https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

DPF:n toiminta dieseleissä

Karvis

Hallitusjäsen
Liittynyt
18.12.2013
Kyllä piti taas tänään ihastella DPF:n regeneroinnin toimintaa: Pakkasta -26°C, auto roikassa ~3h ja ei kun kotia kohti hakemaan perhe kyytiin kauppareissua varten, matka 6km kaupungissa ja jouduin pysähtymään kaksissa valoissa. Loppumatkasta katselin että kylläpäs lämmöt nousee hurjaa vauhtia tämmöisessä kelissä köröttelyajossa ja aloin epäilemään regeneroinnin olevan käynnissä, kotipihassa katselin kun perästä nousee valtava savupatsas eli poltto oli todellakin käynnissä :eek: 10min myöhemmin kaupan pihassa polttoprosessi olikin jo ohitse.
Uskomatonta että poltto voi käynnistyä ja mennä läpi noin lyhyellä ajomatkalla moisessa kelissä, paljon olen kuullut DPF-ongelmista nimenomaan pakkasilla mutta ilmeisesti Skodalla/VW:llä on tehty jotain oikein asian suhteen :)

Kun vuosi sitten ostin tämän ensimmäisen nykyaikaisen dieselini niin hiukan epäilin koko keksinnön toimintaa ja olin aika varma että DPF:n kanssa tulee ongelmia meidän pätkäpainotteisessa ajossa, mutta ilokseni voin todeta huoleni turhaksi :)

Miten teillä on muissa merkeissä DFP-poltot onnistuneet kunnon talvikelissä lyhyillä ajomatkoilla, onko ollut ongelmia?
 
Bemarissa polttoon vaadittavat speksit on:
- jäähdytysnesteen lämpötila > 75 astetta
- pakokaasujen lämpötila ennen kattia > 240 astetta
- polttoainetta tankissa min. 10l

Itse heitin nuo omaviritteiset munuaissuojat paikalleen ja näillä > 20 asteen pakkaslukemilla motariajoa pitää harrastaa ~10 min lämpimästä tallista (~8 astetta) lähtiessä, että speksit täyttyy jäähdytysnesteen osalta.
 
Lähes 3 vuotta meni ongelmitta mutta jokunen kuukausi sitten dpf-pöntön paine-eroanturi ilmoitti vikakoodia, anturi vaihtoon, pakkopoltto päälle ja fortea. Tuon operaation jälkeen tuntuu, että koneesta tuli herkempi. Lisäksi aloin käyttämään Nesteen Prodiisseliä kun Tebbo-oililta ei saa enää plussaa. Ainakin Nesteen sivut kehuu aineen olevan parasta mahdollista, erikseen vielä kehutaan kuinka dpf:n kanssa ei tule ongelmia kun käyttää tätä hitusen kalliimpaa litkua. Voipi olla plasebo-efektiä mutta näppituntuma on, että polttokertoja ei tule nyt lähellekään niin usein kuin ennen, so far so good.
 
Ironic32 sanoi:
Bemarissa polttoon vaadittavat speksit on:
- jäähdytysnesteen lämpötila > 75 astetta
- pakokaasujen lämpötila ennen kattia > 240 astetta
- polttoainetta tankissa min. 10l

Itse heitin nuo omaviritteiset munuaissuojat paikalleen ja näillä > 20 asteen pakkaslukemilla motariajoa pitää harrastaa ~10 min lämpimästä tallista (~8 astetta) lähtiessä, että speksit täyttyy jäähdytysnesteen osalta.

Juuri nuo polttoon vaaditut rajat oli minullakin huolena ja ajattelin että pakkaskelillä pitää ajaa piiitkä siivu maantiellä ennen kuin poltto käynnistyy, mutta ei, niin se vain saa polton käyntiin hämmästyttävän nopeasti. Lämmöt oli normissa selvästi alle 10km kaupunkiajolla, poltto kun oli ohitse niin lämmöt jälleen notkahti normaaleihin kaupunkilukemiin eli aika alas :p Alamaskihan meilläkin on tukittuna, ylhäällä ei ole mitään suojia.
 
160tkm hujakoilla antoi tuo E90 ensimmäisen vikakoodin DPF:stä ja kyllä se ajossakin tuntui. Tuo vikakoodi oli vielä mallia "silent", eli mittariston kautta ei ollut mitään hajua, mutta softalla näkyi ja ajossakin alkoi huomaamaan "puutumisen". Pudasjärven kiihdyttelyissä oli ensimmäisen kerran havaittavissa reilumpaa puutumista tehojen osalta, kun yritti mailia vetää.

Tilasin ebaysta Forten DPF cleaneria, heitin tankkiin ja pistin softalla pakkopolton päälle ja kävin antamassa lämpöä motarilla. Vastapaineet tippui tehtaan spekseihin ja taas on menty vailla murheita.

Kyllä nuo pöntöt aika paljon kestää uudehkossa autossa ilman polttoakin, mutta hyvä sitä pidempää pätkääkin olisi välillä vetää. Ei oikein pelkkä kaupunki-cruise riitä.
 
Ironic32 sanoi:
Kyllä nuo pöntöt aika paljon kestää uudehkossa autossa ilman polttoakin, mutta hyvä sitä pidempää pätkääkin olisi välillä vetää. Ei oikein pelkkä kaupunki-cruise riitä.

Onneksi meillä tulee suht säännöllisesti pidempiä maantiesiivuja jolloin tulee useampi sata kilsaa suuntaansa,  niin saa kunnolla poltot tehtyä.
 
Minulla on työmatkaa 22km ja -20 on aikalailla se raja missä 1,9 ei lämpene enää kokonaan. Viime viikolla läksin töihin -26 pakkasessa. noin 5 km ajon jälkeen alkoi peilissä näkyä että savua tulee paljon normaalia enemmän. Samalla lämpömittarin neula nousi niin nopeasti että sen näki. Muutaman kilometrin päästä poltto oli ohi ja moottori täysilämpöinen.
 
Ei tule kovin paljoa säännöllistä maantieajoa, mitä nyt mökille 50 km suuntaansa. Tämän takia autoa hankkiessa DPF arvelutti ja asiaa ei helpottanut yhtään lukemani ongelmat vanhempien Qashqaiden DPF-ongelmista. Ilmeisesti jotain on faceliftiin muutettu, sillä nyt kun mittarissa 29 000 km en ole kertaakaan edes huomannut polttotapahtumaa.
 
Antero sanoi:
Toinen asia on mikä mietityttää on se, miten diesel sopii omaan ajoprofiiliini kun lyhyttä kaupunkiajoa tulee reippaanlaisesti. Liekö koko vaihtoajjatuksessa mitään järkeä vai pitäisikö unohtaa koko juttu?
Nykydiesel on kaupunkiajossa huono vaihtoehto. Näissä kun on DPF:t ym. nykyään, niin riittävän ajosyklin aikaansaamiseksi että nuo pöntöt saa puhtaaksi voi olla tekeminen kaupungissa. Lisäksi lämpöjen kanssa tulet tuskailemaan jos dieselin hommaat...

Yleensä puhutaan min. vartti ~60km/h ja moottorin lämmöt normaalit että DPF:n polttoprosessi käynnistyy. Asiasta ei KIA:n esitteissä hirveästi puhuta, joten tarkasta oman autosi käyttöohjeesta onko siinä jotain CRDi:n ohjeita miten sitä pitäisi käyttää.
 
ConD sanoi:
Yleensä puhutaan min. vartti ~60km/h ja moottorin lämmöt normaalit että DPF:n polttoprosessi käynnistyy.

Höpö höpö, ihan muutaman minuutin köröttely 40-50km/h riittää kovallakin pakkasella käynnistämään polton eikä meidän pätkäajoissa ole ollut polttojen kanssa mitään ongelmia. Tietysti ikä ja kilometrit voi heikentää toimintaa, mutta ainakin näin suht tuoreessa autossa pelittää erittäin hyvin.
Kokemukset siis nykyisestä Superbista, jossain toisessa merkissä tai mallissa toiminta voi ollakin toisenlaista.
 
Karvis sanoi:
Höpö höpö, ihan muutaman minuutin köröttely 40-50km/h riittää kovallakin pakkasella käynnistämään polton eikä meidän pätkäajoissa ole ollut polttojen kanssa mitään ongelmia. Tietysti ikä ja kilometrit voi heikentää toimintaa, mutta ainakin näin suht tuoreessa autossa pelittää erittäin hyvin.
Kokemukset siis nykyisestä Superbista, jossain toisessa merkissä tai mallissa toiminta voi ollakin toisenlaista.
Kovasti ovat sitten muuttuneet. Aiemmin juurikin ~vartti pitänyt ajaa tai moottori muuten lämpimäksi että poltto käynnistynyt. Voi toki olla että sitten kun pönttö on täysi, pistetään käryt käyntiin oli tilanne mikä vain. Tällöin kuitenkin monet merkit muistuttaa sillä keltaisella valolla... Toimiva, matka-ajossa oleva DPF ei muuten välttämättä tarvitse regenerointia ollenkaan pakotettuna, sillä noki palaa tuhkaksi itsestäänkin.

DPF:n anturointielektroniikka kuitenkin on sellaista, että kun sieltä kajahtaa vaikka paine-eroa haisteleva anturi, voi loukku olla tukossa alta aikayksikön. Näitä on mennyt alta satkun rullatuissakin... Silti jos pätkäajoon pitää auto valita, niin joku muu kuin diesel. Vaikka sen lämpenemisen takia. Toki webastolla tai eberillä saa lämmintä kajuuttaan, mutta se kulutusetu haihtuu siinä sitten aika suoraan.
 
ConD sanoi:
Kovasti ovat sitten muuttuneet. Aiemmin juurikin ~vartti pitänyt ajaa tai moottori muuten lämpimäksi että poltto käynnistynyt. Voi toki olla että sitten kun pönttö on täysi, pistetään käryt käyntiin oli tilanne mikä vain.

Kyllä meidän A3:sessa (-13) ainakin alkaa poltto heti kun moottori on vähänkin lämmennyt ja polttoja on tosi usein verrattuna -11 A4:seen. Ja poltot alkoivat aika nopeasti käyttöönoton jälkeen, joten eipä siellä pöntössä tuolloin paljoa poltettavaa vielä voinut olla. Olisiko tuhattakaan kilsaa ollut ajettu kun ekan polton havaitsin. Näyttäisi, että noissa uudemmissa on polttovälejä lyhennetty huomattavasti vanhempiin verrattuna. 
 
Voimasavu sanoi:
Kyllä meidän A3:sessa (-13) ainakin alkaa poltto heti kun moottori on vähänkin lämmennyt ja polttoja on tosi usein verrattuna -11 A4:seen. Ja poltot alkoivat aika nopeasti käyttöönoton jälkeen, joten eipä siellä pöntössä tuolloin paljoa poltettavaa vielä voinut olla. Olisiko tuhattakaan kilsaa ollut ajettu kun ekan polton havaitsin. Näyttäisi, että noissa uudemmissa on polttovälejä lyhennetty huomattavasti vanhempiin verrattuna.
Näköjään tässä leirissä sitten toimintaa "herkistetty" entisestään. Aiemmin tuo väli oli vielä jotenkin järjellä laskettavissa, mutta jos nyt pistetään DPF tulille aikaisempaa tiheämmin ja aiemmin, niin epäilyttää entisestään miten värkit toimii kun mittarissa alkaa olla 150tkm+ kilsoja. Sitten siellä alkaa sitä tuhkaakin olla loukuttuneena ja poltettuna enemmän ja noki "tukkii" pöntön polttoa odotellessa vaan nopeammin.

Kertauksena kaikille, tuhka on polton seurauksena kasaantuvaa ja kertyvää ainesta siellä loukussa ja noki sitä jota poltellaan tuhkaksi aika-ajoin. Noki ym. pienhiukkaset on se dieselin "murheenkryyni" ollut, joten ne kerätään talteen. Noki syntyy huonon/epätäydellisen palamisen seurauksena. Nykydieseleissä typen oksidipäästöjä karsittaessa palamisprosessin lämpötilaa lasketaan tarkoituksella esimerkiksi tehokkaan pakokaasujen takaisinkierrätyksen eli EGR:n avulla, joka puolestaan lisää nokeamista.

Tuhka eli poltettu noki ei "häviä" loukusta mihinkään eikä sitä voi poistaa oikeastaan muuten kuin irroittamalla ja purkamalla koko DPF ja ravistelemalla sitä ylösalaisin. Eri käsittelyaineet ym. vain siirtävät ongelmaa... Pirullinen oravanpyörä nuo dieselin saastelaitteet.

Erästä toisaalla vaikuttanutta kirjoittelijaa vapaasti lainatakseni: "Käytetyssä dieselautossa hihnanvaihtoa tärkeämpää on tarkastaa mikä DPF:n vaihdon tilanne on, sillä sen kustannukset ovat n. 3-4x hihnanvaihdon verran."
 
ConD sanoi:
Näköjään tässä leirissä sitten toimintaa "herkistetty" entisestään. Aiemmin tuo väli oli vielä jotenkin järjellä laskettavissa, mutta jos nyt pistetään DPF tulille aikaisempaa tiheämmin ja aiemmin, niin epäilyttää entisestään miten värkit toimii kun mittarissa alkaa olla 150tkm+ kilsoja. Sitten siellä alkaa sitä tuhkaakin olla loukuttuneena ja poltettuna enemmän ja noki "tukkii" pöntön polttoa odotellessa vaan nopeammin.

... Pirullinen oravanpyörä nuo dieselin saastelaitteet.
Olisiko ollut -13 mallin Opel jossa paloi hiukkasloukun merkkivalo epäonnistuneiden polttojen takia kun mittarissa oli noin karvan vajaa 400 km. Kävin sitten heittämässä lenkin motarin kautta, mutta ihan hirveää luottoa ei tuostakaan tullut.

Ei ne disut pirullisia ole, niitä ei vain kannata pitää takuuta pitempää...
 
ConD sanoi:
Näköjään tässä leirissä sitten toimintaa "herkistetty" entisestään. Aiemmin tuo väli oli vielä jotenkin järjellä laskettavissa, mutta jos nyt pistetään DPF tulille aikaisempaa tiheämmin ja aiemmin, niin epäilyttää entisestään miten värkit toimii kun mittarissa alkaa olla 150tkm+ kilsoja. Sitten siellä alkaa sitä tuhkaakin olla loukuttuneena ja poltettuna enemmän ja noki "tukkii" pöntön polttoa odotellessa vaan nopeammin.

Kertauksena kaikille, tuhka on polton seurauksena kasaantuvaa ja kertyvää ainesta siellä loukussa ja noki sitä jota poltellaan tuhkaksi aika-ajoin. Noki ym. pienhiukkaset on se dieselin "murheenkryyni" ollut, joten ne kerätään talteen. Noki syntyy huonon/epätäydellisen palamisen seurauksena. Nykydieseleissä typen oksidipäästöjä karsittaessa palamisprosessin lämpötilaa lasketaan tarkoituksella esimerkiksi tehokkaan pakokaasujen takaisinkierrätyksen eli EGR:n avulla, joka puolestaan lisää nokeamista.

Tuhka eli poltettu noki ei "häviä" loukusta mihinkään eikä sitä voi poistaa oikeastaan muuten kuin irroittamalla ja purkamalla koko DPF ja ravistelemalla sitä ylösalaisin. Eri käsittelyaineet ym. vain siirtävät ongelmaa... Pirullinen oravanpyörä nuo dieselin saastelaitteet.

Erästä toisaalla vaikuttanutta kirjoittelijaa vapaasti lainatakseni: "Käytetyssä dieselautossa hihnanvaihtoa tärkeämpää on tarkastaa mikä DPF:n vaihdon tilanne on, sillä sen kustannukset ovat n. 3-4x hihnanvaihdon verran."

Mutta eikös se ole aivan sama poltellaanko niitä hiukkasia vähän kerrallaan 500km välein vai paljon kerrallaan 1000km välein, tuhkan määrä pitäisi olla ~sama? :eek:
 
Itsellä ensimmäinen diesel auto ja pitää heti tunnustaa tyhmyyteni. Miten tuon polton huomaa ajossa, en ole koskaan huomannut että jotain polttoja olisi syntynyt.  :eek:
Audin mittarissa nyt 115 000km.
 
Mikä ongelma paljon ajetussa DPF diiseleissä muka on? Jos DPF menee tukkoon niin DPF vain pois ja tilalle "suora putki". Poisto maksaa sen 300-600eur. Ja katsastuksessa ei ole mitään ongelmia. Ihan turhaa pelottelua että DPF:n tukkeutuessa kustannukset olisi useita tuhansia euroja... Vähän sama pelottelu kuin turvatyynyjn tullessa markkinoille. Jotkut tahot maalaili mielikuvaa/kauhuskenaarioita että turvatyynyt pitää uusia 10v välein että voidaan olla varmoja niiden toimivuudesta. Oletteko kuulleet että joku olisi uusinut autonsa turvatyynyt niiden mennessä vanhaksi?  ???
 
Karvis sanoi:
Mutta eikös se ole aivan sama poltellaanko niitä hiukkasia vähän kerrallaan 500km välein vai paljon kerrallaan 1000km välein, tuhkan määrä pitäisi olla ~sama? :eek:

Näin minäkin asian ymmärtäisin.

Ehkä noita polttojen (regeneroinnin) välejä on lyhennetty sen takia, ettei suodatin täytyisi liiaksi vaikka regenerointi jäisikin joskus vajaaksi. Toisaalta liian usein tapahtuva regenerointi taas lisää polttoaineen kulutusta, joten optimointiahan tuo on.

Tonto sanoi:
Itsellä ensimmäinen diesel auto ja pitää heti tunnustaa tyhmyyteni. Miten tuon polton huomaa ajossa, en ole koskaan huomannut että jotain polttoja olisi syntynyt.  :eek:
Audin mittarissa nyt 115 000km.

En minäkään ole tuota polttoa ikinä ajossa huomannut, mutta pysähtyessä sen huomaa flektin jäämisestä huutamaan ja hajusta. 
 
Nämä uudet vag-dieselit 1.6 TDI 105 -13 ja 2.0 TDI 184 -14 tuntuvat tekevän polttoa paljon useammin kuin esim. 2.0 TDI 140 CR -11.

Tapahtumaa ei voi olla huomaamatta hajusta ja flektistä. Myöskään S/S ei toimi.
 
[quote author=Karvis]
Mutta eikös se ole aivan sama poltellaanko niitä hiukkasia vähän kerrallaan 500km välein vai paljon kerrallaan 1000km välein, tuhkan määrä pitäisi olla ~sama? :eek:
[/quote]
Teoriassa ja täydellisessä maailmassa aivan sama. 200tkm mittarissa alkaa erot näkyä kun kaikki ei toimikkaan ihan kuin paperilla. Jos tuo haistelee edelleen paine-eron kautta polttoja, niin kohta ollaan tilanteessa että regenerointi on jatkuvasti päällä tai että merkkivalo loistaa mittaristossa "aja kovempaa ja pidempään!"

[quote author=monster]Mikä ongelma paljon ajetussa DPF diiseleissä muka on? Jos DPF menee tukkoon niin DPF vain pois ja tilalle "suora putki". Poisto maksaa sen 300-600eur. Ja katsastuksessa ei ole mitään ongelmia.[/quote]
Oletko näitä uusia >2010 autoja paljonkin suolistanut ja ohjelmoinut? Seuranta on kehittynyt sitten 2007-2008 esiteltyjen DPF autojen. Joissakin suora putki ilman softaa onnistuu, useimmissa ei.

Toki tämäkin on vaihtoehto joillekin, mutta jokin omistaja voi silti olla sellainen joka tahtoo että auto täyttää lain kirjaimen ja asetuksen. Silloin DPF on kallis uusia. Esim 2012 VW Passatin DPF vaihto-osana 2500e + työt päälle.
 
Kyllähän noissa poltoissa on ollut selkeä ero siitä kun ensimmäisen diisselin hankin. Se oli MY2005 Saab 9-3 TiDS, jossa polton alkamista oli aika vaikea olla huomaamatta: tehot hävisivät lähes kokonaan. Samoin seuraava auto, 2007 V70 D5 poltteli aika harvakseltaan ja siten että sen havaitsi ajossa. 2010 A6 (2.5 V6 TDI) ei enää niin selvästi ilmaissut milloin poltto alkaa ja nykyinen 2013 A5 3.0 TDI polttaa niin, ettei sitä huomaa tosiaan kuin siitä, että pysähtyessä flekti jää päälle ja "haisee jarruille" tai siitä, että S/S ei mene päälle.

Normiajoilla tuo poltto on onnistunut näissä kahdessa viimeisessä. Siinä varmaan auttaa se, että tulee tuota Kehää ajettua yleensä. Siinä kuitenkin ajetaan hetki 80-90 km/h nopeuksilla.
 
Tosiaan tuo haju ainakin taajamaassa kertoo poltosta.
Itse näen ajotietokoneen keskiarvosta, kun kulutus pomppaa 20-30km matkan ajaksi n2,5-3 litraa korkeammaksi!
Myös jos ei moottorijarrutuksessa hetkellinenkulutus näytä 0,0litraa, niin poltto on käynnissä 8)
 
jf sanoi:
Ei ne disut pirullisia ole, niitä ei vain kannata pitää takuuta pitempää...

DPF on kuluva osa, joten ei taida takuu auttaa jos pöntölle luvatut mailit ovat täynnä. Sitten tietysti takuu auttaa, jos poltto ei onnistu ja hiukkassuodatin on tukossa ennen aikojaan.

On sellainen kulunki, jota moni dieselin ja bensan kannattavuutta puntaroiva ei osaa vielä huomioida. DPF:n hinnalla ostaa bensaa ihan jonkin verran.
 
DPF:n pystyy joissain tapauksissa pesemään itsekkin.. ainakin tämmösen 'halkaistavan' mallin..
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=32572&sid=78b63d934255136fe4ddb852c768a07f
Tuossa ketjussa yhtenä huomiona, että Dpf:n pitää olla ehdottoman kuiva, ennekuin se kiinnitetään takaisin.

Tuossa on testattu Forten DPF- puhdistusainetta ja sekin tuntui toimivan ensiapuna täyttymiseen.. (vaikka juttu hieman mainokselta vaikuttaakin)..
http://www.ammattiautot.fi/uutiset/dpf-puhtaaksi-fortella-hiukkassuodattimen-puhdistusaine-kokeessa/
 
Superbissa polttoa ei käytännössä huomaa tai se on todella vaikea havaita, tässä vajaa 30tkm aikana on kuitenkin oppinut huomaamaan ne pienet merkit polton mahdollisesta käynnistymisestä: Lämpöjen todella nopea nousu liikkeelle lähdön jälkeen, hiukan eri kuuloinen tyhjäkäynti(pitää kyllä kuunnella todella herkällä korvalla), reilusti savua/höyryä pakoputkesta pakkasilla. Matka-ajossa polttoa ei huomaa lainkaan, eikä kaupungissakaan ellei noita pieniä edellämainittuja merkkejä huomaa. Polton keskeytymisen huomaa hajusta ja flektit jää huutamaan parkissa.