https://tummennuskalvot.fi/

BMW 5 F10/11-kokemuksia ja fiiliksiä

MTO

Sisäänajettu
Liittynyt
22.12.2013
Laitetaan tähän ketjuun kokemuksia ja fiiliksiä BMW 5-sarjasta (F10/11). Tässä tuntumat allekirjoittaneen pirssistä:
Plussia
Erinomainen ajettava, vakioalusta on hyvä.
Ulkonäkö: dynaaminen ja sporttinen
Hiljainen: nastat alla ja ei harmita yhtään
Laadukkuus, ei nitise eikä natise. Auto rakennettu hyvin, esim. eristeet, lattiamatot ei lopu heti siihen mihin katse ei yllä.
Suomeen tuotava vakiopoppi on hyvä, parempi kuin Audin A6 SS (puhun nyt farmariversioista).
Vakiopenkit on yllättävän hyvät, ainakin tällaiselle 193 senttiselle. Ajoasennon saa erinomaiseksi, etuimen etureunan korkeussäätö on hyvä.
Edessä riittävästi tilaa ja avaruutta
Yleinen laadukkuus ja fiilis, parempi kuin A6:ssa
520d teho ja vääntö riittävä ns. vakiokäyttöön. Räppäily erikseen.
8-lovinen ZF:n automaatti on vaan hyvä.
Menee todella pienellä kulutuksella
Pitkät huoltovälit, noin 35 tkm
Ilmajouset takana
Miinuksia:
Vakiratti on hirveä. Onneksi sporttiratin saa edullisesti.
Tehdaswebaston ongelmat.
Run Flat -renkaat. Vaihtui normirenkaisiin per heti.
Sporttipenkkien yhteydessä on pakko valita myös nahkasisusta = kalliit penkit.
 
MTO sanoi:
Run Flat -renkaat. Vaihtui normirenkaisiin per heti.

Paikkaa varapyörälle tuossa ei ilmeisesti ole, hankitko kompressorin vai mennäänkö pelkällä pullolla?

Nythän ilmeisesti 16-tuumaiset saa myös normirenkailla, silloin ilmeisesti paikkasarja on varusteena?
 
Todella hyvät tunnelmat jäi meilläkin molemmille 3 vuotta työsuhdeautona palvelleesta F10 vm 2010 523iA:sta. Parasta autossa oli upea 3 -litran kuutoskone, joka oli vielä käsittämättömän bensapihi (matka-ajossa pääsin 6,3 litralla, nurkissa 8,2 litralla). Laatuvaikutelma oli erinomainen, vaikka tämä auto oli uuden mallisarjan ensimmäisiä yksilöitä.

Jos jotain negatiivista pitää löytää, niin suuntavakavuus ei ollut nelivetoisten luokkaa, mutta sitä en odottanutkaan. Myös takapenkkitilat olivat pieni pettymys edeltäjänsä E60 520 dA:n jälkeen. Tuossa vanhemmassa istuu ryhdikkäämmin, ja istuin tukee reisiä paremmin.

Nytkin työsuhdeautoa miettiessäni teki mieli valita 520 dA tai 518 dA. Pidin kuitenkin jäät hatussa, ja palkan pienentyessä alensin autokuluja päätymällä halvempaan. Ehkä vielä joskus saan F10:n hankittua, silloin mieluiten xDrivenä.

DSC_2719.JPG


DSC_2797.JPG

 
Nemos: ostin BMW:n alkuperäisen Mobility Set-renkaanpaikkaussarjan (sis. kompuran ja paikka-aineen). Kompakti paketti, mahtuu takaluukun sivulokeroon. Tämä on sama mikä tulee tehtaalta jos auton tilaa normaalirenkailla.
 
Itse sain 07/2011 alle uuden 520dA:n ja ajelin sillä 58tkm kunnes 01/2013 vaihtui tuohon Volvoon. Auto miellytti kovasti poislukien ajo jäisellä moottoritiellä, ei ollut kovin mukava tunne motarilla ajettaessa kun "perä yritti sivulle" vaikka toki ajonvakautus korjasi tilanteen. Tuolloin päätin että jatkossa ajellaan vaan nelivedolla ainakin niin kauan kun "reissuhommia" tulee tehtyä. Tuolla nelikkovollella on kyllä huomattavasti stressittömämpää ajella pääkallokeleillä.
 
johansa: ajoin koeajoa 4 päivää kitkarenkailla varustetulla 5:lla ja se oli hieman "mahdoton" yhdistelmä: vaikka Bemussa on mielestäni yksi parhaimpia ajonvakausjärjestelmiä, niin silti kitkoilla meno oli turvattoman oloista. Tämän vuoksi valitsin nastat. Muutoin ajan takavedolla mieluummin kuin etuvedolla, esimerkiksi ohitustilanne: mikäli kaistojen välillä on sohjoa etuveto kiskoo ja ohjattavuus on huonoa, mutta takavedolla vaan nasta lautaan, luistonesto huolehtii ylimääräiset venkoilut ja ohi pääsee vakaasti ja turvallisesti.
 
Tuo ruskea oli Havanna Brown. Sitä ei näy enää 5 -sarjan hinnastossa, mutta 3 -sarjassa on. Onkohan se poistettu ?
 
Markku J sanoi:
Tuo ruskea oli Havanna Brown. Sitä ei näy enää 5 -sarjan hinnastossa, mutta 3 -sarjassa on. Onkohan se poistettu ?

Värivalikoimaa vähän uusittiin faceliftissä (jonka tunnistaminen vaatii melkoista perehtymistä). Tuo ruskea oli ehkä hienoin ruskea, mitä viime vuosina on autoissa näkynyt.
 
Esimerkki onnistuneesta downsizingista?



Yllättävän suuri ero kiihtyvyydessa nollasta, liekö ohituskiihtyvyys tasaväkisempää?

Tuolla ranskalaisella Automoto-lehdellä on muuten kattava otos 0-100 km/h kiihdytyksistä tuubissa.

Tuollaisen 518xiA:n  kun tekisivät...
 
Tuota en voi mitenkään uskoa. 184 hv konetta olen ajanut vain kolmoskopassa, mutta oli se niin paljon nahkeampi kuin meidän 523iA.
 
Auto Motor und Sportin lukemat ovat 520iA 8,8 s ja 523iA 8,5 s.
 
Nykäne sanoi:

Jos vapariV6:sella ei yhtään nosta kierroksia ennen starttia, niin eihän sillä mihinkään pääse. Tuo liikkeellelähtöhän on kuin jossain ekohimmeleiden kokoontumisajoista.
 
Itse olen nyt pari vuotta ajanut 520da F10:lla.

Ensimmäinen auto, jonka aikana ei ole suuria vaihtoautopohdiskeluja tarvinnut tehdä, vaikka yrittänytkin herätellä niitä silloin tällöin. 5-sarjan fiilis laadun ja mukavuuden suhteen on todella paljon korkeammalla siinä luokassa mihin omat rahkeet seuraavaksi riittäisi vaihtaa, niin eipä tuossa enää F30/F31 xDrivet, Volvo V60 D5 nelivedot, Skoda RS:n tehot sytytä kun kaikki muu siinä kuskin ympärillä hyppää niin pahasti silmille (V60 ja RS vaihtotarjoukset olisivat olleet jopa kohtuullisen hyviäkin).

Täysin viatonta ei ole kuitenkaan ollut tämä parivuotinen jakso; takuuseen on hoidettu tasakaasulla ylämäkeen ajettaessa tapahtunut nykiminen (softapäivitys) sekä viime syksynä täristäminen jarrutettaessa (etulevyt vaihdettu). Jossain vaiheessa oli huolta ohjaamoon kantautuvasta "pärinästä" joka esiintyi kylmällä koneella ollessa paikoillaan, jonka luulin tulevan vaihteistosta, mutta jälkikäteen selvisi, että kyseessä oli vain moottorin suojakotelon resonointi.

Aiemmin autot ovat vaihtuneet vajaan vuoden tai kahden ikäisinä, mutta tällä hetkellä tuntuu että on löytynyt auto, joka ei enää vaihdu... :rolleyes:
 
FullFrame, ihan samoja mietteitä minulla fiiliksestä. Mä vaihdan seuraavan pirssin 2016 ja tuolloin nykyinen F10/F11-sarja on elinkaarensä päässä ja uusi malli lienee tuloillaan. Toivottavasti poistuvasta mallista on hyviä kamppiksia, pirssi tuntuu nyt yksinkertaisesti niin hyvältä etten välttämättä ehdoin tahdoin jää edes odottamaan uutta mallia mahdollisine lastentauteineen :).
 
Niin, siellä lukee:

Exercice du 0 à 100 km/h. (DA) sur les pistes de Montlhéry.
----------------------------
BMW Série 5
520i
1 997 cm3
183 ch
Boite automatique 8 vitesses

"0 à 100 km/h" = BMW Série 5 520i : 8"0 secondes
----------------------------
Finition Confort à partir de : 41 950 € (06-2012)


Jotain outoa tossa vertailussa kyllä on. Liekö tosiaan 523i:n kanssa kuski töpeksinyt? Toisaalta 520i:n aika parempi, kuin tehdas ilmoittaa?

 
Nyt kovemmilla pakkasilla huomaa jälleen, että Bemarin lämmitysjärjestelmän "auto"-asento ei ritä pitämään tuulilasin yläosa huurteettomana, vaan erikseen suunnattava puhallusta ylös. Aiemmissa autoissani, joissa oli automaattinen ilmastointi (Octavia gen. 2, Mondeo vm. 2009) ei koskaan ollut tätä ongelmaa, vaan "auto"-asento hoiti homman tyylikkäästi kelillä kiin kelillä. Tästä miinuspiste Bemarille.
 
Muutoin ajan takavedolla mieluummin kuin etuvedolla, esimerkiksi ohitustilanne: mikäli kaistojen välillä on sohjoa etuveto kiskoo ja ohjattavuus on huonoa, mutta takavedolla vaan nasta lautaan, luistonesto huolehtii ylimääräiset venkoilut ja ohi pääsee vakaasti ja turvallisesti.

The Great Point! Olen satoja rivejä kirjoittanut aiheesta etuveto vs takaveto ja aina nelivetomiehet tuovat oppinsa sinne. Olen toki ajanut jos jonkinlaisilla nelivedoillakin, ei siinä mitään, mutta kun se takaveto on vaan oman kokemukseni mukaan parempi. Tuossa nyt on yksi ihan käytännön esimerkki. Monet quattro miehet ei vaan tuota voi edes ymmärtää, kun ovat ajaneet vain etuvedolla tai nelivedolla.

Itselläni oli e61 aikaan huollon sijaisautona uusi x3, tämä nykyinen siis, ja sattui haasteelliset kelit noille päiville. Minua vitutti koko xDrive kun ratti vimputti kun etuvedoissa, vaikka kieltämättä meno olikin ripeää, ripeämpää toki kuin takavedolla, mutta en siedä tuollaista etuvetoefektiä eli vimputusta.

Tämä off-topic, jos tuntuu että aiheesta pitää ruveta vääntäämään uusia satoja rivejä, avaan sille oman keskustelun.


 
MTO sanoi:
esimerkiksi ohitustilanne: mikäli kaistojen välillä on sohjoa etuveto kiskoo ja ohjattavuus on huonoa, mutta takavedolla vaan nasta lautaan, luistonesto huolehtii ylimääräiset venkoilut ja ohi pääsee vakaasti ja turvallisesti.

Väitän ettei tämä ole validi väite! Tilanne ei eroa etuvedon osalta mitenkään, jos etupyörät sutivat, kaasu pohjaan ja luistonesto/ajonvakautus huolehtii lopusta. Minä olen ajanut kilpaa etu- ja takavedoilla sekä siviilissä on ollut nelikko alla viimeiset neljä autoa, joten en osaa suhtautua mitenkään fanaattisesti mihinkään vetotapaan.
 
...ja oikein kuin lapsettaa, voi ESP:n kytkeä pois ja alkaa leikkimään. Tätä riemua ei etuvetoisella saa :D!
 
MMV sanoi:
Väitän ettei tämä ole validi väite!
Mun kokemuksen mukaan asia on juuri näin. Mielummin talvella ajan takavedolla kuin etuvedolla. Ennen en sohjossa lähtenyt Mondeolla ohi, Bemarilla lähden. Mutta kukin arvostaa eri asioita ja voi olla, että nämä koetaan eri tavalla. Tällä takavetokokemuksella tulen pysymäänkin takavedossa jatkossakin, toivottavasti nykyiset takavedontarjoajat eivät muuta vetotapaa tulevaisuuden malleissaan.
 
Niin, kai se etuvedossakin espi hoitaa homman mutta on tuo sohjovallin ylitys ja sohjossa ajaminen etuvedolla niin epävarman tuntuista, että enpä olen hirvinnyt edes kokeilla, hoitaako esp hommat. Takavedolla taas tilanne on niin stabiili, että sohjovallin ylitys näkyy vaan espin valon välähdyksenä, ei mitään dramatiikkaa missään vaiheessa.

Joskus aikoinaan, mulla oli silloin e46 bemu, tultiin jostain koulutuksesta oli ihan oikeasti helvetillinen kiire. Keli oli oli hanurista ja kyydissä olevat pelkäsi menoa. Kahvipaussilla vaihdoin kuskiksi toisen kaverin (etuvetomies) ja laski ihan samaan malliin kuin itsekin ja sanoi että höh, tämähän menee kuin juna ja pelko oli täysin aiheeton.
 
Njaa, isäni 530d ei kyllä mene sen kummemmin loskassa kuin vastaava vajaavetoinen A6. Jotta ei mene etuveto-takaveto -kiistelyksi, niin ei ole nelikon voittanutta! 8)