https://yliteippaus.fi/

Ford Edge 2015-

P

pokkus

Vieras
Nyt on uuden Edgen kuvat virallisesti julkaistu. Tämän mallin pitäisi tulla myös Euroopan markkinoille myyntiin. Amerikassa tyydytään ahdettuihin ecoboost-bensakoneisiin (2.0l 4 syl. ja 2.7l V6). Kaksilitrainen on kokonaan uudistunut edellisestä ecoboostista tarjoten enemmän tehoa ja vääntöä alhaisemmalla kierrosalueella ja pienemmällä kulutuksella. Uuden V6:n tarkkoja tietoja ei ole vielä julkaistu, mutta huhujen mukaan se voi jopa tarjota 350 hevosvoiman tehon. Eurooppaan tarjotaan moottorivaihtoehdoksi myös dieseliä. Kaikkii  moottorivaihtoehtoihin on mahdollisuus valita myös neliveto.

http://www.roadandtrack.com/go/first-looks/2015-ford-edge

http://www.caranddriver.com/news/2015-ford-edge-official-photos-and-info-news
 
Tässä vielä muutama kuva uutukaisesta:

15FordEdge-Sport_01_HR-md.jpg


15FordEdge-Sport_06_HR-md.jpg


15FordEdge-Titanium_08_HR-md.jpg


15FordEdge-Sport_10_HR-md.jpg
 
Rangen Evoque näköä on, joten ihan maukkaan näköinen peli :p
Vielä, kun kulutuslukemat saadaan eurooppalaiselle tasolle, niin mikä jottei tuo täälläkin mene kaupaksi 8)
 
völvöxc60 sanoi:
Vielä, kun kulutuslukemat saadaan eurooppalaiselle tasolle, niin mikä jottei tuo täälläkin mene kaupaksi 8)

Eurooppalaiselle tasolle? En nyt oikein ymmärrä.
 
pokkus sanoi:
Eurooppalaiselle tasolle? En nyt oikein ymmärrä.

No jos katsoo tuota allekirjoituksessasi olevaa Edgen kulutuslukemaa niin kyllähän se on aika kaukana normaalista eurooppalaisesta tasosta, toki moottorikin oli jotain muuta kuin 1.äkänen mutta silti.
 
Kivan näköinen peli. Oliko niin, että Edge on Kugaa isompi, ts. kilpailee esim. Touaregin kanssa?

pokkus sanoi:
...Amerikassa tyydytään ahdettuihin ecoboost-bensakoneisiin (2.0l 4 syl. ja 2.7l V6)....
Veikkaan, että täällä Suomessa tuohon tulee bensakoneista max. 1.6 litrainen, ja mallisto tullee koostumaan pääosin diesel myllyistä Eipä siinä, ei dieselmoottorissa mitään vikaa ole, mutta tuollainen moderni 2-litrainen bensaturbokin voisi olla kiva.
 
Mukavan jykevän näköinen on tämä uusi Edge. Nelivetona ja kunnon koneella kiinnostaisi minuakin. Jäädään odottelemaan Suomen mallistoa ja hintoja.
 
Karvis sanoi:
No jos katsoo tuota allekirjoituksessasi olevaa Edgen kulutuslukemaa niin kyllähän se on aika kaukana normaalista eurooppalaisesta tasosta, toki moottorikin oli jotain muuta kuin 1.äkänen mutta silti.
Eikö tuo nyt ole aika selkeä tapaus, että tehokas bensamoottori kuluttaa ajossa enemmän kuin esim. pikkuinen diesel. Myös moottorin ominaisuuksiltaan kutoskone on aika eri luokkaa kuin ekomallin diesel ja toki se sitten näkyy siinä kulutuksessakin. Euroopan markkinoille tuo toki myydään pienemmillä koneilla ja suurimmaksi osaksi dieselillä. Eikä tuo ex-Edgen kulutus häpeä ollenkaan eurooppalaisille saman kokoluokan autoille, jotka on varustettu "yhtä" kookkaalla ja tehokkaalla bensamoottorilla.
 
Marty McFly sanoi:
Kivan näköinen peli. Oliko niin, että Edge on Kugaa isompi, ts. kilpailee esim. Touaregin kanssa?

Joo on isompi kuin Kuga ja aika paljonkin. Taitaa olla Touaregin kanssa samoissa mitoissa. X5:n kanssa tuo Edge on hyvin lähellä tilojen suhteen.
 
pokkus sanoi:
Eikö tuo nyt ole aika selkeä tapaus, että tehokas bensamoottori kuluttaa ajossa enemmän kuin esim. pikkuinen diesel. Myös moottorin ominaisuuksiltaan kutoskone on aika eri luokkaa kuin ekomallin diesel ja toki se sitten näkyy siinä kulutuksessakin. Euroopan markkinoille tuo toki myydään pienemmillä koneilla ja suurimmaksi osaksi dieselillä. Eikä tuo ex-Edgen kulutus häpeä ollenkaan eurooppalaisille saman kokoluokan autoille, jotka on varustettu "yhtä" kookkaalla ja tehokkaalla bensamoottorilla.
Ehkä siellä rapakon takana, mutta kyllä täällä esim Mersu, Bemari ja nyt myös Volvo on saanut tehokkaista bensakoneistaan myös erittäin taloudellisia ;)
Esim Volvolta saa 306heppaista bensakonetta 157g päästöillä, ja Bemarilta saman 306 heppaa saa 165g päästöillä.
Bemarilta löytyy tehokkaita dieseleitä pienillä päästöillä(313hp 143g päästöillä.)
Mersulta taisi löytyä lähes 300 heppainen bensa AMG45 noin 160g päästöillä
Sä oot vaan tottunut halpaa menoveteen siellä, niin kulutukselle on tullut sokeaksi  ;D

http://tekniikanmaailma.fi/uutiset/uusi-ford-edge-tulee-myos-eurooppaan-paivitetty-266-klo-0729-dieselmoottori
 
Onhan noita Fordin jenkkisuveja yritetty aikaisemminkin kaupata Eurooppaan. Viimeisen 00-luvun alussa Ford Maverickinä ja sisarmalli Mazda Tributena. Ei vaan käynyt kauppa, kun oli sen verran jenkkipeli.

Maverickin tilalle tuli sitten Ford Kuga, joka oli aivan toiselta planeetalta ja kauppakin kävi moninverroin paremmin.
 
^Jenkki SUV:t sellaisenaan eivät ole tainneet käydä kaupaksi koska ovat olleet liian amerikkalaisia sekä ajo-ominaisuuksiltaan, sisustukseltaan että varsinkin kulutukseltaan. Käsittääkseni tämä uusi Edge on kuitenkin ns. "maailmanauto" kuten uusi ja pian tännekin tuleva Mondeo ja nykyinen Focuskin, ts. ne on suunniteltu sitä silmällä pitäen, että ne sopivat tai ne voidaan sovittaa sopivalla voimalinjalla ja varustuksella jokaiselle markkina-alueelle. Jos hinta on luokassaan kilpailukykyinen niin en näe myynnille esteitä.

pokkus sanoi:
Joo on isompi kuin Kuga ja aika paljonkin. Taitaa olla Touaregin kanssa samoissa mitoissa. X5:n kanssa tuo Edge on hyvin lähellä tilojen suhteen.

Huomasin juuri, että Kauppalehdessä oli pieni juttu autosta. Siinä tosin todetaan, että "Place luonnehtii Edgea Kugan yläpuolelle sijoittuvaksi CD-luokan katumaasturiksi, joka käyttää samaa pohjalevyä kuin ensi syksynä esiteltävä uuden sukupolven Mondeo. Näin ollen se sijoittuu samaan kokoluokkaan kuin esimerkiksi BMW X3 ja Audi Q5."

Kuten Pokkuskin sanoi niin Edge lienee kuitenkin isompi kuin tuo X3.

Juttu: http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/katumaasturit+saavat+uuden+ison+haastajan/201406687838?utm_source=iltalehti.fi&utm_medium=boksi&utm_content=Versio1&utm_campaign=Boksi3
 
Tahtoo sanoa Edgen maksavan Suomessa 60-70 tonnia tai jotain sinne päin.

Eipä tule Hoppa-liikkeen ovelle jonoa tuollaisilla hinnoilla. Suomessa Suvin hinnan pitää alkaa läheltä 40 tonnia, jos aiotaan tehdä kauppaa oikein tosissaan. Premiumeista voi sitten nyhtää noita 70 tonnin hintoja, mutta Ford on kaukana premiumista.
 
Urlaub sanoi:
Tahtoo sanoa Edgen maksavan Suomessa 60-70 tonnia tai jotain sinne päin.

Eipä tule Hoppa-liikkeen ovelle jonoa tuollaisilla hinnoilla. Suomessa Suvin hinnan pitää alkaa läheltä 40 tonnia, jos aiotaan tehdä kauppaa oikein tosissaan. Premiumeista voi sitten nyhtää noita 70 tonnin hintoja, mutta Ford on kaukana premiumista.
Todellakaan ei saa mennä yli 45t€ alkaen mallit, tai ei montaa tule myymään.
Jos päästöt on tuota luokkaa, niin ei millään hinta voi mennä edes parhaalla mallilla 70t€!
Ei edes sinne päin 8)
 
völvöxc60 sanoi:
Ehkä siellä rapakon takana, mutta kyllä täällä esim Mersu, Bemari ja nyt myös Volvo on saanut tehokkaista bensakoneistaan myös erittäin taloudellisia ;)
Esim Volvolta saa 306heppaista bensakonetta 157g päästöillä, ja Bemarilta saman 306 heppaa saa 165g päästöillä.
Bemarilta löytyy tehokkaita dieseleitä pienillä päästöillä(313hp 143g päästöillä.)
Mersulta taisi löytyä lähes 300 heppainen bensa AMG45 noin 160g päästöillä
Sä oot vaan tottunut halpaa menoveteen siellä, niin kulutukselle on tullut sokeaksi  ;D
Noilla päästölukemilla voi pyyhkiä persettä.
 
völvöxc60 sanoi:
Jos päästöt on tuota luokkaa, niin ei millään hinta voi mennä edes parhaalla mallilla 70t€!
Ei edes sinne päin 8)

Mitä luokkaa päästöt? Eihän koko auton moottorivalikoimaa tai päästöjä ole edes vielä edes julkistettu. Edelleenkin kun esimerkiksi tuota omaa 2011 Edgeä vertasi samanikäisiin "samalla" koneella oleviin muihin euromalleihin, niin Edgen kulutus oli vähintään yhtä hyvä tai jopa parempi.
 
pokkus sanoi:
Mitä luokkaa päästöt? Eihän koko auton moottorivalikoimaa tai päästöjä ole edes vielä edes julkistettu. Edelleenkin kun esimerkiksi tuota omaa 2011 Edgeä vertasi samanikäisiin "samalla" koneella oleviin muihin euromalleihin, niin Edgen kulutus oli vähintään yhtä hyvä tai jopa parempi.
Ei virallisestin kai, mutta tuolta TM jutussa oli näin"Euroopassa Ford Edgeen saa myös 2,0 TDCI moottorin, joka kehittää 132 kW. Kuusivaihteisen käsivalintaisen vaihteiston kanssa yhdistetty kulutus on 5,7 l/100 km (vahvistamaton tieto). "
Tuolla kulutuksella kai pyörittäisiin n150g luokkaa, niin verot ois vielä kohtuulliset, niin alkaen malli voisi olla tuon n45t€ :rolleyes:
Paljon tuosta sun Edgestä on ilmoitettu kulutus?
 
Trollsten sanoi:
Noilla päästölukemilla voi pyyhkiä persettä.
Tuo koko euro-syklin kulutusmittaus on lähinnä yksi iso vitsi, jonka tarkoituksena on lähinnä saada lobattua saksalaisia autoja muihin EU-maihin. Kulutustiedossa kannattaakin katsoa mieluummiin jenkkien EPA-syklin tuloksia, koska se on huomattavasti lähempänä todenmukaista kulutusta ja siinä kusettaminen on paljon vaikeampaa. Toki ei tuo EPA-syklikään mikään autuaaksi tekevä testi ole, mutta silti moninverroin parempi kuin euro-sykli. Ei siis ole ihme, että esimerkiksi nuo euro-syklillä saadut "kusetus"lukemat päästöille suurenee jopa useilla litroilla kun täysin sama auto laitetaan EPA-syklin mittaukseen.
 
völvöxc60 sanoi:
Paljon tuosta sun Edgestä on ilmoitettu kulutus?

Oman auton EPA-kulutuslukemat ovat 19 MPG = 12,4 l/100km (kaupunki), 27 MPG = 8,7 l/100km (maantie) ja 22 MPG = 10,7 l/100km (yhdistetty).
Selvennöksenä vielä sanottakoon, että isompi numero tarkoittaa pienempää kulutusta.
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=30499

Otetaan tähän nyt sitten pieni vertailu saman ikäisistä autoista. ”Oma Edge” nelivetoversiona, jotta vertailu olisi hiukan tasaisempi:

2011 Ford Edge 3.5l V6 AWD
18 MPG (kaupunki), 26 MPG (maantie) ja 21 MPG (yhdistetty).
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=30548

2011 Audi Q5 3.2l V6 AWD
18 MPG (kaupunki), 23 MPG (maantie) ja 20 MPG (yhdistetty).
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=30539

2011 BMW X3 3.0l I6 AWD
19 MPG (kaupunki), 26 MPG (maantie) ja 21 MPG (yhdistetty).
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=31056

2011 Volvo XC60 3.2l V6 AWD
18 MPG (kaupunki), 24 MPG (maantie) ja 20 MPG (yhdistetty).
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=30584

Yllättäen noista vaan X3 pääsee samaan ja kaikki muut ovat kulutukseltaan huonompia, vaikka kooltaan ovatkin pienempiä autoja. Edgeä pitäisikin melkein verrata Bemun kohdalla X5:seen kokonsa puolesta :)
 
sheikki sanoi:
Tässä olisi hyvä vaihtoehto uudelle liisarille muttei taida tulla ajoissa markkinoille. Liisari loppuu joulukuussa.

Ei varmaankaan taida ehtiä edes täällä myyntiin silloin. Itsekin tätä hiukan mietin vaihtoehdoksi kun tuli tuo X3 ostettua, mutta sitten totesin nopeaan, että auton saisi luultavasti vasta reippaasti vuoden 2015 puolella ajoon ja se ei olisi sopinut omaan aikatauluun.
 
sheikki sanoi:
Tässä olisi hyvä vaihtoehto uudelle liisarille muttei taida tulla ajoissa markkinoille. Liisari loppuu joulukuussa.

Tuolla on hyvä yhteenveto uudesta Edgestä. Toki koskee Jenkkien markkinoita:

https://media.ford.com/content/fordmedia/fna/us/en/news/2014/06/24/all-new-2015-edge-showcases-fords-best-technology--more-driver-a.html

"2015 Edge will go on sale in North America early next year as a showcase of Ford innovation – from a new design that excites to technology that comforts, the all-new Edge sets a benchmark for Ford utility vehicles"
 
Ensimmäinen arvostelu ja autot kohta diilereillä:

http://www.caranddriver.com/reviews/2015-ford-edge-first-drive-review
 
Näyttää ihan asialliselta. Näin meikäläisittäin on silma vain ehtinyt tottua siihen, että Hyundailla on tuo "iso keula", joten en voi välttyä mielleyhtymältä Edgen kohdalla. Asiallisen näköinen auto, ja kahden litran twin scroll turbolla varmaan kiva paketti. Meille tuskin isompia tulee tarjolle. Onkos tuossa Haldex nelivedossa? Penkit ottaneet vaikutteita Volvo-ajalta.

Viikolla Vuokatissa katselin Fordin Exploreria. Sekin ois aika pähee kulkine. Mutta eipä niillä Suomalaiset ajele. Tuokin oli vennäänpojan kilvissä.