P
pantero
Vieras
- 22.2.2018 klo 10:30 / Jaguar I-Pace
Genevessä (8.3 ->) julkistetaan useita autouutuuksia. Yksi mielenkiintoisimmista on ensimmäinen eurooppalainen sähköSUV Jaguar I-Pace. Autosta on tihkunut kuvia ja joitakin tekniikkatietojakin julkisuuteen; onpa Ruotsissa kuvatussa juutuubivideossa nähtävillä gamouflagattu I-Pace kurvailemassa järven jäällä. AMSS pääsi kokeilemaan autoa ja tenttaamaan suunnittelijoita. Tässä kooste AMSS (5/18):lle tihkuneista tiedoista:
- pituus 4680 mm (akseliväli pitkä, ’melkein kolme metriä’), korkeus 1560 mm, leveys 1890 mm
- takakontti 530 litraa, edessä 36 litraa ja vielä kaupanpäälle 8 litraa kyynärnojassa
- etu- ja taka-akselilla oma sähkömoottori 200 hp / 350 Nm, yhteisteho 400 hp / 700 Nm
- sähkömoottorit kompakteja, halkaisija 23 cm, paino 38 kg
- akusto 90 kWh, ladattavissa 50 kW tasavirralla 90 minuutissa 80 %:iin (100 kW:lla 45 minuutissa 80 %:iin)
- akuston alumiinikuori on osa korirakennetta
- akusto on sijoitettu korirakenteisiin akselien väliin ja mahdollistaa myös normaalia SUVia hiukan matalemman istuma-asennon.
- akuston latauksessa on otettu talviolosuhteet huomioon, ilmastoinnissa lämpöpumppu, joka lämmittää kabiinia hyödyntäen myös akuston hukkalämpöä
- kiihtyvyys 0-100 kmh 4 sekuntia, NEDC range yli 500 km
- korin Cw = 0,29
- mittaristossa 12” kosketus- ja 5,5” näytöt
-’ensimmäinen sähköauto, joka on suunniteltu auton ajosta pitäville fiilistelijöille’ mainostaa Jaggen insinööri
I-Pace sijoittuu samaan kokoluokkaan kuin Q5, X3, GLC, NX, …, mutta ei aivan yllä Tesla X:n mittoihin, jonka haastajaksi se täyssähköautona tulee. Hinta on vielä auki, AMSS heittää arvauksena 75000 – 80000 euron haarukan. Kaupoille pääsee jo tämän vuoden loppupuolella...
- pituus 4680 mm (akseliväli pitkä, ’melkein kolme metriä’), korkeus 1560 mm, leveys 1890 mm
- takakontti 530 litraa, edessä 36 litraa ja vielä kaupanpäälle 8 litraa kyynärnojassa
- etu- ja taka-akselilla oma sähkömoottori 200 hp / 350 Nm, yhteisteho 400 hp / 700 Nm
- sähkömoottorit kompakteja, halkaisija 23 cm, paino 38 kg
- akusto 90 kWh, ladattavissa 50 kW tasavirralla 90 minuutissa 80 %:iin (100 kW:lla 45 minuutissa 80 %:iin)
- akuston alumiinikuori on osa korirakennetta
- akusto on sijoitettu korirakenteisiin akselien väliin ja mahdollistaa myös normaalia SUVia hiukan matalemman istuma-asennon.
- akuston latauksessa on otettu talviolosuhteet huomioon, ilmastoinnissa lämpöpumppu, joka lämmittää kabiinia hyödyntäen myös akuston hukkalämpöä
- kiihtyvyys 0-100 kmh 4 sekuntia, NEDC range yli 500 km
- korin Cw = 0,29
- mittaristossa 12” kosketus- ja 5,5” näytöt
-’ensimmäinen sähköauto, joka on suunniteltu auton ajosta pitäville fiilistelijöille’ mainostaa Jaggen insinööri
I-Pace sijoittuu samaan kokoluokkaan kuin Q5, X3, GLC, NX, …, mutta ei aivan yllä Tesla X:n mittoihin, jonka haastajaksi se täyssähköautona tulee. Hinta on vielä auki, AMSS heittää arvauksena 75000 – 80000 euron haarukan. Kaupoille pääsee jo tämän vuoden loppupuolella...