https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Jaguar XF (pre-fl ja fl) / XF Sportbrake

RoccoScientist

Klassikkoainesta
Liittynyt
25.12.2013
Avataanpa tällekin nyt ketju. Ei varmaan kannata eriyttää tämän enempää, kun keskustelua ei tähänkään mennessä ole mallista ollut.

Kävin eilen ottamassa todella nopeat kylmätyypit tuosta XF:stä ja sen Sportbrake-versiosta ja täytyy sanoa, että sisusta on pienillä päivityksillä pysynyt omaan makuun modernin ja tyylikkään näköisenä. Ero vanhaan on kuitenkin sen verran pieni, että satunnainen ohikulkija ei varmaan tietäisi mikä on muuttunut. Evoluutiota siis, ei revoluutiota. Kuskin paikalla oli viihtyisät oltavat, penkin sai mukavan alas ja sähkösäätöinen ohjauspyöräkin löysi ihan kohtalaisen asennon - tosin vähän lähemmäksi olisin sitä toivonut, mutta ehkä penkinkin säädöissä olisi vielä ollut varaa parantaa. Edessä sedanin ja farkun välillä ei luonnollisesti ole eroa, mutta takana sen sentään huomaa. Normi-XF:ssä pään sai vähän kurottamalla osumaan kattoon, joten kovin pitkät ihmiset eivät siellä varmaankaan viihdy (itse olen karvan yli 170 cm). Jaloille on periaatteessa hyvin tilaa, mutta ainakin kun kuskin penkki on alimmassa asennossaan, ei jalkaterille ole enää kovin runsaasti tilaa. Numeron 42 syöksysämpylät sai kuitenkin kohtalaisesti mahdutettua penkin alle. Sportbrakessa pääntilaa onkin sitten selvästi enemmän ja siellä viihtyvät pidemmätkin. Leveyssuunnassahan kummassakin mallissa on mukavasti tilaan ainakin kahdella matkustajalla. Pikkuhuomiona takapenkillä muuten istutaan sen verran takana, että oven kyynärnoja tuntui olevan liian edessä.

Sportbraken suurin etu sedaniin lienee kuitenkin tavaratilan puolella. En nyt tullut tarkistaneeksi numeroita, mutta litroissa mitattuna eroa ei sedanin ja Sportbraken välillä muistaakseni ole tavaratilan ollessa perusasennossa, mutta monikäyttöisyydessä Sportbrake vie selvän voiton. Takapenkin selkänojat saa kääntymään napista painamalla, tavaratilan pohjassa on kiskot ja muoto on selkeä. Sähkökäyttöinen takaluukku oli mukava lisä ja ilmajousituksesta on varmasti kuormattuna iloa (tosin auton ollessa sammutettuna perä roikkui vähän koomisen näköisesti). Sedanissa taas lastausaukko on matala ja leveä, eikä muotokaan ole ihan ythä siisti. Lisäksi sedanissa oli tavaratilan katosta jätetty verhoilut pois, eikä paljas pelti minusta oikein sovi tämän luokan autoon. Samaa harrastetaan kyllä muissakin merkeissä.

Summa summarum: Sportbrake kelpaisi kyllä varsin hyvin, jos olisi varaa. Se on vielä näistä kahdesta nätimmin muotoiltu, joskin kumpikin auto vaatii vähintään 19" vanteet näyttääkseen "järkevältä" (IMO). Toisaalta sedan ei ole pöllömpi sekään, vaikka ulkokuoren muotoilu ei täysillä kolahdakaan. Tämän mallin kohdalla evoluutio edelliseen malliin on päällisin puolin sen verran maltillista, että käytetyn ostava voinee huoletta tehdä valinnan rahapussinsa mukaan - ainakin jos voimanlähteeksi haluaa 3-litraisen dieselin. Se tosin pitää huomata, että TM:n mittausten mukaan nuo faceliftatun mallin uudet umpiot rumine päiväajovaloineen hukkaavat 60 metriä pitkien kantamasta vanhaan umpioon verrattuna. Tyypillistä "kehitystä" siis ja saattaa vaikuttaa pitkiä matkoja ajavien valintoihin.
 
Sedanin tavaratilan suurin vika on onnettoman pieni lastausaukko. Toinen merkittävä vika on epätasainen pohja. Tällä ei tosin hirveästi ole merkitystä kun tuosta aukosta ei saa mitään suurta työnnettyä sisään.
 
On tullut seurailtua näiden hintoja nettiautosta ja 2,7D-moottorilla varustettuja yksilöitä on n. parin kympin hintaluokassa, joskin kilsoja onkin noissa halvimmissa sitten yli 200 000 km. Tämä tietenkin herättää kysymyksen mahdollisesti vaihtoon menevistä osista ja ongelmista eli kuinka kalliiksi tuollainen vanhempi XF oikein tulisi. Nettiä selailemalla löytyikin sitten ihan kiva lista mallia vaivanneista ongelmista ja suunnitteluvioista, joskin yleisyydestä on hankala sanoa mitään. Tässä joitain tärppejä:

-Luxury-malleissa ei ole ristiseläntuensäätöä, jolloin penkki on ristiselän kohdalta kovera eikä kupera. Tällöin penkin metallinen poikkituki voi painaa ikävästi alaselkää ja tehdä pitkistä matkoista helvettiä.
-Jalankulkijoiden turvallisuuden vuoksi kolareissa ylös ponnahtava konepelti saattaa aktivoitua ihan mitättömistä törmäyksistä ja jopa nopeustöyssyistä, mistä saattaa seurata parin tonnin lasku (uudet konepellin airbagit ja saranat plus työt).
-Navigaattori saattaa ohjata pois motarilta kaupunkien keskustaan, jos se on lyhin reitti. Korjautuu mahdollisesti softapäivityksellä.
-Erinäisiä sähköongelmia erityisesti vanhemmissa autoissa.
-3-litraisissa koneissa hiukkassuodattimen anturi saattaa pettää ja pakottaa auton limp home -moodiin. Pelkkä anturin vaihto riittää.
-Takajarrujen levyt ja palat voivat olla lyhytikäisiä. Palat ovat tarkoituksellisesti pehmeää lajia, jotta sähköinen seisontajarru pitäisi paremmin. Ylipäätään jarrulevyissä on ollut joillakin häikkää.
-Rengaspainvevalvonnan anturit saattavat joutua korroosion uhriksi ja pettää.
-Vuoden 2010 toukokuuhun asti 70 autossa vaihteisto oli pettänyt, jumittaen sen D:lle.
-Jotkin poistoventtiilit saattavat pettää johtaen veden kertymiseen tavaratilan pohjalle, aiheuttaen ongelmia akun, takakaiuttimien, pysäköintisensorien ja mahdollisesti muunkin kanssa.
-Dieselit eivät sovellu pätkäajoon. EGR:t ja DPF:t menevät tukkoon, turbot kärsivät ja eräs 2,7D oli kerännyt öljyyn sen verran dieseliä, että alkoi käydä pelkällä öljyllä, mikä johti hallitsemattomaan kiihdyttämiseen ja moottorin räjähtämiseen auton pysähdyttyä (kuskin piti seistä jarrulla koko painollaan ja sammuttaa moottori).
-3,0 V6 bensakoneissa jyrinä edestä saattaa merkitä eräiden osien (bottom crank pulley assembly, jos se jollekin jotain sanoo) vetelevän viimeisiään. Osien vaihto on suht halpaa hommaa (satasia), mutta jos ne ehtivät pettää, koko moottori menee samalla.
-2,7 dieselissä katalysaattoreille johtavat flexi-putket saattavat pettää. Koko katalysaattorit pitää vaihtaa ongelman korjaamiseksi.
-2,7- ja 3,0-litran dieseleissä käynti- ja käynnistysmishäiriöitä, jos dieselissä on yli 7% biodieseliä. Jaguar itse ohjeistaa käyttämään alle 20% biodieseliä sisältävää polttoainetta.
-Karttavalojen läheisyysanturit saattavat pettää (toimivat hipaisulla) ja valot saattavat sammua ja syttyä omia aikojaan. Kallista ja aikaavievää korjata.
-Tasauspyörästö saattaa vuotaa öljyä. Lasku voi olla tonneja.
-Tuulilasien laminointi saattaa kuoriutua reunoilta neljän vuoden jälkeen.
-Valojen säätäminen saattaa rikkoa umpioiden muoviosia. Uusi umpio on (briteissä) 900 puntaa per puoli.
-ECU saattaa pettää. Korjaus yli tonnin.
-Akku saattaa tyhjentyä viihdesysteemin ohjausmoduulin toimintavirheestä johtuen. Softapäivitys ratkaisee ongelman.
-Polttoainetankin luukku saattaa jumiutua kiinni.
-Vaihdekeppi saattaa jäädä nousematta ylös käynnistettäessä.
-Auto saattaa kuluttaa renkaita yllättävän nopeasti.

Muutama mahdollinen vikakohde jäi vielä mainitsematta. Kaiken kaikkiaan näidenkin autojen kanssa pitää siis olla tarkkana sen suhteen mitä on huollettu ja milloin. Jos oikein syvälle sontaan sattuu kätensä tunkemaan, ei autoa kannata enää omalla rahalla laittaa kuntoon.
 
Kaverin perheessä oli tuollainen aikanaan, uutena ostivat ja ajoivat kolme vuotta. Eivät aja mitenkään suuria määriä. Mallina oli 3.0D suht perusvarusteltuna. Tuona aikana pari kertaa jäi vaihdevalitsin nousematta. Pohjoisen reissulla koko auto jätti käynnistymättä vikavalojen saattelemana. Mitään vikaa ei huollossa löytynyt. Sama taisi toistua pakkaskelillä myöhemminkin. Ilmastointisuulakkeet eivät kääntyneet toiminta-asentoon myöskään parina kertana.

Kuitenkin vaihtoivat uuteen faceliftattuun sen tullessa markkinoille. Tykkäsivät sen verran menosta kuitenkin.