https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Golf mk7 - Bluetooth jälkiasennus

S

static

Vieras
Onkohan täällä palstalla aiheen suhteen tietäjiä?

Kautta aikain ensimmäinen VAG -konsernin tuote tuli alle tällä viikolla: Volkswagen Golf, 2014 Highline, 1,4 TSI. Käytettynä kun ostin niin en osannut edes listata vaatimuksiin USB ja Bluetooth liitäntöjä kun oletin että toki ne näin uudessa korimallissa ja varustelussa kuuluvat pakettiin. Noh näin kuitenkin kävi että tällainen on Infotainment systeemi ja sekä USB että Bluetooth puuttuu.

sTgYybw.jpg


Ratissa on painikkeet puhelimelle ja autossa on värillinen monitoiminäyttö mittaristossa, sikäli kun sillä on merkitystä.



Olen jonkin verran yrittänyt etsiä netistä tietoa ja vaihtoehtoja miten saisin Bluetoothin käyttöön. Ilmeisesti infotainment yksikön vaihto on mk7 Golfissa tehty varsin vaikeaksi, joten pitäisi vaihtaa joku tarvikelaite.

Tämä Alpinen ratkaisu vaikuttaa fiksuimmalta ja samalla saisi myös kunnon DSP:n, Carplayn ja Navigoinnin, mutta hinta on vaan turhan suolainen, n. 1600e.
Navigation-System-for-Volkswagen-Golf-6-X901D-G6-01.jpg


Kysymys kuuluukin:

Onko jotain keinoa saada bluetooth (integroidusti, en halua lisälaitteita) käyttöön nykyisessä infotainment yksikössä vai onko ainoa vaihtoehto vaihtaa joku tarvikelaite kuten tuo Alpine?
 
Tuohon composition colouriin voi olla vähän työläämpi temppu saada bt pelaamaan ilman kikkailuja. Vähintään pitäisi päästä vcds:llä käymään läpi onko esim vain mikin lisäystä vaille vai miten. Optiona siihenkin kuitenkin on bt:n saanu.

Kufatec myy kyllä omaa fiscon bt jälkiasennuspalikkaa, jolla saat puhelut kyllä kuulumaan, mutta musiikille siitä ei ole kuin monona soittelemaan.

Missäpäin majailet? Oulussa voisi apua olla kyllä tarjolla...
 
Jos pitäisi valita kumpi on tärkeämpi niin melkein se olisi että puhelut saisi kuulumaan.
Mikä tuo etulevyn reikä on? Näyttää erehdytään paljon 3.5mm miniplug aux liitännältä joten siitä ehkä saisi musiikin siirrettyä? Ei ole sopivia kaapeleita kotona niin en ole päässyt kokeilemaan vielä.

Tampereella majailen.

Ei sulla olisi kesälomareissulla tännepäin tiedossa? Meillähän on nykyään muumiomuseo ja kaikkee, Särkänniemessäkin uusi oksennusirroitin 😁
 
Haha :)

Ensiviikolla on ainakin ohi matka, pitää katsoa pitääkö jopa yöksi pysähtyä. Aikataulut selvinnee ke-to akselilla.

Kyllä tuo reikä aux-inniltä vaikuttaa. Sellainen tuon sd-kortin lisäksi siinä mankassa on vakiona.

Täältä mankan speksejä lisää:

http://webspecial.volkswagen.de/infotainment/de/de/radionav-start/Composition-Colour.html
 
Siis en ollut edes huomannut tuota SD korttireikää tuossa etulevyssä. Ihan jees, tosin ehkä vähän retroa alkaa latailemaan musaa MP3:si ja siirtämään muistikortille. Mutta saa tuolla nyt noi tärkeimmät Scooterit mukaan autoon :p

Etulevyn reikä oli tosiaan Aux -liitäntä, eli siitä saa äänet sisään. Toimii ihan hyvin, joskin näyttää vähän hölmöltä kun johto menee keskeltä laitetta vs. kyynärnoja missä tuo liitin yleensä autoissa on.

Voisiko Bluetooth HF:n saada tämän avulla toimimaan? : http://www.carsystems.pl/vw-connection-cable-for-golf-7-wiring-microphone-3b0035711b,id2742.html
Ilmeisesti vaatii lisäksi hiukan koodausta mutta ymmärsin että se on hyvin yksinkertainen juttu. Täytyy vaan olla vehkeet. Ohjaus tapahtunee sitten koodauksen jälkeen mittariston monitoiminäytön kautta mikä on varmaan ihan ok.
 
Tuon asennuksen onnistumista nimenomaa tarkoitinkin että VCDS:llä pitäisi kurkata. Toki korkealta ei tipahda JOS tuo ei sovikkaan, mutta asennuksessa pikkuisen pitää hanskalokeroa, A-pilaria ja kattoverhousta raottaa.

Jos lupaavat sopimuuven Composition Colouriin, niin tilaukseen vaan...

Sen verran osaan sanoa, että musat SD:ltä kuulostaa paljon paljon paljon paremmalta kuin AUX-piuhan läpi vedettunä. Tämän vuoksi suosittelen digitaalista siirtomuotoa, jos 90-luvun musat ei ole kiinnostavaa puhtaasti vain kasettilaadun vuoksi. :D
 
Joo ja mitä noita videoita katselin niin tuo yksikön ympärillä olevat listat ovat vähän kinkkiset irroittaa kuten yksikkö itsekin. Mutta kyllä tuota varmaankin tarvitsee kokeilla. Tuo 2000e Alpine päivitys on vähän liian dramaattinen tämän hintaiseen autoon.

Laitoin postia Carsystemsille. Jos tulee järkevää vastausta niin laitan johdon tilaukseen. Ja tosiaan täytyy joku paikallinen VCDS osaaja pyytää katsomaan onnistuuko laitteesta Bluetoothin enablointi.
 
static sanoi:
Laitoin postia Carsystemsille. Jos tulee järkevää vastausta niin laitan johdon tilaukseen. Ja tosiaan täytyy joku paikallinen VCDS osaaja pyytää katsomaan onnistuuko laitteesta Bluetoothin enablointi.

Väittäisin jo autoa näkemättä että ei tule VCDS:llä enablointi onnistumaan. VAG esitteli MQB alustaisissa autoissa tuon SWaP palvelun eli Software-as-a-product. Se vaatii VW:n tiskillä dineroja pöytään jotta saavat VW:ltä koodit joilla aktivoida bluetooth. Sama homma toimii myös esim. Rest assistin jos ostat jälkikäteen.

Voihan sitä kurkata mitä se pitää sisällään mutta koodaus ei hyvin suurella todennäköisyydellä tule riittämään vaan vaatii rahaa ja VW:llä käynnin + tietenkin tuon mikrofonin ostamisen.

Muistaakseni bluetooth oli yksi näistä SWaPin alaisista tuotteista.
 
Tuossa karvanopparadiossahan ei ole edes phone nappulaa joten ratista ohjaamallako nuo puhelut olisi tarkoitus suorittaa? Onko ajotieturissa puhelinvalintaa? Jos seiskaan halusi bluetoothin niin piti valita Composition Media jonka keskusyksikkö on sitten hanskalokerossa.
 
downtime sanoi:
Väittäisin jo autoa näkemättä että ei tule VCDS:llä enablointi onnistumaan. VAG esitteli MQB alustaisissa autoissa tuon SWaP palvelun eli Software-as-a-product. Se vaatii VW:n tiskillä dineroja pöytään jotta saavat VW:ltä koodit joilla aktivoida bluetooth. Sama homma toimii myös esim. Rest assistin jos ostat jälkikäteen.

Voihan sitä kurkata mitä se pitää sisällään mutta koodaus ei hyvin suurella todennäköisyydellä tule riittämään vaan vaatii rahaa ja VW:llä käynnin + tietenkin tuon mikrofonin ostamisen.

Muistaakseni bluetooth oli yksi näistä SWaPin alaisista tuotteista.

Okei, hyvä tietää että tuollainen saattaa olla.Täytyy tänään kysyä marmorilla että pystyvätkö aktivoimaan Bluetoothin ja että mitä sellainen kustantaisi.
 
Nykäne sanoi:

Juu tuon VWn oman jälkiasennusratkaisun huomasinkin jo aiemmin mutta jotenkin nuo tuollaiset jälkiasenteiset purkit ovat vähän liian 90-lukua omaan makuun. Parrotillahan on myös kaikenlaisia ratkaisuja.

Tuo Anker oli aika mielenkiintoinen koska on aika huomaamattoman oloinen palikka ja edullinen. Täytyy vähän etsiä kokemuksia millainen laatu on puheluissa kun tämä suomalainen rengasmelu on aika jyräävä ellei ole jotain toimivaa suodatusta.
 
Tähän sellaista päivitystä että kävin parissa Tampereen autohifi liikkeessä kysymässä näkemyksiä ja suosituksia. Alpinen iso kosketusnäyttöjörjestelmä maksaisi asennettuna lähemmäs 2000e ja kaiken lisäksi asennuksen suorittaisi eri firma. On helppo nähdä että jos työn laadusta tai tuotteessa tulee mitään ongelmia on vastuullisen löytäminen hankalaa. Ylipäätään, ovat kyllä aika ankeita paikkoja nuo autohifiliikkeet. Ei taida kauheasti raha liikkua kun kukaan ei ole kehittänyt (ainakaan treelle) modernia liikettä jossa "aikuisellekin" tulee sellainen olo että annan tänne auton ja tukun rahaa niin ammattiylpeydellä saa laadukkaasti kasatun ja säädetyn äänentoiston.

Volkswagenilta myös palattiin ja vahvistettiin se mitä vähän ajattelinkin: Autoon ei voi bluetoothia päivittää.
 
^ Ilmeisesti ei tosiaan tuohon onnistu. Pikaisen googlailun perusteella ei.

Fiscon tarjoaa low settiä jota saa ainakin Kufateciltä :
https://www.kufatec.de/shop/en/fiscon-bluetooth-solution/fiscon-bluetooth-handsfree-mqb-low-vw-skoda-seat?action_ms=1

Mutta tuo on kyllä ominaisuuksiltaan aika aneeminen.

Taitaa olla ainoa mahdollinen tapa jos OEM bluetoothin haluaa että upgreidaa koko systeemin composition media tai jopa discover xxx järjestelmäksi. Joka onkin sitten isompi urakka kun noissa keskusyksikkö on erillinen osa ja sijaitsee hanskalokerossa. Tämä composition colour on perinteisempi jossa keskusyksikkö on integroitu samaan pakettiin.
 
On taas auton alkupäinen ostaja säästänyt väärässä paikassa muutaman satasen. Tosin kyllähän sitä itsekin vuosia sitten piti bluetoothia autossa turhakkeena. Ei se nytkään pakollinen ole mutta ihan hyvä olla olemassa.
 
downtime sanoi:
^ Ilmeisesti ei tosiaan tuohon onnistu. Pikaisen googlailun perusteella ei.

Fiscon tarjoaa low settiä jota saa ainakin Kufateciltä :
https://www.kufatec.de/shop/en/fiscon-bluetooth-solution/fiscon-bluetooth-handsfree-mqb-low-vw-skoda-seat?action_ms=1

Mutta tuo on kyllä ominaisuuksiltaan aika aneeminen.

Taitaa olla ainoa mahdollinen tapa jos OEM bluetoothin haluaa että upgreidaa koko systeemin composition media tai jopa discover xxx järjestelmäksi. Joka onkin sitten isompi urakka kun noissa keskusyksikkö on erillinen osa ja sijaitsee hanskalokerossa. Tämä composition colour on perinteisempi jossa keskusyksikkö on integroitu samaan pakettiin.

Joo OEM päivitys ei käytännössä ole vaihtoehto kun näyttää maksavan (ainakin) saman kuin mitä tuon Alpinen laittaminen eikä nuo OEM laitteet nyt rehellisesti vuonna 2017 mitään kovin kaksisia ole..

Mutta tuo Kufatec herätti mielenkiinnon. Musaa sen kautta ei (ilmeisesti) pysty siirtämään mielekkäästi mutta soittelen tuon aux johdon läpi muutenkin tyytyväisenä. Mutta jos tuolla saisi OEM tyyliin toimivan BT handsfreen puheluihin niin vaikuttaa kiinnostavalta.

Mitähän tuo "low" tuossa nimessä tarkoittaa? Ja kuinka helppo auto on asennuksen jälkeen koodata niin että tuo toimii käytännössä? Tällä hetkellä mittariston näytössä (mistä ymmärsin että tuota käytetään) ei ole mitään puheluihin liittyvää.

Täytyy laittaa tuonne mailia ja kysellä lisää. Setissä näyttää tuo mikrofoniin tulevan mukana mikä on jees.

ED: ohjeetkin vaikuttaa ihan hyviltä https://www.kufatec.de/shop/plugins/xt_manuals/classes/class.xt_manuals_download.php
 
Kale sanoi:
On taas auton alkupäinen ostaja säästänyt väärässä paikassa muutaman satasen. Tosin kyllähän sitä itsekin vuosia sitten piti bluetoothia autossa turhakkeena. Ei se nytkään pakollinen ole mutta ihan hyvä olla olemassa.

No älä muuta sano! Ehkä sitä on joskus raha ostaa uusi auto ja rastittaa kaikki ne optiot mitkä itselle olisi tärkeitä.
 
static sanoi:
No älä muuta sano! Ehkä sitä on joskus raha ostaa uusi auto ja rastittaa kaikki ne optiot mitkä itselle olisi tärkeitä.

Ja ne varusteet myös mistä jotkut nillittää ettei joku muu ottanu.  ;D
 
static sanoi:
Mutta tuo Kufatec herätti mielenkiinnon. Musaa sen kautta ei (ilmeisesti) pysty siirtämään mielekkäästi mutta soittelen tuon aux johdon läpi muutenkin tyytyväisenä. Mutta jos tuolla saisi OEM tyyliin toimivan BT handsfreen puheluihin niin vaikuttaa kiinnostavalta.

Mitähän tuo "low" tuossa nimessä tarkoittaa? Ja kuinka helppo auto on asennuksen jälkeen koodata niin että tuo toimii käytännössä? Tällä hetkellä mittariston näytössä (mistä ymmärsin että tuota käytetään) ei ole mitään puheluihin liittyvää.

Täytyy laittaa tuonne mailia ja kysellä lisää. Setissä näyttää tuo mikrofoniin tulevan mukana mikä on jees.

ED: ohjeetkin vaikuttaa ihan hyviltä https://www.kufatec.de/shop/plugins/xt_manuals/classes/class.xt_manuals_download.php

Korjataas, luin uudelleen.

Musan soitto Bluetoothin yli toimii, mutta vain monona.

Keskinäyttöasia kannattaa vielä varmistaa. Tuolla lukee lopussa nimittäin :

No adjustment / indication about the MFA or radio / navigation

Tuo on huonosti käännetty mutta epäilen tuon viittaavaan just siihen että ei näy tiedot. Monitoimiratti kuitenkin toimii.
 
Eiköhän tuossa ole säästänyt joku muu kuin auton ensimmäinen omistaja! Autonvalmistaja nimittäin sästänyt ehkä 1euron varusteessa joka löytyy jopa puolet halvemmistakin kipoista vakiona.