https://yliteippaus.fi/

Mersu vilautti tietoja uudesta EQXX-sähköautosta ...

Taky

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Kusematta lappiin?


https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/mersu-vilautti-tietoja-uudesta-eqxx-sahkoautosta-lupauksissa-jopa-1200-km-ajo-yhdella-latauksella/91fe5703-d320-4bd1-88cf-6ae039ce2826?fbclid=IwAR1eCiBqSSY0yL4YVCXMYhrpiYv0BxgFuvmRH4Og9H1aid3YtyfmEMGiMkc


Mersu vilautti tietoja uudesta EQXX-sähköautosta - Lupauksissa jopa 1 200 km ajo yhdellä latauksella

Mersu aikoo palauttaa kunniansa sähköautoilussa.

Mercedes aikoo paikata kertarysäyksellä sähköautojen kehitystyössä kolhiintunutta mainettaan.

Yhtiö aikoo lanseerata akkukäyttöisen sähköauton, jolla voi ajaa pisimpään maailmassa yhdellä latauksella ja joka on samalla alan energiatehokkain.

Yhtiö esitteli hiljattain tekniikkaohjelman, Visio EQXX, jonka tuloksena molemmat lupaukset kenties toteutuvat.

Ruotsalaisen Ny Teknikin mukaan esittelyssä ei annettu yhden latauksen ajomatkalle täsmällistä kilometrimäärää. Sen sijaan tilaisuudessa näytettiin kuva, jossa luki: ”Yhdellä latauksella Pekingistä Shanghaihin?”

Jos lupaukseksi tulkitusta lauseesta pitää kirjaimellisesti kiinni, Mercedes lupaa maailman pisintä ajomatkaa yhdellä latauksella. Pekingistä Shanghaihin on nimittäin 1 215 kilometriä.

Mercedes aikoo ottaa sähköautoilun paalupaikan ”älykkäällä sähköisellä alustastrategialla”. Kehitystyötä tehdään sekä Stuttgartin tehtailla että yhtiön F1-ohjelmassa Englannissa.

Johtotähden lupaukset tulevat kreivin aikaan, sillä yhtiö sai alkuvuonna esitellystä EQC-sähköautostaan murska-arviot. Liian myöhään, liian kallista ja liian kauheaa, kuului yhden osakkeenomistajan tuomio
 
Tää olisi kyllä melkoinen harppaus kehityskaaressa.
Ei ollut artikkelissa mainintaa aikataulusta eikä muutakaan konkretiatason asiaa.
Mutta tavoite on kyllä hyvä...ei taida monella nykyisellä dieselillä tuohon kantamaan yltään. 
 
Kevyesti mennään ainakin meidän perheen dieselillä tuon verran lähes joka tankillisella. Pelkkää maantietä ajellessa pääsee kusematta Hangosta Nuorgamiin.
 
Meijän perheessä hameväellä on luonnollisia tarpeita vähintään neljännestuhannen kilsan välein.
 
JiiJii71 sanoi:
Meijän perheessä hameväellä on luonnollisia tarpeita vähintään neljännestuhannen kilsan välein.

Sen vuoksi en meidän hameväkeä otakaan pidemmille reissuille mukaan, kun eivät pysty puolta vuorokautta pidättelemään. Mutta niitä luonnollisia tarpeita saa hoidettua monessa paikassa, missä ei autoa saa tankattua, latauksesta puhumattakaan. Teoriassahan niitä latauspaikkoja on pitkin maata paljon enemmän, mutta ne vaan eivät ole kaupallistettuja.
 
Tuommoinen auto kuljettaa akkuja satoja kiloja turhaan satoja kilometrejä. Puolet matkasta on ainakin 200 kg kuollutta painoa kyydissä lisäämässä kulutusta. Ekologisuus ei ole kovinkaan korkealla tasolla elleivät ole keksineet uudenlaista akkua.
 
Eihän tuollaisessa ole mitään järkeä, ellei Mersu ole keksinyt jotain aivan mullistavaa akkuteknologiaa. (Tuskin)

Olisivatko toimittajat veistelleet omiaan?
 
Olisiko siinä järkeä, jos laitettaisiin Teslan badget? Mersuhan julkaisi tuotantokelpoisen solid state -akun.
 
Zaphod sanoi:
Olisiko siinä järkeä, jos laitettaisiin Teslan badget? Mersuhan julkaisi tuotantokelpoisen solid state -akun.

Ei ole järkeä. Ei tuollaista rangea oikeasti tarvitse kuin hyvin pieni ostajakunta, varsinkin kun HPC latausverkosto laajenee kokoajan.

 
Jaa, kyllä mulle kelpaisi ja mahdollistaisi sähköauton oston. Nytkin pohjoisessa ja veikkaan että 1200 km rangesta on talvella jäljellä max. 800 km ja silloin sähköauto olisi aito vaihtoehto ykkösautoksi. Kakkosautoksi kelpaa nykyisetkin.
 
lortti sanoi:
Eihän tuollaisessa ole mitään järkeä, ellei Mersu ole keksinyt jotain aivan mullistavaa akkuteknologiaa.

Voinee turvallisesti olettaa, että kyseisestä mallista tulisi saataville myös PIENEMMÄLLÄ rangella varustettuja versioita, kuten kaikista sähköautoista.

Jokainen voi sitten valita ihan sen oman tarpeensa mukaan. Jos ei tarvitse 1200 kilsan rangea, niin vähänpä sen ostamisessa on järkeä. Jos taas tarvitsee, niin miksei olisi?
 
Vaikea kuvitella että jostakin löytyisi paikka missä ei verkkosähköä ole 100 km säteellä.
 
antsu sanoi:
Vaikea kuvitella että jostakin löytyisi paikka missä ei verkkosähköä ole 100 km säteellä.

Vaan mitä se auttaa jos pitää päästä kusemati Hangosta Utsjoelle?  :p
 
lortti sanoi:
Ei ole järkeä. Ei tuollaista rangea oikeasti tarvitse kuin hyvin pieni ostajakunta, varsinkin kun HPC latausverkosto laajenee kokoajan.

Kyllähän tuollainen kunnon kapasiteetti sallii jo latauskertojen vähintään puolittamisen, jolloin akkujen kesto paranee. Latauksen hidastaminen tekee myös saman. Tavoitteena jos on ainoastaan saada jotain 200-500 kW tehoista asemaverkostoa aikaiseksi, niin kuulostaa kyllä suuremmalta virheeltä, kuin joustavalla ylikapasiteetilla varustettu ja harvemmin latauspakkoon päätyvä tekniikka.
 
Taky sanoi:
Vaan mitä se auttaa jos pitää päästä kusemati Hangosta Utsjoelle?  :p

No siihen se ei valitettavasti auta. Saattaa tuo lataamiseen kuluva aika jopa houkutella käymään vessassa 8)
 
Ilmeisesti täksi yhdeksi latauskerraksi käsitetään ennen matkaa tehtävää latausta eikä oleteta akkujen sisältävän energiaa oletuksena. Onhan tuo hyvä toimintamatka, riittäisi jo Suomen talveen. Mitä tulee ylimääräisen painon mukana kuljettamiseen niin kai se energia siellä akussa säilyy kuitenkin ja tulee käytettyä?
 
Aikataulusta ei tainnut olla mitään tietoa? Vastaavia projekteja voi olla muillakin autonvalmistajilla käynnissä. Tuotteita niistä tulee sitten joskus, ehkä
 
Tavoite on siis saada nykyisin tuotannossa oleva tekniikka kulkemaan tuplasti pidemmälle. Hieno tavoite vaikka melko kunnianhimoinen eikä tavoitteita läheskään aina saavuteta, mutta ei se ole ongelma. Kyllä sieltä joitakin keksintöjä tulee.

Katsoin juuri jostakin, että bensalitra sisältää 9 kWh energiaa. Sähköauto kuluttaa alle 18 kWh/100km eli alle 2 l/100 km. Ei paha sekään, mutta jos puolittavat niin vielä parempi.

 
lortti sanoi:
Eihän tuollaisessa ole mitään järkeä, ellei Mersu ole keksinyt jotain aivan mullistavaa akkuteknologiaa. (Tuskin)

Kenelläkään autonvalmistajalla ei ole mullistavaa akkuteknologiaa. Teslakin ostaa akkuteknologiansa aasiasta
 
antsu sanoi:
Tavoite on siis saada nykyisin tuotannossa oleva tekniikka kulkemaan tuplasti pidemmälle. Hieno tavoite vaikka melko kunnianhimoinen eikä tavoitteita läheskään aina saavuteta, mutta ei se ole ongelma. Kyllä sieltä joitakin keksintöjä tulee.

Katsoin juuri jostakin, että bensalitra sisältää 9 kWh energiaa. Sähköauto kuluttaa alle 18 kWh/100km eli alle 2 l/100 km. Ei paha sekään, mutta jos puolittavat niin vielä parempi.

Jos mersu saa kehitettyä nykyisen teknologiansa tämänpäivän Teslan tasolle niin siinähän tuo maali saavutetaan. Eli ei kovin kunnianhimoinen tarvitse edes olla.
 
Kyllä sieltä tuo Solid state on tulossa melkoisena mullistuksena, kunhan saavat sen elektrodien pinnoituksen kunnolla ratkaistua. Nyt taitaa olla vielä siitä kiinni, että keston pitää olla varmuudella riittävä. Samalla akkukoolla päästään lähes tupla tehoihin, niin kovat on tavoitteet sen suhteen, mutta ei noita vissiin vielä uskalla 20 v takuuseen laittaa. Tuossa yksi lyhyt versio ja lisää löytyy.....


https://www.designnews.com/electronics-test/solving-vexing-solid-state-lithium-ion-battery-problem

 
Lakari sanoi:
Kenelläkään autonvalmistajalla ei ole mullistavaa akkuteknologiaa.

Ei tarvitsekkaan - hidas ja varman kehitys kuten nytkin on parempi, niin ei vanhene nykyiset investoinnit näppeihin.