https://www.popvakuutus.fi/asiakaspalvelu/yhteistyokumppaneiden-edut?utm_source=autostadium&utm_medium=banner&utm_campaign=autovakuutus_autostadium_jatkuva&utm_content=autovakuutus_0418

Suzuki Swift IV

jni

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
22.12.2013
Oma auton tarve pienenee oleellisesti ulkomaan komennuksen johdosta. Vaimo tarvitsee autoa ehkä kerran kuukaudessa, joten tästä johtopäätöksenä päädyimme myymään akaisemman hyvin palvelleen Volvo XC60:n. Vähän sattumalta auton tarvetta paikkaamaan löytyi kolme vuotta vanha ja 4000 km (siis neljätuhatta kilometriä!) ajettu Suzuki Swift 1.2 VVT GL 5D.

Jo koeajolla pikku Suzuki yllätti. Oli tilaa riiittävästi jopa tällaiselle 193 cm pitkällekin. Auto on näppärä ajattava ja kulkee maantielläkin suoraa. No tehoa löytyy koneesta vastaa 4500 kierroksen jälkeen, mutta ei moottorilla ainakaan 100 km/h vauhdissa tunne itseään tientukoksi.

Tilat ovat kokoluokassaan kerrassaan hyvät ja avarat. Paitsi jos tarvitsee tavaratilaa. Sitä kun ei oikein ole. No, meillä ovat kaikkien autojen travaratilat olleet aina täynnä, joten säädellään sitten tavaran määrää, kun sen muutaman kerran seuraavan vuoden aikana mökille pakkaudutaan.

Sitten mielestäni yllättävin ominaisuus autossa. H i l j a i s u u s . . . . .

Siis pikkuinen Suzuki on ainakin sataseen ja sen alle hiljaisin auto ajomelultaan ja rengasääniltään, mitä olen omistanut ja viime aikana ajanutkin. Mukaan lukien uusi C-sarjan Mercedes! Autossa on toki nokialaiset kitkat alla, mutta silti. XC 60, Mitsubishi Outlander (rankan eristyksen jälkeen), Superbit ja Octaviat jäävät kaikki selvästi kakkoseksi melun osalta.

Ja mikäpä sitä on sitten kuunnella autosta löytyvää hyvälaatuista soitintakin, joka imaisee sellaisenaan iPhonen äänilähteeksi.

Ihmetyttää, ettei näitä ole enempää myyty. Autohan on kaikin puolin loistava.
 

Liitteet

  • Suzuki_3.jpg
    Suzuki_3.jpg
    185,4 KB · Katsottu: 494
Pari kuvaa lisää. Piti käyttää koiraamme totuttamisajelulla ja otetua samalla kuvia.
 

Liitteet

  • Suzuki_1.jpg
    Suzuki_1.jpg
    177,7 KB · Katsottu: 484
Ja vielä sisäkuva.
 

Liitteet

  • Suzuki_ohjaamo.jpg
    Suzuki_ohjaamo.jpg
    135,4 KB · Katsottu: 495
  • Suzuki_USB.jpg
    Suzuki_USB.jpg
    107,9 KB · Katsottu: 451
Onpa ollut melkoinen muutos sinulla eikä tästä vaihdosta ehkä kannata erikseen onnitella, mutta kokemuksista olisi mielenkiintoista lukea jatkossakin.

Kovasti minulla kuume nousee, että vaimon seuraava auto olisi jotain muuta kuin tavallinen pikkuauto :) ,mutta pikkuautojen joukossa tämä on ollut mielessä yhtenä vaihtoehtona.
 
Muutamaan otteeseen puolen vuoden aikana olen saanut Swiftillä ajaa yhteensä ehkä parisen tuhatta kilometriä, joten hieman kokemuksia autosta. Autolla on nyt ajettu ensimmäinen kymppitonni täyteen. Minkäänlaisia murheita ei matkalle ole ilmaantunut.

Ajettavuus on varsinkin pikkuautoksi erinomainen. Auto on minimäisen näppärä ajettava mutkaisella tiellä ja kaupunkipyörityksessä. Ohjaus on mukavan nopea ja tunnokas. Rattikin on mukavan kokoinen ja nahkapäällysteinen. Vaihteen napsahtavat paikoilleen napakasti lyhytliikkeisellä valitsimella. Maantiellä Suzuki menee suoraan kesärenkain, mutta nokialaisilla kitkoilla on pientä huojakkuutta aivan suoraan ajaessa havaittavissa. Jousitus on napakka, mutta kova joten mukavus siltä osin jää puutteelliseksi töyssyissä. Vakionopeussäätimen puute joskus harmittaa, mutta siihenkin näköjään tottuu.

Moottori antaa normaaliajoon riittävästi puhtia, kunhan kaasua painaa reippaasti. Ilmeisesti taloudellisuussyistä kaasupolkimen tuntuma on vastaava, kuin 70-luvun polttoaineensäästövinkissä: tuntuu kuin se pesusieni olisi polkimen alla ja vasta reipas polkimen painallus saa liikettä aikaiseksi konehuoneen puolella. Aluksi auto tuntuukin aika nuhaiselta, mutta kun tuon painalluksen oivaltaa niin kyllä auto liikkuu rivakastikin tarvittaessa. Lisäksi varsinainen teho tulee vähän turbopotkun tapaisesti (muuttuva venttiilinajoitus) vasta yli 4000 kierroksella.

Kulutus sitävastoin on erinomaisen pientä. Omassa ajossani on ajotietokkoneen mukaan keskikulutus ollut 5,3 l/100 km, vaikka minkäänlaista säästöajotapaa en ole harrastanut. Maantiellä pääsee 4,7 l/100 km lukemiin. Tankkausvälejä on ollut sen verran harvakseltaa, että välillä tuntuu todellisen kulutuksen olevan mitarin näyttämää pienempikin, tuskinpa?

Tilat ovat tietysti vähän makuasia. Itse saan muuten hyvän ajoasennon, paitsi istuinosa jää tuennaltaan puutteelliseksi. Mutta kyllä autolla sen kahden tunnin ajorupeaman heittää ilman pahempia puutumisia tällainen 193 cm pitkäkin. Takatiloista kertoo paljon se, että MAHDUN istumaan takapenkille oman ajoasennon taakse. Niukin naukin, mutta kuitenkin.

Tavaratila on kyllä aika onneton. Sinne mahtuu yksi iso kassi ja pari pientä. Monikäyttöisyys ja neliovisuus pelastaa paljon. Kyllähän meilläkin kahden aikuisen ja koiran mökkimatkatkin tuolla on tehty, mutta tarkkaa pakaamista se vaatii.

Sisätilojen laatuvaikutelma on mielestäni hyvä, vaikka pääasiallinen verhoilumateriaali on kova muovi (etuovissa on palasen kangastakin). Osien muotoilu, muovin pintarasterointi ja osien sovitukset ovat kyllä tehty hyvällä maulla ja tyylillä, joten mielestäni sen suhteen ei ole valittamista.

Melutaso on myös pieni kitkarenkailla. Kesärenkailla karkealla asfaltilla tosin kovempi, mutta pikkuautoksi saavutus on erinomainen. Näin myös hyvä-äänisen, joskin hieman epäherkän, radion kuuntelu sujuu miellyttävästi.

Kaikenkaikkiaan erittäin positiivinen tuttavuus. Eiköhän tällä ajella mersun tuloa odotellessa vielä ensi kesä. Katsotaan sen jälkeen josko jää omaan käyttöön tai laitetaanko myyntiin?
 
Onko minkälaiset fiilikset autosta tällä hetkellä? Kenties jotain murheita ilmennyt?

Oon tässä jo jonkin aikaa etsiskellyt vanhemmille ns. kauppakassia ja tässä voisi olla hyvä vaihtoehto yarikselle. Ei ole myöskään hinnalla pilattu peli ja näyttääkin ihan ok:lta. Ilmeisesti tekniikka suht varmaa...? Eihän tässä vaan ole viivekaasua, kuten joissain tojotissa (eli kerkeää nostaa jalan jo kaasulta kun viisari vasta liikahtaa kiekkamittarissa)?
 
Lukkomutter1 sanoi:
Onko minkälaiset fiilikset autosta tällä hetkellä? Kenties jotain murheita ilmennyt?

Oon tässä jo jonkin aikaa etsiskellyt vanhemmille ns. kauppakassia ja tässä voisi olla hyvä vaihtoehto yarikselle. Ei ole myöskään hinnalla pilattu peli ja näyttääkin ihan ok:lta. Ilmeisesti tekniikka suht varmaa...? Eihän tässä vaan ole viivekaasua, kuten joissain tojotissa (eli kerkeää nostaa jalan jo kaasulta kun viisari vasta liikahtaa kiekkamittarissa)?

Ei ole ollut pienintäkään vikaa, eikä viivekaasujakaan. Polttoainetta menee sekalaisessa ajossa noin 5,2 - 5,5 l/100 km.

Autossani nyt kilometrejä luokkaa 12500. Ensi viikolla vien sen vuosihuoltoon.
 
No niin. Mukava kuulla ettei ongelmia ole ollut. Mukavan pihiltäkin vaikuttaa kulutuksen suhteen. Tämähän menee selkeästi koeajoon.
 
Swift kävi eilen vuosihuollossa. Kilometrejä on nyt 12 400. Lisätyönä teetätin jarrunesteen vaihdon. Kustannukset 250 euroa koko paketille.

Huomenna saa Swift sitten "näyttää kyntensä", kun lähdetään sillä viikoksi Viroon.  :)
 
Onko tietoa mitä jäähdytinnestettä näihin swifteihin (tätä edeltävä kori) pitäis olla? Ohjekirjassakaan mainita kuin ympäripyöreitä asioita.
 
Nimimerkille jni, oletko jo ehtinyt myymään tuon Swiftisi? Itsellä on kakkosauton hankinta edessä ja Swift erittäin varteenotettavana vaihtoehtona. Nettiautossahan noita on jokunen myynnissä, mutta ennen tämän tarjonnan tarkempaa syynäämistä ajattelin kysäistä josko stadiumlaisilta löytyisi.

Kiitos muuten jni ylipäätään tämän mallin esiinnostosta ja ajoraporteistasi. En välttämättä muuten olisi edes osannut ottaa mukaan listalle :)

 
Harmi, että ehti jo mennä.

Kävin eilen yhtä Biliassa myynnissä olevaa yksilöä katsomassa ja aloin siitä hieromaan kauppaa kun oli juuri passeli peli meidän tarpeisiin. Homma kuitenkin keskeytyi siihen, kun myyjä juuri pääsi kehumasta tehdastakuun voimassaoloa, niin sain huoltokirjasta selville, että autoa ei ollut vielä kertaakaan huollettu vaikka huoltoväli on 15tkm/1 vuosi. Mittarissa oli kuitenkin jo 20tkm ja ikääkin 2,5v. Tämä tuli selvästi myös myyjälle yllätyksenä tai sitten oli vain siunattu näyttelijänlahjoilla. Myyjän selitykset moottorin kestävyydestä ja lupaukset heidän pikaisesta huollostaan jätin liikkeeseen kun ei tällä perusteella olisi ollut valmis tulemaan edes hinnassa kunnolla vastaan. Todennäköisesti tuon sitten poimii joku joka ei ymmärrä kysellä huoltojen perään.

Swiftin metsästys siis jatkukoon :)
 
Nosto.
Vuoden 2014 yksilöä olisi kiikarissa. Tehdastakuuta ei taida olla enää mutta vieläkö sillä ajelisi pitkään aikaan ilman huolia? Onko tässä mallissa jakohihna ketjulla?
 
Nostetaan ylös aihe.
Katselemassa tuollaista swiftiä 2011vm millä ajettu hivenen yli 100tkm.
Haluaisinkin kuulla jos kokemusta löytyy miten vielä toimii noille km
Ja millaisia huoltoja tai korjauksia joutunut tekemään?