https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Pokkuksen zLine-kesärengas -blogi

Tilanne
Keskustelu on suljettu.
P

pokkus

Vieras
Laitetaas tämä omakin blogi aluille pienen alustuksen kera, vaikka renkaat eivät ihan vielä olekaan autoon asennettu. Sanotaan näin heti alkuun, että tässä blogissa ei testata Nokian Renkaiden talvirenkaita vaan heidän zLine-kesärenkaita ilmastollisista syistä ja lokaatiosta johtuen. Lisäksi kerrottakoon, että nämä renkaat eivät tule Nokian Renkaiden Suomen toimipisteestä vaan ne toimitetaan paikallisesti Amerikasta käsin minulle. Kukaan AS:n jäsen ei siis minun takia menettänyt mahdollisuuttaan voittaa renkaitaan itselleen arvonnassa.

No sitten itse asiaan eli renkaisiin. Renkaiksi siis tulevat Nokian zLine-tuotesarjan rengas koossa 275/35/20 jokaiseen nurkkaan asennettuna. Renkaat tullaan asentamaan aivan präniköille vanteille ja vanhat vanteet ja renkaat joutavat säilytykseen. Aiemmat vanteet olivat kokoa 19x9 ja nämä uudet ovat koossa 20x10. Aiempina renkaina toimi Pirellin P-Zerot koossa 255/40/19. Näihin renkaisiin pyrin siis vertailemaan uusia Nokialaisia.

http://www.nokiantyres.com/summer-tyres/nokian-zline/

Alla vielä muutama kuva havainnollistamaan eroja edellisen ja tulevan renkaan välillä:




Kuten kuvat kertovat, niin uusi rengas on hitusen vanhaa rengasta isompi halkaisijaltaan sekä pari senttiä leveämpi.


Uuden vanteen leveys sekä offset aiheuttaa sen, että vanne tulee hiukan ulommaksi eli lähemmäksi ulkokaarta.

Uusilta renkailta odotan eniten parempaa pitoa, koska vanhat renkaat ovat sen jo menettäneet aikoja sitten. Leveämpi rengas sekä tuore kumiseos pitäisi varmasti parantaa pitoa merkittävästi.

Aihiona on varmaan suurimmalle osalle tuttu auto eli 2011 Mustang GT. Huom. alla olevassa kuvassa vielä vanhat vanteet ja renkaat.



Kuvia uusista renkaista laitan lisää kunhan ne saadaan asennetuksi vanteille. Tämä toivottavasti tapahtuu ensi viikon aikana. Itse ajokokemuksia laitan heti kunhan saadaan hiukan maileja mittariin uusilla renkailla :)

Disclaimer:
"Nokian Renkaat Oyj on antanut tälle forumin kirjoittajalle veloituksetta renkaat arvioitavaksi. Kaikki forumilla esitetyt kommentit ja mielipiteet renkaista ovat kirjoittajan omia."
 
Tänään olikin sitten oikein mukava päivä, koska renkaat tulivat kuriirin toimittamana kotiovelle :)

Tuossa ne nyt sitten nököttää olkkarin lattialla odottamassa vanteille laittoa.





Ei voi muuta sanoa kuin on se aika iso rengas tuo 275/35/20. Paljon kookkaammalta se näyttää irtonaisena kuin vanteille asennettuna auton alla. Leveyttäkin piisaa nyt oikein mainiosti 8)

pokkus sanoi:


Tuli vielä punnittua nuo vanteet ja yksi vanne painoi tasan 13.0 kg. Ei mikään ultrakevyt vanne, mutta ei minusta mikään älyttömän pahakaan kun ottaa vanteen koon huomioon (20x10).

Vanteen lisäksi tuli totta kai punnittua myös renkaatkin eli yksi rengas painoi 13.2kg. Aika keskivertopaino tuon koon renkaalle. Ehkä hiukan kallellaan painavampaan suuntaan eli noin kilon verran kevyempiäkin renkaita löytyy samassa koossa. Yhteensä rengas ja vanne painavat siis 26.2kg, joka on aika prikulleen sama paino kuin alkuperäinen vanne (19x9) ja rengas-yhdistelmä (255/40/19).

Toisin sanoen nyt ei tullut painosta mitään suorituskykyetua, mutta ottaen huomioon tuumaa korkeampi ja leveämpi vanne sekä pari senttiä leveämpi kumi, niin tulos on jopa positiivinen. Näyttävyyttä lisää sekä enemmän pitoa lisääntyneen leveyden ansiosta ovat vain hyvä juttu. Toisaalta hiukan suurempi vierimiskehä (+2%) taitaa hitusen heikentää suorituskykyä muuttuneen kokonaisvälityksen kautta ellei oma logiikka heitä ihan hirveästi :)
 
No niin, nyt kai voi sitten tämänkin blogin voi kunnolla polkaista käyntiin, koska uudet renkaat saatiin eilen asennettua vanteilla ja uusi setuppi laitettua auton alle. Kaikin puolin olen tällä hetkellä erittäin tyytyväinen lopputulokseen ja iso kiitos kuulukin Nokian Renkaille, joka mahdollisti tämän blogin aloittamisen. Todelliset mielipiteet renkaista toki muodostuvat sitten pidemmän ajokokemuksen jälkeen.

Alla muutama lähikuva renkaasta ja vanteesta:




Tuossa vielä yksi kuva sivuprofiilista:


Itse asennus onnistui kaikinpuolin ongelmitta. Ainoastaan tasapainotusta varten rengasliike joutui hetkellisesti ylipaineistamaan renkaat, jotta saivat renkaan asettumaan kunnolla vanteelle. Aluksi hiukan pelkäsin mahtuuko tämä tuumaa leveämpi vanne ja pari senttiä leveämpi rengas eteen kunnolla pyörimään, mutta siellähän oli tilaa oikein hyvin. Ei siis mitään ongelmia mahtumisen suhteen. Sama rengas ja vanne joka nurkassa oli siis täysin oikea ratkaisu, koska nyt renkaita pääsee vaihtamaan edestä taakse ja takaata eteen. Tämä parantaa renkaiden elinikää huomattavasti ja lisää turvallisuutta.

Täytyy tosin todeta, että blogin aloitusajankohta on renkaille todella haasteellinen. zLine on täysverinen kesärengas ja soveltuu siten parhaiten lämpimiin ajo-olosuhteisiin. Täällä Floridassa on nyt ollut ensimmäiset kunnon pakkasaamut ja tänä aamuna olikin ensimmäistä kertaa lämpötila nollan tuntumassa. Näin alhaiset lämpötilat eivät toki kunnolla sovellu kesärenkaissa käytetylle kumiseokselle ja renkaiden parhaat ajo-ominaisuudet ja pito löytyvätkin kunhan lämpötila tästä hiukan nousee. Onneksi päivisin sentään lämpötila nousee selkeästi plussan puolella ja ensi viikoksi ollaankin taas luvattu ihan kesäkelejä :)

Hirveästi en ole ehtinyt rengasta koeajamaan, koska eilen asennus meni todella myöhäiseksi ja tänään aamulla ajoin vain lyhyen matkan töihin. Tulevana viikonloppuna varmasti ehdin tekemään pidempää lenkkiä ja käymään kunnolla myös moottoritiellä kokeilemassa, että renkaat ovat kunnolla tasapainossa ja testaamassa millainen rengasmelu on edellisiin renkaisiin verrattuna. Lisää kokemuksia on siis luvassa piakkoin joten STAY TUNED!
 
Laitetaas pieni tilannepäivitys kuluneen viikonlopun jäljiltä. Eilen täällä oli sateinen, mutta lämmin 25-28C sää. Kävin heittämässä autolla lenkin samalla kun kävin kuntosalilla. Lämpimällä säällä oli heti aistittavissa renkaan parempi ohjaustuntuma verrattuna viileämpään lämpötilaan. Myös pitoa lämpimällä löytyi ihan eri luokkaa kuin vanhoilla renkailla. Nyt auton tehoista pääsi jopa nauttimaan, kun kaikki ei mennyt pelkästään sutiviin takapyöriin. Toisaalta kyllä zLinetkin menettävät pidon aika selkeästi kun lämpötila tippuu lähemmäksi nollaa. Tässä tosin on varmaan yhteisvaikutuksena se, että moottori tuottaa enemmän tehoa viileällä ilmalla ja kesärengas menettää parhaimman pitonsa kylmällä.

Tämän lisäksi noin 80km/h nopeudessa ohjaus tuntui keskittävän paljon paremmin ja auto kulki nätisti suoraan verrattuna vanhaan Pirellin rengastukseen. Ilmanpaineta en ole ensiasennuksen jäljiltä tarkistanut, mutta uskoisin, että niidenkin kanssa voi vielä hieroa tuota ajofiilistä paremmaksi. Vielä jäi tuo pidempi moottoritieajelu suorittamatta eli sen osalta en kommentoi. Näin alustavasti kuitenkin tuntuu, että rengasmelu on vain hiukan pienempi kuin aiemmin. Toisaalta nyt alla on leveämpi ja matalaprofiilisempi rengas eli siltä osin rengasäänien olisi pitänyt jopa nousta. Ehkä hitusen hiljaisempaa kyytiä olisin silti toivonut, mutta tämä varmistetaan lopullisesti sitten siellä moottoritiellä.
 
Tänään tuli pitkästä aikaa tehtyä vanha kunnon ilta-cruisailu ilman mitään sen ihmeellisempää päämäärää ja tarkoitusta. Tai no oli tässä itse asiassa tarkoituksena käydä tekemässä hiukan pidempi lenkki tuolla moottoritien puolella ja kokeilemassa miten renkaat pelaa kovemmissa nopeuksissa. Näin illalla lämpötila oli laskenut reilusti alle 10 celsiuksen eli hiukan "kovilla" renkailla lähdettiin liikkeelle.

Moottoritiellä ajettavuus ja ohjaustuntuma oli paljon parempi kuin vanhoilla renkailla. Olin jo ihan ehtinyt unohtaa miten hyvä auto onkaan ajaa moottoritiellä kunnollisilla ja uusilla renkailla. Auto meni suoraan kuin juna eikä renkaat pahemmin täristäneet edes 130 km/h marssivauhdissa. Pientä tärinää oli tietyillä osuuksilla havaittavissa takana sekä ratissa, mutta kyseessä oli niin lievä ilmiö, etten ainakaan toistaiseksi jaksa tuon takia lähteä rengasliikkeeseen painottamaan renkaita uusiksi. Aiemmat havaintoni renkaiden äänekkyydestä tuli todistetuksi myös moottoritiellä eli zLinet ovat hiljaisemmat kuin kovettuneet Pirellin P Zerot, mutta ei hirveän isolla erolla. 130 km/h vauhdissa tosin nyt suurimman osan metelistä tuotti tuulensuhinat eivätkä renkaat.

Hetken moottoritieajelun jälkeen tein U-käännöksen ja käännyin motaria takaisin tulosuuntaan. Itsellä on yksi lempipaikka, jossa voi turvallisesti ja laillisesti tehdä täyskaasukiihdytyksen moottoritielle liittymiseksi. Tämä paikka tuli totta kai testattua myös tälläkin cruisailukerralla ja lämpimäksi ajetuilla renkailla. Oli aika uskomaton fiilis kun lapun löi lattiaan kakkosvaihteella tuossa 4000 kierroksen (>600 Nm) kohdilla. Auto vaan niiasi nätisti takana ja ampaisi hurjaa vauhtia eteenpäin. Hyvin äkkiä mittarissa oli 7000 rpm / 100 km/h lukemat ja oli aika vaihtaa isommalle ja rauhassa liittyä moottoritielle. Koko takapää pysyi erittäin rauhallisena ja vakaana koko kiihdytyksen ajan enkä huomannut suurempaa pidon menetystä missään vaiheessa kiihdytystä. Luistonesto ei minusta vilkahtanut kertaakaan. Vertauksena sen verran, että vanhoilla renkailla samassa tilanteessa renkaat olisivat sutineet koko kiihdytyksen ajan ja luultavasti osittain vielä kolmosvaihteellakin. Peräpää olisi ollut jatkuvassa luisussa (fish tailing) ja kiihtyvyys olisi ollut paljon heikompaa. Tältä erää uskaltaisin siis väittää, että renkaanvaihdon tärkein tavoite oli saavutettu eli pidon selkeä parantaminen vetävillä pyörillä.

Pidon selkeällä lisääntymisellä voi löytää myös hiukan "negatiivisiakin puolia". Mitattu kiihtyvyys on varmasti parempi uusilla renkailla, mutta persdynolla mitattuna äkkiä sanoisi asian olevan toisin päin. Auto nimittäin tuntuu paljon rajummalta ja tehokkaammalta mitä enemmän ne takapyörät sutivat, perä hiukan heiluu sekä auto muutenkin pitää ääntä ;) Eleettömämpi kiihtyvyys siis osittain tappaa fiiliksen. No paljon parempi auto on kuitenkin näin :)
 
Tänään tuli hiukan ihmeteltyä noiden eturenkaiden leveyttä ja kyllähän ne aika vaikuttavan levyiset ovatkin kun pyöriä vähän kääntää. zLinen uraprofiilikin on omasta mielestä oikein nätti, joten näitä kehtää näytelläkin ;)



Jo edelliset 255 leveät renkaat näyttivät isoilta, mutta kyllä se pari senttiä lisää leveyttä muuttaa ulkonäköä entisestään. Hyvin on pito riittänyt eturenkailla tiukoissakin mutkissa eikä ole mitään pelkoa edes märällä asfaltilla, että auto lähtisi puskemaan. Hyvin tasapainoiselta tuntuu tämä sama rengastus sekä edessä ja takana. Mitä nuo kokeneemmat ja autocrossia harrastavat isot pojat ovat sanoneetkin, niin sama rengastus sekä edessä ja takana onkin monesti se ideaalisin ratkaisu.
 
Tänään oli pitkästä aikaa todella lämmin päivä ja sen kyllä huomasi ajossa rengaspaineista. Viimeksi nimittäin tarkistin rengaspaineet kun ulkona oli noin 5C lämmintä ja laitoin renkaisiin pikkaisen normaalia enemmän painetta. Tänään oli sitten reilusti yli 25C lämmintä ja renkaissa tietty paine oli vielä noussut vastaavasti lämpötilannousun mukana. Ajossa renkaat tuntuivat kivikovilta ja etupyörissä ei ollut juuri mitään tuntumaa. Ihan kuin eturenkaat olisivat leijuneet pienen pilven päällä. Lisäksi rengas oli todella pintakova ja se tuntui sekä kuului jokaisen epätasaisuuden yli ajettaessa.

Vaikuttaisi siis, että rengas, ainakin tässä koossa, on hyvin tarkka oikean rengaspaineen suhteen. Tavallista suurempi paine näyttäisi siis olevan huonompi, jota hiukan ihmettelin. Olen nimittäin kuvitellut, että matalamman profiilin renkaassa pitäisikin olla hiukan enemmän painetta. No huomenna pitää käydä tarkistamassa paineet kunnon mittarilla ja katsoa muuttuuko tilanne yhtään.
 
pokkus sanoi:
Vaikuttaisi siis, että rengas, ainakin tässä koossa, on hyvin tarkka oikean rengaspaineen suhteen. Tavallista suurempi paine näyttäisi siis olevan huonompi, jota hiukan ihmettelin. Olen nimittäin kuvitellut, että matalamman profiilin renkaassa pitäisikin olla hiukan enemmän painetta. No huomenna pitää käydä tarkistamassa paineet kunnon mittarilla ja katsoa muuttuuko tilanne yhtään.

Näinhän se todellakin oli, että renkaissa oli vähintään 5 PSI:tä (0.35 bar) liikaa painetta, kun kävin rengaspaineet tänään tarkistamassa. Pudotin paineet auton suosituksiin (35 PSI = 2.4 bar) ja meno muuttui radikaalisti. Ohjaustuntuma palasi ennalleen eli paljon tunnokkaammaksi ja pintakovuus pieneni myös selkeästi. Kaiken kaikkiaan ajettavuus parani huomattavasti. On rengas edelleenkin hiukan pintakova, mutta mitä voi odottaa näin suuren vanteen ja suht matalan profiilin renkaalta? Yllättävän herkkä näyttäisi tämä rengas-/vannekombinaatio kuitenkin olevan oikealle rengaspaineelle. Pitää jatkossakin siis seurata paineiden vaikutusta ajettavuuteen.
 
pokkus sanoi:
Auto meni suoraan kuin juna eikä renkaat pahemmin täristäneet edes 130 km/h marssivauhdissa. Pientä tärinää oli tietyillä osuuksilla havaittavissa takana sekä ratissa, mutta kyseessä oli niin lievä ilmiö, etten ainakaan toistaiseksi jaksa tuon takia lähteä rengasliikkeeseen painottamaan renkaita uusiksi.

Ensimmäinen vastoinkäyminen tuli renkaiden kanssa. Nyt ihan lyhyen ajan sisällä (viimeiset pari viikkoa) renkaat ovat alkaneet täristämään ajossa ja tuntuu, että tärinä voimistuu koko ajan. Erikoisinta tässä on se, että tärinä on kaikista voimakkainta todella hiljaisissa nopeuksissa (25 - 50 km/h) ja tärinää vaimenee kun nopeus nousee. 80 km/h nopeudessa rätinä on jo aika huomaamatonta tai ainakin paljon pienempää kuin matalissa nopeuksissa. Tämä tarkoittanee siis sitä, että alkuviikosta täytyy tehdä visiitti rengasliikkeeseen ja käydä tarkistamassa renkaiden kunto ja tasapainotus. Tokihan tärinä voi olla autostakin johtuvaa ja katsotaan rengastarkistuksen jälkeen tilanne uudestaan.
 
pokkus sanoi:
Tämä tarkoittanee siis sitä, että alkuviikosta täytyy tehdä visiitti rengasliikkeeseen ja käydä tarkistamassa renkaiden kunto ja tasapainotus. Tokihan tärinä voi olla autostakin johtuvaa ja katsotaan rengastarkistuksen jälkeen tilanne uudestaan.

Tänään tuli sitten käytyä tarkistamassa renkaat ja tasapainotus rengasliikkeessä. Liikkeen tuomio oli aika tyly eivätkä he muutenkaan kovin positiivisessa mielessä renkaista puhuneet. Tasapainotus ja vanteet olivat kunnossa, mutta kolme neljästä renkaasta oli heidän mittauksien mukaan soikeat/epäsymmetriset. Toisin sanoen renkaat eivät olleet pyöreät ja mitatut arvot olivat pahasti ohjearvojen ulkopuolella. Heidän käyttämä ohjearvo mittauksessa oli 0.019 tai alle. Kolmen renkaan arvot pyörivät 0.030-0.042 välillä ja ainoastaan yksi oli ohjearvon sisällä (0.014). En tiedä ohjearvon yksikköä tai mitä siinä mitataan, koska huoltoneuvoja ei sitä osannut minulle kertoa. Varmaankin kyse on kuitenkin pyöreyden poikkeamasta tai jostain vastaavasta.

Ongelma tässä on nyt se, että asiaa ei voida jälkikäteen mitenkään korjata, koska se on renkaan valmistusprosessista johtuvaa. Tasapainotus ei asiaa muuta miksikään ja huoltoneuvojen mukaan kyse on laatupoikkeamasta valmistuksessa. Joko minulla on käynyt todella huono tuuri maanantaikappaleiden kanssa tai sitten liikkeen tuomio on väärä. Olisikin ehkä hyvä kuulla vielä toisen liikkeen tuomio asiasta. Vielä ei siis kannata langettaa lopullista tuomiota ja katsotaan mitä asiasta selviää vielä lisää jatkossa.

Edit: Ohjearvoja korjattu. Desimaalipilkku oli väärässä kohtaa.
 
Nokian Renkailta täältä Jenkkilän päästä tuli tänään vahvistus, että neljä kappaletta uusia renkaita on tulossa kohti Floridaa :) Paketin pitäisi saapua rengasliikkeeseen vielä tällä viikolla ja ensi viikoksi jo varasinkin ajan uusien renkaiden asentamista varten. Kaiken kukkuraksi Nokian Renkaat lupasivat, että saan jättää sen yhden hyvän renkaan itselleni vararenkaaksi hätävaralle. Hienosti ja nopeasti hoidettu tapaus Nokian Renkailta näin joulun lomien ja kiireiden ohella.
 
Tänään Musse sai uudet tassut jälleen alle. Kaikki neljä rengasta siis vaihdettiin uusiin. Pidempää koeajoa en ehtinyt tänään suorittamaan, koska oli kiire kotiin asennuksen jälkeen eli tarkempi raportti renkaiden toimivuudesta liikenteessä tulee myöhemmin. Tuolla lyhyellä puolen kilometrin kotimatkalla vaikuttaisi kuitenkin siltä, että ongelma katosi osittain, mutta ei kuitenkaan kokonaan. Tätä fiilistä tukee myös rengasliikkeen tekemät mittaukset. Tästä lisää alempana.

Ennen uusien renkaiden vaihtoa liike vielä mittasi kertaalleen kaikki vanhat renkaat ja vanteet. Lopputulos sama kuin edelliselläkin kerralla eli poikkeama oli luokkaa 0.040 vanhoissa renkaissa ja vanteet olivat "täydelliset". Uusissa renkaissa kahteen kertaan tasapainottamalla tuo lukema oli luokkaa 0.030 ja parhaimmat renkaat laitettiin eteen, jonka pitäisi auttaa tärinän kanssa. Pieni parannus mittausarvoissa siis ainakin saatiin. Ensimmäinen tasapainotus siis tehtiin ylipainestamalla renkaat, jotta saatiin varmistettua, että renkaat varmasti istuvat vanteilla kuten pitää. Sen jälkeen renkaiden paineet tiputettiin takaisin oikeaan ja tehtiin viimeistely tasapainotukselle. Muutamassa vanteessa on aika iso läjä lyijyä tällä hetkellä.

Tällä kertaa pääsin seuraamaan tasapainotusta ihan vierestä, kun oma luottomyyjä oli paikalla. Renkaan heitto tasapainotuksen aikana oli selkeästi havaittavissa jopa paljaalla silmällä. Renkaan pyöriessä, renkaan profiili teki selkeää aaltomaista liikettä vanteen pysyessä tasaisena. Liikkeen käyttämä tasapainotuskone oli ns. "road force" -mallia eli rengasta kuormitetaan tasapainotuksen aikana. Tämänlaisen tasapainotuskoneen pitäisi antaa tarkemmat tulokset kuin koneessa, jossa rengas pyörii vapaasti. Liikkeen käyttämä kone näytti samalta kuin alla olevassa videossa. Videossa myös hiukan infoa itse road force tasapainotuksesta.


Keskustelimme muutenkin enemmän tuosta tasapainotuksesta ja itse koneesta. Myyjän mukaan kone osaa automaattisesti mitata, jos renkaassa tai vanteessa on heittoa. Lisäksi kone jopa havaitsee, jos renkaassa tai vanteessa on massapoikkeamia jossain kohtaa. Tälläkin mittauskerralla vanteet olivat "spot on" eli poikkeaman aiheutti pääsääntöisesti rengas. Liike suositteli nyt ajamaan renkailla hetken ja tunnustelemaan miltä ne tuntuu ajossa. Lisäksi liike lupasi tasapainottaa renkaat ilmaiseksi jokaisen parin tuhannen mailin ajon jälkeen, jossa sillä saisi parannusta aikaiseksi. Seurataan tilannetta ja laitan enemmän kokemuksia, kun maileja kertyy enemmän alle.
 
Niin siinä taisi valitettavasti käydä, ettei renkaiden vaihto-operaatio auttanut tällä kertaa toivotulla tavalla. Renkaat täristävät edelleen sillä muutoksella, että nyt täristys tuntuu matalista nopeuksista ainakin tuonne 90 km/h asti. Ennen vaihtoa tärinä vaimeni selkeästi hiukan ennen 80 km/h nopeutta melkein olemattomaksi. Nyt tuossa 80km/h vauhdissa tärinä on todella selkeää :-\ Nyt ei siis auta kuin varmistaa, ettei tärinälle ole mitään muuta mahdollista syytä tai lähdettä kuin renkaat. Seuraavassa huollossa tarkistan alustan komponentit ja pyöränlaakerit ja teen ylimääräisen visiitin rengasliikkeeseen renkaiden oikean asennuksen varmistamiseksi. Laitan enemmän infoa kunhan saan selvitettyä asiaa lisää. Lisäksi haluan renkaille hiukan enemmän maileja alle ennen kuin yritän uutta tasapainotusta.
 
Laitetaan pitkästä aikaa pientä päivitystä blogiin. Näin Floridan talvella tämä kesärengas ei ole ihan omillaan eli alhainen ilmanlämpötila selkeästi kovettaa kumiseosta. Tämä on toki aivan odotettavaa käytöstä kesärenkaalle. Tämän huomaa hyvin, kun lämpötila hiukan nousee, niin renkaan ominaisuudet sekä auton ajettavuus paranee samalla. Innolla odotankin miten rengas käyttäytyy kun ulkona lämpömittari näyttää yli 100F (~38C) lukemia :)

Ikävänä puolena täytyy mainita, että auto kärsii edelleenkin tärinästä, joka mitä luultavimmin johtuu renkaista. Tärinä on hiukan rauhoittunut suuremmissa nopeuksissa, mutta matalissa nopeuksissa se on edelleen läsnä. Omituisena piirteenä on se, että tärinän voimakkuus hiukan vaihtelee eri päivinä täysin samoilla ajoreiteillä. Esimerkkinä tänään ja eilen tärinä oli voimakasta, mutta alkuviikosta tärinä oli selkeästi vaimeampaa. Tähän en itse keksi muutä syytä kuin se, että välillä renkaan pyörivät keskenään samassa/eri tahdissa joko voimistaen tai vaimentaen renkaiden epätasaisuutta.
 
Vihdoinkin näyttäisi olevan hiukan valoa tunnelin päässä tämänkin blogin osalta! Alkuviikosta nimittäin sain soiton tuosta omasta rengasliikkeestä, että he olivat juuri saaneet aivan pränikän tasapainotuskoneen itselleen. He muistivat minun tärinäongelmat ja ajattelivat josko uudella laitteella saisi tarkemmat tulokset aikaiseksi. Aika uudelle tasapainotukselle sovittiin samalle päivälle. Ajoitus olikin täydellinen, koska paikalla oli myös itse tasapainotuslaitetta myyvän tahon teknisen puolen asiantuntija opastamassa uuden laitteen käyttöä. Renkaat tasapainotettiin siis oikean ”gurun” opastamana :) Itsekin sain hetken seurata tasapainotusta ja se olikin yllättävän mielenkiintoista puuhaa. Jenkkifirmat ovat usein vain todella varovaisia siitä, että asiakkaat eivät tule sinne huoltopuolelle ollenkaan vakuutussyistä, joten itsekin jouduin poistumaan pelipaikoilta hetken seurattuani tilannetta.

Samalla kerralla vielä varmistettiin vanteiden suoruus ja niissä ei todellakaan ollut mitään moitittavaa. Itse sain jopa olla todistamassa tätä vanteiden suoruuden mittausta. Laitteessa oli vanteen kummallakin puolella sellainen rulla pyörimässä vanteen kehää pitkin, joka mittasi poikkeamat pyöritykset aikana. Lopputulos oli se, että heittoa ei ollut vanteessa ollenkaan. Samaan hengenvetoon vielä kertaalleen varmistettiin, ettei näiden vanteiden kanssa tarvita soviterenkaita. Vanne on nimittäin tarkka sovite autoon eikä vanne heilunut milliäkään kun se asennettiin akselille ilman pulttien kiristystä.

Päivän päätteeksi lopputulos oli se, että kolme rengasta neljästä saatiin todella hyviin arvoihin. Yksi renkaista oli sekin hyväksyttävän rajan yläpäässä. Nyt kaupunkinopeuksissa tärinä on melkein kokonaan poissa ja motarillakin tärinä on vähentynyt merkittävästi. Motarilla sen yhden renkaan poikkeaman vielä tuntee 70mph nopeuksissa, mutta eroa on kuin yöllä ja päivällä aikaisempaan. Sovittiin liikeen kanssa, että ajelen tällä nyt hetken ja myöhemmin vaihdetaan se neljäs rengas toiseen. Minullehan jäi yksi rengas vararenkaaksi, niin kokeillaan jos sillä saisi sen viimeisenkin renkaan parempiin arvoihin.

Auto on jo nyt paljon miellyttävämpi ajaa ja toivotaan, että tuolla viimeisellä operaatiolla saadaan tärinä eliminoitua kokonaan. Täytyy kyllä nostaa hattua rengasliikkeen toiminnalle, koska tämänviikkoisesta työstä he eivät veloittaneet minulta penniäkään. Tämän ”gurun” kommenttina muuten kuultuna, ettei ollut mikään helpoin tapaus tämä oma rengassetti... :)
 
Laitetaas pientä päivitystä eilisen pidemmän moottoritiematkan jäljiltä. Matkaa oli taitettavana reilu 200km suuntaansa ja todellinen matkanopeus oli lähes koko matkan ajan 115 - 125 km/h. Pitkä taipale matkasta oli tietyötä, jossa asfaltin pinnassa olisi ollut paljon toivomisen varaa. zLine-kesärengas tässä koossa ei varmaan ole ihan hiljaisimmasta päästä moottoritienopeuksissa. Matalahko profiili, leveä rengas ja suuri vanne korottaa rengasmelua selkeästi ja etenkin nuo tietyöalueet olivat tuskaa korville. Eihän Mustangi toki ole mikään hiljainen auto ja nuo omat modaukset eivät ainakaan ole ollut eduksi rengasmelulle. Toisaalta normaalilla pinnalla melu pysyi sen verran kuitenkin kurissa, ettei etupenkillä joutunut korottamaan ääntä keskustelussa ja ihan hyvin kuuli mitä toisella oli sanottavaa. Suorituskykyä ja mukavuutta on hankala saada samassa paketissa, ainakaan edulliseen hintaan.

Hiukan pelkäsin, että 20mm leveämpi rengas nostaisi kulutusta reippaasti. Eilisen perusteella näin ei kuitenkaan näyttäisi käyneen. Koko reissun kulutukseksi muodostui 10,7 l/100km ja mukaan mahtui muutamia reippaita täyskaasukiihdytyksiä, matelua alle kävelyvauhdilla kaupunkiympäristössä. Marssivauhti moottoritiellä tosiaan oli suurimmaksi osaksi yli 120 km/h. Taloudellisuus olisi selkeästi parempi noin 100 km/h nopeuksissa. Kaiken kaikkiaan vaikuttaa siltä, että kulutus on samaa luokkaa kuin vakiorengastuksella tai korkeintaan hiukan suurempi.

Moottoritieajossa zLine on hyvä rengas ajaa eikä sen suorituskyvyssä ole juuri mitään pahaa sanottavaa. Rengas välittää hienosti tiedon mitä renkaan ja tien välillä tapahtuu ja auto on vakaa ajettava tällä rengastuksella. Suuntavakavuus on hyvä. Pitkiin kaarteisiin on oikein ilo heittää pienempi vaihde silmään ja painaa kaasua ja tuntea kuinka auto liimautuu asfaltiin kiinni.
 
Pikapäivitys renkaista, onhan tässä renkaat kohta jo vuoden olleet auton alla. Edelleenkin olen tyytyväinen renkaisiin. Suorituskyky on erinomainen, mutta äänekkyys tuntuu lisääntyneen viimeisten kuukausien aikana. Pintaa näyttäisi renkaissa olevan vielä oikein mukavasti eikä takarenkaatkaan ole kovin pahasti enemmän kuluneet kuin renkaat edessä. Ilmeisen kiltisti on siis tullut ajettua ;) Jossain vaiheessa pyöräytys akselilta toiselle tulee kuitenkin eteen ja sen ajattelinkin tehdä tässä jossain vaiheessa.
 
Tilanne
Keskustelu on suljettu.