https://yliteippaus.fi/

Kia Sportage 2016-

Antero

Vakiokalustoa
Liittynyt
1.1.2014
Uusi Kia Sorento esitellään Frankfurtin autonäyttelyssä syyskuussa. Ensimmäisten piirrosten perusteella näyttäisi olevan tulossa varsin näyttävä malli, niin ulkoa kuin sisältäkin. Sisusta onkin nykyisen mallin suurimpia heikkouksia, eikä se tainnut olla kovin kummoinenkaan ajettava. Sportagehan rakennetaan samalle pohjalle kuin uusi Hyundai Tucson, joka on saanut positiivisen vastaanoton. Villi veikkaus onkin, että Sportagen suosio jatkuu uuden mallin myötä vahvana.

http://www.tuulilasi.fi/uutiset/kia-vilauttaa-uutta-katumaasturiaan-jatkaa-rohkeaa-linjaa
 
http://thekoreancarblog.com/2015/08/20/new-kia-sportage-official-pictures-leaked/

Ei kyllä uuden Sportagen muotoilu näiden kuvien perusteella herätä suuria intohimoja. Nykyisen mallin futuristinen look on vaihtunut tylsempään ja tila-automaisempaan muotoiluun ja tuo uusi keulan ilmekin on jotenkin hassu. Tuo musta Sportage kyllä näyttää vähän paremmalta. Sisusta on kyllä tyylikäs, mutta enemmän tältä odotin.
 
Ensikuvien perusteella Huihai on ensimmäisen kerran viemässä Kiasta muotoilussa voiton uudella Tucsonillaan. 
 
Antero sanoi:
http://thekoreancarblog.com/2015/08/20/new-kia-sportage-official-pictures-leaked/

Ei kyllä uuden Sportagen muotoilu näiden kuvien perusteella herätä suuria intohimoja. Nykyisen mallin futuristinen look on vaihtunut tylsempään ja tila-automaisempaan muotoiluun ja tuo uusi keulan ilmekin on jotenkin hassu. Tuo musta Sportage kyllä näyttää vähän paremmalta. Sisusta on kyllä tyylikäs, mutta enemmän tältä odotin.
Näyttää uudelta Toyotan Ravilta :rolleyes:
 
Kyllä tuo uusi Sportage on alkanut hiljalleen näyttämään sittenkin ihan hyvältä, itse tykkään enemmän tuosta perusversiosta, josta puuttuu GT-linen rumat vanteet, enkä tiedä istuuko nuo kuutiovalotkaan oikein tuohon keulaan. Livenähän sen sitten aikanaan näkee miltä auto oikeasti näyttää. Toivoa sopii, että tähän saataisiin järkeviä moottoreita ja sitä kautta päästöt ja verot olisivat kilpailukykyisemmät kuin esim. Hyundai Tusconissa.

http://www.autoblog.com/2015/09/16/kia-sportage-frankfurt-2015/#slide-3624351
 
Uusi Sportage tuli bongattua autoliikkeen pihasta. Tarkemmin en mennyt tutustumaan kun oli liike juuri menossa kiinni.
Hinnastotkin julkaistu vuoden alussa.
Jotenkin tuntuu kalliilta. Ei ole enään KIA:lla hintaetua muihin nähden tai pitäisikö ollakkaan?
Jos haluaa automaatin niin pitää ottaa aina nelivedolla ja silloin hintakin menee yli 40k euron.
 
Kävin kylmätyyppämässä uuden Sportagen, kylmätyypätty yksilö taisi olla malliston huipulta panoraamakattoineen ja nahkapenkkeineen. Keulan ja maskin ilme on hieman omituinen, mutta muuten auto oli hyvän näköinen ja todella laadukkaan oloinen. Laatuvaikutelma ei jättänyt juurikaan toivomisen varaa, ja ergonomiakin oli - ainakin sähköpenkein - kohdillaan. Pitää käydä koeajamassa jossain vaiheessa.

Kian Hinta alkaa toki olemaan kilpailijoidensa tasolla eli Kia ei ole enää varsinaisesti halpa, joskaan ei kalliskaan. Toki jos odotusarvoisesti ja jonkun mielikuvan mukaan Kia pitäisi edelleen olla halvempi kuin muut, niin sitten tämäkin saattaa tuntua kalliimmalta. Mutta miksi sen pitäisi olla halvempi, koska Kia ei kuitenkaan ole enää se muovinen riisikippo (kuten esim. edellisen korimallin Ceed) jota aikanaan myytiin hyvästä syystä halvemmalla?
 
Minusta 2016 vuosimalli on paremman näköinen kuin edeltäjä, joka ei sekään huono. Mutta kyllä TM:n talvitestti oli paha pettymys. En ole testiuskovainen, mutta surkea sijoitus lämmityslaitekokeessa arveluttaa. Kyseessä on sentään ihan mitattava asia. Ja nelivetomallien hinnat ovat järkyttäviä. Volvo xc60:n tasoa. Taidanpa kääntää katseen Subaru Foresteriin.
 
Malle sanoi:
Minusta 2016 vuosimalli on paremman näköinen kuin edeltäjä, joka ei sekään huono. Mutta kyllä TM:n talvitestti oli paha pettymys. En ole testiuskovainen, mutta surkea sijoitus lämmityslaitekokeessa arveluttaa. Kyseessä on sentään ihan mitattava asia. Ja nelivetomallien hinnat ovat järkyttäviä. Volvo xc60:n tasoa. Taidanpa kääntää katseen Subaru Foresteriin.
Piti oikein mennä katsomaan, että voiko tuo hinta olla tottakaan ja pikainen vierailu Kian sivuilla sen varmisti. N. 50 k€ kieppeillä nuo parhaiten varustellut neliveto-Sportaget tosiaan liikkuvat. Ja sillähän pääsee tosiaan jo nelari-XC60:seen kiinni. Hohhotihoijaa, sama fiilis tuli kyllä myös Tucsonin hinnoista kun ne aikanaan tulivat. Näitä ei edes taideta haluta myydä kuin etuvetona ja hieman hillitymmin varusteltuna.
 
Ensi tuntumat KIAan ja pienimuotoisia fiiliksien/kokemuksien kirjailuja. KIA Sportage GT line, ~12000ml ajettuna.

Ulkonäöstä voi olla montaa mieltä. Ajoon sattui musta auto musta/valkoisella sisustuksella.

Navia ja muuta herkkua näyttää olevan ja usb lataus joidenka lisäksi kaksi tupakansytyttimelle sopivaa liityntää.

Keskikonsoli ja muiden muoviosien ensi vaikutelma oli että halvempaa tavaraa kuin viime viikolla alle osuneessa GLA Mersussa. Ratissa hirviästi nappeja ja mittaristossa puna/valkea ulkoasu. Melko selvästi luettavissa ja ehkä jopa loogisempi käyttää kuin GLAssa ollut ajotietokone. Istuimien materiaali keinoeläintä, muttei tullut vastaavaa PeHiä kuin viimeksi. Ratti nahkaa, mutta sormi tuntuma halvempi kuin jo aikasemmin viitattu verrokki.

Tien päällä ihan kelvollinen, mutta kaista-avustin kaipaisi säätöä/kalibrointia/ohjelmointia. Niin ärsyttävästi se käänteli rattia, että piti kytkeä pois päältä. Kokonaan ei saanut pois kytkettyä, vaan ääni varoitus tuntui jäävän päälle. Jarrujen tuntuma alkuun äkkipikainen ja ohjaus melko paljon tehostettu. Ovia paiskoessa kiinni ei tule "kassakaappi" fiilistä ja jollain tavalla huokuu kaukomaisuus. Vaikea selittää. Paranisko käyttökokemus lisätoppauksilla? Vaikea sanoa, mutta tuskin tähän kaikki edes kiinnittävät huomiota.

Navi oli loogisempi käyttää kuin esimerkiksi Toyotan CHRssä oleva. 

Perusauto tämäkin, jolla ihan varmasti pääsee aasta beehen ja varmaan takaisinkin.