P
pantero
Vieras
- 14.3.2018 klo 10:49 / Lexus GS 450 h Premier
RX:n huollon yhteydessä järjestyi mahdollisuus koeajaa takavetoista Lexus GS 450 h sedania. Kyseessä oli tämä auto:
http://www.ttnordic.fi/vaihtoautot/Lexus/gs/UZJ619/450h-hybrid-a-premier
Auto on takavetoinen hybridi, polttomoottorina 3,5 l V6, josta otetaan tehoa 345 hv /6000 rpm ja max vääntöä 404 Nm /4500 rpm. Hybridijärjestelmässä on lisäksi sähkömoottori (MG2), jossa on tehoa 200 hv (147 kW ) ja max vääntöä 275 Nm. Näillä eväillä auton huippunopeus on 250 kmh (rajoitettu) ja kiihtyvyysarvoksi 0-100 kmh luvataan 5,9 sekuntia.
GS 450 h:ssa on sama pitkittäismootorin e-CVT ratkaisu, kuin malliston lippulaivassa 600 h:ssa. Molemmissa sähkömoottori MG2 on kytketty alennusvaihteella e-CVT:n planeettapyörästöön. Alennusvaihteessa on kaksi asentoa, jotka kytkeytyvät ajon aikana viiveettä päälle. Alemmissa nopeuksissa välitys on suurempi ja korkeammissa nopeuksissa pienempi. Näin MG2:n kierrosluvut riittävät koko nopeusalueelle antaen lisäboostia kiihdytykseen. Vaihtokohta on paikalta kiihdytettäessä noin 5500 rpm ja 110 km/h:n kohdalla arvioituna netissä julkaistusta videosta.
Koeajo sattui sadepäiväksi ilman lämpötilan ollessa +2 - +3 oC. Autossa oli alla Nokian R2 kitkarenkaat. Koko koeajomatka ajettiin Sport S asennolla, jolloin näyttöön vaihtuu kierroslukumittari Eco-mittarin tilalle. Hyvin tukea-antavassa sähköpenkissä säädettiin ajoasento mukavaksi, laskettiin takalasin aurinkoverho alas (sähkötoiminen…) ja lähdettiin aamuliikenteeseen. Koeajoreitti oli perinteinen: kehä kolmosta, kakkosta, Länsiväylää ja sopivasti lähiöajoakin. Liikenteen rytmissä liikuttaessa talvinopeudet olivat kohtuullisia, mutta kaasuun vastaavuutta saattoi silti hyvin kokeilla. Kehä kolmosella rekkoja ohitellessa auto ampaisi 80:stä 100:seen viiveettä parissa sekunnissa. Kiihtyvyyden tunsi selkärangassakin.
Näin siis Sport S asennossa. Kokeeksi vaihdettaessa Eco/D-asentoon lähiönopeudessa (60 kmh) pieni viive oli havaittavissa pedaalia painettaessa. Viive korostui vielä, jos polttomoottori oli pysähdyksissä. Sport S asennossa moottori ei käytännössä ole pysähdyksissä, vaan käy noin 1000 rpm tienoilla.
Kokonaisuutena GS 450 hybridi oli tosi miellyttävä ajaa. Meno oli vakaata ja erittäin hiljaista (verrattuna paluumatkalla RX:ään). Harmi, kun ei ollut kesäkelejä ja -nopeuksia; maantiellä olisi voinut testata 80 – 120 kiihtyvyyttä (ZePerfs mittausten mukaan 3,8 s). Upea matka-auto, jos sedan kori riittää. Takapenkillä on kahdelle edustusluokan tilat. Matkatavaroille tosin tilaa on rajoitetusti, eikä esim. takaselkänojia saa kaadetuksi.
Varmaan bensarohmu… Aikamoinen positiivinen yllätys oli GS:n koeajokulutus, joka oli varsin maltillinen 6,7 l /100 km koko 60 km lenkillä. Paluumatkalla Kaivokselaan ajettiin kehä kolmosella liikenteen tahdissa, jolloin viimeisen kymmenminuuttisen kulutuspalkit olivat himpun verran yli 5 l /100 km. Liikennevirran mukana ajettaessa V6 kävi vain 1000 – 1100 rpm kierroksilla 80 – 100 nopeuksissa.
Myynnistä kerrottiin, että GS 450h:n valmistusta tällä tehohybridikoneistolla oltaisiin lopettamassa. Menekki ei ole ilmeisesti ollut riittävä puolustamaan CO2 arvoa 145 gpkm mallistossa.
=========================
Tämä auto on kotonaan Saksan baanoilla, kuten kiihtyvyysarvotkin osittavat (0-200 kmh vie 21,7 sekuntia ZePerfs:issä mitattuna…). Autosta löytyy myös kytkin, jolla suuntavilkku pysyy jatkuvasti päällä suoraan ajettaessakin. Kaiken maailman bemut, audit, mersut ja posset varokaa...
http://www.ttnordic.fi/vaihtoautot/Lexus/gs/UZJ619/450h-hybrid-a-premier
Auto on takavetoinen hybridi, polttomoottorina 3,5 l V6, josta otetaan tehoa 345 hv /6000 rpm ja max vääntöä 404 Nm /4500 rpm. Hybridijärjestelmässä on lisäksi sähkömoottori (MG2), jossa on tehoa 200 hv (147 kW ) ja max vääntöä 275 Nm. Näillä eväillä auton huippunopeus on 250 kmh (rajoitettu) ja kiihtyvyysarvoksi 0-100 kmh luvataan 5,9 sekuntia.
GS 450 h:ssa on sama pitkittäismootorin e-CVT ratkaisu, kuin malliston lippulaivassa 600 h:ssa. Molemmissa sähkömoottori MG2 on kytketty alennusvaihteella e-CVT:n planeettapyörästöön. Alennusvaihteessa on kaksi asentoa, jotka kytkeytyvät ajon aikana viiveettä päälle. Alemmissa nopeuksissa välitys on suurempi ja korkeammissa nopeuksissa pienempi. Näin MG2:n kierrosluvut riittävät koko nopeusalueelle antaen lisäboostia kiihdytykseen. Vaihtokohta on paikalta kiihdytettäessä noin 5500 rpm ja 110 km/h:n kohdalla arvioituna netissä julkaistusta videosta.
Koeajo sattui sadepäiväksi ilman lämpötilan ollessa +2 - +3 oC. Autossa oli alla Nokian R2 kitkarenkaat. Koko koeajomatka ajettiin Sport S asennolla, jolloin näyttöön vaihtuu kierroslukumittari Eco-mittarin tilalle. Hyvin tukea-antavassa sähköpenkissä säädettiin ajoasento mukavaksi, laskettiin takalasin aurinkoverho alas (sähkötoiminen…) ja lähdettiin aamuliikenteeseen. Koeajoreitti oli perinteinen: kehä kolmosta, kakkosta, Länsiväylää ja sopivasti lähiöajoakin. Liikenteen rytmissä liikuttaessa talvinopeudet olivat kohtuullisia, mutta kaasuun vastaavuutta saattoi silti hyvin kokeilla. Kehä kolmosella rekkoja ohitellessa auto ampaisi 80:stä 100:seen viiveettä parissa sekunnissa. Kiihtyvyyden tunsi selkärangassakin.
Näin siis Sport S asennossa. Kokeeksi vaihdettaessa Eco/D-asentoon lähiönopeudessa (60 kmh) pieni viive oli havaittavissa pedaalia painettaessa. Viive korostui vielä, jos polttomoottori oli pysähdyksissä. Sport S asennossa moottori ei käytännössä ole pysähdyksissä, vaan käy noin 1000 rpm tienoilla.
Kokonaisuutena GS 450 hybridi oli tosi miellyttävä ajaa. Meno oli vakaata ja erittäin hiljaista (verrattuna paluumatkalla RX:ään). Harmi, kun ei ollut kesäkelejä ja -nopeuksia; maantiellä olisi voinut testata 80 – 120 kiihtyvyyttä (ZePerfs mittausten mukaan 3,8 s). Upea matka-auto, jos sedan kori riittää. Takapenkillä on kahdelle edustusluokan tilat. Matkatavaroille tosin tilaa on rajoitetusti, eikä esim. takaselkänojia saa kaadetuksi.
Varmaan bensarohmu… Aikamoinen positiivinen yllätys oli GS:n koeajokulutus, joka oli varsin maltillinen 6,7 l /100 km koko 60 km lenkillä. Paluumatkalla Kaivokselaan ajettiin kehä kolmosella liikenteen tahdissa, jolloin viimeisen kymmenminuuttisen kulutuspalkit olivat himpun verran yli 5 l /100 km. Liikennevirran mukana ajettaessa V6 kävi vain 1000 – 1100 rpm kierroksilla 80 – 100 nopeuksissa.
Myynnistä kerrottiin, että GS 450h:n valmistusta tällä tehohybridikoneistolla oltaisiin lopettamassa. Menekki ei ole ilmeisesti ollut riittävä puolustamaan CO2 arvoa 145 gpkm mallistossa.
=========================
Tämä auto on kotonaan Saksan baanoilla, kuten kiihtyvyysarvotkin osittavat (0-200 kmh vie 21,7 sekuntia ZePerfs:issä mitattuna…). Autosta löytyy myös kytkin, jolla suuntavilkku pysyy jatkuvasti päällä suoraan ajettaessakin. Kaiken maailman bemut, audit, mersut ja posset varokaa...