https://tummennuskalvot.fi/

Sähkötyökalut

Topias

Vakiokalustoa
Liittynyt
23.12.2013
avaan keskustelun sähkötyökaluista, kun ihan kaikkia ei taida vielä saada akkukäyttöisinä.

kun tulee jonkun verran remontteja tehtyä, niin joitain koneita pitää olla tai vuokrata.
viimeinen hankinta on on katkaisu-ja jiirisaha, boschin vihreää harrastajalaatua.
noista vihreistä on hyviä kokemuksia aiemmin, joten luotetaan niihin edelleen.
starkilla saa jalustan kaupan päälle, joten tartuin tuohon täkyyn.
tuolla pitäisi hoitua pienet nikkaroinnit:
http://www.stark-suomi.fi/fi/katkaisu---jiirisaha-bosch-pcm-7spta2400
 
Kennedy sanoi:
Itse ostaisin varmaan Makitan vastaavan. Jäänyt niistä paljon parempi mielikuva mitä bossista.
Varmaan makita ja dewalt ovat kuuluisaa premiumia, mutta minun käyttöön tuo kelpaa.
On myös kustannuskysymys, pari sataa ainakin oli ollut lisähinta.
 
Varmaan makita ja dewalt ovat kuuluisaa premiumia, mutta minun käyttöön tuo kelpaa.
On myös kustannuskysymys, pari sataa ainakin oli ollut lisähinta.

En tiedä tämänpäivän vihreästä linjasta, mulla on ikivanha (yli 20 vuotta) oleva pistosaha ja kutteri, molemmat olleet todella paljon käytössä, käy ja kukkuu, ei ongelmia. Omien kokemusten perusteella voin suositella. Sitten sain jonkin halppispistosahan, boschin sekin, mutta se on kyllä täysi susi, ja uudempaa mallia. Luulen että se vihreä linja on vuosien varrella huonontunut, mutta veikkaan että tolla pärjää oikein hyvin. Mulla on pari Metabon sirkkeliä, molemmat toiminut oikein hyvin, sitten on yksi halppis, olisiko jostain halpishallista ostettu markka-aikaan 99mk tai jotain. Sillä olen sahannut todella paljon, piti ostaa uusi terä siihen, mutta kiinnitys oli sellainen että vaan erikoisliikkeestä olisi saanut, noin 100 euroa ylöspäin....... se oli silloin kun minusta tuli toisen Metabon omistaja, kun piti listoja sahata ja sillä halppissirkkelillä ei oikein saa nättiä jälkeä, se on enemmän vaikka terassin tekoon. Hyvä puoli siinä on että sen voi ottaa yhteen käteen ja liikuttaa paikasta toiseen, painaa ehkä 5 kg.
 
Nudde sanoi:
En tiedä tämänpäivän vihreästä linjasta, mulla on ikivanha (yli 20 vuotta) oleva pistosaha ja kutteri, molemmat olleet todella paljon käytössä, käy ja kukkuu, ei ongelmia. Omien kokemusten perusteella voin suositella. Sitten sain jonkin halppispistosahan, boschin sekin, mutta se on kyllä täysi susi, ja uudempaa mallia. Luulen että se vihreä linja on vuosien varrella huonontunut, mutta veikkaan että tolla pärjää oikein hyvin. Mulla on pari Metabon sirkkeliä, molemmat toiminut oikein hyvin, sitten on yksi halppis, olisiko jostain halpishallista ostettu markka-aikaan 99mk tai jotain. Sillä olen sahannut todella paljon, piti ostaa uusi terä siihen, mutta kiinnitys oli sellainen että vaan erikoisliikkeestä olisi saanut, noin 100 euroa ylöspäin....... se oli silloin kun minusta tuli toisen Metabon omistaja, kun piti listoja sahata ja sillä halppissirkkelillä ei oikein saa nättiä jälkeä, se on enemmän vaikka terassin tekoon. Hyvä puoli siinä on että sen voi ottaa yhteen käteen ja liikuttaa paikasta toiseen, painaa ehkä 5 kg.
minulla on myös vanha vihreä pistosaha, joka on hyväksi havaittu. myös vihreä boschhammer poravasara löytyy. se on ollut loistava hankinta, löytyi vuosia sitten agri-marketin poistolaarista 50e hintaan. tuon jälkeen ei ole enää työmaalta tarvinnut hiltiä lainata.
 
Topias sanoi:
Varmaan makita ja dewalt ovat kuuluisaa premiumia, mutta minun käyttöön tuo kelpaa.
On myös kustannuskysymys, pari sataa ainakin oli ollut lisähinta.

Noi mitkä tuli ekana vastaan oli 330-350e eli puhutaan 50-80e erosta.
 
Itse suosinut sattuneesta syystä kun ammatikseen tekeillyt, Makitaa ja Boschin sinisiä.
Devaltti on omaan ajatusmaailmaan iskostunut vähän leluina.
Nykyiset Makitatkin kyllä näyttää bionikleluilta mutta kait ne ihan kunnon pelejä on, oma Makitan setti ollut päivittäisessä käytössä 10 vuotta eikä ole rikki menneet edes rajulla käytöllä...

Ostin jokin aika sitten Boschin akkukonesetin (sininen tämäkin) koneiden pienen koon takia, akkukone+puukkosaha (yhdenkäden) ja pistosaha...erinomainen setti.

15 vuotta ammattikäytössä ollut Boschin iskukone (naru) on kestänyt suorastaan hirveää käsittelyä moitteetta, piikkausta, porausta ja viimeisimpänä vispannut 800kg muurauslaastia.
 
En katsonutkaan lisäkuvia bossista. Juu.. ei ole jalustaa. Pari sataa lisää jalustasta on kyllä vähän suolasta  :p

Itse ostin muutama vuosi sitten Metabo iskuporan Bauhaussista. Myivät näitä näyttelykappaleita. Tuokin näytti sille, että pyörinyt hiekkalattialla kun naarmuja oli pinnassa.
Hintaa oli alle puolet muistaakseni mitä uusi olisi ollut.
Faija kanssa ostanut noista jotain laitteita. Naarmut ja vuoden hipelöinti ei tunnu missään jos halpa on.
 
Boschin sinisellä 8GCM:llä on tullut päästeltyä tässä taloprojektissa aika paljon. Voin kyllä suositella. Vanhempaa mallia sai alle 400€ jalustan kanssa. Tuossa sivun alalaidassa on myös linkki tee-se-itse lehden testiin. Ehdottomasti hankkisin tuon enkä vihreää sarjaa.
http://www.virtasenkauppa.fi/tuote/66824/jiirisahat/bosch-gcm8sjl-katkaisu-ja-jiirisaha-sahapoyta-gta2600

TM rakennusmaailman uusimmassa numerossa oli akkukäyttöiset jiirisahat testissä jonka voitti Makita. Yllätyin hinnasta kun se olikin alle 400€. Ei paha mutta tietty jalusta maksaa ainakin sen satkun päälle. Olis viitisen kiloa kevyempi kuin tuo Bosch 8GCM.
http://www.landen.fi/rauta/makita_akkujiirisaha_18v_bls713z

Dewaltit mitä olen ammattikäytössä nähnyt niin eivät ole vakuuttaneet. Boschin vihreistä löytyy pistosaha, sähköhöylä ja hiomakone. Sitten löytyy myös oranssi Black&Deckerin porakone minkä ostin joskus 15 vuotta sitten. Hyvin on noillakin kotikäytössä pärjännyt.

Boschin uudet akkukoneet vaikuttaa hyviltä mutta Makitaa on itsellä eniten kun laajennettavuus on loistava. Ostin juurikin akkukäyttöisen ruohonleikkurin ja trimmerin.

Oikeastaan ainoa paska sähkötyökalu minkä olen ostanut niin on Ryobin pöytäsaha. Siinä tuli säästettyä väärässä paikassa.
 
Kale sanoi:
TM rakennusmaailman uusimmassa numerossa oli akkukäyttöiset jiirisahat testissä jonka voitti Makita. Yllätyin hinnasta kun se olikin alle 400€. Ei paha mutta tietty jalusta maksaa ainakin sen satkun päälle. Olis viitisen kiloa kevyempi kuin tuo Bosch 8GCM.
http://www.landen.fi/rauta/makita_akkujiirisaha_18v_bls713z

Tuohon hintaan saa pelkän koneen ilman akkuja ja laturia, täydellinen paketti maksaa
5ah akuilla 736 €.
 
Pekka T sanoi:
Tuohon hintaan saa pelkän koneen ilman akkuja ja laturia, täydellinen paketti maksaa
5ah akuilla 736 €.

Juu, niin saa mutta jos omaa jo laturin sekä akkuja niin ei noita tarvitse lisää ostaa.
 
Pitäisi juurikin tuollainen katkaisu- / jiirisaha ostaa mutten ole yhtään ehtinyt perehtyä. Tällä hetkellä ostan työkaluja ns. loppuelämäkseni eli laatua saisi olla hinnan kustannuksella.

Juuri ostin Milwaukeen akkuporakoneen ja vaikka maksoin itseni kipeäksi, ihmettelen miksi olen kolme asuntoa rempannut ja lukemattomia muita projekteja tehnyt 50€ Makitalla. Ero on kuin yöllä ja päivällä.
 
Kale sanoi:
Oikeastaan ainoa paska sähkötyökalu minkä olen ostanut niin on Ryobin pöytäsaha. Siinä tuli säästettyä väärässä paikassa.
:) Tuo Ryobi on premium verrattuna omaan nuukkuuttani hankkimaani NuToolin pöytäsahaan. Kyllä sillä sahailee, mutta esim jakoveistä ei saa laillisesti terän kanssa linjaan millään.

Yleensä itsekin panostan enemmän laatuun kuin hintaan. Pöytäsaha-hankinta vahvistaa edelleen tätä kokemusta.
Muut koneet ovatkin melkein kaikki Makitaa. Hinta-laatusuhde on hyvä. Akkukoneet ovat pop.
 
Ale sanoi:
Pitäisi juurikin tuollainen katkaisu- / jiirisaha ostaa mutten ole yhtään ehtinyt perehtyä. Tällä hetkellä ostan työkaluja ns. loppuelämäkseni eli laatua saisi olla hinnan kustannuksella.
...

Voit lopettaa miettimisen. Tuossa on mielestäni sulle hyvä saha hyvään hintaan. Pitäisi saada joka paikasta tuohon hintaan koska kyseessä on Boschin kampanja mutta hintalapuissa saattaa lukea ihan mitä tahansa.
http://www.protools.fi/bosch-gcm-8-sjl-katkaisu-jiirisaha-gta-2600-sahapoyta.html

Tosin tuosta uudesta mallista puuttuu purupussi ja en nyt ihan heti ymmärrä miten ilman sitä viitsii sahata edes ulkona. Imuria jaksa aina olla liittämässä.

Tuossa linkki testiin:
http://www.virtasenkauppa.fi/pdf/files/66824.pdf
 
Kale sanoi:
Voit lopettaa miettimisen. Tuossa on mielestäni sulle hyvä saha hyvään hintaan. Pitäisi saada joka paikasta tuohon hintaan koska kyseessä on Boschin kampanja mutta hintalapuissa saattaa lukea ihan mitä tahansa.
http://www.protools.fi/bosch-gcm-8-sjl-katkaisu-jiirisaha-gta-2600-sahapoyta.html

Kiitos vinkistä.

Tarvis appiukolta kysyä mikä hänellä on. Ettei olisi juuri tuo tai vastaava kun on tutun näköinen. Sitä oon käytellyt muutaman kymmenen ulkoverhoilulaudan verran ja vaikutti erittäin hyvältä.
 
Nyt ois sirkkelin osto minullakin edessä. Täällä olikin sopivasti keskustelua. Tekeeköhän niillä yhdistelmä laitteilla mitään missä siis jiirisirkkeli ja pöytäsirkkeli vai miksi noita nyt kutsutaankaan?

 
V sanoi:
Nyt ois sirkkelin osto minullakin edessä. Täällä olikin sopivasti keskustelua. Tekeeköhän niillä yhdistelmä laitteilla mitään missä siis jiirisirkkeli ja pöytäsirkkeli vai miksi noita nyt kutsutaankaan?

Tommosta tuli aikoinaan työhommissa käytettyä ja ihan soiva peli. Tosin myytiin silloin Elun nimellä.

https://www.kodinterra.fi/fi/terra/dewalt-dw743n-qs-kaantopoytasaha

Vein sen viime  kesänä kaatikselle, kun alkoi olla 25 vuoden käytön jälkeen olla loppu. Tilalle ostin Kiinalaisen halpamallin ja hyvin silläkin on mökillä terasseja yms. rakennellut. Tasolla syöttäessä tosin kannattaa malttaa, ettei tukehdu jos paksumpaa lankku kaventaa. Terä tuosta tosin pitäisi vaihtaa laadukkaampaa, jos listoja yms. sahailee.

https://www.k-rauta.fi/rautakauppa/k%C3%A4%C3%A4nt%C3%B6p%C3%B6yt%C3%A4saha-nutool-bt1800

 
V sanoi:
Nyt ois sirkkelin osto minullakin edessä. Täällä olikin sopivasti keskustelua. Tekeeköhän niillä yhdistelmä laitteilla mitään missä siis jiirisirkkeli ja pöytäsirkkeli vai miksi noita nyt kutsutaankaan?

Naapuri tutki vuoden näiden ominaisuuksia, Makitan kääntöpöytäsirkkelin hommasi.
Siihen saa ja saikin kaikenmaailman ohjureita yms lisävarusteita eniten ja ne ovat parhaita. Ammattitasoinen pelihän tuo tuntuu olevan mitä sillä muutaman levyn käynyt sahaamassa.

http://www.makita.fi/tool/14934/LF1000.html
 
V sanoi:
Tekeeköhän niillä yhdistelmä laitteilla mitään missä siis jiirisirkkeli ja pöytäsirkkeli vai miksi noita nyt kutsutaankaan?

Tekee, mutta halvinta ei tässäkään työkalumallissa hankkia.
Dewaltilla, itse asiassa sen kiina kopio - samat varaosat käy - olen niin rakentamiset, remontoinnit kuin puusepän, esim saunan lauteet, hommia tehnyt.

Säätöjen toiminta ja täsmällisyys on yksi kulmakiviä toimiakseen.
 
dingdongpingpong sanoi:
Makitan kääntöpöytäsirkkelin hommasi.

Makitaa kaupoilla tullut vilkuiltua - kun tuosta Dewalt kopiosta hajosi ohjurin pidike, mutta kun sen sai Dewaltin varaosana, niin ei tullut vielä hankinta tarvetta ja - hyvinkin toimivalta peliltä on vaikuttanut.