Markku J sanoi:
Mutta kun A1 ei ole riittävän "laadukas" hintalappuunsa nähden. Olisko S1 sitten oikeasti parempi? Ajotuntuma kaikkine pikkuauton meluineen, ohuine ovineen ja kevytrakenteisen yleistunnelman kanssa oli A1:ssä ihan sama kuin Polossa.
Sinulla Markku J on ollut niin laadukkaita autoja että A1:n kaltainen pikkukinneri varmastikin jää niiden varjoon kaikilla osa-alueilla. Sikäli samaa autohistoriaa on, että minäkin olen omistanut Polo 6R:n, ennen tätä nykyistä A1:stä mutta hieman olen erimieltä mitä tulee laatuvaikutelmaan, viimeistelyyn ja melutasoon.
Melutaso on selvästi alhaisempi vs Polo, huomautuksena se että molemmissa oli/on diesel-pata, 1,6 TDI eli sama mylly noin suurinpiirtein, korjatkoon joku jos olen väärässä. Dieselin ääni Polossa kantautui kabiiniin todella ärsyttävänä ja melutaso oli muutoinkin korkeampi.
Rengasmelu, varsinkin takapäästä kantautui selkeästi jopa häiritsevästi, niin kesä- kuin talvirenkailla. Tiedä sitten muista renkaista, alkuperäinen rengastus ja Nokian nastalliset (en muista mallia) ajoin kuitenkin vain yksillä sarjoilla kun vaihdoin 55 tkm tultua mittariin. Myönnän toki että A1:n kesärenkailla tuo melu on (18" tehdastilaus) keväisellä karhealla asfaltilla melko jyrinää mutta kitkoilla mukavan kuulloista menoa. Toki vaikuttimena tuohon 18":n rengastukseen oli puhtaasti ulkonäöllinen. Todella vakaa ajettava vaikka suurin pelkoni oli miten pienen auton ehkä ylileveä rengastus reagoi tiestössämme oleviin varsin suuriin uriin. Hiekkatie ja kaupunkien mukulakiviosuuksia en juurikaan joudu ajelemaan.
Em johtuen olen ollut hyvin tyytyväinen myös S Line alustaan, ei kuitenkaan pintakova, parhaimmillaan yksin ajaessa, jos koko nelihenkinen perhe kyydissä niin meno on mielestäni hieman "pomppimista" routaheitoissa yms.
On toki iso ero hinnassa verrattaessa Poloa ja A1:stä, eikä niitä mielestäni samalle asiakasryhmälle ole suunnattukaan, kertoohan varusteltujen versioiden liki 10 keur:n erokin jo sen vaikka pikkuautoluokassa pyöritäänkin. S1:n hinta on tuskin alle 45 tonttua ja se on paljon rahaa, sitä en kiellä ja saako sillä rahalleen vastinetta on jokaisen pohdittava omalta kohdaltaan.
Kuitenkin mielenkiintoinen pakkaus nelivetoineen, tällaiselle yksin pääasiassa ajavalle se olisi todella mieluinen tuttavuus tässä Cuprien, Skoda RS:n ja GTI-luokkien maailmassa. Marginaaliseksi jää tuollaisen myynti ja pitääkin jäädä, RS on jo kohta joka toisessa pihassa