https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Peugeot 3008 ja 5008 (2016-)

psxgamer

Sisäänajettu
Liittynyt
1.1.2014
Peugeotin uusi 3008 siirtyy 2008:n tapaan crossover luokasta enemmän perinteiseksi city maasturiksi.

PEUGEOT_3008_1605STYP_100.jpg

PEUGEOT_3008_1605STYP_004.jpg

PEUGEOT_3008_1605STYP_101.jpg

PEUGEOT_3008_1605STYP_201.jpg


Muotoilu on Peugeot tyylisesti rohkeaa. Erityisesti sisätilat katsottuani totesin ensin "aijaa, tämä on vielä konseptiauto ei valmiilla ohjaamolla", mutta varsinkin ratin takaa löytyvä ikiaikainen Peugeotin vakkarin säädin osoittaa, että ihan valmis ohjaamo se onkin.

Ranskalaisuuttakin autosta Moottorin mukaan löytyy:

Uutena toimintona autosta löytyy i-Cockpit Amplify -nappula, joka valmistajan mukaan hyväilee melkein kaikkia aisteja: näköä muovaamalla sisävalaistuksen väriä ja kirkkautta, kuuloa muokkaamalla äänentoiston taajuuskorjainta, kosketusta aktivoimalla penkkien hieronnan ja hajuaistia kiitos auton parfyymijärjestelmän. Peugeotin mukaan järjestelmä antaa autossa matkustaville kyvyn ”ylittää nautinnon rajat”, mikä kuulostaa vähintäänkin arveluttavalta.
http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/uusi-peugeot-3008-kilpailu-katumaastureista-kiristyy/

Muuten tuo ohjaamo näyttää kosketusnäytöillä, digimittaristolla (joka on muuten tismalleen samankokoinen 12,3" kuin Audissa ja Volkkarissa, eli onko Rightwaren käsialaa?) ja ainakin kuvissa laadukkailla materiaaleilla varustettuna aika näyttävä. Myös ääni järjestelmään on Peugeotin mukaan kiinnitetty huomiota:

For the first time ever on a production car, the French acoustics gurus at Focal will install a factory-fitted sound system with 10 speakers, subwoofer, and a 12-channel amplifier. The high-end audio system has a total power of 515 watts and aims to deliver crystal clear sound.
http://www.motor1.com/news/62936/20...RSS&utm_medium=referral&utm_campaign=RSS-all-

Hassusti missään ei puhuta nelivedosta mitään. Ainakin pienempi 2008 on wannabe-SUV sillä nelivetoa siihen ei saa lainkaan. Aika hassua jos tämä isompikin auto on aina etuvedolla varustettu, varsinkin kun maavaraa ja alamäkihidastinta muuten mainostetaan.

Itseäni nämä pienet SUV:t kiinnostavat, mutta lähinnä nelivetoautomaattina. Seat Atecaan sellaisen saa (1.4TSI DSG 4drive) ja Ateca on selvästi nätimpi ulkoa, mutta kuvissa 3008 vie sisätiloissa selkeän voiton ja kabiini onkin itselleni se tärkeämpi valintakriteeri.



Täydennetty otsikkoa - pokkus :)
 
Tekniikan maailman verkkosivuilla oli autosta vähän laveampi uutisjuttu ja nelivetoa ei saa. Advanced grip control on ainoa tapa "parantaa" pitoa.
 
Erittäin kiinnostava auto. Ensimmäinen Peugeot joka tosissaan alkoi kiinnostamaan.  Pienempi bensaturbo automaatilla ja hinta alle 30k, niin kelpaisi kyllä.  Nelivetoa en tarvitse. Pidän myös ulkonäöstä enemmän kuin Atecasta,  tosin tuo kuvien väri on karmea.  Sisusta näyttääkin sitten todella hyvältä ja laadukkaalta,  toivottavasti vaikutelma pitää myös halvemmilla varustetasoilla.
 
Pirskatin hieno peli ainakin kuvissa! Jää kyllä vaggineet kakkoseksi näille linjoille. Sisäpuolikin näyttää ainakin kuvissa todella hienolta. Nykyaikainen auto, ei mikään ysäripeli.

Ensimmäinen kuvista mieleen tuleva kysymysmerkki on matkustamon laajat muovipinnat. Jos ne ovat ämpärimuovia, niin sitten hommaa kusee heti reisille, mutta jos ne ovat laadukasta materiaalia, niin eipä näistä kuvista haukuttavaa keksi.

Jos tähän saisi vielä Hybrid4-voimalinjan, niin se paikkaisi hiukan nelikon puutetta ja pudottaisi autoveroa merkittävästi. Sääli sinänsä, jos sitä ei ole tulossa tarjolle. Suomessa se olisi kuitekin oivallinen voimalinja, kun ajokelit ja verotus on mitä on.
 
NetCarShowssa onkin paljon lisäinfoa ja kuvia:

https://www.netcarshow.com/peugeot/2017-3008/

Sieltä poimittuna esimerkiksi motit:

Bensa
    1.2L PureTech 130 S&S 6SMT (6-speed manual transmission) in standard and very-low consumption versions
    1.2L PureTech 130 S&S 6-speed auto
    1.6L THP 165 S&S 6-speed auto

Nokivasarat
    1.6L BlueHDi 100 S&S BVM5
    1.6L BlueHDi 120 S&S 6SMT (6-speed manual transmission) in standard and very-low consumption versions
    1.6L BlueHDi 120 S&S 6-speed auto
    2.0L BlueHDi 150 S&S 6SMT (6-speed manual transmission)
    2.0L BlueHDi 180 S&S 6-speed auto

Peugeot-3008-2017-1280-16.jpg


Peugeot-3008-2017-1280-17.jpg


Kai mä alan tulemaan vanhaksi, kun ranskalaiset autot alkavat vaikuttamaan oikeasti todella hienoilta autoilta :D
 
Tuosta on ilmeisesti tulossa myös hieman pidennetty (7-paikkainen?) versio, joka korvannee 5008:n. Ilmeisesti myös tuleva Opel Meriva C valmistetaan samalle pohjalevylle.

 
Tämä näyttää hienolta. Jos perusmallin hinta 1.2 Puretech 130:llä jää reilusti alle 30 k eur, niin on kiinnostava. Olisi voinut olla meillekin vaihtoehto Qashqaille, mutta tämä ei ihan samaan hintaluokkaan voi mennä.
 
Hienon näköinen on auto päältä ja sisustus miellyttää muuten... mutta tuo pikkuratti ja mittaristo. En vain kerta kaikkiaan pääse tuosta yli. 308 farkku olisi voinut olla kova vastus farkku-Astralle, mutta tuo ratkaisu vaan tökkii pahasti. Ehkä olisi ollut turvallisempi ratkaisu tehdä ihan normaali mittaristo ja ratti, mutta ranskalaisissa pitää olla aina jotain pientä erikoisuutta. Makuasioita tietenkin ja toiset tuosta ratkaisusta tykkää.
 
Markku J sanoi:
Tämä näyttää hienolta. Jos perusmallin hinta 1.2 Puretech 130:llä jää reilusti alle 30 k eur, niin on kiinnostava. Olisi voinut olla meillekin vaihtoehto Qashqaille, mutta tämä ei ihan samaan hintaluokkaan voi mennä.
Pakko jäädä. Nykyisen 3008:n hinnat alkaen -mallin hinta on pyöriny karvan alle 25k€:n ja jos uuden mallin myötä hinta kovasti nousee niin kaupan käynti lienee nihkeähköä.
 
otj sanoi:
... mutta tuo pikkuratti ja mittaristo. En vain kerta kaikkiaan pääse tuosta yli. 308 farkku olisi voinut olla kova vastus farkku-Astralle, mutta tuo ratkaisu vaan tökkii pahasti.

Saanko kysyä mikä siinä tökki? Itse pidin ratkaisusta todella paljon. Pieni ratti istui käteen kuin hansikas ja autoa oli todella mukava pyöritellä sillä. Tuo mukavasti sporttisuutta tuo ratti.
 
No, minulla ainakin tökki se, että kun säätää mieluisan ajoasennon, ovat kaikki mittarit ratin takana piilossa. Ei siis jatkoon.
 
jni sanoi:
No, minulla ainakin tökki se, että kun säätää mieluisan ajoasennon, ovat kaikki mittarit ratin takana piilossa. Ei siis jatkoon.

Saas nähdä mittaristotkin, kun pääsee livenä testaamaan. Hyvä audiovisuaalinen pohja uudelle 508 mallille. Teknisesti harppaa monista merkeistä ohitse, myös Citroenista.Tässä vaiheessa jatkoon.
 
jni sanoi:
No, minulla ainakin tökki se, että kun säätää mieluisan ajoasennon, ovat kaikki mittarit ratin takana piilossa.

Tämä on selkeästi ensimmäisiä testattavia asioita ekoilla kylmätyypeillä. Eihän siitä mitään tule jos mittaristo on ratin takana tai optimaalisesta ajoasennosta pitää luopua sen johdosta, että näkee mittariston.

Mutta mielenkiinnolla odottelen, että miten Pösö hinnoittelee upean täysdigimittariston.
 
jni sanoi:
No, minulla ainakin tökki se, että kun säätää mieluisan ajoasennon, ovat kaikki mittarit ratin takana piilossa. Ei siis jatkoon.
Sama ongelma kunnes huomasin, että ratti pitää säätään siten, että alareuna siihen mihin normaalinkin kokoisen ratin alareuna eikä siten että yläreuna siihen mihin normaalin ratin yläreuna. Ajossa tuntui hetkessä luontevalta ratkaisulta.
 
Taitaa olla parhaimman näköinen pösö sitten RCZ:n, niin sisältä kuin ulkoa. Ergonomiapuoli hieman mietityttää, kun ilmeisesti taas on kätketty mm. ilmastoinnin säädöt kosketusnäyttöön. Nappuloita näyttäisi sentään olevan jonkin verran enemmän kuin 308:ssa.
 
downtime sanoi:
Saanko kysyä mikä siinä tökki? Itse pidin ratkaisusta todella paljon. Pieni ratti istui käteen kuin hansikas ja autoa oli todella mukava pyöritellä sillä. Tuo mukavasti sporttisuutta tuo ratti.

Ehkä en vaan osannut asennoitua, jos ratin säätää samalle korkeudelle kuin normaalisti, peittyy pitkälläkin kuljettajalla osa mittaristosta. Toisaalta kuten Trollsten kirjoitti, jos ratin säätääkin siten, että alareuna on normaalilla korkeudella, ongelmaa ei tule. Totuttelua kuitenkin vaatii. Pitää kyllä sanoa, että uudessa 3008:ssa on ehkä jotenkin fiksumman näköinen tuo kokonaisuus kun vaikkapa 308:ssa, vaikka mittaristo on tuolla tavalla muotoiltu. 

Mutta joka tapauksessa on hieno auto ja jos tuo ratkaisu omaan käyttöön passaa, on varmasti hyvä hankinta muutoin.
 
Huomasinpa juuri AB:n arikkelista, että navi on TomTomin käsialaa, eli kartat lienevät ajantasaisempia kuin aiemmin. Myös itse kosketusnäyttö on ilmeisesti merkittävästi aiempia malleja herkempi ja nopeampi. Hyvähyvä.

"Auf dem zentralen, acht Zoll großen Touchscreen zeigt das System 3D-Karten von TomTom an, es beherrscht Apple CarPlay und Android Auto. Auch die Reaktionszeit des berührungsempfindlichen Displays hat sich im Vergleich zu 208, 2008 und 308 deutlich verbessert, wirkt nicht mehr so träge."

http://www.autobild.de/artikel/peugeot-3008-2016-im-test-sitzprobe-8901715.html
 
otj sanoi:
Hienon näköinen on auto päältä ja sisustus miellyttää muuten... mutta tuo pikkuratti ja mittaristo. En vain kerta kaikkiaan pääse tuosta yli. 308 farkku olisi voinut olla kova vastus farkku-Astralle, mutta tuo ratkaisu vaan tökkii pahasti. Ehkä olisi ollut turvallisempi ratkaisu tehdä ihan normaali mittaristo ja ratti, mutta ranskalaisissa pitää olla aina jotain pientä erikoisuutta. Makuasioita tietenkin ja toiset tuosta ratkaisusta tykkää.

Pari vuotta sitten Ranskassa lomalla ollessa ajoin parisen viikkoa 308:lla, jossa sama ohjaamojärjestely kuin tässä uudessa 3008:ssa. Siihen tottui niin hyvin, että loman jälkeen oman auton rattiin istuessa ihmettelin miksi mittaristoa pitää katsoa ohjauspyörän sisältä.

Tuo pieni rattikin on ihan ok ja mielestäni se on parempi kuin ohut ja isokehäinen ohjauspyörä. Nykyinen 1-sarjan BMW:nikin olisi aika hirvitys isokehäisellä vakioratilla. Pienempi ja paksumpi lisävarusteinen ohjauspyörä on selkeästi parempi tuntumaltaan. BMW:ssä niin 3- kuin 1-sarjassa osa mittaristosta jää urheiluratin taakse katveeseen vaikka kuinka säätäisi rattia ja istuinta. Ei Peugeot omalla järjestelyllään mitenkään BMW:tä huonompi ole.


 
Kohta 1,5 vuota katsellut mittareita ratin yli. Muut ratkaisut tuntuu vanhanaikaisilta, kun istuu kilpailevan merkin ja mallin penkille. En voi kuitenkaan absoluuttisesti väittää, että ratkaisu olisi parempi kuin muut. Tuo antaa kuitenkin uusia mahdollisuuksia muotoilulle yms.

En oikein käsitä, että miten tuosta ei  saa kunnon ajoasentoa aikaiseksi. Liian makaava asento? Virhe on myös nostaa penkkiä ylös, että mittarit "näkyy" Penkki ala-asentoon ja ratti "syliin" ja siitä hakemaan oikeaa asentoa sopivilla säädöillä. Niin kuin todettu, pikkuratti suhteessa jalkoihin oikeaan kohtaan, ei ratin yläreuna.

On tietysti ymmärrettävää jos ei halua joustaa nykyisestä ajoasennostaan ja tottumuksistaan. Jokainen tietää itse parhaiten. Itse totuin muutamassa päivässä. 
 
Trollsten sanoi:
Sama ongelma kunnes huomasin, että ratti pitää säätään siten, että alareuna siihen mihin normaalinkin kokoisen ratin alareuna eikä siten että yläreuna siihen mihin normaalin ratin yläreuna. Ajossa tuntui hetkessä luontevalta ratkaisulta.

Juuri näin.
 
Aika hyvin näyttää Peugeotin advanced grip control toimivan. Melko nätisti etenee etuvetoiseksi autoksi.