https://tummennuskalvot.fi/

2019 farkut, Seat Leon vs Hyundai I30 vs Opel Astra vs Opel Insignia

A

ant983

Vieras
Seat Leon ST 1,0 TSI 115 Ecomotive Style Business DSG vs Hyundai Wagon 1,4 T-GDI 140 hv 7-DCT-aut. Comfort. Wagon vs Opel ASTRA Sports Tourer Innovation Plus 150 Turbo A vs OPEL INSIGNIA Sports Tourer Innovation 1,6 Turbo Start/Stop 147 kW AT6

Kiikarissa oli uusi perhefarkku hintaluokassa n. 25t automaattina ja bensana. Pituutta kuskilla karvan alle 2m ja runko mallia sporttinen.


Seat Leon ST 1,0 TSI 115 Ecomotive Style Business DSG

Lokakuun alussa aloitin kokeilemalla Seattia, mitä olisi tarjottu 0% korolla +kulut ja 5vuoden takuulla. Erittäin houkutteleva vaihtoehto ja autoja vielä heti saatavilla. Paljon olin lukenut kehuja uudesta leonista ja 1.0tsi kuulemma yllättävän pirteä.

Ajoasentoa ei tarvinnut kauaa säätää kun penkin säätöjä ei pahemmin ollut tarjolla, ratti yläasentoon ja ratti niin etäälle kojelaudasta kun tulee. Kuskin paikka tuntui ahtaalta ja näkyvyys heikolta. Nykytrendin mukaan tuulilasi on todella matala ja pitkällä kuskilla peruutuspeili tulee pahasti näkökenttään ja tähän kun vielä lisätään paksut ja voimakkaasti kaartuvat A-pilarit, niin tätä voidaan pitää jo vaarallisena. Takatilat ihan ok tämän kokoluokan autoksi. Oman ajoasennon taakse en mahtunut istumaan (ylläriylläri), mutta pienellä asennon tinkimisellä tähän kyllä saa neljä koripalloilijaa istumaan.

Sitten liikkeelle, moottorin tehot kyllä riittävät ja kyllä pienoisena yllätyksenä tulikin, että kuinka pirteästi voi litrasella liikkua. DSG toimi autossa ihan hyvin. Yritin kuunnella kolmipyttysen pörinää, mutta todella hyvin oli moottorin äänet vaimennettu. Äänistä pitikin huolta todella ärsyttävällä taajuudella tuleva rengasmelu (16” kesärenkaat). Tämä ääni oli jotain infernaalista ja oikeastaan mielenkiinto autoa kohti loppui siihen. Meteliä syntyy jo kaupunkinopeuksissa. Olin lukenut koeajoraportteja, missä tätä kehuttiin jopa hiljaiseksi. Eli älä luota muiden tuntemuksiin vaan mene itse ajamaan. Ilmeisesti jotkut äänen taajuudet häiritsevät joitain enemmän. Alusta oli melko kovahko, mutta ei tämä kuitenkaan hirveämmin innostanut mutkateitä vetelemään. Auton palautus takaisin korvien soidessa.

Hyvitys nykyisestä pirssistä olisi ollut ihan ok ja rahoitustarjous ja 5vuoden takuu houkuttelevia, mutta näkyvyyteen ja rengasmeluun nämä kaupat kariutui.


Opel ASTRA Sports Tourer Innovation Plus 150 Turbo A

Ilmaisten leffalippujen innoittamana menin kokeilemaan Opel Astraa. Olin jo hieman luopunut uuden auton hankinnasta, mutta leffaliput innosti. Ikinä en ollut Opelia ajanut. Paljon kehuja oli saanut tämä uuden mallin Astra ja vuoden auto 2016 palkintoakin pukannut. Koin pienoisen pettymyksen kun saavuin paikalle, koeajettavana ei ollutkaan 2020 facelift malli vaan tämä vanhempi 2019 malli. Luulin, että näitä päivitettyjä malleja olisi jo ollut ajettavissa, mutta ilmeisesti vasta ensi vuoden alussa tulee.
Koeajoauto oli innovation varustelulla, eli härpäkkeitä löytyi. Astran muotoilu näytti jo vähän kuluneelta ja vanhalta ja ei tehnyt erityistä vaikutusta. Tää on nyt tämmönen musta suppo, tuli mieleen. Sitten kun siihen kuskin penkille sujahdin, niin fiilis oli kun olisi tullut isommankin luokan autoon. Tilaa oli ja AGR penkin säädöt hyvät. Ihan en täysin 100% täydellistä ajoasentoa saanut, reisituki jäi hieman alas. Ratin säätövarat jäi hieman vaisuksi, tähän kun saisi hyundain ratinsäädöt niin vola! Mutta ergonomia ehdottomasti paras verrattuna muihin testaamiini kippoihin. Takajalkatilat oli kyllä pienoinen pettymys, en meinannut millään saada jalkojani survottua etupenkin taakse. Jalassani olevat turvakengät ei oikein tahtonut mahtua jalkatilaan. Jouduin säätämään kuskin penkkiä jonkun verran, että mahduin istumaan.

Ajettavuus oli näistä kolmikosta tasapainoisin, selvästi mukavin. Hieman jopa D-segmentin tuntua. Rengasmelu pysyi miellyttävänä, voin melkein sanoa jopa hiljaiseksi. 6 lovinen perinteinen automaatti toimi niin kuin pitääkin ja 150hv turbo liikutti pallosalamaa ripeästi. Tällä ajeli oikein mielellään ja olisi tehnyt mieli vetää pidempikin siivu.

Koeajo hetkellä Opelilla oli kamppis missä maahantuojan varastossa olevat Astrat myydään ”huippueduin”. Tämä tarkoitti talvirenkaita kaupan päälle  :rolleyes: ja 0% korkoa +kulut tarjottiin tähänkin. Tarjous tuli kysyttyä comfort varusteilla olevaan pulkkaan, valitettavasti agr penkeillä ja polttoainelämmittimellä varustettua ei ollut varastoissa. Joten arvonnan jälkeen jätin agr penkit pois. Tarjouksen nähdessäni päätin unohtaa tämän ”vanhan kopan salaman” ja ajattelin taas, että ei helvetti kyllä viitti uutta autoa ostaa.


Hyundai Wagon 1,4 T-GDI 140 hv 7-DCT-aut. Comfort

Sitten vuorossa oli vm. 18 Hyundai i30 aj.20tkm. Tässäkin korkokamppis kohtalainen 0,99% + kulut. Alkutonnit ajettuna pois (tosin hyvitys omasta aina huonompi käytettyyn). Itse pidän tästä uuden Hynyn muotoilusta ja tämä oli ulkonäöllisesti pätevin näistä ajamastani farkuista. Istahtaessani pienen pienelle penkille huomasin, että tätä ei länsimaalaisille ole suunniteltu. Penkin reunat painoivat persettä pahasti. Yritin hieroa ja sovitella hanuriani tähän mukamas ”sporttiseen penkkiin”, ei tullut mitään muuta kuin paskaraidat kalsareihin. No ratin korkeussäätö teki vaikutuksen, sen saa meinaan korkealle. Jalat mahtuu vispaamaan hyvin ratin alla. Ohjaamo miellytti silmää ja iso näyttö kelluvana oli hieno. Näkyvyys tuulilasista parempi kuin seatissa, mutta ei siis mitenkään hyvä. Takatilat oli kyllä huonot, ei mitään jakoa ellei olisi tinkinyt omasta ajoasennosta rankalla kädellä.

Heti liikkeelle lähdettäessä olin lukenut hurjia juttuja rengasmelusta. Kyllä ääntä tuli, mutta taajuus ei ottanut korviin. 1.4 turbo kone yhdistettynä kaksoiskytkintomaattiin teki vaikutuksen. Tehoa oli ja vaihdot nättejä. Ajaminen olisi muuten ollut kivaa, mutta perseeseen alkoi vihlomaan.

Harmittavasti Hyundai on päätynyt lastenistuimiin. Luultavasti kaupat olisi syntynyt jos ei penkissä olisi ollut näitä ”sivufileitä”. Sen verran jäi kaivertamaan, että mietin jo penkin tuunausta jollain tavalla tai penkin vaihtoa.


Opel ASTRA Sports Tourer Innovation Plus 150 Turbo A uudestaan

Muutaman päivän mietiskelin taas auton vaihtoa ja välillä unohtaen koko asian. Tarjouksia tuli laitettua käytettyihin ja uusiin. Jotenkin Opel rupesi kummittelemaan takaraivossa. Heitin vastatarjousta myyjälle ja kävi ilmi että rengaskampanja oli muuttunut automaattikampanjaksi. Eli sai tomaatin manuaalin hinnalla. Noh ei perkele, uudestaan koeajamaan ja tuli otettua yön yli kokeiluun. Jotenkin auto alkoi tuntumaan omalta ja lapsetkin mahtui istuimineen juuri ja juuri taakseni. Olisihan tämä makea peli ajattelin ja ei kun tarjousta viilaamaan. Opelin talvivanteet ja renkaat 1790e! Ne sai lähteä lapulta heti ja halvemmat muotovanteet tilalle. Tarjouksia heiteltiin puolin ja toisin pari päivää ja väännettiin hinnasta. Tässä vaiheessa auto muuttui Innovation malliin, koska maahantuojalla oli pari valkoista joissa polttoainelämmitin ja agr istuimet. Taas meni pari päivää pohtiessa. Rupesin katselemaan mitä käytetyt uudemmat insigniat maksaa. Menin kokeilemaan miltä semmonen tuntuu.


OPEL INSIGNIA Sports Tourer Innovation 1,6 Turbo Start/Stop 147 kW AT6.

Uusi insignia on kyllä tyylikkään näköinen ja sisälle istuessa ei kalpene yhtään esim. uudelle volvo V60:lle. Todella tyylikästä tikkausta ohjaamossa. Kaiken karvaiset kuskit saa varmasti hyvän asennon. Ainoa miinus tulee korkealla jäävään keskikyynärnojaan. Pitkäkätisten oikea olkapää jää jännitystilaan kun käden asettaa siihen, tästä seuraa mukavia päänsärkyjä pidemmillä matkoilla (kokemusta volvosta). Ei tässä niin paha asento ole kuin Volvoissa (ainakin V40 ja 60) Miksi näihin ei tehdä kyynärnojan korkeussäätöä? Takatilat jo reilummat kuin astrassa, mutta tavaratilan leveys näyttäisi samalta. Pituutta tietysti loosterissa enemmän.

Heti liikkeelle lähtiessä huomasin että juu ohan tämän isomman segmentin kulkine kuin astra, mutta ero oli kumminkin yllättävän pieni ja rengasmelu tuntui kovemmalta kuin astrassa, (johtunee taas enemmän taajuudesta kuin desibeleistä). 200hv ei kyllä tuntunut siltä, vaivattoman tuntuisesti ”inkku” liikahti, mutta 200hv luulisi jo potkivan. Tässä kun olisi miellyttävämmät rengasäänet niin olisi kyllä magea paketti. Palauttaessani ”inkun” ajattelin että nyt päätös on tehty, kaupat tehtiin Astrasta.


Opel Astra tulee siis tähän perheeseen Volvo V40:n rinnalle. Eroa näillä kahdella on kuin yöllä ja päivällä, Opelin eduksi. Opel tilavampi, hiljaisempi, ergonomialtaan huomattavasti parempi (pidemmälle ihmiselle), ajettavuudeltaan parempi, näkyvyys ulos parempi. Volvon nappulat keksikonsolissa ehkä laadukkaamman tuntuset, mutta siinä sen edut.

Kova v*tutuksen tunne nosti eilinen puhelu, kun myyjä sanoi, että nyt kävi niin hassusti että kollega kerkesi myymään tuon minun tilaamani auton 15min meitä ennemmin, mutta samanlainen olisi Hangossa. Onko tosiaan niin, että heillä ei tilausjärjestelmä kulje reaaliajassa? Fiilis tuli, että mua kusetetaan. Tarkoitus olisi ollut saada ensi viikolla tämä uusi auto, mutta nyt venähtää ainakin ensi kuun alkuun. Jos toimitus kestää yli pari viikkoa, niin mietin tosissani jotain hyvitystä ja rekisteröintiä ensi vuoden puolelle jolloin auto olisi 2020.

Tarinan opetus: käy koeajoilla ilman ennakkoluuloja. Älä usko mitä koeajoraporteissa lukee tai mitä muut sanovat. Kokeile itse. Ilmaisia leffalippuja ei ole. Älä usko autokauppiaaseen.

 
Olen omistanut sekä Astra K:n että Insignia B:n, joka on tällä hetkellä alla. Pari kommenttia aiheesta.

Rengasmelun ero johtuu rengastuksesta. Molemmat on herkkiä rengastukselle. Jos Astrassa on ollut esim. hiljaiset 16" kumit ja Inkussa 18" äänekkäät, Inkku on hyvinkin voinut vaikuttaa äänekkäämmältä. Mutta kyllä Insignia on paremmin eristetty ja hiljaisempi.

Astra on C-segmentin autoksi tilava. Paljon ei jää Octaviasta joka lähestyy jo D-segmenttiä. Insignia on jo oikeastaan E-segmenttiä ja vertasit sitä Volvo V60:n, mutta Inkkuhan on pidempi kuin Volvo V90 ja taka- ja tavaratilat näissä kahdessa samaa kokoluokkaa myös. Toki uusi V60 on liki yhtä iso kuin V90 paremman tilankäytön ansiosta. Mutta vanha V60 on selvästi Inkkua pienempi.

Tässä muuten sivumennen verrattu V60 vs Insignia: https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/koeajo-opel-insignia-200-hv-turbo-a-miksi-naita-ei-osteta-enempaa/

Onnittelut uudelle hankinnalle ja hyvän valinnan olet tehnyt!