https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Synteettiset polttoaineet

JiiJii71

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Näiden tulemisesta on esitetty monia visioita.

Teknologiat alkavat olla pikkuhiljalleen valmiita synteettisten polttoaineiden valmistusprosesille. Sinänsä meillä Suomessa olisi metsäteollisuuden kautta peruspalikat kohdillaan näiden valmistamiselle (jos vaan sopivat teknologiat ovat käytössä). Metsäteollisuuskombinaatissa kun on sähköinfra vahvalla tasolla, kemikaalien käyttö on tuttua ja hallittua sekä hiilidioksiidia (raaka-ainetta) saataisiin kerättyä näppärästi piipuista. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta ei sitä todellakaan ole.

Toteutuessaan olisi vaan aikamoinen jättipotti suomalaiselle metsäteollisuudelle. Jos toteutuisi, olisi mukava omistaa ainakin seuraavanlaisia osakkeita; UPM, Stora-Enso, Kemira, Wärtsilä...

Toisaalta en nykyisellä kokemuksella luopuisi enää ihan vähällä latausmahdollisuudesta vaikka itse polttoaine olisi tehtykin ilman CO2:sta.

Ensi kesänä Imatranajoissa pitäisi yksi Superbike ajaa kilpaa LUT:n tekemillä synteettisillä polttoaineilla.

https://www.soletairpower.fi/







 
No hienoa. Sama kai se mitä sinne tankkiin laittaa kunhan matka jatkuu. Olisihan hienoa jos löytyisi maailman markkinoille joku suomalainen polttoaineinnovaatio.
 
Valmistusprosessi tarvitsee energiaa, millä se tuotetaan?
Prosessin hyötysuhde on mitä todennäköisimmin alle 100%, eli vähemmän kuin mitä siihen tuodaan.
Ikiliikkujaa ei siis ole vieläkään keksitty, kun prosessi ei pysty ruokkimaan itseään sillä "puhtaalla"energialla ja tuottamaan enemmän kuin syö.
 
JiiJii71 sanoi:
Ei kait ”synteettinen bensa” sen vähempää sisällä energiaa kuin fossiilinenkaan?

No ei, mutta jos sen yhden bensalitran synnyttämisene on jouduttu polttamaan 2 litraa bensaa, niin koko homman järjellisyys alkaa ollemaan jo aika kaukana. Toki jos tuota prosessiin käytettävää energiaa on rajattomasti, niin homma fiksuuntuu jo jonkin verran ja vielä jos tuo käytettävä energia on sellaisessa muodossa ettei sitä sieltä muuten saataisi fiksusti siirrettyä käyttöön, niin homma on vieläkin fiksumpaa 8)

Esim. elekrolyysillähän on tunnetusti melko heikko hyötysuhde = sähköllä ei kannata vettä hajottaa vedyn aikaansaamiseksi. Mutta jos meillä on voimala keskellä merta, jossa on vettä, aurinkoa ja aaltoja tarjolla rajattomasti, eikä tuota tuotettua sähköä sieltä muuten fiksusti saada pois siirrettyä, niin juu, tehdään vetyä ja siirretään se tankkereilla sieltä käyttöön 8)
 
No mä en nyt tiedä miten nuo kontti-voimalat liittyy synteettisiin polttoaineisiin, vaikkakin toki tuo voimala-vaihtoehto onkin erittäin lupaava tulevaisuuden vaihtoehto. Louhitaan kotimaiseen kallioperään pieniä reaktoreita sinne-tänne, hajautettu voimalatuotanto ja näin yhden yksikön verkosta putoaminen ei todellakaan ole mikään katastrofi, toisin kuin joku mega-luokan Olkiluoto III jos aikanaan tipahtaa äkisti verkosta, niin siihen tarvitaan myös varajärjestelyksi välittömästi verkosta poistuvaa kuormaa, jotta verkko ylipäätään pysyy yhä pykälässä :-\
 
Tuossa linkissä sanotaan, että prosessissa laitetaan vety reagoimaan hiilidioksiidin kanssa ja saadaan tuotettua jotakin polttoainetta.
Miksi, vety on jo itsessään polttoainetta.
 
Vety on hattumaisessa olomuodossa hiukan absoluuttisesta nollapisteestä ylöspäin.

Nestettä on paljon helpompi kuljettaa, käsitellä ja jaella kuin kaasuja.
 
JiiJii71 sanoi:
Vety on hattumaisessa olomuodossa hiukan absoluuttisesta nollapisteestä ylöspäin.

Nestettä on paljon helpompi kuljettaa, käsitellä ja jaella kuin kaasuja.
Minun ymärtääkseni nuo nykyiset vetykäytöiset autot ja jakelusysteemit ovat ihan toimivia.
 
^ Kaasua on hankalampi käsitellä. Viime vuoden Norjassa jysähtänyt jakeluaseman räjähdys johtui vuotaneesta ”venttiilistä” (eng. valve). Vastaavanlainen vuoto nesteen kassa ei välttämättä ole yhtä fataali.

Nykyiset vetyautot - joita on valmistuksessa btw kokonaiset kolme mallia eli Toyota Mirai, Hyundai IX ja Honda Clarity - ovat häviävän pieni osa kaikesta globaalista automarkkinasta. MB ilmoitti tänä vuonna vetäytyvänsä polttokennohenkilöautoista.

Henkilöautokäyttöön polttokennot ovat hiukan hankalia. Huoltotarve, paino, tankkausinfran haasteet. Voi olla että oon väärässä, mutta parhaana kilpailijana akkuautoille näen synteettiset polttoaineet. Kaikilla vaihtoehdoilla on hyviä ja huonoja puolia.
 
Penguin sanoi:
Polttokennoa ei ole pakko käyttää vedyllä.

Ei, metaanille olisikin hyvä löytää käyttökohteita ilmastoa lämmittämästä.

Tuokin tosin vaatisi keräyskentät ja jakeluasemat, mielellään toisiaan lähekkäin. Ja sitten vielä ajoneuvokantaa joka sitä voisi hyödyntää. Tai sitten polttokennoilla voisi tehdä sähköä joka johdetaan johtoja pitkin - autoihin ladattavaksi... :rolleyes:
 
Hitlerin saksa valmisti jo aikanaan synteettistä bensiiniä, joten luulisi ettei tuo nykyisellä kehittyneellä ja edelleen kehittyvällä teollisuudella ole mitenkään vaikeaa saada kilpailukykyiseksi fossiilisten polttoaineiden jalostukseen tai sähköautoiluun verrattuna. Toki hinnan ohella toinen tärkeä asia on hyötysuhde, joka ilmeisesti on vielä suhteellisen kehno.
 
Vanha sodanaikainen häkäpönttö takaisin. Ei tarvita monimutkaisia polttoaineenvalmistusprosesseja. Koivuklapia vaan pönttöön ja menoksi uusiutuvalla energialla….
 
JiiJii71 sanoi:
Ei, metaanille olisikin hyvä löytää käyttökohteita ilmastoa lämmittämästä.

Tuokin tosin vaatisi keräyskentät ja jakeluasemat, mielellään toisiaan lähekkäin. Ja sitten vielä ajoneuvokantaa joka sitä voisi hyödyntää. Tai sitten polttokennoilla voisi tehdä sähköä joka johdetaan johtoja pitkin - autoihin ladattavaksi... :rolleyes:

Tai jos metaani muutetaan metanoliksi ja aletaan kaikki ajelemaan tämmöisillä polttokenno sähkäreillä?
https://www.rolandgumpert.com/en/
 
On vaan aika suolainen hinta tuolla autolla: 300-500k €.

Paljonkohan tuolle keksittäisiin Suomessa käyttövoimaveroksi. Vahva veikka, että niin paljon, ettei varmasti kukaan aja metanolilla.