- 7.11.2020 klo 16:45 / manuaali -> automaatti -> yhden polkimen ajo
Yhden polkimen ajo helpottaa ajamista.
Suomessa enää pieni osa uusista autoista myydään manuaalivaihteistolla. Automaatti helpottaa ajamista, kytkinpolkimen ja vaihdevivun käyttö jää pois. Automaatin suosio on helppo ymmärtää, se helpottaa ja tekee ajamisen erityisesti taajamissa ja kaupungeissa mukavaksi.
Mikä on seuraava askel? Yhden polkimen ajo
Joissakin sähköautoissa varusteena on yhden polkimen ajo. En nyt siis tarkoita regeniä, sähkön talteenottoa hidastuksessa, vaan kuljettajan näkökulmasta mahdollisuutta ajaa ilman jarrupolkimeen koskemista. Hidastusta ihan pysähdykseen asti ja paikallapitojarrun aktivoitumista siihen päälle. Ilman jarruun koskemista. Tai ilman adaptiivista vakkaria. Vakkarin käytön pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä koen hankalaksi, ei ajoa helpottavaksi.
Kaikissa sähköautoissa on hidastus ilman jarrupolkimeen koskemista (eli ns. regen), mutta vain muutamassa harvassa se on totetutettu niin, että myös se loppupysähdys ja paikalleen jääminen esimerkiksi liikennevaloihin tapahtuu ilman jarruun koskemista.
Ja se loppupysähdykseen asti toimiva yhden polkimen ajo on huippumukava.
Nyt 20 tkm takana Teslan Model kolmella, ja siinä oleva pysähdyksiin saakka toimiva yhdellä polkimella ajo nostaa kyllä ajomukavuuden ihan uudelle tasolle pysähtelevässa kaupunkiliikenteessä.
Teslan lisäksi toiminto ilmeisesti löytyy Leafista ja i3:sta.
Mutta ihmettelen, miksi ihmeessä ei kaikista sähkiksistä? Ja ylipäätään kaikista autoista. Teknisestihän se on täysin mahdollinen myös nykyisissä polttomoottoriautoissa.
Suomessa enää pieni osa uusista autoista myydään manuaalivaihteistolla. Automaatti helpottaa ajamista, kytkinpolkimen ja vaihdevivun käyttö jää pois. Automaatin suosio on helppo ymmärtää, se helpottaa ja tekee ajamisen erityisesti taajamissa ja kaupungeissa mukavaksi.
Mikä on seuraava askel? Yhden polkimen ajo
Joissakin sähköautoissa varusteena on yhden polkimen ajo. En nyt siis tarkoita regeniä, sähkön talteenottoa hidastuksessa, vaan kuljettajan näkökulmasta mahdollisuutta ajaa ilman jarrupolkimeen koskemista. Hidastusta ihan pysähdykseen asti ja paikallapitojarrun aktivoitumista siihen päälle. Ilman jarruun koskemista. Tai ilman adaptiivista vakkaria. Vakkarin käytön pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä koen hankalaksi, ei ajoa helpottavaksi.
Kaikissa sähköautoissa on hidastus ilman jarrupolkimeen koskemista (eli ns. regen), mutta vain muutamassa harvassa se on totetutettu niin, että myös se loppupysähdys ja paikalleen jääminen esimerkiksi liikennevaloihin tapahtuu ilman jarruun koskemista.
Ja se loppupysähdykseen asti toimiva yhden polkimen ajo on huippumukava.
Nyt 20 tkm takana Teslan Model kolmella, ja siinä oleva pysähdyksiin saakka toimiva yhdellä polkimella ajo nostaa kyllä ajomukavuuden ihan uudelle tasolle pysähtelevässa kaupunkiliikenteessä.
Teslan lisäksi toiminto ilmeisesti löytyy Leafista ja i3:sta.
Mutta ihmettelen, miksi ihmeessä ei kaikista sähkiksistä? Ja ylipäätään kaikista autoista. Teknisestihän se on täysin mahdollinen myös nykyisissä polttomoottoriautoissa.