https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

manuaali -> automaatti -> yhden polkimen ajo

jarsu

Sisäänajettu
Liittynyt
11.7.2019
Yhden polkimen ajo helpottaa ajamista.

Suomessa enää  pieni osa uusista autoista myydään manuaalivaihteistolla. Automaatti helpottaa ajamista, kytkinpolkimen ja vaihdevivun käyttö jää pois. Automaatin suosio on helppo ymmärtää, se helpottaa ja tekee ajamisen erityisesti taajamissa ja kaupungeissa mukavaksi.

Mikä on seuraava askel? Yhden polkimen ajo

Joissakin sähköautoissa varusteena on yhden polkimen ajo. En nyt siis tarkoita regeniä, sähkön talteenottoa hidastuksessa, vaan kuljettajan näkökulmasta mahdollisuutta ajaa ilman jarrupolkimeen koskemista. Hidastusta ihan pysähdykseen asti ja paikallapitojarrun aktivoitumista siihen päälle. Ilman jarruun koskemista. Tai ilman adaptiivista vakkaria. Vakkarin käytön pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä koen hankalaksi, ei ajoa helpottavaksi.

Kaikissa sähköautoissa on hidastus ilman jarrupolkimeen koskemista (eli ns. regen), mutta vain muutamassa harvassa se on totetutettu niin, että myös se loppupysähdys ja paikalleen jääminen esimerkiksi liikennevaloihin tapahtuu ilman jarruun koskemista.

Ja se  loppupysähdykseen asti toimiva yhden polkimen ajo on huippumukava.

Nyt 20 tkm takana Teslan Model kolmella, ja siinä oleva pysähdyksiin saakka toimiva yhdellä polkimella ajo nostaa kyllä  ajomukavuuden ihan uudelle tasolle pysähtelevässa kaupunkiliikenteessä.

Teslan lisäksi toiminto ilmeisesti löytyy Leafista ja i3:sta.

Mutta ihmettelen, miksi ihmeessä ei kaikista sähkiksistä? Ja ylipäätään kaikista autoista. Teknisestihän se on täysin mahdollinen myös nykyisissä polttomoottoriautoissa.
 
jarsu sanoi:
..
Mutta ihmettelen, miksi ihmeessä ei kaikista sähkiksistä? Ja ylipäätään kaikista autoista. Teknisestihän se on täysin mahdollinen myös nykyisissä polttomoottoriautoissa.
En ihan kartalla mitä tarkoitit.
Polttomoottoriautoissa ei ole regen mukana tulevaa liikeen hidastumista, jossa hidastuminen käytetään hyödyksi.  Polttomoottoriautoissa automaattisesta hidastamisesta olisi haittaa VS Kaasupolkimen nosto aloittaa rullauksen ja säästää polttoainetta.
 
fillari sanoi:
En ihan kartalla mitä tarkoitit.
Polttomoottoriautoissa ei ole regen mukana tulevaa liikeen hidastumista, jossa hidastuminen käytetään hyödyksi.  Polttomoottoriautoissa automaattisesta hidastamisesta olisi haittaa VS Kaasupolkimen nosto aloittaa rullauksen ja säästää polttoainetta.
Joo, teknisesti polttiksessa hidastus tapahtuisi mekaanisella jarruilla, joka siis on yhtä energiaa hukkaavaa, kuin jarru käyttö muutenkin.

Kysymys, ja ajatus ei liittynyt energiatehokkuuden, vaan ajomukavuuteen ja -helppouteen.

Polttomoottoriautoissahan on nykyään jarrujärjestelmät, jotka pystyvät jarruttamaan, ilman, että kuljettaja painaa jarrua, esim esp

Lähetetty minun IN2023 laitteesta Tapatalkilla

 
En nyt ihan hiffaa mitä tässä ajetaan takaa. Kyllähän monessa nykyautossa toteutuu jo polkimeton ajo.

Ainakin oman auton ACC toteuttaa tuon jo ihan hienosti. Pysähtyy esim. liikennevaloissa tai ruuhkassa ja kun edellä ajava lähtee liikkeelle, seurataan perässä, ilman kaasupolkimeen koskemista.
 
Eikös dieselmottorisissa kaupunkibusseissa ole juuri tuollainen hydraulinen hidastin, joka hidastaa sähköauton regen tyyliin bussia, kun kuski nostaa kaasun? Hydraulisen hidastimen tuottamaa lämpöenergiaa kai käytetään matkustamon lämmitykseen talvella.
 
HAL9000 sanoi:
En nyt ihan hiffaa mitä tässä ajetaan takaa. Kyllähän monessa nykyautossa toteutuu jo polkimeton ajo.

Ainakin oman auton ACC toteuttaa tuon jo ihan hienosti. Pysähtyy esim. liikennevaloissa tai ruuhkassa ja kun edellä ajava lähtee liikkeelle, seurataan perässä, ilman kaasupolkimeen koskemista.

Kyllä, ACC pysähtyy edellä olevan perään. Mutta ei, jos on eka auto jonossa.

Mutta kysymys ei ole auton alykkäistä järjestelmistä. Ihan siitä, että kaasun nosto aktivoi hidastuksen, ihan pysähdykseen asti. Ja se mahdollistaa ajon ilman jarrupolkimeen koskemista. Ilman, että ACC on päällä. Joka omasta mielestä ei ole käytännössä ajoa helpottava pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä. ACC on loistava apuväline maantiellä, ja vaikka kehällä (siellä siis koen ACC:n paremmaksi kuin yhden polkimen ajon)

Mutta liikennevalojen keskellä pelkällä kaasupolkimella ajo, kun kaasun nosto aktivoi hidastuksen ja lopulta pysähdyksen, tuo ajamiseen mukavuutta ja helppoutta. Aivan kuin siirryttäessä manuaalivaihteisesta automaattiin.

Itse, kun on nyt tottunut tähän yhden polkimen ajoon, niin perheen toisella autolla, jossa ei ko. ominaisuutta ole, niin tuntuu ajo hankalammallta. Ihan samoin, kuin automaatilla vo jättää kytkimen polkemisen hankalana historiaan, voi yhden polkimen autolla jättää jarrun polkemisen historiaan. Ja ajo helpottuu kaupungissa.

 
En itse diggaa tuosta teslan polkimesta. Se on kuitenkin selkeä ajaa niin kauan kun regen ei ole alennettu tai pois kokonaan. Parempi poljin olisi aina tasalaatuinen olosuhteista huolimatta. Ei kiinnostaa tapahtuuko regen vai jarru, kunhan se hidastuu.
 
Kyllähän polttisautot ovat aina pysähtyneet jos jalan on nostanut kaasulta ja odottanut. Lopussa nykii ikävästi ja jatkamiseen tarvitaan kytkimen painallus ja moottorin uudelleen käynnistys.  :eek:
Tällaisessa moottorijarrutuksessa kulutus on nolla.
 
jarsu sanoi:
Ja se mahdollistaa ajon ilman jarrupolkimeen koskemista. Ilman, että ACC on päällä.

Johan se on nyt, itse käytän ratin läppiä hidastukseen ja totaati pysähdykseen - kätevää ja toimivaa.
 
Onhan se kiva nähdä, miten tämä Nissan Leafin e-Pedal toimii käytännössä. Tähän saakka paras yhden polkimen kokemus minulla on ollut Volvon kanssa. Sen ACC toimi hienosti ruuhka-ajossa, mutta jonon lähdettyä liikkeelle piti kuitenkin painaa resume -nappia.
 
Yhden polkimen ajo varmaan aiheuttaa sen että tulevaisuudessa vähemmän kyvykkäät eivät osaa käyttää jarrupoljinta sitten kun ois tarve. Vähän sama kuin ajellaan prätkää normiajossa takajarrua käyttäen. No sitten ku tulee se eka happipaikka niin ei osata käyttää etujarrua. Nyt sitten yhdellä jalalla autoillessa kajautetaan hirven kylkeen tai ties minne junan alle kirkuen ja kädet silmillä, jalka sisäkattoa vasten nostettuna. Jos selvitään hengissä niin sitten ihmetellään jossain pirun iltapulussa että ei se pysähtynytkään.

Kyllä. Ihminen on niin tyhmä olento että tuo on vaan ajan kysymys.

Laittaisivat hitto niihin sähkäreihin toimivan systeemin niin että voisi tuikata vasemmalla jalalla jarrua ja oikeella kaasua ja sais pelit vinoon mutkaan ajettaessa.
 
Leafissähän tuollainen on ja en siitä(kään) maksaisi yhtään ylimääräistä. Muutamaan kokeiluun on jäänyt, eikä ole minua varten.

No joo, heitän Lefankin välillä N:lle, kun rullaa erittäin hyvin. D:llä tai puhuttamakaan B:llä joutuu tutuilla reitillä painamaan kaasua tilanteissa, joissa N:llä rullataan pitkiä matkoja. Regenerointikin on moottorijarrutusta, ei mitään sen mystisempää, vaikka osa energiasta talteen saadaankin.
 
Itse taas Leafilla tykkään tuosta e-pedal ominaisuudesta. Aika monta päivää menee ettei tarvii jarrupolkimeen koskea ollenkaan.
 
Olen ajellut niin wanhalla kuin tällä uudemmallakin Leafilla, niin kyllä se keppi vaan B-asentoon menee D:n sijaan. Samaten täsäs uudessa tuo e-pedal oli oikeinkin toimiva keksintö, ainakin oman jalkapohjani alla :)

Vaan nykyisessä käyttiksessänikin on tuo ACC, niin voi perskules miten sitä pitää aina välillä kaasupolkimella paimentaa, jotta ei olisi jatkuvasti sitä jarrua polkemassa. Kyllä, tuo nimenomaan polkee jarrua jos joku vaihtaa kaistaa eteen, vaikka ihan vain vaihtaakseen heti pois siitä edestä jälleen seuraavalle kaistalle. No ACC polkee jo suurella innolla tuossa kohtaa jarrua s.e. hilseet on kohta kojelaudalla, ei kiwa. Ja mitä olen taksi-isäntienkin kanssa tuosta jutellut, niin ovat huomanneet jarrupalojen tosiaan kuluvan huomattavasti nopeammin jos kuski ajelee enimmäkseen ACC:llä :(