https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Toyotan öljynkulutus

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
I

Iero

Vieras
Mitä erikoista on Toyotan moottoreissa, kun eivät suostu kuluttamaan öljyä?


Tarkistin 1,3 Yariksen moottoriöljyn määrän, kun oli venähtänyt 90 tkm huoltoväli reilut 3 tkm pitkäksi. Öljyn pinta oli laskenut 3-4 mm ylärajasta 18 tkm matkalla. Vilkaisin myös Yaris Hybridin ja RAV4H:n öljyn määrää ja molemmissa pinta oli ylämerkin tasolla. Yaris Hybridillä on ajettu noin 7 tkm edellisen vaihdon jälkeen ja RAvilla n. 13 tkm.


Edellinen autoni Skoda Octavia 1.4 TSI pyyteli lisäämään öljyä jo 11 tkm jälkeen. Pojalla on n. 90 tkm ajettu Passat CC 1.8 TSI moottorilla ja auto pyytää lisäämään öljyä n. kerran kuukaudessa, vaikka ajomäärät ovat reilusti alle 2000 km/kk - tosin pääasiassa lyhyttä kaupunkiajoa. VW-huolto oli sanonut olevan sen normaalia tasoa. Työkaverini valitteli samaa ongelmaa n. 200 tkm ajetussa Passatissaan 1.8 TSI.


Honda CRV:ssäni oli Toyotan tapainen vika. 20 tkm öljynvaihtovälillä pinta laski ylä- ja alamerkin puoliväliin. Kulutus ei muuttunut niiden 180 tkm aikana, minkä auto oli käytössäni.


Onko noissa TSI-moottoreissa joku tehovoitelu?
 
1.8TSI koneissa on ollut hieman samanlaista öljynsyöntiongelmaa kuin 2-litrasessa, rikkihän se on jos parintonnin välein pitää öljyä lisäillä.
 
No niinno, kyllähän ”kaikilla” on tiedossa että tietynikäiset ja tietyt VW konsernin autojen moottorit kuluttaa liikaa öljyä, suunnitteluvirheestä johtuen. Tuskin on uusi asia Ierollekaan.

Kyllähän öljyä vähän pitää kulua jotta voitelu toimii. Litra tonnille tietenkin on liikaa.
Optimaalinen öljynkulutushan on että ollaan mittatikun alarajalla öljynvaihdon ollessa ajankohtainen, jolloin ei vielä tarvi lisätä öljyä ennenkuin on taas uudet öljyt koneessa.
 
Monelta merkiltä löytyy syöppöjä. Toyotatkin vie öljyä, 1,6 ja 1,8 bensa veivät öljyä jossakin vm. Avensis + Corolla Verso
Ford 1,8 bensa vei öljyä, löytyy Focus, Mondeo ym.
Vag konsernin vehkeet vie, aika monikin kone. Vanhat ei vienyt, eli ennen 2000 tehdyt.
Yllättäen Ranskan vehkeistä ei ole kuullut samaa?

Jos moottori on kunnossa ei se vie 15 tkm matkalla öljyä, oli turbo tai ei. Ei nämä mitään kisakoneita ole kuitenkaan...
Jos mulla käyttiksen kone vie tikullisen huoltovälillä se lähtee välittömästi vaihtoon. Harrastevehkeet remonttiin.
 
Kyllä mulla söi Land cruiser aikanaan öljyä tonkkakaupalla. Oliskohan alkanut n. 80 000 km kohdalla. Hain aina lisää Toyotalta ja laittoivat siihen uuden 1/2-moottorin. Veroton hinta oli 17 800 € ja vaihto tehtiin 118 000 km kohdalla. Vajaa 2 viikkoa meni töihin. Öljyä taisi mennä 5 L/ 10 000 km vähintään. Tämä vika koski niitä D4D ennen 2008 koneita. Mulla ei ole muut Toyotat syöny koskaan vaihtoväleillä öljyä. 1 Hiace, 2 Camrya, 1 Corolla 4wd, 5 RAV4:sta ja 5 Land cruiseria ja 4 Lexuksen RX:ää. RAV4:sia taitaakin olla 6.s menossa, kun on nyt 2 niitä samaan aikaan. Land cruiserissa on kyllä mennyt nyt kohta toinen litran öljypurkki 60 000 km käytöllä kun varoiksi laittanut, vaikkei ole valo palanut.
 
Muistan yhden tapauksen ysärin alkupuoliskolta Camry 2.2 bensakoneella. Ihan uusi toyo kulutti öljyä runsaasti ja omistaja oli todella harmissaan. Myyjäliike hiukan nikotellen suostui koneen purkamaan ja ullatus ullatus muistaakseni kaikista männistä puuttui öljyrenkaat  ???
 
Caddy78 sanoi:
Yllättäen Ranskan vehkeistä ei ole kuullut samaa?

Näin se on, ettei niihin hirveästi öljyä tarvitse lisäillä. Itselläni ainoa vastaantullut patonkimoottori, johon on tarvinnut lisätä öljyä vaihtovälillä on ollut 1,6-litrainen THP 150. Siinä oli vaihtoväli 30 tkm ja taisin yhden kerran 4 dl lisätä siihen. Luultavasti myös THP 270 olisi vaatinut lisää öljyä tuollaisella vaihtovälillä, mutta siinä oli 5 tkm huoltoväli, eli voisi toisaalta sanoa, että tuo vei melkein litran per tuhat km ;) Ei se sitä kuitenkaan polttanut, vaan se meni vaihtoon.
 
Eikö öljyn tarkoitus ole voidella moottoria, jolloin sitä kuluu jonkin verran. Olenko ymmärtänyt jotenkin väärin?
 
Täytyy tunnustaa että tarkistin öljyt tikusta nyky-RAV4:stani vasta viikko sitten ekan kerran. Lasissa vasta 13 tkm ja öljymäärä tikussa hyvin lähellä ylämerkkiä -en siis tiedä missä se oli taipaleen alussa. Eli ei vaikuta ainakaan kuluttavan merkittävästi ölppiä. Myöskään edellinen Auris II hybrid 2013 tai pari 1,6-bensaruisku-Corollaa 90-luvun alkupuolella eivät kuluttaneet havaittavasti öljyä. Huolettomia vehkeitä siis senkin osalta. Kaikkia näitä on tullut piiskattua raskaalla kaasujalalla. Aikoinaan ollut 2004 Honda Accord 2,0 bensa ei myöskään kuluttanut öljyä, ei myöskään D4-koneiset V40-Volvot juurikaan (polestar-optimoitua kuritettiin satoja kilsoja saksalaisilla autobaanoilla matkanopeutena luokkaa kaksi markkaa ja yli).

Sen sijaan kaikki tsi-vagini kuluttivat öljyä lisäystä vaativasti, eniten kaikista omistamistani automerkeistä. Pahin öljyjuoppo oli kaksoisahdettu 1,4 tsi Polo GTI 2012 joka veti muistaakseni ainakin 2 litraa kymppitonnille. Sen pakoputkesta pöllähti savu kengittäessä. Myös kaikki muut 1,4 tsi-koneiset (2 Golfia, Jetta sekä Audi A3) veivät selkeästi öljyä ja autoliikkeestä jo uutena mukaan laitettu öljyputeli tyhjeni näissä kohtuu nopsaan. Myös 2,0 tsi eli 220 hv Ocu RS veti öljyä selkeästi, joskaan ei varsinainen juoppo ollut.

Nämä konsernit ovat olleet ääripäitä öljynkulutuksen osalta autoistani. Keskiväliä edusti 2017 Peugeot 3008 SUV e-THP165 joka söi öljyä mutta ei tarvinnut vielä lisätä ennen vaihtoon menoa (ehti tulla lasiin 14 tkm).





 
Kumpaa täällä nyt käsitellään Toyotan vai VAG:n öljynkulutusta? On taas erikoisilla väreillä varustetuilla laseilla tehty keskustelunavaus...
 
Jos vertaan noihin edellisiin VAG-kulkineisiin, joilla olen ajanut n 400 tkm tällä vuosikymmenellä, niin mielestäni Toyotan virallinen hyväksytty öljynkulutus on varsin suuri.
Ajamalla saman matkan Toyotalla, olisivat toyot käyneet huollossa vähintään kymmenen kertaa enemmän (15 /30 tkm huoltoväli), kerralla n 4 litraa öljyä, eli 40 litran lisääntynyt öljynkulutus verrattuna yhteen litraan, minkä olen VAG-autoihin lisännyt!
 
Heh heh, 8.41 tojon salarakas ehti mukaan, pitäiskö sopia et Tojo-keskustelut aloitettaisiin aina päiväsaikaan et kaikki tosi kiinostuneet ehtii heti mukaan?
 
MMV sanoi:
Kumpaa täällä nyt käsitellään Toyotan vai VAG:n öljynkulutusta? On taas erikoisilla väreillä varustetuilla laseilla tehty keskustelunavaus...

Kukas se aina muistaa tunnustaa tiettyä väriä?  :rolleyes:
 
MMV sanoi:
Kumpaa täällä nyt käsitellään Toyotan vai VAG:n öljynkulutusta? On taas erikoisilla väreillä varustetuilla laseilla tehty keskustelunavaus...

Tojotan ylivertaisuutta.
 
Peeveli sanoi:
Kukas se aina muistaa tunnustaa tiettyä väriä?  :rolleyes:

Mitähän väriä minä tunnustan? Etsippäs nyt ne minun suitsutukset jonkin merkin suuntaan. Alkaa vain ärsyttää tietyn tyyppinen vastakkainasettelu joka näkyy muissakin kuin auto-threadeissa. Olisikohan minulla AS-tauon paikka...
 
ptme sanoi:
Jos vertaan noihin edellisiin VAG-kulkineisiin, joilla olen ajanut n 400 tkm tällä vuosikymmenellä, niin mielestäni Toyotan virallinen hyväksytty öljynkulutus on varsin suuri.
Ajamalla saman matkan Toyotalla, olisivat toyot käyneet huollossa vähintään kymmenen kertaa enemmän (15 /30 tkm huoltoväli), kerralla n 4 litraa öljyä, eli 40 litran lisääntynyt öljynkulutus verrattuna yhteen litraan, minkä olen VAG-autoihin lisännyt!

Huolto on vielä pieni ongelma, kun ei tarvitse huollon yhteydessä alkaa vaihtamaan jakoketjuja tai DSG-laatikoita. Muutenkin suhtautuminen korjauksiin on niin nihkeää, että pitäkööt tunkkinsa!
 
Täällä olisi varmaan ollut jo valmiiksi ketjuja joissa keskustellaan volkkarin ongelmamoottorien öljynkulutuksesta.

Mikä järki siis avata uusi sellainen, vieläpä otsikoituna Toytan öljynkulutukseksi? Suurin osa moottoreista ei syö öljyä niin paljoa, että sitä tarvitsisi mitenkään noteerata. Toyotan moottoreissa ei siinä mielessä ole mitään erikoista. Noissa volkkarin moottoreissa oli.

Case closed.
 
Iero sanoi:
Mitä erikoista on Toyotan moottoreissa, kun eivät suostu kuluttamaan öljyä?
Ei mitään. TSI:t on sen sijaan erikoisen huonoja tuon suhteen.

Ei syönyt Skyactiv öljyä eikä myöskään Opelin 1.4 turbo.
 
Pienempiä ja uudempia hihnalla varustettuja 1,4-1,5 TSI moottoreita uskaltaa huoletta ostaa, eivät kuluta öljyä. 2.0 RS ja Cupra hiukan kulutti 10tkm, ei mitenkään huolestuttavasti. Ei minun kolmeen Corollaankaan tarvinnut öljyä lisäillä.
 
dominik sanoi:
Heh heh, 8.41 tojon salarakas ehti mukaan, pitäiskö sopia et Tojo-keskustelut aloitettaisiin aina päiväsaikaan et kaikki tosi kiinostuneet ehtii heti mukaan?
Taitaa ketjun aloittajalla olla salarakkautta TSI:n suuntaan. Aloitusviestissä on 2 kysymystä, toinen Toyotasta ja toinen TSI:stä. Herttaista!
 
Öljyn lisääminen on pieni ongelma mutta koitappa lisätä hyviä ajo-ominaisuuksia huonoon autoon...
 
MMV sanoi:
Kumpaa täällä nyt käsitellään Toyotan vai VAG:n öljynkulutusta? On taas erikoisilla väreillä varustetuilla laseilla tehty keskustelunavaus...
Ketjun aloituksesta paistaa se kiva asenteisuus mikä usein syntyy puutteellisen eli vain osittaisen tiedon perusteella.
Törmäsin samaan asiaan eilen, kun vaimo kävi katsastamassa Golfia. Auto meni läpi ja sitä oli jopa kehuttu erittäin hyväksi ja siistiksi, saatesanoilla että näkee huolehditun.

Nooh mutta samalla katsastusmies oli öljyjen tarkistamisen yhteydessä sanonut, että öljy alle alamerkin ja sitä tulisi lisätä.

Luulisi ns. alan ihmisen osaavan katsoa edes öljytikusta oikein mutta ilmeisesti asenne sai lasit näyttämään väärin. Eikä edes ihmetellyt että eikö lisäystarpeesta ole auto ilmoitellut.

Totta on se että juuri nyt en öljyä ennen auton määräaikaishuoltoon vientiä ole katsonut, luottanut siinä mielessä järjestelmään, joka tuossakin olisi antamassa ilmoituksen öljyn tarpeesta. Kun sitten katsastuksen jälkeen tarkistin oli pinta asiallisella tasolla, eikä tarvetta lisäykseen ennen huoltoa. Kertaakaan tuohon ei ole tarvinut öljyä lisäta huoltojen välissä.
 
Tilanne
Keskustelu on suljettu.