https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Amerikkalaiset autot kehityksen kärjessä?

redneck276

Vakiokalustoa
Liittynyt
23.5.2019
Kysympä täällä, koska suurin osa on asiasta riippumattomia henkilöitä. Toisella keskustelupalstalla oli sellainen kysymys/huono esimerkki jossa verrattiin taksin valintaa.

Jos taksitolpalla olisi uusi tavallinen taksi mersu ja 80-luvun Cadillac Fleetwood. Kumman auton ottaisitte?

Oletan että normaali ihminen ottaisi 80-luvun Fleetwoodin, koska mersuun pääsee milloin vaan.
Olipa se sitten minkä maalainen tahansa, vanha tai hieno auto tahansa niin valinta todennäköisesti kallistuisi erikoisempaan.

Vastatkaa vaikka kuvien perusteella että kumman taksin ottaisitte?

2018-mercedes-benz-s-class-mmp-1545171931.jpg

cadillac_fleetwood_brougham_32.jpeg
 
redneck276 sanoi:
Vastatkaa vaikka kuvien perusteella että kumman taksin ottaisitte?

Lyhyelle matkalle kaupungissa Cadillacin, vähänkin pidemmälle matkalle ja/tai 60km/h kovemmille nopeuksille Mersun, jo turvallisuussyistäkin.
 
Todennäköisesti valitsisin Mersun oli matka tai nopeus mikä hyvänsä.
 
Kyllähän hönöpäissään saattaisi tulla Caddyn kyyti valittua.

Saattaa olla vaan aikamoisen mielenkiintoinen yhtälö ylläpitää -80-luvun jenkkiä aktiivisessa taksikäytössä. :rolleyes:
 
Caddy kaikissa tapauksissa. Aina tykännyt kantti*kantti autoista ja tuollainen pitkä keula on suorastaan upea.
 
Cadillac kaikissa tapauksissa. En ole tuollaisen kyydissä ollut mutta jos vertaan meidän 60-luvun full size jenkkiin, se on kaikin puolin mukavampi istua kyydissä kuin E-mersu paitsi melun osalta. Tuulensuhina vähän häiritsevän kovaa mutta V8 ääni taas pelkkää plussaa. Tilaa enemmän, voimaa enemmän, pehmeä jousitus ja istuimet kuin sohvia.
 
Juuha sanoi:
Cadillac kaikissa tapauksissa. En ole tuollaisen kyydissä ollut mutta jos vertaan meidän 60-luvun full size jenkkiin, se on kaikin puolin mukavampi istua kyydissä kuin E-mersu paitsi melun osalta. Tuulensuhina vähän häiritsevän kovaa mutta V8 ääni taas pelkkää plussaa. Tilaa enemmän, voimaa enemmän, pehmeä jousitus ja istuimet kuin sohvia.

Harmi, että 60-luvun jenkit ovat eri kamaa kuin 80-luvun. Tuossa 80-luvun käkkylässä on ollut uutenakin reilusti vähemmän potkua kuin uudessa 200d E:ssä.
 
Jos noista kuvien autoista pitäis valita niin menisin tuohon S -mersuun ;)
Eemelin jättäisin tolpalle
 
MJK sanoi:
Lyhyelle matkalle kaupungissa Cadillacin, vähänkin pidemmälle matkalle ja/tai 60km/h kovemmille nopeuksille Mersun, jo turvallisuussyistäkin.
tässä olen ihan samalla kannalla
 
JiiJii71 sanoi:
Kyllähän hönöpäissään saattaisi tulla Caddyn kyyti valittua.

Joo varmaan jollain kavereiden kapakkakierroksella saattaisi valinta kohdistua tuollaiseen vanhaan jenkkilahnaan. Mutta jos oltaisiinkin vaikkapa hki-vantaan tolpalla ja suuntana keskusta, niin ottaisin sen mesen, tai minkä tahansa nykyauton, mieluummin.
 
redneck276 sanoi:
Oletan että normaali ihminen ottaisi 80-luvun Fleetwoodin, koska mersuun pääsee milloin vaan.
Olipa se sitten minkä maalainen tahansa, vanha tai hieno auto tahansa niin valinta todennäköisesti kallistuisi erikoisempaan.

Cadillac, ja juuri tuosta syystä.
Matkan pituudella tms ei väliä, en usko että mersu niin paljon mukavampi on. Tehoista viis, enhän itse aja sitä.

Mutta jos normi olisi toisinpäin, eli 10 Cadillacia vs yksi mersu niin sitten ottasin Mersun.
 
Entä jos tolpalla olisi "auto kuin Trump" (Nettiauton artikkelin mukaan. :D) eli Cadillac Escalade ja sen perässä Mersu GLS. Näissä ei ainakaan turvavarusteissa ole enää pulaa ettei sen takia tarvitse jättää tolpalle. Eikä kumpikaan ole tainnut esiintyä taksi käytössä ikinä. Hieman tasavertaisempi vertailu silti.

Mutta kumman ottaisitte taksitolpalta?

cadillac-escalade-2017_00_original.jpg

168b47ededbd48df-medium.jpg
 
Cadillac mahtaa olla isompi mutta en löytänyt isompaa mersua, vaikka niitä varmaan on.
 
Näin satunnaisena ”eurocard-taksiasiakkaana” aika harvoin tulee edes ajateltuna, millaisia autoja siellä tolpalla on. Jos ylipäätään on. Taksin nappaaminen on aika nopea tilanne, eikä siinä ihan oikeasti paljoa tule auton valintaan kiinnitettyä huomiota.

Noilla linkitetyillä autoilla kaluston liikkuminen on varmaan aika arvokasta huoltoineen yms.


***ehkä jos valitsemalla alkaisi valita autoja, ehkä joku vihreisiin arvoihin nojaava taksiyhtiö sähköautoineen saattaisi olla itselleni valitsemalla valittu ajoneuvo. Toki silloinkin kyydin laadukkuus - saatavuus, aikataulutus, asiakaspalvelu, hinnoittelu, täsmällisyys, siisteys... pitäisi olla odotusten arvoista***
 
redneck276 sanoi:
Mutta kumman ottaisitte taksitolpalta?

Noissa kummassakaan ei ole mitään kiinnostavaa, miksi kyytiin pitäisi päästä. Jossakin jenkkijättimaasturissa, minkä olen autonäyttelyssä koeistunut, on ollut käsittämättömän heikko tilankäyttö. Myös velttoja ja epämukavasti muotoiltuja takaistuimia on jenkeissä tullut vastaan. MB:ssä voi luottaa, että tilaa on ja istuin on tukeva.
 
Menisin escaladeeen ihan vain siksi kun niitä vikisee noissa jenkkileffoissa kaikenmaailman agenttifirmoilla enkä koskaan ole semmoisessa ollut.
 
Uusin Escalade ollut sekä Uber-käytössä sekä vuokra-autona. Aika hienoa kyytiä, kuitenkin autossa sisällä materiaaleissa tuntuu se, että kyseessä ei ole loppujen lopuksi tavattoman kallis laite edullisen polttoaineen maissa. V8 käy huomaamattomasti, ponnistelematta ja ilmeisesti erillisrunkoisena (?) kokonaisuutena hyvin eristetty pinnankarheuksista. Tilankäyttö vanhanaikaista ulkomittoihin nähden kuten nemos tuossa kirjoitti. Kapealle eurovartalolle saksalainen penkki sopii paremmin joka suhteessa.

Ehkä V8 diesel GLS kuitenkin vrt Escalade jos tolpalla täytyiai valita ja hinta olisi sama. Kummallakaan tuskin onnistuu u-käännös kahden kaistan tiellä veivaamatta 😁
 
No, mä ajan kohtuullisen säännöllisesti GLS:ä, jossa on juusto katolla. Eli ainakin yksi sellainen löytyy taksikäytöstä. :) Syykin tuon hankkimiselle taksiin on ihan selkeä, eikä tuo ole ollenkaan niin huono sijoitus taksiksi kuin voisi ensialkuun kuvitella. En nyt tässä ala kuitenkaan asiaa enempää avaamaan.
Ensi alkuunhan tuolla ajaminen sai jopa innostusta aikaan, mutta aika äkkiä siihen tottuu. Nykyään ajan jopa ehkä mieluummin, tai vähintään yhtä mielelläni 220d Eemelillä. GLS ilma-alustalla on kyllä mukava, ei siinä mitään, mutta jäykimmässäkin asennossaan varsin pehmeä alusta yhdistettynä auton korkeuteen saa menon tuntumaan aika ajoin varsin kiikkerältä. Tokihan tuolla pääsee "joka paikkaan" ja auto liikkuu tuollaiseksi pienen panssarivaunun kokoiseksi ja painoiseksi keksinnöksi varsin vaivattomasti. :)
 
teemur sanoi:
Uusin Escalade ollut sekä Uber-käytössä sekä vuokra-autona. Aika hienoa kyytiä, kuitenkin autossa sisällä materiaaleissa tuntuu se, että kyseessä ei ole loppujen lopuksi tavattoman kallis laite edullisen polttoaineen maissa. V8 käy huomaamattomasti, ponnistelematta ja ilmeisesti erillisrunkoisena (?) kokonaisuutena hyvin eristetty pinnankarheuksista. Tilankäyttö vanhanaikaista ulkomittoihin nähden kuten nemos tuossa kirjoitti. Kapealle eurovartalolle saksalainen penkki sopii paremmin joka suhteessa.

Ehkä V8 diesel GLS kuitenkin vrt Escalade jos tolpalla täytyiai valita ja hinta olisi sama. Kummallakaan tuskin onnistuu u-käännös kahden kaistan tiellä veivaamatta 😁
Uber-käytössä Suomessa vai ulkomailla?

Kallis Escalade kyllä on ja sisustassa käytetään paljon nahkaa kojelautaa myöden, vaikka se nahka on yleistynyt/lisääntynyt halvemmissakin autoissa kuten Suburbanissa. Varustus on myös jotain käsittämätöntä, jonka veikkaan ylittävän melkein mercedesin varustelutason.

Millaista sitten on vanhan aikainen tilankäyttö?
Escaladessa kyllä istuu mukavasti ja tilavasti sisällä, ja tarvittaessa kaikki takapenkit saadaan kaadettua alas. Kaikenlaisia säilytyslokeroita ja juomamukitelineitä löytyy myös joka paikasta. Minitelkkareita, pakastelokeroa/jääkaappia jne. matkustajien iloksi
Sitä myös ihmettelen että amerikkalainen yhdistetään aina lihaville suunnattuihin leveisiin penkkeihin, vaikka suomalaisistakin on prosenttiosuuksia verrattaessa aika paljon lihavia.
Mitä kokemuksia on saksalaisista auton penkeistä niin välillä tuntuu siltä että ne ovat liian kapeita ja olkapäät menevät yli äyräitten tai sitten penkki on suunniteltu alimittaiselle. Vaikka en olekaan lihava niin pitkä olen ja se välillä tuottaa joissain autoissa ongelmia.


En ehtinyt tarkistaa kirjoitusvirheitä tai "törkeyksiä" mitä kirjoitin, joten ei tarvitse ihmetellä.
 
nemos sanoi:
Noissa kummassakaan ei ole mitään kiinnostavaa, miksi kyytiin pitäisi päästä. Jossakin jenkkijättimaasturissa, minkä olen autonäyttelyssä koeistunut, on ollut käsittämättömän heikko tilankäyttö. Myös velttoja ja epämukavasti muotoiltuja takaistuimia on jenkeissä tullut vastaan. MB:ssä voi luottaa, että tilaa on ja istuin on tukeva.
Heikko tilankäyttö?  ???

Harvemmin sitä itse olen istunut 2010-luvun jenkeissä kun ovat harvinaisia, mutta mersuissa sitäkin enemmän.

Se mitä sanot mersusta sotii kokemuksiani vastaan. Ainakin farmari mersuissa tilat ei ole ollut sen ihmeellisempiä tai tilavia, mutta näkemykseni voi olla huono, koska olen koko ikäni matkustanut isoissa ja tilavissa jenkkiautoissa joka saa mersun näyttämään pieneltä. Mersuista tasaisin kyyti ainakin on ollut jossakin ysärimersussa.
On tullut matkustettua joskus kouluun tällaisella pyöreä lamppuisella mesellä ja sen takapenkki oli aika surkea istuttava. Penkki kyllä parantui seuraavan mallisessa/uudemmassa mersussa.
mercedes-benz-e_131468_1.jpg
 
Onko se niin, että autot, joihin on pienestä pitäen tottunut, tuntuvat parhailta vielä aikuisiässäkin? Omasta kokemuksesta sanoisin, että tuo ei ainakaan omalla kohdalla pidä paikkaansa. Tosin 1960-luvulla, jolloin saaduista henkilöautokyydeistä muistankin jotain, nuo autot olivat kovin kehittymättömiä, ahtaita, kylmiä ja hirveitä ajettavia, joten kehitys oli pelkästään parempaan. En esim. muista yhtäkään amerikkalaisen auton kyydissäoloa, vaikka oletankin, että niitäkin on joskus ollut. Tuohon aikaan amerikkalaiset autot olivat todella kovassa kurssissa, ihailtuja ja tavoiteltuja. Isälläni oli tapana kuvailla oman kouluaikansa (1920-luku) autoja kunnioittavin ja ihailtavin sanakääntein. Tietenkin amerikkalaiset autot olivat silloin myös kehityksen kärjessä.

Kaiken kaikkiaan autotekniikan kehitys on ollut viimeksikuluneiden 60 vuoden aikana niin huimaa, että se väistämättä näkyy ja tuntuu kaikessa. Jotkut automallit - kuten monet amerikkalaiset - ovat pudonneet tästä kehityksestä, vaikka jenkkien on vaikea sitä myöntää. Pelkästään myyntitilastojen perusteella tarkasteltuna tämä kehitys on selvästi nähtävissä.
 
Quality sanoi:
Jotkut automallit - kuten monet amerikkalaiset - ovat pudonneet tästä kehityksestä, vaikka jenkkien on vaikea sitä myöntää. Pelkästään myyntitilastojen perusteella tarkasteltuna tämä kehitys on selvästi nähtävissä.

Kuten Ameriikan pikupit....;)


https://tekniikanmaailma.fi/tahan-moni-uskonut-automyynti-usassa-nousi-uuteen-ennatykseen/

Mallikohtaisissa rekisteröinneissä juhlivat täysikokoiset avolavat. Fordin F-sarja jatkoi yli kolmenkymmenen vuoden pituista putkeaan ykköspaikalla vaikuttavalla 820 799 auton myyntimäärällä. Kakkosena oli Chevrolet Silverado (574 876) ja kolmantena Ram Pickup (489 418).

Vasta neljänneltä sijalta löytyy ensimmäinen henkilöauto, joka oli tuttuun tapaan Toyota Camry 388 618 kappaleen rekisteröinneillä.