https://tummennuskalvot.fi/

Lexus RC

RoccoScientist

Klassikkoainesta
Liittynyt
25.12.2013
Lexuksen RC mallisto laajeni Suomen markkinoilla taannoin kahteen malliin 300h:n myötä. Edellinen oli siis RC F, joka painii suorituskykynsä ja hintansa puolesta ihan eri luokassa. Ulkomailla autoa saa useammallakin bensamoottorilla ja jopa nelivedolla, mutta Suomeen tuodaan verotuksen takia näistä F:ää kesymmistä versioista vain hybridiä. Kyseessä on siis IS 300h:n coupé-versio ja mitoiltaan RC on IS:ää hieman lyhyempi, leveämpi ja matalampi. Myös akseliväli on hieman pienempi. Hieman nurinkurisesti IS on RC:tä suorituskykyisempi: huippunopeudessa eroa on 10 km/h ja nollasta sataan arvossa 0,2-0,3 s IS:n hyväksi, varustelutasosta riippuen. 400 m tosin sujuu molemmilta speksien mukaan samaan tahtiin. Syy kiihtyvyyseroon löytynee painosta, jota RC:ssä on jostain syystä n. 55-95 kg enemmän. Myös ilmanvastuskerroin on RC:ssä suurempi, mikä selittänee eron huippunopeudessa. Hintalisää takaovien puuttuminen tuo noin kymppitonnin verran muissa kuin kalleimmassa varustelutasossa, jossa ero on "vain" vajaa 4000 e.

Kun huippunopeus on 190 km/h ja nollasta sataan sujuu 8,6 sekunnissa, ei voida puhua mistään järin ripeästä ajopelistä. Ilkeä voisi sanoa auton olevan "all show, no go", sillä ulkokuori lupailee aika paljon. Allekirjoittanutta tämä ei haittaa pätkän vertaa, vaan kyseessä on minusta komea ja erottuva peli. Yhteistä muille Lexuksen malleille on tosin se, että ihan kaikki yksityiskohdat eivät ainakaan heti istu silmään. Sisätiloissa olisi myös voinut olla jotain muutakin RC:lle ainutlaatuista kuin IS:ää ahtaammat takatilat. Onneksi IS:n sisätiloissa on paljon hyvää.

Lyhyesti sanottuna omasta mielestäni kyseessä on varsin himoittava peli. Harmi, ettei hybridivoimalinjasta saatu tähän puristettua vähän lisää tehoja irti.

Lexus-RC-2015-800-1e.jpg


Lexus-RC-2015-800-2a.jpg


 
No ei ole kyllä ulkonäkö ja suorituskyky millään tasolla synkassa :( Mutta kai tämä on sitä tulevaisuutta. Ja meikäläisen kaltaiset vanhat kääkät joutuvat vain jupisemaan partaansa.
 
On toki huomattava, että luonnollisesti tällaisissa tavalliselle kansalle suunnatuissa autoissa ulkonäkö pysyy käytännössä samana oli pellin alla mikä kone vain. Audi A5:kin näyttää (pakoputkia lukuunottamatta) samalta oli moottorina sitten 1,8 TFSI tai 3,2 FSI - ja ensimainitun kiihtyvyys on muuten samaa luokkaa kuin tuon 300h:n. "Liikoja lupaavia" pelejä on vuorostaan automaailmasta löytynyt iät ja ajat, eikä RC ei ole tässä mielessä siis mikään tulevaisuuden airut tai edes kovin "paha" esimerkki. Porsche 944 muun muassa vaatii 2,7-litraisella moottorilla ja automaattivaihteistolla yli yhdeksän sekuntia päästäkseen satasen laukkaan ja vastaavia löytää googlettemalla lukuisia. On tietysti helppo uskoa, että etenkään puristit eivät tuota mallia hirveästi arvostaneet.

Olisi kyllä kiva nähdä Suomessakin noita ulkonäön luomiin mielikuviin paremmin sopivia voimalinjoja. Bensakoneiden normikulutukset vain tuntuvat olevan selvästi kilpailijoita jäljessä. Pelkän 200t:n yhdistetty kulutus on 7,2 l/100km, mikä 1,3 l/100km enemmän kuin hieman tehottomamman, mutta silti ripeämmän A5 2,0 TFSI:n yhdistetty kulutus. Hinnallakaan tuskin pystyisi noilla eväin kilpailemaan - ja vielä vähemmän 3,5-litraisten vaparikutosten kohdalla. Ei auta kuin toivoa, että RC F:lle löytyy ostajia.
 
Onhan tämä RC kyllä selvästi agressiivisemmin muotoiltu kuin pisniskuli A5. Tämähän on oikeasti hieno auto ja varsinkin takaviistosta oikein uhkuu ja puhkuu raakaa voimaa. No, mutta uhitteluun se sitten toki jääkin.

Mutta tosiaan, oikein tyylikäs ja sporttinen ulkonäkö!
 
Vempula sanoi:
No ei ole kyllä ulkonäkö ja suorituskyky millään tasolla synkassa :( Mutta kai tämä on sitä tulevaisuutta. Ja meikäläisen kaltaiset vanhat kääkät joutuvat vain jupisemaan partaansa.
Teitä varten on se RC F  ;)
 
Tuohon voisi sopia GS 450 Hybridin voimalinja. Silloin olisi suorituskyky vastaamassa hieman ulkomuotoja.

Mutta, kuten vaimolta kysyin, tarvitaanko seuraavassa autossa neljää ovea ja näytin RC:n kuvaa.. Vastaus oli aika positiivisesti yllättävä.. Ei.

Kyllä tuolla 300 H voimalinjallakin kerkee jonossa ajelemaan, varsinkin kun nopeuden ylityksestä joutuu maksamaan aika paljon, jopa enemmän kuin sähköstä.. Meni vähän ohitse mutta. Kaunis auto on.
 
Katteja sanoi:
Tuohon voisi sopia GS 450 Hybridin voimalinja. Silloin olisi suorituskyky vastaamassa hieman ulkomuotoja
Voisi vaan tulla sen verran painava, että sitten taas ajettavuuden saaminen vastaamaan ulkomuotoja voisi tuottaa tuskaa.
 
"Hyundai Genesis Coupe MkII."
Ei uppoa aasiamuotoilu minuun, mutta jos joku tykkää niin senkun tilaukseen ja väriä tuomaan autokantaan.
Hybridi on ihan asiallisen hintainen luokassaan.
 
loginpass sanoi:
"Hyundai Genesis Coupe MkII."
Ei uppoa aasiamuotoilu minuun, mutta jos joku tykkää niin senkun tilaukseen ja väriä tuomaan autokantaan.
Hybridi on ihan asiallisen hintainen luokassaan.

Juu, ei toimi muotokieli ei, vaikka olisi miten aggressiivisen oloinen. Kyllähän eurooppalaisetkin joskus ampuvat yli, mutta Kiinan, Japanin ja Korean ihmeissä tuo on enemmän sääntö kuin poikkeus. Hillitty ja hallittu tyylikkyys puuttuu.
 
Hieno auto. Tunnistaa heti lexukseksi. Kyllä noin 220hv aika pitkälle riittää. Kiihtyvyys 60-120 on parempi suhteessa kuin 0-100, koska auto lähtee pelkällä sähkömoottorilla (bensakone vain lataa) js suora yhteys bensakoneesta pyöriin tulee mukaan vasta kun autolla on jo jonkin verran vauhtia. Aisia näkyy hyvin TM:n bensa-automaatti vertailusta, jossa oli IS300h.
 
Vempula sanoi:
No ei ole kyllä ulkonäkö ja suorituskyky millään tasolla synkassa :( Mutta kai tämä on sitä tulevaisuutta. Ja meikäläisen kaltaiset vanhat kääkät joutuvat vain jupisemaan partaansa.

Eihän tuo mitään tulevaisuutta ole vaan onhan tuollaisia menevän näköisiä, mutta "mihinkään kulkemattomia" autoja ollut tarjolla iät ja ajat.

Itsekin olen omistanut 90-luvun malleista Ooppelit Tigran ja Calibran. Hondalla Prelude, Pösöllä 406 Coupe. Mersulla ja Bemarilla on iät ajat ollut jollakin 1,6-1,8 -litraisilla nelosilla varustettuja coupeja (vai lieneekö nyt jo 3-sylinterisinä tarjolla). Jenkkien Camarot ja Firebirdit ym ym.

Lexuksen bensakoneiden päästölukemat ovat tosiaankin hieman korkeat, mutta taitavat olla niitä todellisia päästöjä saksalaisten doupattuihin "päästöihin" verrattuna. Eipä silti, hybridinihän Lexus kuuluu ostaakin..
 
Makuasioitahan nämä on. Minusta tuo RC kyllä näyttää vähän samalta kuin joku lippispään lasikuitupulkka johon istutettu completolselta ostettu halpa korisarja. Varsinainen pokemoni [emoji16]
 
Kävin koeajamassa RC F:n.

Auto oli Platinum varusteinen eli käytännössä kaikilla herkuilla. Mark Levinsonin stereot, navi, ilmastoidut istuimet ja aikalailla kaikki muukin. Hintaa tuolla komeudella oli Ramadan tarjouksessa 248.000 AED eli 59.300 EUR.

Ulkonäkö. Tavallaan pidän tuosta Lexuksen nykymuotoilusta, jotain erilaista. Tuskin kuitenkaan kovin aikaa kestävää, no sen kertoo...aika. Oranssi ulkoväri ei ehkä suosikkini.

Sisältä. Hieman liikaa yritystä täälläkin. 80-luvun diginäyttöjä ja toisaalta hyvin moderni monitoiminäyttösysteemi. Mukavahkot penkit, tässä takauksessa valkoisella nahkaverhoilulla. Penkeissä plussana tosiaan tuo tuuletus.

Ajo. Monta ajomoodia, eco, normal ja muutamat sporttimoodit. Suurin vaikutus noihin näyttöihin sisällä ja vaihdelaatikon toimintaan. Lisänä "äänigeneraattori" joka lisää pörinää ja on aivan kaamea. Luulisi nyt 5 litran kasista tulevan jotain ääniä ilman mitään lisägeneraattoreita? Kyllähän tuolla liikenteen mukana pysyi mutta yllättävän "hidas" kiihtymään, tuo konehan kyllä kiertää eli ehkä koeajaolla ei tullut pidettyä moottoria oikein alueella. Muuten ajosta paha sanoa, suht tukevan tuntuinen auto mutta myös ilmeisen painava. Ohjaus aikalailla OK, en päässyt oikein sinuiksi vielä.

Kokonaisuutena laadukkaasti tehty auto jossa on sekä ulkona että sisällä muotoilussa mielestäni yritetty hieman liikaa.  Hinta on houkutteleva, samoin kuin takuu ja laatu puhuttelee.
 
Tuossa oli muistaakseni aika pitkät välitykset, mikä herkästi saa auton vaikuttamaan hitaammalta kuin onkaan. Huippuvääntö tulee 4800 kierroksen kohdalla eli siinä mielessä mikään poikkeuksellinen kierroskone ei ole kyseessä.
 
RoccoScientist sanoi:
Tuossa oli muistaakseni aika pitkät välitykset, mikä herkästi saa auton vaikuttamaan hitaammalta kuin onkaan. Huippuvääntö tulee 4800 kierroksen kohdalla eli siinä mielessä mikään poikkeuksellinen kierroskone ei ole kyseessä.

Juu niin vaikutti olevan. Toisaalta kyllähän siinä laatikossa pitäisi pykäliä riittää myös sinne lyhyeen päähän. Saa nyt nähdä millaista tarjousta vääntävät tuosta, yksi valkoinen punaisella sisustuksella olisi varastossa. Hinta on mielestäni aika houkutteleva.

 
Onnittelut täältäkin! Taannoin Kaivokselan liikkeessä käydessäni hallissa oli jollekin onnekkaalle myyty sininen F-Sport ja oli kyllä erittäin haluttavan näköinen.
 
Onnittelut, makea peli. Luonnossa en ole nähnyt, mutta kuvien perusteella on tosi hienon näköinen. Vahva sukulaisuus RC F-raaseriin näkyy ja antaa sopivasti lisämaustetta. Tuonkohan vuoksi hybridin peräpäässä on tupla pakoputkia simuloivat koristeet. F:ssä niitä on näkyvissä ihan oikeasti neljä.

===============

Omasta mielestä hybridi takaapäin on jopa urheilullisemman näköinen kuin F. No, jos viivalle ei ole asiaa, saa kyllä tämäkin auto päät kääntymään...
 

Liitteet

  • Lexus RC 300h.jpg
    Lexus RC 300h.jpg
    21,3 KB · Katsottu: 365
  • Lexus RC F.jpg
    Lexus RC F.jpg
    21,1 KB · Katsottu: 352
Tuollainen saapuu, sitten syksymmällä.. Nyt arvuuttelen hommaanko toiset vanteet vai pelkät talvikiekot.
 

Liitteet

  • S7-essai-video-lexus-rc-300h-le-flacon-pas-l-ivresse-107414.jpg
    S7-essai-video-lexus-rc-300h-le-flacon-pas-l-ivresse-107414.jpg
    57,5 KB · Katsottu: 597
Katteja sanoi:
Tuollainen saapuu, sitten syksymmällä.. Nyt arvuuttelen hommaanko toiset vanteet vai pelkät talvikiekot.
Tää mennyt totaalisesti ohi. Onnittelut. Eipähän tule samanlaista vastaan ihan joka kadunkulmassa :).
 
Kiitos.

Tilanne oli "hauska" kun ensinmäisiä kuvia RC mallista julkaistiin. Kysyin vaimolta pitääkö seuraavassa autossa olla neljä ovea ja näytin kuvaa RC:stä. Sillä seuraamuksella meni IS vaihtoon.
 
Tänään Lexaan tilattu talvivanteet. BBS RS 18x8 kokoisena.

Syksy saapuu, hitaasti mutta varmasti. Lexa kuulemma laivassa matkalla tänne harmaaseen pohjolaan.