https://tummennuskalvot.fi/

Subaru Impreza 2.0 Active CVT 2018

T

Trollsten

Vieras
Tulipa käytyä sitten ihmettelemässä Impreza. Hallissa oli ihan se hinnat alkaen karvalakkimalli eli 1.6 Base.

Nettiautossa https://www.nettiauto.com/subaru/impreza/9617421#yritys=rintajouppioulu

Tuo on kyllä todella karunoloinen laite kaikinpuolin ja halpoja yksityiskohtia riittää vaihteenvalitsemesta ja ylemmästä "keskinäytöstä" lähtien. Koeajoautona "huippumalli" 2.0 Active CVT. https://www.nettiauto.com/subaru/impreza/9557276#yritys=rintajouppioulu

Punaisena sinänsä ihan hieno kyllä ja varusteita ainakin omaan makuun aivan riittävästi. Pieni karu yksityiskohta on avain joka on melkein suoraan 80-luvun japskeista eikä edes taitettava. Tässä tosiaan ei ole avaimetonta käynnistystä. Istuin on pienempien Subaruiden tyyliin pikkasen alamittainen yli keskimittaiselle eurooppalaiselle. Reisitukea saisi olla vähän enemmän, mutta muuten ihan kelpo jakkara. Yllättäen takapenkillekin jää ihan jees tilaa mun taakse ja ajoasentokin on aivan kelvollinen. Tavaratila on tässä kokoluokassa ok. Yllättäen perinteistä kovaa hattuhyllyä ei ole vaan pelkkä farkkutyylinen ohut peite. Tästä lisää tuonnempana.

Vaparibokseri kuuluu heti lähdössä selvästi ja parit eka lähdöt on aika ärhäkkiä kunnes tottuu painamaan kaasua vähän rauhallisemmin. Tasaisessa menossa ja rauhallisissa kiihdytyksissä bokseri pitää mölyt mahassaan, mutta kun pitää vähän rivakkammin vaihtaa nopeutta suurempaan niin kyllähän se huutaa eikä se sointi erityisen kaunis ole. ja tuollaisessa tasaisessa 110km/h vakkarissa matkavauhdissa kierroksia on vajaat pari tonnia ja ajotietokoneen mukaan kulutus pyöri 5.5-6.0l/100km tuntumassa tuollaisessa ajossa. Ihan kohtuullinen nelivetobensalle mun mielestä. Sekalaisessa ei varmaan pääse kovin helpolla alle seiskan. Autossa oli alla 205/50R17 Turanzat ja melua on aikalailla tyypillisesti tämän kokoluokan HB:lle. Ei luokkansa hiljaisin, mutta toisaalta on niitä meluisempiakin. Yksityiskohtana mukulakivillä kuului takaa melkoinen kumina ja osansa lienee tuolla, että tavaratilaa ei ole eristetty oikein mitenkään matkustamosta. 

Ajettavuudessa ei ole mitään ihmeellistä vaan perushyvä. Tunnokkaampi kuin XV, mutta toisaalta alustakin on tiukempi ja on se kyllä aika tiukan oloinen, mutta se ei kuitenkaan ole nypyttävä ja töpöttävä kun vaikka Mazda 3:ssa. Aika hienosti kyllä menee, mutta hidastustöyssyt jne. kyllä tuntee. Itseäni ei häirise, mutta mukavuuspainotteisempaa hakevalle XV on parempi vaihtoehto.

Ajoin tosiaan talvella XV 2.0 Ridgen ja jos vähän vertailee siihen niiin

- Impreza istuu tiukemmin tiessä yllättäen ja on enemmän ajajan auto. Tosin XV on huomattavasti mukavampi routaheitoissa ja muissa koloissa.
- Melua vaikea arvioida kun XV:tä ajoin talvella kitkoilla.
- XV:n korkeampi ajoasento antaa paremmin anteeksi pitkäjalkaiselle penkin puutteita.
- XV Ridgen sisustan tunnelma oli astetta laadukkaamman oloinen kuin Active Imprezan.
- Kummassakin aktiivivakkarit jne. toimii hienosti.
- Start-stop aktivoituu vasta kun jarrua painaa reilummin. Samoin jarrun keventäminen saa koneen käymään. Tästä voisi moni valmistaja ottaa oppia.

Tällä hetkellä Summer-kamppiksen ryydittämänä XV Activen ja Impreza Activen hintaero on parin tonnin luokkaa. Ottaisin näillä tiedoin XV:n. Hirveää autokuumetta tästä ei kyllä jäänyt. 32 tonniin mitä Imprezasta pyydetään saa kokonaisuutena parempia autoja, mutta parempia nelivetoautoja sillä ei saa uutena eli kyse on pitkältä mitä arvostaa. Levorgin turbobokseri kun olisi keulalla niin houkuttelevuus olisi vähän eri tasolla. Nyt jää vähän valjuksi ja tuo vaparibokseri tuntuu aavistuksen muinaiselta kierroskoneelta. Mazdan Skyactiv-vapari on paljon parempi, jos vaparipannuihin lähtee vertaamaan.

Autossa ei ole isoja puutteita, mutta toisaalta mikään ei oikein nousekaan esiin. Yleisilmeeltään perusjapski joka ei oikein jaksa ärsyttää ketään.

 
Trollsten sanoi:
ja tuollaisessa tasaisessa 110km/h vakkarissa matkavauhdissa kierroksia on vajaat pari tonnia ja ajotietokoneen mukaan kulutus pyöri 5.5-6.0l/100km tuntumassa tuollaisessa ajossa. Ihan kohtuullinen nelivetobensalle mun mielestä. Sekalaisessa ei varmaan pääse kovin helpolla alle seiskan.

Tekniikan Maailman koeajossa XV:n kulutus oli 110km/h nopeudessa 8,6 l/100km... Käsittääkseni XV:ssä ja Imprezassa on sama moottori? Aika paljon nostaa korkeampi kori kulutusta tai sitten joku ei ihan täsmää.
 
ppe sanoi:
Tekniikan Maailman koeajossa XV:n kulutus oli 110km/h nopeudessa 8,6 l/100km... Käsittääkseni XV:ssä ja Imprezassa on sama moottori? Aika paljon nostaa korkeampi kori kulutusta tai sitten joku ei ihan täsmää.
Eihän tuo ole mitenkään mittaustavaltaan verrattavissa oleva lukema. Moottorihan on sama. Lisäksi XV Ridgessä on isommat tossut kuin tässä.
 
ppe sanoi:
Tekniikan Maailman koeajossa XV:n kulutus oli 110km/h nopeudessa 8,6 l/100km... Käsittääkseni XV:ssä ja Imprezassa on sama moottori? Aika paljon nostaa korkeampi kori kulutusta tai sitten joku ei ihan täsmää.

Huomaa myös mittarivirhe: TM 110 GPS tarkistettu vs Trollsten 110 mittarin mukaan 103 todellista, mikäli sama mittarivirhe kuin muissa Subaruissa.
 
Trollsten, onko kuitenkin kabiini XV:ssä ja Imprezassa aika samanlainen mittasuhteiltaan - myös istuinkorkeus? Istuin on kyllä maasta mittattuna XV:ssä paljon korkeammalla, mutta entä kabiniin lattiasta? Olen itse istuskellut molemmissa ja ihan hyvin niihin sopii, mutta Forester on kyllä niin paljon avarampi, että jatkan sillä.
 
Mun mielestä XV:ssä penkki jää vähän ylemmäs lattiasta ja ajoasento on vähän maasturimaisempi, mutta muisti voi pettää. Nyt ei hallissa XV:tä ollut, että olisi päässyt suoraan vertaamaan. Sinänsä kummassakaan ei kuskinpaikalla ahtauden tunnetta tule.
 
K@lle sanoi:
Huomaa myös mittarivirhe: TM 110 GPS tarkistettu vs Trollsten 110 mittarin mukaan 103 todellista, mikäli sama mittarivirhe kuin muissa Subaruissa.
Joo 110km/h mittarin mukaan. Mittarivirhettä en alkanut tarkistella. Navia tossa ei tainnut olla, että olisi siitä voinut GPS-lukemaa katella.