https://yliteippaus.fi/

Käytetyt Jaguarit

M

Makkis

Vieras
Millaisiahan nämä ovat iän myötä? Lähinnä kiinnostaa "baby-jagge" eli X-Type. Okei, tiedetään että pohjalevyltään pitkälti Mondeoon perustuva (eli hyvä ajaa) mutta kenen tekele esmes tuo 2,1 litrainen bensakuutonen on?

Pikaisella netin selauksella kuitenkin paljon mainettaan parempi auto joka tarjoaa naurettavaan hintaansa nähden paljon hyvää. Onko nämä nyt sitten brittivastineita Alfoille?

Näin vaan tuossa myynnissä X-typen ja yllätyin kuinka hieno peli itse asiassa on kyseessä, siis ainakin visuaalisesti. Tuossa kone oli 2,1 litrainen V6, tehoja nyt ei kummoisia mutta relevantit 159 hv taisi olla. Auto oli sisältä ja päältä täysin virheetön, kilometrejä 183000 ja huoltokirja täydellinen. Lähinnä silmiin pisti tuo virheettömyys, eli ilmeisen hyvällä huolenpidolla mutta vahva autohan pitää olla ettei mikään repsota siltikin noilla kilsoilla ja auton iällä, tai että maalipintakin oli parempi kuin monissa uusissa. Ei ole hajuakaan ko. yksilön historiasta enkä ole ostamassa, mutta jos joskus... Jagge menee omalla kohdalla samaan lapsuuden haaveeseen kuin Alfa joita siis yhden kokeilin ja jäi paljon parempi maku kuin yleinen käsitys on.
 
Makkis sanoi:
kenen tekele esmes tuo 2,1 litrainen bensakuutonen on?

Tuo 2.1-litrainen on pienennetty versio Fordin ja Jaguarin 2.5-litraisesta kuutosesta. Jaguarin ja Fordin 2.5 ja 3.0 litraiset (ja tuo 2.1-litrainen) ovat samaa moottorisarjaa, pienin teho- ja muin eroin. Esimerkiksi Mondeo ST:ssä 220 hv, Jaguar S-typen 3.0-litraisessa 238 hv.

Perusvarma moottori, tosin sytytyspuolia noista tuppaa aika ajoin menemään. Veljellä oli tuollainen S-type 3.0 ja joutui kaksi puolaa uusimaan, hinta Suomessa luokkaa 200e/kpl, tilasi Englannista, muistaakseni n. 30e/kpl. Siitä en tosin ole varma, että onko varaosina myytävät uudemmat puolat sitten parempia kuin nuo alkuperäiset.
 
Itse asiassa netin syövereistä eilen löysinkin infoa että Ford -pohjainen pannu kyseessä. Jaggeen on tuo 2,1 litrainen tehty vieläpä "halvalla" eli lyhennetty vain iskunpituutta ja tämän seurauksena arkikäyttöominaisuudet kärsineet kun maksimiteho ja vääntö tulee vasta varsin korkealta. Tehojahan tuossa ei kummoisesti ole, 157 hevosvoimaa ja nekin vasta 6000 rpm paremmalla puolen.

Sinänsä netti kaiken tietäväni osasi kyllä kertoa että oikein perusvarma moottori kaikilta osin. Tätä tukee se tosiasia että esimerkiksi nettiautosta löytyy useita pitkälti yli 300tkm ajettuja yksilöitä näillä eri konevarianteilla. Toki noiden historiaahan en tiedä monesko kone siellä on jo menossa  :D mutta siis missään ei oikein ollut mitään varsinaista ongelmakohtaa ko. koneesta.

Muutenkin tuota babyjaggea on kehuttu aika kovasti, alkupään tuotannossa laatua yleisesti kasaamisen osalta ei kehuta mutta noin muuten aivan mukiinmenevä ja toimiva pirssi.
 
X-typen tyyppivika nelivedon jakolaatikko on ongelmallinen huoltaa ja uusi on kallis. Korin kotelot ovat herkkiä ruostumaan, takakontin ja kattoluukun vesivuotoja ilmennyt. Etuvetofarkku dieselillä lienee paras vaihtoehto. Koeajoin dieselsedanin pari vuotta sitten, hiljainen ja mukava auto ajaa, mutta takakontin pohja oli märkä ja haisi homeelle.

S-type oli ostoharkinnassa myös, paras kone siinä on bensa 4,2 v8. 2,7 dieselissä on paljon ongelmia, riskialtis vaihtoehto. Koeajoin tuollaisen syksyllä, tarkka ja tunnokas ohjaus, hyvä maantiellä. Pienet takatilat ja matala takakontti.

Alumiinikorinen XJ bensakoneella on varmaan suositeltavin Jaguar jos ei halua kaksiovisia malleja. Noiden hinnat ovat myös alhaalla nykyään. 3,5 l bensakone kuluttaa vähän kokoisekseen. Tyylikäs Aristokraattinen brittiauto  ;)

Kissakulma ja muut Jaguar sivustot tuli luettua aika tarkkaan läpi viime syksyn aikana noiden ylläolevien mallien osalta. Valinta sitten päätyi kuitenkin sattumalta Audiin.
 
HatYai sanoi:
S-type oli ostoharkinnassa myös, paras kone siinä on bensa 4,2 v8.

Tämä oli vakavissa ostoaikeissa pari vuotta sitten kun olin etsimässä jotain kivaa autokaupoista.. Toki itselläni oli katseissa R versio, ihan vain siksi että olisin halunnut maksimoida ajamisen ilon..

En ihan hirveästi löytänyt netistä piiskaa ko versiosta.. 396hv ja pehmeästi toimiva automaatti, herkullisine sisustoineen olisi kelvannut. Tuo kuitenkin jäi, kun aloin sittenkin haikailemaan avoautoa, ja Boxsteriin päädyin..

Tämä malli kuitenkin on vielä yksi niistä autoista joka saattaa talliin tupsahtaa, jos ja kun taas alan kiepsuttamaan autokantaa täysin uusiksi..
 
^Ota yön yli ajoon ennen kuin ostat. Kaverilla aikoinaan moinen oli ja jotenkin ontto fiilis jäi. Tehoa oli, mutta tuli niin eleettömästi että tuntui vaisulta :(
 
Myös minulle Jaguar on Alfan ohella tavoiteltava tuote. Kakkosautoksi himottaisi tuollainen S-type tai 4-veto X-type. (tosin kakkosautoksi himottaisi muutama muukin peli mutta myös Jagge täytyy joskus olla katoksessa)
Kun olin nuori niin isälläni oli kaksikin S-typeä peräkanaa, 3.0 V6 ja manuaaleja molemmat. Toinen oli ihan peruskuli ja toinen sitten kattavasti varusteltu Sport. S-type R kin käytiin koeajamassa parikertaa mutta elettiin 2000-luvun alkupuolta jolloin R:t maksoivat vielä mansikoita. Mutta omat kokemukset Jaguareista ovat siis nuo S-typet, kaunisääniä V6 ja manuaalina ihan ok kulkuisiakin. Muutama vuosi sitten oli myös XJ40 jostain tuolta 90-luvun alusta, herraskaista menoa tarjosi mutta käyttöautoksi ei soveltunut ilman kunnon harrasteasennetta.

X-typen 2.1 V6 kyydissä olen joskus ollut, varustetasona classic eli mm. manuaali-ilmastointi ja muistaakseni veivattavat takaikkunatkin löytyi. En ajanut mutta kyyti oli ihan tavallista, ei hiljaista tai erityisen aristokaattista. Mihinkään ei kulkenut ja lappulattiassa sai mennä joka välissä. Tuntui repsikallakin jotenkin tukkoiselta ko. koneen kiihtyvyys.

Vioista en tiedä, varmasti jotain kuten kaikissa muissakin mutta uusina ainakin S-typet toimivat moitteitta.

 
HatYai sanoi:
X-typen tyyppivika nelivedon jakolaatikko on ongelmallinen huoltaa ja uusi on kallis. Korin kotelot ovat herkkiä ruostumaan

No se siitä sitten :) Vaikken ole pitänyt X-typeä oikein minään, niin tämän keskustelun myötä pariksi minuutiksi jo ennätin innostua. Tuossa paketissahan olisi hakemani asiat kohdallaan ainakin paperilla: Kompakti farmari, sukujuurien velvoittamana luultavasti kuitenkin mukava, aistikas sisustus (kermaleederit nam), ja tekniikkakin kohdallaan veekutosen, automaatin ja nelivedon kanssa. Plus erottuvuus golfvensiksista.
 
jantsa sanoi:
^Ota yön yli ajoon ennen kuin ostat. Kaverilla aikoinaan moinen oli ja jotenkin ontto fiilis jäi. Tehoa oli, mutta tuli niin eleettömästi että tuntui vaisulta :(

Ajelin silloin puoli päivää Auto OutLetin yksilöllä.. En nyt vaisuksi sanoisi oikein millään mittarilla  ;D

Se on tuo "iso-auto" efekti mikä ehkäisee suurimman kiihtyvyyden fiiliksen. En tiedä, eikä kiinnosta, mitkä tuon auton todellisen kiihtyvyydet ovat, täysin riittävät omaan kattaukseen joka tapauksessa..

(OT)Verrokkina tuolle oli samoihin aikoihin koeajamani Cayenne Turbo, ja kyllä molemmat samalle viivalle meni voiman fiiliksissä..
 
^Mulla verrokkina Carrera 4, mikä kaverilla oli ennen Jaggea. Muistaakseni suorituskyvyn piti olla aika sama, mutta tuntui paljon lussummalta ;D
 
jantsa sanoi:
^Mulla verrokkina Carrera 4, mikä kaverilla oli ennen Jaggea. Muistaakseni suorituskyvyn piti olla aika sama, mutta tuntui paljon lussummalta ;D

Näin se perse tekee kummia dynoja.. Kun olin just ajanut Cayenne Turbolla, ja siirryin Boxsterin puikkoihin, Boxsteri tuntui ripeämmältä, hassu juttu  ;D
 
HatYai sanoi:
...2,7 dieselissä on paljon ongelmia, riskialtis vaihtoehto....
Mitäs erityisiä ongelmia tuossa koneessa on? En muista ainakaan PSA-puolella tuosta koneesta mitään erityistä mainitun, mutta toisaalta melko harvinainen tuo näillä leveysasteilla onkin, joten huonot käyttäjäkokemukset jäävät helposti pimentoon.
 
Marty McFly sanoi:
Mitäs erityisiä ongelmia tuossa koneessa on? En muista ainakaan PSA-puolella tuosta koneesta mitään erityistä mainitun, mutta toisaalta melko harvinainen tuo näillä leveysasteilla onkin, joten huonot käyttäjäkokemukset jäävät helposti pimentoon.

Eipä ole Lantikka-palstoillakaan mitään erityisen hasardia tuosta 2,7-litraisesta PSA:sta kuulunut.
 
Ei minullakaan tule muuta mieleen, kun että se on vähän hintava huoltaa, etenkin jakohihnan vaihto, mutta toisaalta jos ostaa premium-auton, niin hinta on. Nykymittapuulla se tietty on tehoton ja juoppo, mutta niin aika moni muukin sen ikäinen kone. Toisaalta tuo V6 diesel kulkee vielä edullisesti verrattuna saman lohkon kaksi pyttyä pidempään versioon eli 3,6 -litraiseen V8:iin. Tästä suurennettu 4,4 -litrainen V8 ei myöskään kulje mitenkään vähällä sopalla.

Ettei nyt ainoa ongelma vaan olisi siinä, että tuo kone on alunperin PSA:n suunnittelema.
 
Jaguarilla ei ole Eolys systeemiä tuossa 2,7 dieselissä, vaan hiukkaspoltto hoidetaan lisäämällä polttoaineen syötön määrää. Pätkäajossa hiukkaspoltto ei ehdi toimia loppuun saakka, ja palamaton diesel sekoittuu moottoriöljyyn aiheuttaen laakerivaurioita. Tuosta moottorista on paljon juttua saksalaisten Jaguar foorumilla. Moottorissa on kaksi turboahdinta jotka myös ovat vikaantumisherkkiä. Varhaisempi versio ilman DPF:ää on parempi valinta luotettavuuden kannalta.

PSA dieseleitä minulla on ollut omistuksessa kaksi kappaletta ja niistä ei todellakaan ole pahaa sanottavaa, ainoastaan hyviä kokemuksia, Jaguarin toteutus tuosta koneesta ei vaan ilmeisesti ole ollut yhtä onnistunut kuin PSA:n omissa merkeissä.
 
Skula sanoi:
Ajelin silloin puoli päivää Auto OutLetin yksilöllä.. En nyt vaisuksi sanoisi oikein millään mittarilla  ;D

Se on tuo "iso-auto" efekti mikä ehkäisee suurimman kiihtyvyyden fiiliksen. En tiedä, eikä kiinnosta, mitkä tuon auton todellisen kiihtyvyydet ovat, täysin riittävät omaan kattaukseen joka tapauksessa..

(OT)Verrokkina tuolle oli samoihin aikoihin koeajamani Cayenne Turbo, ja kyllä molemmat samalle viivalle meni voiman fiiliksissä..

Mulla oli vuoden verran vm. 2000 XJR (X308), eli sillä pykälää vanhemmalla remmiahdetulla 4.0 V8:lla. 370hp/525Nm, mutta paino ja hiljaisuus teki kyllä semmosen efektin että kaasun painallus tuntui enemmän teleporttaukselta kuin rajulta kiihtyvyydeltä. ;D Jaggea(kin) kutiteltiin vähän ahtimen hihnapyörää vaihtamalla, ja kävin tietty radallakin kokeilemassa...  :eek:



Käyttöautona muuten mukava peli, mutta bensa maistuu. :) Ostaessa varmistaisin ainakin että jakoketjun kiristimet on rempattu ja vesipumppu vaihdettu (4.0 V8:n ongelmia n. 2001 asti). Vapaastihengittävässä on näiden lisäksi alunperin muovinen termarin kotelo joka tuppaa murtumaan/halkeamaan. Ja alustan puslia saa varautua vaihtamaan. Ja kannattaa varmistaa että takaluukun saa auki myös avaimella, muuten voi tulla ikävä yllätys akun simahtaessa... ;)


IMG_5116-small.jpg
 
Hieno Jagge. Video  perusteella kuljettajassakin hieman rattimiehen vikaa. Tehokkaasta moottorista huolimatta xjr ei taida muilta ominaisuuksiltaan olla kovin sovelias auto radalla ajoon.
 
Kyllähän Jaggella kisattiin. Tom Walkinsaw TWR tiimi kisaili XJR malleilla. Voittivat 3 mestaruutta ja paljon muitakin kisoja. Luokkansa myös Le Mansin 24 tunnin kisassa.Olivat kovia pelejä aikanaan.
 
Nätin rauhallista, jotenkin Jagen tyyliin sopivaa, menoa Igor videoillaan tarjosi. Ei hosumista eikä add-hoc tilanteita, vaan juurikin noita "teleporttauksia" joita Alastaro ei tosin kamalasti tarjoa.

Mutta eihän tuo lussu ole radallakaan.
 
Juu eihän toi mikään järin nautittava peli ole radalla; iso, painava, tunnoton, automaatti, ei lukkoperää... mut olin kyllä positiivisesti yllättynyt miten hyvin se taittu mutkiin. Varsinkin kun toi oli jenkkimalli comfort-alustalla. Euro-XJR:ssä on vähän matalampi ja jäykempi jousitus aktiivisesti säätyvillä iskareilla (CATS).
 
Meikäläisellä on kyllä vahva krooninen X-Type -kuume, välillä sen unohtaa mutta sitten joku piru tulee vastaan sellaisella ja taas on nettiauto auki.

Pitäs vaan jostain saada kokeiluun bensa sedan, että tykkäiskö tuolla myös ajaakin. Olen etuvetoista manuaali diiseli farkkua ajanut ja se ei juuri sytyttänyt vaikka ei huonolta tuntunutkaan. Nuo bensa V6:t kiinostaa, etenkin että ovatko yhtään kiinostavia moottoreita ajaa..

Punainen sedan olisi kyllä todella maukas, vaan ei yhtäkään myynnissä Suomessa :/
415e311e8f443daa60f835963203c3ed.jpg
 
Samanikäinen Mondeokaan ei ihan huono muistaakseni ole ajoltaan. Sen tuossa Jaggessa saa että sitä vilkaisee kun kävelee autolta pois. Se on yksi hyvän auton mittari. :)

Ihan vasta oli Huutokaupat.comissa tämä yksilö: https://www.nettiauto.com/jaguar/x-type/10056227. Meni alle kolmella tonnilla kaupaksi. Aika montakin hetkeä harkitsin huutamista mutta jäi nyt toistaiseksi väliin. Noiden kanssa ei enää korkealta putoa.