https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

1.5 tsi evo

tonywesander

Uudenkarhea
Liittynyt
18.10.2018
Hei.  Olen lukenut englantilaista foorumeilta että tämä moottori on aiheuttanut kengurun tapaista liikehdintää. Onko kellään kokemusta siitä? Vähän mietityttää tämä nyt koska olemme juuri tilanneet auton jossa on kyseinen moottori.
 
Kuulemma kylmänä tekee tota, joku softabugi. Trollstenilla ainakin oli samaa bugia.
 
Kaverilla on kanssa samankaltaisia oireita kylmässä pakkauudessa 1,5:ssa. Löytyy nimimerkillä ”bonneville” tuolta toiselta arenalta.
 
Kylmänä tasakaasulla noin 40km/h nopeudessa lievää nykimistä olen havainnut tuolla Ibizalla. Häviää kyllä ihan 2km ajon jälkeen.

Olen ymmärtänyt, että 'kenguru-ilmiö'' liittyisi liikkellelähtöön? Tällaisesta ominaisuudesta minulla ei ole havaintoja. Koskeekohan DSG vai manuaalivaihteisota?
 
Tässä taitaa olla syy, miksi Skodan Scala konfiguraattorissa ei ole missään (.fi, .de, .cz) 1,5 TSI:tä tarjolla moottorivaihtoehdoksi.
 
Vähän pelottaa kun tällainen kone itsellä alla. Joo joskus kylmänä voi vähän käydä nykivästi ekan 1-2km,mutta sen jälkeen ei ongelmia. Lähdöissä en ole huomannut mitään kenguru ilmiötä. Harmi, että ongelmia näemmä koneen kohdalla on. On meinaan ihan mukava perusmottori pienellä lukutuksella.
 
Onko nykyisillä päästövaatimuksilla niin vaikeaa tehdä uusi toimiva moottori, että yksi maailman suurimmista autoalan konserneista ei pysty siihen? 
 
VW ei näköjään kauheasti ota opikseen, lähinnä tuo denial asenne ihmetyttää vaikka mitä skandaaleja ollut. Henkilökohtaisen hämmennykseni saa osakseen myös noita vuodesta toiseen ostavat.
 
Suomessa tosin ei ole kertaakaan kielletty kyseessä olevan ongelma vaan ovat joutuneet kertomaan korjauksen "olevan tulossa joskus". Ilmeisesti joissain malleissa noita päivityksiä on jo tarjolla.
 
Omassa 2019 Ocussa on ensimmäisen 2-3 km aikana havaittavissa nykimistä ja myöskin sylinterinlepuutusmoodin vaihdot tuntuvat selkeästi. Oireet katoavat kun kone saavuttaa normaalin lämpötilan. Pitää laittaa viestiä huoltoon, niin saavat kirjata vian ylös.
 
Kylmällä koneella myös minun Superb 1.5 TSI DSG vähän nykii pintakaasulla. 6000 km mittarissa ja alusta asti ollut tuota vaivaa. Olen ilmoittanut huoltoon ja päivitystä odotellaan. En näkisi tuota dealbreakerinä, jos se vaan saadaan kuntoon...
 
Superb 1.5 TSI DSG  vähän yli 10tkm ajettu ja tuosta kun viime viikolla valitin niin tekivät ohjelmistopäivityksen, jonka pitäisi kuulemma juuri tuohon vaivaan auttaa. Tämä Ajanvaunu Mikkelissä. Toistaiseksi en ole vaivaa enää huomannut, mutta seurataan tilannetta.
 
Aika huonosti tästä löytyi mitään virallista näin nopealla googletuksella. Mutta kyseessä siis ilmeisesti LSPI ilmiö?

Vastaavaa ongelmaahan on ollut muissakin uusissa bensakoneissa lähivuosina. Pienikulutuksinen design kai tuohon on johtanut, kun ahdettujen koneiden puristukset nousseet.
 
Veikkaan että kyseessä on laihaseoskoneiden ongelma, joita on ollut muistaakseni Mitsun GDI:stä eteenpäin. Nykyisin tuon ongelman kiertäminen on vaikeampaa, koska WLTP:n myötä päästöjen seuranta on huomattavasti tarkempaa. Siksi korjauskin saattaa olla vaikea, käytännössä tämä on monien laihaseoskoneiden ongelma ensimmäisten kilometrien aikana.
 
Kaveri ostin uuden Octavian 1.5TSi koneella. Sai sen ehkä kuukausi takaperin. Samaa oiretta on kuvaillut löytyvän. Ja huollosta kyseltynä ei tosiaan korjausta vielä ole tarjolla. Kaipa tuohon nyt joku fixi löytyy? Aika karsea juttu jos muuten noin hienossa moottorissa on tällainen "ominaisuus"? Kulutus ja kulkupuoli muuten kuulostaa olevan varsin erinomaiset.
 
Zaphod sanoi:
Veikkaan että kyseessä on laihaseoskoneiden ongelma, joita on ollut muistaakseni Mitsun GDI:stä eteenpäin. Nykyisin tuon ongelman kiertäminen on vaikeampaa, koska WLTP:n myötä päästöjen seuranta on huomattavasti tarkempaa. Siksi korjauskin saattaa olla vaikea, käytännössä tämä on monien laihaseoskoneiden ongelma ensimmäisten kilometrien aikana.

Tämähän se tietty onkin hidasteena softan fixauksille. Olen kapeakatseisesti miettinyt, että ei tuollaisen ohjelmallisen seoksen korjauksen luulisi olevan vaikea homma VAGille. Mutta tosiaan, kun pitäisi hyväksyttyihin päästöarvoihin koskea, niin se voikin olla tekemätön paikka paperitöiden osalta ilman isoja kustannuksia.

Vanhassa 1.4 TSI COD -koneessa ei tällaista ongelmaa ollut, eikä myöskään 1.2 TSI:n eri tehoversioissa, jotka minulla on ollut. Nykyinen "moottorinpoikanen" 1.0 TSI tuntuu sekin toistaiseksi menevän nykimättä.
 
tuRboman sanoi:
Ja huollosta kyseltynä ei tosiaan korjausta vielä ole tarjolla.

Mitenkäs se kuluttaja-asiamiehen kommentti menikään kun takuunalaisessa tuotteessa on virhe - missä ajassa se pitää kohtuullisesti saada/korjata kuntoon?
 
Olisikohan samaa sitten tuossa meidän Leonissakin? Alusta saakka olen valittanut, että tuntuu olevan lähes käyttökelvoton nykimisen takia. Nyt kun tarkkaan miettii taitaa se tehdä tuota juurikin ajon alussa eli kylmänä. Täytyy seurata tilannetta nyt kun tietää, että tämmöinen voi olla mahdollista.
 
Kyllä tuo vaiva on kaikissa 1.5 moottoreissa. Kovimmilla VAG-miehillä on toki sellaiset denial-mode lasit päässä, että eivät muka tuota nykimistä huomaa. Hyvä jos on korjauksia jo tullut.
 
Eikös tämä koskenut lähinnä manuaalivaihteisia?

Meidän alkupään (ilman partikkelifiltteriä) 1.5 tsi evossa ei ole moista nykimistä ainakaan huomattu, mutta tuo meidän T-roc on tosiaan dsg:llä.
 
Auris sanoi:
Kyllä tuo vaiva on kaikissa 1.5 moottoreissa. Kovimmilla VAG-miehillä on toki sellaiset denial-mode lasit päässä, että eivät muka tuota nykimistä huomaa. Hyvä jos on korjauksia jo tullut.

Linkkaamassasi jutussa sanottiin, että koskee erityisesti manuaalivaihteisia malleja. Oletko varma, että se esiintyy kuitenkin kaikissa autoissa, joissa on 1.5 moottori (110 kW), vai olisiko mahdollista että osa toimisi normaalisti?

Hienoa kuitenkin, että jaksat määrätietoisesti tuoda esille VAGin vikoja
 
arska sanoi:
Hienoa kuitenkin, että jaksat määrätietoisesti tuoda esille VAGin vikoja

Onhan tämä hienoa kun kerrotaan autojen vioista kun en minä tiennyt että VAG-konserni on saanut tuollaisen moottorin markkinoille, luulin että alkaa VAG:n moottoriongelmat olla historiaa.
 
arska sanoi:
Linkkaamassasi jutussa sanottiin, että koskee erityisesti manuaalivaihteisia malleja. Oletko varma, että se esiintyy kuitenkin kaikissa autoissa, joissa on 1.5 moottori (110 kW), vai olisiko mahdollista että osa toimisi normaalisti?

Hienoa kuitenkin, että jaksat määrätietoisesti tuoda esille VAGin vikoja
No mikä nyt on? En ole mistään muista VAG:n vioista kirjoittanut kuin tästä. Anteeksi, en tiennyt että tästä ei saisi kirjoittaa.