automalli poliisiautokäyttöön jenkeissä.

Ja nyt on uusimman sukupolven Explorer esitelty Detroitin autonäyttelyssä. Uusi Explorer perustuu Fordin uuteen takavetoiseen CD6 platformiin johon perustuu myös jo esitelty Lincoln Aviator sekä seuraavan sukupolven Mustang sekä huhuttu neliovinen Mustangiin perustuva sportti-sedan/coupe.

Vielä ei uudesta Explorerista ole julkaistu hirveästi tietoja, mutta kahden voimalähteen tehot ovat jo tiedossa. Perusmoottorina on 2.3 litrainen nelisylinterinen Ecoboost-moottori (300 hv) ja valinnaisena moottorina (vakiona korkeimmassa varustelutasossa) 3 litrainen Ecoboost-kutonen (365 hv). Lisäksi tulossa on tehokkaampi ST-malli, sekä 3.3 litrainen hybridi joiden tehoja ei vielä ole kerrottu. Vaihteistona on 10-vaihteinen automaatti.

Uusi Explorer on tuuman kymmenyksen pidempi kuin vanha malli eli 198.8" pitkä, mutta akseliväli on kasvanut takavetoisuuden myötä yli 6 tuumaa.

10.1" infotainment systeemi on valinnaisvarusteena (vakiona 8") kuten myös digitaalimittaristokin. Vakiona kaikissa malleissa on kattava aktiivinen turvavarustus.

x6oecwcgnzfoejafnixp.jpg

cdayotipp4ym1k8c0qqs.jpg

jyshffvmrqea19pf2rda.jpg


 
Lisää kuvia:

cq5dam.web.3840.3840.jpeg

z24unnq0lcsroszxhj0k.jpg


Explorer on myös kasvanut vuosien varrella, ensimmäinen vuoden 1990 Explorer (kuvassa vasemmalla) on muuten kooltaan jotakuinkin saman kokoinen kuin uusi Toyota RAV4:

luc2kcxkrrstbb0pk2je.jpg
 
Explorerin ST- ja hybridimalleista on saatu lisätietoa. ST-mallissa on 400 hevosvoimainen 3-litrainen Ecoboost-kuutonen, ja hybridimallin yhdistetty teho on 318 hv.

Hybridimallin sähkömoottorit ovat 10-vaihteisen automaattivaihteiston yhteydessä, ja hybridimallin yhteydessä on saatavilla sama mekaaninen neliveto kuin bensamalleissakin. Sisarmalli Lincoln Aviatorin 450 heppaista PHEV voimalinjaa on huhuttu saatavaksi myös USA:n ulkopuolella myytäviin Explorereihin, mutta vielä siitä ei ole varmaa tietoa.

Kuvissa Ford Explorer ST:

2020-Ford-Explorer-ST-front-side-view-studio.jpg

2020-Ford-Explorer-ST-05.jpg
 
On hieno, ei voi muuta sanoa.

Jännästi katsellessa tätä tulee kolme autoa mieleen, keulasta range, perästä lantikka ja perän sivuilta ssangjong (sivuikkunat)...???

Mutta upea peli on. Tämmöinen kävisi jollain mahtisonnimoottorilla.
 
Kappalehti tietää kertoa, että edellämainittu hybridi ois tulossa myös meille myyntiin!

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/maahantuoja-vahvistaa-jenkkien-kaikkien-aikojen-suosituin-jatti-katumaasturi-hybridina-myos-suomen-tuontio

Jännä nähdä hinnoittelu. Vois olla aika kova luu!! [emoji16]
 
Perin mielenkiintoinen uutinen! Näitä isoja jenkki-SUVeja ei ole tainnut virallisessa maahantuonnissa olla vuosiin, ellei vuosikymmeniin.
 
Jep. Hybridi taitaa olla homman juju. Co2 on melko pieni kun huomioi kyvyt ja koon. Hieman kilpailua saksalaisten möhkäleiden sekaan [emoji106]
 
Marko_K sanoi:
Perin mielenkiintoinen uutinen! Näitä isoja jenkki-SUVeja ei ole tainnut virallisessa maahantuonnissa olla vuosiin, ellei vuosikymmeniin.

Taitaa olla 20 vuotta siitä kun Chevy Suburban oli virallisessa tuontiohjelmassa. Sen jälkeen ollut hiljaista, jos Jeep Commanderia ei lasketa isoksi jenkkimaasturiksi.

Ford olisi erittäin tervetullut!
 
Uusi Explorer PHEV on noussut jo Fordin suomalaisille sivuille tulevien mallien joukkoon! On se sitten vissiin ihan oikeasti tulossa meillekin tarjolle..

Ihan halpa siitä ei tule, mutta odotamme mielenkiinnolla. Ei hinta tietysti mihinkään GLS Mersun tai Range Roverin luokkaan voi nousta, koska ei vaan riitä rahkeet Fordsonin logolla.

Yhteisteholtaan 450 hv ja 10-pykäläinen vaihteisto.  ;D

https://www.ford.fi/tulevat-mallit/explorer
 
Urlaub sanoi:
Uusi Explorer PHEV on noussut jo Fordin suomalaisille sivuille tulevien mallien joukkoon! On se sitten vissiin ihan oikeasti tulossa meillekin tarjolle..

Ihan halpa siitä ei tule, mutta odotamme mielenkiinnolla. Ei hinta tietysti mihinkään GLS Mersun tai Range Roverin luokkaan voi nousta, koska ei vaan riitä rahkeet Fordsonin logolla.

Yhteisteholtaan 450 hv ja 10-pykäläinen vaihteisto.  ;D

https://www.ford.fi/tulevat-mallit/explorer

Sisarmalli Lincoln Aviator olisi kanssa kiva nähdä Euroopassa, siinä on PHEV mallissa tehoa vielä hiukan enemmän, 494hv. Tässä saattaa toki hinta pompsahtaa sinne Mersun tietämille.

https://www.autoblog.com/2019/08/22/2020-lincoln-aviator-hybrid-grand-touring-first-drive/

maxresdefault.jpg


Bensakoneella:

PHEV:
 
Kauppalehti tietää plugarin hintojen alkavan 81 390 eurosta. Tuohon hintaan näitä tulee varmasti satunnaisesti Suomessakin näkemään.
 
Urlaub sanoi:
Taitaa olla 20 vuotta siitä kun Chevy Suburban oli virallisessa tuontiohjelmassa. Sen jälkeen ollut hiljaista, jos Jeep Commanderia ei lasketa isoksi jenkkimaasturiksi.

Ford olisi erittäin tervetullut!
Jenkki Fordeja saisi nähdä enemmän.

Suburbaneja on kyllä ainakin jostain tullut maahan ainakin nykyisestä sukupolvesta vanhempia. Cadillac Escalade oli ihan virallisesti maahantuojilta ja myös epävirallisilta. Nyt ei enää taida tulla uusia.
 
Maahantuojahan harmitteli jossain lehdessä (TM?) että suurin ongelma lienee näiden saatavuus, kysyntää on enemmän mitä autoja saadaan Suomeen.
 
Pirhonen sanoi:
Maahantuojahan harmitteli jossain lehdessä (TM?) että suurin ongelma lienee näiden saatavuus, kysyntää on enemmän mitä autoja saadaan Suomeen.
Kyllä se ollaan huomattu että kysyntää on, mutta miksi niitä ei sitten saa Suomeen? Olen huomannut että virallisen maahantuojan puuttuessa Suomesta tulee paljon uusia jenkkejä myös epävirallista kautta eri välittäjiltä.
 
redneck276 sanoi:
Kyllä se ollaan huomattu että kysyntää on, mutta miksi niitä ei sitten saa Suomeen?

Yleisesti akuista ja muusta hybriditekniikasta on pulaa varsinkin niillä valmistajilla, jotka eivät näistä ole eturintamassa olleet sopimuksia tekemässä
 
Alkas olemaan Rangen jälkeen toinen mikä herättää melkoista himoa ! Onneksi ei ole varaa pistää sataa tonnia autoon  ;D . On muuten naurettava toi 3,1 litran virallinen kulutus. Veikkaan että totuus on jossain 15-20 välillä ja alle 10 ei mene edes matka-ajossa
 
Meinaan käydä kokeilemassa, kyllä tuossa näyttäisi alta sadan tonnin selviävän. Pieni epäilys oli nykyisenkin hypridin kulutuksen suhteen mutta hyvin pysynyt tontilla kun muistaa ladata ja ajomatkat lyhyitä.
 
Yleensä mua ei noi ”tablettinäytöt” häiritse, mutta tässä pitää sanoa että on melko tökerö toteutus. Muuten ihan kiinnostava auto kyllä. Ja jäähän tuo väkisin alle 100 k€ kun lisävarusteita on ainoastaan koukku ja väri. Lähtöhinnat jotain 84-86k€.
 
hessut sanoi:
Yleensä mua ei noi ”tablettinäytöt” häiritse, mutta tässä pitää sanoa että on melko tökerö toteutus. Muuten ihan kiinnostava auto kyllä. Ja jäähän tuo väkisin alle 100 k€ kun lisävarusteita on ainoastaan koukku ja väri. Lähtöhinnat jotain 84-86k€.

Kojetauluun lätkäisty iPad.


808b1d10a5a9415d985199465d4ebd3c.jpg.webp


Erkka