https://tummennuskalvot.fi/

Yleistä keskustelua Fiateista

M

Makkis

Vieras
En näe järkeä avata 500L mallille omaa aihetta joten tällainen yleistä Fiateista kattakoon tuota Freemontia lukuunottamatta mallit kunnes joku tänne kirjoittaakin...

Kävin siis lauantaina istuskelemassa tuollaisessa 500L Fiiussa. Yllätyin kuinka iso auto on, siis päältä ja sisältähän siinä on kartanon tilat! Valoisaa, mukavan rentoa, kuva värimaailma, nykyautoista poiketen nätti mittaristo. Ja tilaa siis todella paljon. Kuskin pukilla tuli fiilis että ohjastaa jotain vanhaa bussia jossa tuulilasi on toooooodella kaukana kuljettajasta, tuohon varmaan tottuu.

Myös päällepäin 500L on kivan näköinen laite, kauneus on katsojan silmissä mutta omaa silmää miellytti kovasti.

Pääasialliseksi kulkineeksi en hommaisi mutta perheen kakkosena olisi loistopeli! Ilo olisi heitellä kauppa- ja harrastereissut tuollaisella. Tosin, edes haaveiluu on turhaa ennen kuin vaimo vaihtuu. Niin on kova antipatia Fiatiin ja yleensä mihinkään italialaiseen tekeleeseen. Alfaakin haukkui koko ajan vaikka kyseessä oli sentään vähävikaisin auto meidän yhteisen taipaleen aikana, kakkoseksi kipuaakin vaimon aikoinaan omistama Omega joka myös oli aivan pomminvarma auto.
 
Mualmalta mitä olen lukenut viissataaällästä niin paljon on positiivista palautetta saanut. Suurin harmitus tuntuu olevan ettei mallikohtaisi roskeläppiä oikein tahdo löytyä. ;D Moottorinäänet kuuluu ja kaikuu sisätiloissa. Ohjaustuntuma on kovin hento ja moottoritienopeuksissa alkaa suhinat tulemaan korviin. Eli kovin pienet on murheet kun kehuvat kuitenkin sisätiloja, moottoria (tietysti muistaen moottori valikoiman) ja vaihteistoa.
 
Makkis sanoi:
En näe järkeä avata 500L mallille omaa aihetta joten tällainen yleistä Fiateista kattakoon tuota Freemontia lukuunottamatta mallit kunnes joku tänne kirjoittaakin...
Avataan vaan oma aihe! Jos kerran nykyisestä Focus-mallistakin on saatu aikaseksi hämmentävästi ainakin neljä omaa ketjua niin kyllä muutamasta Fiat mallistakin voidaan luoda edes yksi ketju. Ehdotan Modeille, että muuttavat tämän ketjun nimeksi 500L, 500L Living & 500L Trekking koska nämä ovat periaatteessa aika lailla yksi ja sama auto (alkup. 500:n sekä tuleva 500X ovat kuitenkin ihan eri autoja, jälkimmäinen itse asiassa Jeep Renegaden sisarmalli). Mutta Fiat 500L-asiaan:

Toissa kesänä, kun Fiat 500L mallina oli ihan uunituore, ja koska merkkiä kohtaan minulle ei ennakkoluuloja tätänykyä ole niin tuli käytyä koeajamassa ensin lyhyesti 1.4l 90hp perusbensavapari, sekä myöhemmin myöskin pikku bensaturbo eli kaksisylinterinen ja 105 heppainen 0.9l Twinairi, että perinteisempi 1.6l 105 heppainen dieselnelikko. Kaikkia tuli kokeiltua manuaaleina koska tomaattia ei autoon ainakaan tuolloin saanut. Valitettavasti Twinair ja 1.6 Multijet jäivät moottoreina – kuten lopulta koko autokin – markkinoillamme kuriositeetiksi, koska AutoFennica suuressa viisaudessaan tilasi maahan varastoautoiksi lähinnä 1.4l bensavapariversioita, joka moottorina on ihan ikäloppu, ominaisuuksiltaa vanhentunut (paradoksaalisesti) huonosti kierroksia ottava kierroskone.

500L mallin myynti ei oikein koskaan päässyt täällä Suomessa kunnolla edes vauhtiin, koska pian esittelyn jälkeen (näin jälkeenpäin asiaa katsoen) oli ilmeisen selvää, että maahantuonikuviot tulevat jollain aikavälillä muuttumaan ja AutoFennican sekä jälleenmyyjien into myydä autoa katosi kuin tuhka tuuleen. Näitä varastossa olleita muutamia (kymmeniä?) varastoautoja sitten yritettiin kaupata kaikille - ihan viime aikoina todella kovilla alennuksillakin - ja tehdastilauksesta keskusteleminen oli jälleenmyyjille ilmeisen hankalaa. Tiedä sitten olisiko tehdastilausta saanut tehtyäkään jos olisi asiaa yrittänyt viedä maaliin saakka, koska tämä jäi kokeilematta koeajojen paljastettua auton ainakin meille sopimattomaksi. Mutta asiaan.

Auton ulkonäöstä voidaan olla monta mieltä, joten en sitä ala sen kummemin kommentoimaan paitsi sen verran, että meille se olisi kelvannut, etenkin kun kakkosautoksi sitä mietimme. Ulkonäköähän ko. autossa pystyi muokkaan melko paljon koska tarjolla oli useita erilaisia kaksivärimaalauskombinaatioita ym. pientä heebeliä, joilla sai autosa hyvinkin poikkeavan viereiseen yksilöön verrattuna. Sisätilat ovat myös – hintaluokka eli noin 20k€ huomioiden – perussiistit ja melko hauskatkin varustemallista riippuen. Sisutuksen laatuvaikutelma on ok, hintaluokka huomioiden jopa hyvä, mutta kojelaudan päällä oleva kovamuovi näyttää todella halvalta muuhun sisutukseen verrattuna, etenkin suorassa auringon valossa.

Ergonmia sitä vastoin tökki hieman enemmänkin. Ajoasennosta en saanut läheskään täydellistä (penkkien säädöt vs. polkimien etäisyys vs. ratin säädöt), ja vaihdekeppi jäi mielestäni ihan liian alas. Myöskään keskikyynärnojassa ei ole säätöjä ja jää ainakin minulla aivan liian taakse ja hieman liian alas. Helptusta ei tule toiselta puoleltakaan, koska oven kyynärnoja on aivan liian alhaalla ja aivan liian kaukana penkistä (siis todella kaukana), jolloin käsi ei ylety enää rattiin jos kyynärpäätä lepuutta tuella. Ovipahvin yläreuna vastaavasti on taas hieman liian korkealla mukavaa asentoa ajatellen. Sitä vastoin sähkösäätöinen ristiseläntuki kuskin penkissä oli erinomainen ja kosketusmonitoiminäyttö toimii hyvin ja on helppo käyttää.

Tilaa autossa on yllin kyllin ja kaikki sentit tuntuvan olevan tehokkassa käytössä. Takanakin tilaa on todella hienosti, paitsi pääntilaa aikuisille jos autossa on panoraamakatto. Lisätilaa saa tarvittaessa joko takapenkille tai tavaratilaan kahdessa osassa eteen-taakse liikkuvan takapenkin muodossa, ja näkyvyys autosta ulos on joka paikalta mainio suurien ikkunoiden ansiosta. Perheauton ollessa kyseessä takasivuikkunoille kaipaisi kuitenkin tehdasasennettuja ovipahvista nousevia rullaverhoja. Tietysti jälkiasenteiseilla tummennuksillakin ongelmaan pystyy jossain määrin puuttumaan jälkikäteen. Vakio poppikone ja/tai kajarit ovat korkeintaan välttävät ja vaikka yritin kyllä säädellä äänenlaatua niin musiikin ystävän tulisi ehdottomasti ruksata listalta ”Dr. Dre:n” paremmat stereot. Suurena miinuksena myös xenoneiden ja automaatin puute mallistosta (ainakin tuolloin), ja pienenä miinuksena se, että vakkariin säädetty nopeus ei näy millään näytöllä.

Liikkeelle päästyä huomion kiinnittää erittäin matala melutaso, ja taas luonnollisesti auton hintaluokka huomioonottaen. Rengasmelu todella vaimeaa, jopa huonokuntoisella Lahden motarilla, ja suurin melunlähde oli tuulen suhina, joskin toinen koeajo suoritettiin erittäin tuulisena päivänä. Alla molemmissa autoissa oli 16" vanteet, joten lisävarusteena myytävillä 17":lla rengasmelu saattaa hieman nostaa päätään. Ohjauksesta ei ole paljoa sanottavaa, paitsi että se oli etenkin Twinairissa kevyt. Tunnokkuus oli keskitasoa, eli tämän kanssa voi elää joskaan mitään lauluja siitä ei kirjoita. Vaihteensiirto molemmilla koneilla oli kohtuullisen täsmällinen ja keppi liikkui liukkaasti, joskin se oli mielestäni liian alhaalla.

Kaksisylinterinen 105hp bensaturbo vie autoa iloisesti kaupungilla ja maantielläkin, mutta motarilla kiihtyvyys ja nopeuden muutos on toki sitten verkkaisempaa, joskin yhden aikuisen ja yhden pienen lapsen kuormalla vielä siedettävää. Tämän pitäisi ehdottomasti olla auton perusmoottori, ja nuhainen 1.4 bensavapari joutaisi museoon. Heti. Kaksisylinterisessa Twinairissa on kuitenkin melko erikoinen ääni: korvakuulemalta ei pystynyt yhtään päättelemään auton kierroksia, vaan kuulosti siltä että tilanteessa kuin tilanteessa kierroksia on ainakin 1000-1500rpm liian vähän, ja auton alkaa jyristää koska tahansa tai simahtaa nyt just. Ei se tietenkään jyristänyt tai sammunut, koska aina oltiin kuitenkin käytännössä vähintään n. 2000rpm:ssä, eli bensaturbolle jo hyvällä vetoalueella. Nelisylinteriseen bensaan tottunut tulee ajamaan tätä - ainakin aluksi - koko ajan yli 4000 rpm:n (koska se kuulostaa n. 2000rpm:ltä), mutta voimakkaampaan/vääntävämpään dieseliin tottuneelle ajo sujunee luontevammin alusta lähtien. Kuormattuna motarilla tai maantiellä rajallinen tehoreservi tulee kuitenkin vastaaan nopeasti ja ohituksissa kaipaa tottumuksista riipuen about 25-50hp lisätehoa.

Ko. yksliössä ajettuja kilsoja oli vasta n. 500, mutta jostain kuului jo jokin muovinen tms. resonointi voimakkaasti kiihdytettäessä, ja en pystynyt päättelemään josko se oli vain yksilövika vai Twinairin pörinästä johtuva ominaisuus. Bensankulutus n. 75km koeajolla oli jotain ihan muuta mitä auton ilmoitetut EU lukemat ovat, joka tosin ei tullut millään muotoa yllätyksenä.

105hp 1.6 Multijet diesel eroaa peruskoneesta eli 1.4 bensavaparista kuin yö päivästä, ja auto itse asiassa tuntui jopa hieman urheilullisen tehokkaalta, etenkin kaupunki- ja taajamaliikenteessä. Motarillakin nopeus nousi helposti yli kotimaisen suurimman sallitun, ja vauhti ei tuntunut juurikaan missään, koska ajettavuudeltaa tuo vaikutti aikaisemmin kokeilemaani TwinAiria vakaammalta. Johtuisiko tuo painavammasta koneesta, ja ovatkohan alustan osat tuossa siitä syystä vahvempaa tekoa tai jousitus jäykempi? Maantiellä 90:stä täysillä kiihdytettäessa ja rekkajonoa ohittaessa tehoahan voisi toki olla enemmänkin (ainakin tehokkaampaan tottuneelle), mutta tuollakin kyllä pärjää ainakin yhden hengen kuormalla, etenkin kun muistaa heittää pykälää pienemmälle.

Dieselin käytännön suorituskykyero Twinairiinkin on selvä, joskin TwinAirkin on jo aivan älyttömän paljon parempi kuin tuo perus 1.4:n, johon en koskisi pitkällä tikullakaan. Moottorin melutaso dieselissä on matala ja hieman voimakkaampaa murinaa kuului vain voimakkaissa kiihdytyksissä, mutta tuolloinkaan se ei ollut häiritsevää (vrt. Opel Mokka, käykää vaikka kokeilemassa). Sen sijaan rengasmelu oli selkeästi kokeilemaani TwinAiria kovempi, ja koska ajelin samoja teitä (vaikkakin eri päivänä ja eri lämpötilaolosuhteissa) niin ainut selitys on tässä alla olleet Bridgestone Turanzat, kun TwinAirissa alla oli hiljaisen kumin maineessa olevat GY:n Efficient Gripit.

Mielestäni ajomäärästä (ja siten käyttövoimaverosta) riipumatta 1.6 Multijet on ainut oikea moottori ko. autoon. TwinAirkin tosin riittää, jos kuormaa ei juurikaan koskaan ole ja oma ajotyyli on verkkaisempi, mutta jos haluaa että ajossa on vähänkään menemisen meininkä (niin paljon kuin nyt tällaisessa autossa 105hp koneen kanssa voi ylipäätään olla) niin katse kannattaa suunnata dieselkoneeseen.

500L:stä on olemassa myös pidempi 7-paikkanen versio 500L Living (tai 500L MPW UK:ssa, MPW = Multi Purpose Wagon. Kuka näitä nimiä oikein keksii?) sekä crossover-wannabe ja näistä ulkonäöllisesti onnistunein 500L Trekking. Näitä ei koskaan Suomen maahantuontiohjelmaan kuitenkaan otettu. Autoon saa muilla markkina-alueilla myös 120hp 1.4 T-Jet bensaturbolla ja tehokkaammalla 120hp 1.6 Multijet dieselillä, mutta AutoFennican tapaan myöskään näitä ei koskaan otettu tuoniohjelmaan. Vaarana olisi ollut, että näitähän olisi voinut joku sitten jo ostaakin.

Auto jäi meiltä kauppaan huonon ergonomiansa ja automaattilaatikon puutteesta johtuen. Ostopäätöstä puolsivat kuitenkin auton tilat, kohtuulliset ajo-ominaisuudet, persoonallinen ulkonäkö, kohtuullisen hyvät varusteet, personoitavuus sekä kaikkiin näihin nähden fiksuhko hinta, mutta ne eivät tällä kertaa riittäneet koska jo pihassa ollut perus Fiat 500:nkin täytti (tiloja lukuunottamatta) nämä kriteerit.

Pari kuvaa vielä ketjua koristamaan:

Fiat 500L
Fiat-500L_2013_800x600_wallpaper_51.jpg


Fiat 500L Living
Fiat-500L_Living_2014_800x600_wallpaper_01.jpg


Fiat 500L Trekking
Fiat-500L_Trekking_2014_800x600_wallpaper_03.jpg
 
Edellistä harrastekapinetta myydessä laitoin ilmoituksessa muutaman vaihtoehdon, mitä kelpaa vaihdossa ja yksi oli 500 Fiat. Kiva olis kokeilla sellaistakin kauppakassina\työmatkakulkineena.
Meni sit rahalla ja muuta harrastekalustoa tuli hankittua tilalle niin ei sit Fiat realisoitunut.
 
Minullahan oli siis aikanaan uutena hankittu Fiat Marea Viikonloppu (Weekend = farkku) työsuhdeautona. Aika kultaa muistoja toki mutta aika piinaavat kolmisen vuotta ja 100000 km tuon kanssa oli, noin toimintavarmuuden näkökannalta.

Hyvinä puolina se, että auto oli oikein silmääni miellyttävä visuaalisesti ja hyvä ajaa lukuunottamatta överiksi ylitehostettua ohjausta. Ohjaus oli kuitenkin tunnoltaan yllättävän hyvä italiaiseen tapaan mutta käsittämättömän kevyt. Koneena oli muistaakseni 105 tai 115 heppainen 1.6 litrainen kone ja se oli käyttöominaisuuksiltaan tosi hyvä, väänsi laajalla alueella ja lauloi kauniisti korkealle ja kovaa. Aikalaisekseen kulkupuoli siis relevantti. Lisäksi noissa jo vakiona hyvät varusteet, yksilöni oli vielä parhaalla ELX tasolla.

Mutta se tekninen toimivuus. Auto oli meteorologina erehtymättömän tarkka ja se pystyi ennustamaan vuorokauden sisään saapuvan vesisateen tai talvella rajun lauhtumisen etukäteen. Ilmoituksen teki välkyttelemällä merkkivaloja villisti milloin mistäkin asiasta. Ei saatu tuota ominaisuutta koskaan huollon toimesta kuntoon.

Isompi murhe oli jakohihna. Ensimmäinen sanoi "poks" karvan yli 10000 ajettuna. Mäntä ja venttiili yhteen, totat crash. Kaksi viikkoa pajalla, sijaisautona vanha Fiat Rytmi jota kidutin oikein huolella kiukkua purkaakseni mutta se vaan toimi ja toimi. Mareaan tuli uusi kone ja apulaitteet jäi vanhasta. Tässä vaiheessahan noilla hihnoilla oli vaihtoväli muistaakseni 120000 km.

Seuraava "poks" kävi reilun 60000 kohdalla. Ihme kyllä, tällä kertaa mäntä ja venttiili ei osunut yhteen. Parin päivän pitstopilla auto takaisin alle kera uuden hihnan ja kiristimen.

Kolmas poks sattui 63000 km kohdalla ja taas kone paskaksi. Sanoivat syyksi edellisessä vaihdossa väärinasennetun muovisen hihnansuojuksen joka söi uuden hihnan saman tien. En tiedä, mutta viikko varikolla, uusi alakerta ja kannen korjasivat tällä erää.

Sitten ei katkennutkaan enää minulla ollessa. Aina peleko persiissä milloin se poksahtaa. Kolmen vuoden iässä oli kyllä kaikenlaista muuta, lähinnä kulumaa jonka laitan huonolaatuisten materiaalien käytön piikkiin. Mm. maalipinta oli hyvästä hoidosta huolimatta kamala ja tummassa metallinsinisessä se myös näkyi kauas. Sisällä repsotti ja tai oli halki yksin sun toinenkin verhoilun muoviosa. Myös istuinten kankaat oli rispaantuneet. Ainakin vilkkuviiksi (1:1 sama kuin Ferrari 360 Modenassa) oli veltto ja tunnoton. Kitinöitä ja räminöitä oli kaikkialla.

Meillä oli tuolloin firmassa autoedusta kärsijien osalta auton valinta suhteellisen vapaata, kukin kukkaronsa ja maksukykynsä mukaisesti. Tässä kohtaa kuitenkin työnantajakin vihjaisi, että jos vaan millään voisit suunnata katsetta muihin merkkeihin  ;D

 
Ahvenistolla oli tänään 500x parkissa, vitos bemari näytti siinä vieressä neppisautolta. Että olikin massiivisen ja ennenkaikkea harvinaisen makean näköinen ilmestys. Koeajolle on näin fiatmiehenä mentävä ensiviikolla, ehdottomasti.
 
Makkis sanoi:
Minullahan oli siis aikanaan uutena hankittu Fiat Marea Viikonloppu (Weekend = farkku) työsuhdeautona.

Minullapa oli niitä 2* ihan omalla rahalla hankittuna. Molemmat 1,6 bensoja.

1. oli sedan vm.1997, maahantuojan esittelyauto jossa erona mm manuaali säätöiset peilit, kun myyntimalleissa oli sähkösäätöiset.
Siitä meni 7 kertaa rekisterivalot takaa - lopulta kiinnitettiin liimamassalla, muovinen klipsi katkesi valaisimen "lasista" - takuuseen luonnollisesti ne meni.
Yksi polttoainesuutin meni, se jo takuu ajan jälkeen joka silloin oli vielä 2 vuotta.

2. oli kolmisen vuotta tuoreempi, vm.2000 Weekend, siitä vaihdettiin takuuteen etuakselin nivelet ja ohjauslaitteisto sekä kuskin penkki kun sen runko petti, muuta ongelmaa en muista.

Ihan kelpo pelejä ne omiin ajoihini oli, molemmilla mentiin about 120 000km ja Weekend oli 1. uutena hankkimani auto, sedanissa oli 6000 km mittarissa kun se tuli itselle ajoon.

Sattumalta näin Weekendin viime perjantaina liikenteessä.  ;D
 
dingdongpingpong sanoi:
Ahvenistolla oli tänään 500x parkissa, vitos bemari näytti siinä vieressä neppisautolta. Että olikin massiivisen ja ennenkaikkea harvinaisen makean näköinen ilmestys. Koeajolle on näin fiatmiehenä mentävä ensiviikolla, ehdottomasti.

Ajattelin itsekin käydä kokeilemassa ensi viikolla 500X:n.

Ahvenistolla oli tänään Alfa-kerhon ratapäivät ja erinäköistä ja ikäistä kalustoa radalla. "Varastin" tuohon linkin Alfa-foorumilta jos joku haluaa ihmetellä.

http://carpix.1g.fi/kuvat/carpix/2015/Cuore+Sportivo+I+Ahvenisto/
 
Mareaa oli jonkin verran liikenteessä 5-syl moottorillakin. Taisi kuitenkin olla vain 2-litrainen. Ei löytynyt tuollaista mörkömoottoria nettiauton valikoimista...
Fiat Coupe on mallina sellainen mikä on minua viehättänyt. Muutamia myynnissä ja hinnatkin hyvin maltillisia. Jäänyt jotenkin aliarvostetuksi tai sitten luotettavuus on mitä on ?

Murtoluku olisi hieno :)

http://www.nettiauto.com/fiat/x-1-9/7281631
 
JakeS sanoi:
http://www.nettiauto.com/fiat/x-1-9/7281631[/url]

Todellinen klasikko tuo murtoluku. Hyvinkäällä tuollainen oli lojumassa teollisuusalueella muutama vuosi sitten, täytyykin kurkata ohi ajaessa onko hävinnyt.
 
JakeS sanoi:
Fiat Coupe on mallina sellainen mikä on minua viehättänyt. Muutamia myynnissä ja hinnatkin hyvin maltillisia. Jäänyt jotenkin aliarvostetuksi tai sitten luotettavuus on mitä on ?


Tuttava piirissa on yksi kappale ihan alkuaan suomi autona 5-pyttyinen turbo Coupe - muistelen että niitä olisi tullut ko koneella maahan vain 2 tai 3 kappaletta.

Muuten auto on ymmärtääkseni ihan tikissä, mittariston kanssa paininut tänä keväänä.
 
Taky sanoi:
Tuttava piirissa on yksi kappale ihan alkuaan suomi autona 5-pyttyinen turbo Coupe - muistelen että niitä olisi tullut ko koneella maahan vain 2 tai 3 kappaletta.

Kaverinkaverilla on myös tuollainen, joskaan maahantuontiajankohtaa en tiedä. Aikalaisestaan TM:stä on jäänyt mieleen, että oli aikansa nopein(?) etuveto 0-100 -kiihdytyksessä, ja osittain sitä kontribuoiden järkyttävän etupainoinen: pikagooglauksella 68/32%.
 
500x kylmätyypitetty. Täytyy myöntää että herätti omistamisen halua, koeajolle on päästävä ja selvitettävä onko tätä saatavana 4WD mallina kunnon tiiselillä...ja Dtc vaihteistolla, koeajoon siis.
 
JakeS sanoi:
Mareaa oli jonkin verran liikenteessä 5-syl moottorillakin. Taisi kuitenkin olla vain 2-litrainen. Ei löytynyt tuollaista mörkömoottoria nettiauton valikoimista...

On niitä valmistettu 5-pyttyisellä 2- ja 2,4-litraisilla vapareilla ja 2-litraisella ahdetulla. Myös 2,4-litrainen 5-mukinen diesel on ollut tuotannossa.
 
Konsernikoneitahan nuo viitoset oli. Lancia käytti ainakin Kappa malleissaan paljon. Duunipaikkakunnan kaduillakin rullailee arkisin yksi viisimukinen Marea Weekend.

Tuo viitosdiesel taisi olla VM Motorin tekele.

Tuohon maailmanaikaan Alfa eli vielä omaa elämäänsä eikä niissä konsernikoneita näkynyt vaan ihan omat moottorinsa. Agnellit taisi tosin jo omistaa lafkan.
 
Fiat 500 facelift julkistetaan 4.7., mutta kuvia siitä on alkanut jo vuotamaan. Pieniä ovat muutokset.

Tässä uusi keula:

IMG_1972-520x475.jpg


Ja tässä "vanha":

fiat-500-fia_500_09_pur-o2_1.jpg
 
...ja tässä kuvassa näkyy uudet perävalot sekä tarkkaan katsomalla myös kojelaudasta löytyvä uusi medianäyttö:

fiat%20500%20g.jpg


Vertailun vuoksi kuva "vanhasta":

2012-fiat-500_100350323_m.jpg
 
No joo, pientä on, mutta toisaalta paha olisi ollut muuttaa kovin paljon ilman että alkuperäinen idea olisi kärsinyt. Keulan muutos on askel parempaan, koska nykyinen muoviritilä maskin alaosassa on karu ja rimpula, ja myöskin sumuvalojen osalta lienee parannusta koska nykyisten lamppujen mustat metallikehykset/reunukset ruostuvat ajo-olosuhteista riippuen ruskeiksi parissa vuodessa. Käyttöön tokikaan tuolla ruostumisella ei ole merkitystä, ongelma on ollut lähinnä kosmeettinen. Takavalot menevät sen sijaan ja ainakn tuon kuvakulman perusteella huonompaan ja rumempaan suuntaan.

Auton suurin ongelma on ollut ratin etäisyyssäädön puute, josta syystä ajoasento on ollut pahemman luokan kompromissi kenelle tahansa, jonka kroppa ei ole juuri ISA-standardin mittojen mukainen. Veikkaan kuitenkin, että tähän ei ole parannusta tullut.
 
Vähän samoilla linjoilla. Faceliftin takavalot näyttävät siltä että kromikehys on unohtunut. Tuo kojelaudan uusi mediahärpäke lienee toiminnallisesti parempi, mutta ulkonäöllisesti se on mielestäni ristiriidassa auton retrohengen kanssa. Olen yllättynyt jos eivät ole lisänneet faceliftiin ratin etäisyyssäätöä...
 
Vanhan feikkipuskurit olivat periaatteessa lisävaruste, paremmin varustellussa Loungessa olivat sitten vakiona. Ja löytyväthän ne vielä tuosta uudestakin, toki pienempinä ja alempana ja ikäänkuin "viiksinä" alamaskin ja sumuvalojen molemmin puolin.
 
Autoliikkeen pihalla oli uusi Fiat 500X cittari. Oli ihan hienon näköinen punaisena ja erottuu ainakin muista vastaavista tuotteista. Pitänee käydä tutustumassa jossain välissä ihan mielenkiinnosta.