https://yliteippaus.fi/

Lisävalot

Eskoop

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
31.12.2013
Pimeät aamut ja illat alkaa olemaan jo todellisuutta, niin rupeaa häiritsemään kun ei auton perus tuikut tunnu riittävän.

Millaisia lisävaloja keulalle suosittelisitte? X-visionit xenoneina olen mietiskellyt. Saanee laittaa ihan normaalien halogenivalojen kanssa?
 
Eskoop sanoi:
Saanee laittaa ihan normaalien halogenivalojen kanssa?

Jos laillisuutta miettii niin riippuu referenssiluvuista. Kaukovalojen yhteenlaskettu summa saa olla max 100.

Jos ei halua noin isoja kattiloita niin kokoisekseen Hellan Comet 200 Xenon on erittäin hyvä, muttei halpa.
 
Eskoop sanoi:
X-visionit xenoneina olen mietiskellyt. Saanee laittaa ihan normaalien halogenivalojen kanssa?

Riippuu autosta/sen omista valoista saako X-visioneita laittaa keulalle, niiden referenssi on 37,5 eli auton omille valoille jää se ref.25, lisäksi X-vision on aika kookas kattila. Hellan FF200 xenonina on aika kompakti lamppu jossa valoa riittää, mutta senkin ref. on 37,5
Myös NBB:n valikoimaa kannattaa katsella jos valaisimen koko ei haittaa, esim. tästä referenssillä 20.
 
NBB:n halogeeniversioista saa kasattua erillisillä ballasteilla alle 200 eur kahden umpion täysin liikennekelpoisen setin (hyväksynnät ym.), kun vähän askartelee. Halogeeniversioissa on myös DR-hyväksyntä ja ref 20.
 
Karvis sanoi:
Hellan FF200 xenonina on aika kompakti lamppu jossa valoa riittää, mutta senkin ref. on 37,5

Tuon voi kikkailla. Tuossa Hellan valossa on referenssinluku merkattu lasin ympärillä olevaan muovirunkoon. Siinä on e-merkin vieressä kohokirjaimin sekä 17,5 että 37,5 lukemat koska samaa muoviosaa ilmeisesti käytetään myös halogeeniversiossa. Siitä vaan nätisti puukon kärjellä 37,5 pois ja avot, meillä on lailliset valot.  ;D

Siellä on kyllä myös umpion sisällä tarra mutta ei se katsuri sinne katso.
 
ConD sanoi:
Tässä (taas) itsellänikin asia kiinnostaa jälleen kerran kun illat pimenee. Samalla herää ketutus... Mikä prkl tuon oman auton valojen referenssiluku nyt sitten on?

https://www.dropbox.com/s/n031k6qkwvdoycd/2014-07-14%2013.16.17.jpg

Kuva kertoo paljon... Mielipiteitä? Kyseessä siis bi-xenonit ilman erillistä apuvaloa/lisähalogeenia.

Kai se on tuon 17,5 ??? Superbissa oli muistaakseni 25 ja siinä on kuitenkin halogeenikin kaverina.
 
Helppoa monissa uusissa LED-tuikuilla varustetuissa autoissa, kun näkyy referenssit olevan kovin monessa vain 12,5 per lamppu. Siitä voi jo suoraan päätellä tarvitaanko lisää valoa vai ei.
 
Ironic32 sanoi:
NBB:n halogeeniversioista saa kasattua erillisillä ballasteilla alle 200 eur kahden umpion täysin liikennekelpoisen setin (hyväksynnät ym.), kun vähän askartelee. Halogeeniversioissa on myös DR-hyväksyntä ja ref 20.

Olisin kiinnostunut tälläisestä paketista. Onko linkkejä/vinkkejä tarkemmin?
 
Ja lisävaloissa olevat parkit eivät edelleenkään ole lailliset, jos ei valomääräykset ole viime aikoina muuttuneet. Itse valaisin jossa parkki on, on sinänsä laillinen, mutta henkilöautossa parkkeja ei saa kahdentaa + lisävalon parkki on liian keskellä jos se lyhty laitetaan perinteisesti maskin eteen. Rekan katolle asennettaessa laillinen, katon kulmassa se voidaan laskea äärivaloksi. Viisaammat korjatkoon jos tieto vanhentunutta.
 
ConD sanoi:
Nuo parkin johdot voi jättää kytkemättä...

No sitä en toki epäillytkään.  ;D ;D Liikkuvat tykkäsivät aikoinaan vinkua noista parkeista. Oli aika varma tapaus kun veti parkit palaen puhallusratsiaan niin sitten kyylättiin referenssejä yms. Joihinkin autoihin laitoin sitten parkitkin katkaisijan taakse, eihän niistä toki juuri mitään hyötyä ollut muutenkaan.
 
ConD sanoi:
Nuita kertaa kaksi, ja sitten vielä xenonkitti H1 kannalla perään esim. xenonkaupasta. Sitten vähän kilpitelinettä/valorautaa sekä kytkentää auton sähköihin.
Kitin saa heiltäkin joko erikseen tai valmiiksi asennettuna.
 
Täällähän on jo hyviä vaihtoehtoja heitetty tuo NBB:n setti vois olla hinnaltaan ihan ok, muita lamppuja vois hakea ihan paikallisista liikkeistä jos hinta ei paha. tutkaillaanpas rauhassa. Ref. Numerosta ei tietoa, umpiosta sen varmaan löytänen kun etsii...
 
Itse valitsisin lisävalot automallin ja oman mieltymyksen mukaan. Siis laatumerkkiä, esim. Hella ja sitten valitset sellaisen mikä sopii auton ulkonäköön.

Kaikki hellan lisäpitkät tuovat paljon lisävaloa normivalojen rinnalle. Toki jotkut mallit ovat tehokkaampia ja xenoneilla saa vielä paremman valaistuksen.
 
Nuo NBB ovat kyllä valtavan kokoiset...  :eek:

Harmi kun tuon möllin keula on niin "muodokas", että siihen ei oikein istu mikään kunnolla.

2899712062.jpg


Tuossa vastaavaan asennettu jotku tuikut keulille ja jäävät aika lailla "ulos".

Hellan FF500 olis inhimillisemmän kokoinen, mutta saakos niihin ksenonit laillisesti?
 
Ei saa laillisesti xenoneita FF500, FF550 tai FF450.

Mielestäni tämä tuoteperhe on aika kivan näköinen, löytyy neliskulmainen, pyöreä tai ovaali malli. Eli sopinee kaikenlaisiin autoihin.
 
rosso sanoi:
Kaikki hellan lisäpitkät tuovat paljon lisävaloa normivalojen rinnalle. Toki jotkut mallit ovat tehokkaampia ja xenoneilla saa vielä paremman valaistuksen.

Riippuu myös auton omista valoista. Edellisen mallin Peugeot 308:n tai RCZ:n xenon-valojen kanssa on aivan rahan haaskausta asennella mitään tuikkuja nokalle. Vakio-xenonit samassa umpiossa olevan halogeenilisäpitkän kanssa on niin sanotusti erinomaiset. No eipä noiden ref. 37,5 valojen lisäksi paljon mitään saa laillisesti asennellakaan. Omien havaintojeni mukaan ero noiden ja uuden 308:n ref. 12,5 valojen välillä on vähintään sen mitä noiden referenssien suhde toisiinsa on. Uuden valot on todella ankeat.

Mutta jos lisävalot laitetaan, niin Hellat ne olla pitää.
 
Juu tämä on totta. Jos autossa on hyvät xenon-valot niin lisäpitkiä, ainakaan halogeeni lisäpitkiä, ei ehkä kannata hankkia.

Mutta jos autossa on halogeenivalot niin lisäpitkillä saa mukavasti lisävaloa vaikka ne olisivatkin vain halogeeniversiot.
 
Tässä hiukan hillitymmän kokoinen mutta kuitenkin tehokas lamppu NBB:ltä, saa myös pistevalona jos haluaa nähdä todella kauas ;) Kaverilla tuollaiset on xenonpolttimoilla höystettynä ja kyllä muuten latu aukeaa.
 
Merkittävä asia huomata lisäpitkien kanssa, että niitä on erilaisilla valokuvioilla ja niillä voi auton omaa vajavaista valokuviota täydentää. Jos vaikka auton oma valokuvion on pitkillä valoilla kovin kapea, niin lisävaloilla siihen voi saada lisää leveyttä. Myös päinvastoin eli auton omaa lyhyttä, mutta ehkä leveää pitkien valojen keilaa voi parantaa lisävalolla, joka tuo lisää kantamaa. Kannattaa myös muistaa, että mitä enemmän sillä valaistulla alueella on valoa, sen suurempi on kontrasti pimeään alueeseen ja sitä heikommin silmä havaitsee heikommin valaistuja kohteita. Liika valo ei siis ole sekään hyvästä.
 
Tuossa pistevalossa on muuten referenssi sitten 45 per umpio, että heilahtaa melko lailla helposti laittomuuksien puolelle. Ei noita pieniä valoja ole kukaan tien päällä koskaan tutkinut ja katsastuksen aikanahan ne on jossain muualla kuin auton nokalla  :rolleyes:
Karvis sanoi:
Tässä hiukan hillitymmän kokoinen mutta kuitenkin tehokas lamppu NBB:ltä, saa myös pistevalona jos haluaa nähdä todella kauas ;) Kaverilla tuollaiset on xenonpolttimoilla höystettynä ja kyllä muuten latu aukeaa.
 
Lisäpitkät on monessa autossa erittäin hyödyllinen lisävaruste, varsinkin suomessa.

Satasella saa jo hyvälaatuisen kitin valotelineineen. Asennus maksanee tunnin tai pari jos ei halua itse laittaa. Suosittelen jos omaa aikaa ja osaamista on että laittaa itse niin tietää miten homma on tehty. Asennuksessakin voi oikaista ajan säästämikseksi mutta jos itse tekee niin silloin kannattaa tehdä priimaa.
 
Itse ne kannattaa asentaa, jos vaan suinkin osaa. Teetettynä haluaa kuitenkin tinkiä hinnan alas ja tekijä tinkii sitten tekemisen laadussa. Vain itse tekemällä tai avokätisesti hyvälle tekijälle maksamalla voi saada priimaa.