https://tummennuskalvot.fi/

Honda Accord vm. 2008-> kokemuksia

skt1

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
27.3.2014
Kokemuksia Accord Tourer 2.0 Ececutive aut. rekisteröity 2009 (vm. 2010)

Ostin auton 42tkm ajettuna n. 3 vuotta vanhana, joten kalliit kilometrit oli ajettu pois ja auton hinta oli kohtuullinen.

Tällä hetkellä auton matkamittarsissa n. 82tkm, eli kilsoja tullut minun aikana lisää n. 40tkm ja aikaa mennyt n. 1,5 vuotta. Auto on toiminut kuin se kuuluisa "sveitsiläinen kello".
Edellisen omistajan aikana autossa ei ollut yhtään vikaa ja minun aikana autoon vaihdettiin aikanaan 2 kaiutinta (alkoi särisemään), nämä vaihdettiin takuuseen, vaikka takuuaika oli jo ummessa (oli kuulemma tyyppivika). Kahden kaiuttimen lisäksi autoon on vaihettu edestä parkkivalopolttimot sekä jarrupalat ympäriinsä. Voisi sanoa, että viatonta on meno ollut. Moottoriöljyä ei silmämääräisesti häviä lainkaan huoltovälillä (20tkm/vuosi).

Auton ajo-ominaisuudet ovat pääosin hyvät. Jousitusmukavuus on hyvä. Jousitus on sellainen mukavan jämäkkä.
Perinteinen automaattilaatikko toimii ongelmitta kesät talvet. Sopii hienosti rauhalliseen cruisailuun, liikkeellelähdöt ovat tasaisen pehmeitä eikä vaihdotkaan yleensä "tunnu". Vaihdot automaatti suorittaa nopeasti ilman luistatusta ja myös alaspäin vaihdot tapahtuvat tarvittaessa riittävällä nopeudella. Halutessaan voi vaihteita vaihtaa myös ratin läpysköistä.

Mikään rakettihan tuo ei ole. Alakierroksilla esiintyy tietyissä nopeuksissa hengettömyyttä, mutta kaasupolkimen asennolla saa kulkuun riittävää potkua, kun liikutaan "oikealla" moottorin kierrosalueella. Hienostihan tuo tarvittaessa kiertää punarajalle. Ohituskiihtyvyys maantiellä on hyvinkin riittävä, kun vain raaskii lyödä pedaalin lattiaan.

Autonahan tuo on kaikin puolin hyvinkin miellyttävä. Executive mallin varustetaso on riittävä mm. sähkösäätöiset etuistuimet, joissa molemmissa on riittävät säädöt sisältäen myös korkeus- ja kallistussäädöt. Kuskin penkissä lisäksi 2 muistipaikkaa. Myös sähköinen takaluukku ja sähköinen kattoluukku ovat mukavia varusteita kaiken muun lisäksi.

Auton sisustus on mielestäni erittäin laadukas. Materiaalit ovat laadukkaita ja "tukevia". Sisustus näyttää kaikin puolin edelleen uuden veroiselta. Myös nahkasisustus on edelleen täysin virheetön. Istuimet ovat mielestäni hyvät. Poikkeuksellisesti on myös takapenkkiläisetkin kiitelleet takapenkin tarjoamaa istuinmukavuutta.

Auton korikin vaikuttaa varsin laadukkaalta. Ruostetta ei ole näkynyt ja maalipintakin erittäin hyvässä kunnossa.

Mikään tilaihmehän tuo ei ole. Koripituuteen nähden on onnistuttu hävittämään tehokkaasti ylimääräinen takapenkin polvitila, mutta onneksi kuskilla on aina hyvät tilat ; )
Tavaratilakaan ei ole litratilavuudeltaan häävi, mutta on kuitenkin omiin tarpeisiin hyvinkin riittävä.

Marmatuksen aihetta antaisin lähinnä tuosta pienestä käytännön voiman puuttesta joissain ajotilanteissa (toki tämä asia oli havaittavissa jo aikanaan koejolla) sekä rengasmelusta, joka etenkin moottoritienopeuksilla on hieman rasittava maltillisesta rengaskoosta huolimatta (205/60/16).

Kokonaisuutena olen autoon hyvin tyytyväinen ja tuolle käyttövarmuudelle täytyy kyllä antaa arvoa.
Itselläni on ollut monen merkkisiä autoja, eurooppalaisia, aasialaisia ja 1 ranskalainenkin (erityismaininta parjattuihin ranskiksiin: uusikorinen c5 diesel-automaatti oli kyllä aivan laadukas auto 3 vuotta 0->85tkm), mutta kyllä tämä Honda on ollut tekniseltä laadultaan ylivoimaisesti paras.

- Otsikkoa täydennetty. - Quality -
 
Kulutus on ollut mielestäni hyvinkin kohtuullista.
Aina tankilla käydessä tulee tuo kulutus laskettua kännykän laskimella ja nyt kuluneen talven aikana keskikulutus on ollut aina hieman yli tai hieman alle 8 litraa satkulle. Ajotietietokonekin on ollut hyvinkin tarkka, näyttää 1-2 desiä "pieleen" suuntaan jos toiseen, laskurilla laskettuun verrattuna.

Ajotietokoneen keskinopeusmittari näyttää yleensä 39-41 km/h, joten maantiellä ei juuri talvisin tule ajeltua. Ajo on enimmäkseen pk-seudun kehäteillä ja taajamissa ajelua. Keskustan kaupunkiajoa tulee harvakseltaan.

Kesällä kun mökillä (Hki-Asikkala) tulee käytyä, niin tuo keskikulutus on usein hieman yli 7 litraa tankkausvälillä.
Mukava piirre tuossa on se, että moottoritenopeus ei nosta kulutusta juurikaan vaan kulkee motarilla vakkari päällä n. 130km/h mittarinopeutta 7 litran kulutuksella.

Ajan tuon mökkimatkan myös usein vanhaa Lahdentietä ja tuolla kulutus liikkuu 6 litran tuntumassa.
Kulutuksesta voisin sanoa myös sen, että on itselläni yksi niistä harvoista autoista, jonka kulutus pysyy hyvinkin valmistajan ilmoittamissa lukemissa. Näin ei todellakaan useissa autoissa ole ollut. Vertailu on hyvinkin oikea, kun omat ajot ovat vuosikausia olleet saman tyyppisiä, joten vertailu on ollut tasapuolista. Kulutuksia mittaan siis aina laskimella ja ajotietokoneiden lukemat toimivat suuntaa antavina. Toki joissain autoissa nuo tietsikan lukemat ovat olleet hyvinkin optimistisia todellisuuteen verrattuna.

- Otsikkoa täydennetty. - Quality -
 
Katellaan niitä kokemuksia tähän vanhaan topikkiin lisää joskus.

Tämmöinen -10 mallinen 130tkm ajettu Accord 2.0i Tourer tuli hommattua Audin seuraajaksi. Piti saada manuaalivaihteinen auto opetusautoksi, siitä se lähti. Kitsaana kaverina en halunnut vieläkään, tuollakaan syyllä ostaa toista autoa tontille. Kriteereinä, bensa (vielä laskevat kilometrimäärät) toivon mukaan mahdollisimman vähän ikäviä ongelmakohtia tekniikassa, tilaa tarpisiin ja mahdollisimman vähän varusteita jotta nollaa pariksi vuodeksi henkilökohtaisen persdynon autojen osalta. (vaimo kielsi Avensiksen, Kiat, Hyundait, minä taas kaikki saksalaiset ja ranskikset. Mitä jäi? Honda.)

Onneksi kävi tuuri ja pääsin nopeisiin suoriin kauppoihin myynnissä ja ostossa, ja pääsin myös downgreidaamaan auton arvollisesti.

Mitään varusteita tässä ei ole, tehoista ja erikoisuuksista puhumattakaan. Toivottavasti voin pitää pääni ja kun tällä saadaan opetuspuoli hoidettua en enää ikinä osta manuaalivaihteista käyttöautoa, on nämä niin käsittämättömiä vehkeitä IMHO.

Mut joo, katellaan mitä tässä tulee raportoitua. Tylsä auto, ja toivottavasti pysyy sellaisena myös käytön aikana.

Ihan pientä saatan autolle tehdä, kuten metsästää originaalit alut kesärenkaille, nyt ne on jotku perstarvikevanteet, jotka on mielestäni karmeat. Mut joo kattellaan.
 
Minulla oli 2011 Executive business 2.0 farkku manuaalina. Pitoaika oma ennätys 4v 10kk, 62 tkm. Tuona aikana ainoa vika oli toinen etuparkkipolttimo.
Nahkapenkit sähkösäädöillä aivan loistavat. Olipa hetken jopa ainoa paikka missä pystyi olemaan kun ajanut fillarilla liikaa serppaa ja iskias iski.

Ylläpito, varsinkin vakuutukset tyyriinpuoleisia, tosin silloin ei tullut kilpailutettua.
Vähän herkkä oli urille, ei vedellyt mutta haki suuntaa, tunsi ohjauksessa hyvin.

Manuaalilaatikko ja kytkin toimivat hyvin. Sitä edellinen oli märkä dsg, kyllä tämä oli selkeästi miellyttävämpi yhdistelmä kun ei tarvinnut ruuhkajonoissa alvariinsa aikaa viettää.

Maalipinta/lakkaus japsityyliin aika pehmeä, hyvällä pidolla pysyi hienona eikä pahemmin näkynyt naarmuja vaikka miten etsi. Menikin kaupaksi per heti kun laitoin myyntiin.

Ylimääräiset originaali 17" alutkin olivat pahan päivän varalle. Nekin menivät heti kaupaksi.

Hondasta jäi hyvä maku. Kaiken maailman volsuja ollut paljon, niistä vain yksi oli virheetön, silläkin ajoin vain 28 tkm.
 
Minulla oli 2008 mallin Sport Tourer CTDI. Auto oli ajoltaan paras minun japseista, mutta himpun herkkyyttä urille oli havaittavissa. Varsinaisia isoja vikoja autossa ei ollut, mutta keskikonsoli rämisi ihan tolkuttomasti, joka saatiin huollossa kuntoon. Toinen takaheijastin tippui puskurista ensimmäisen kuukauden aikana ja toinen alle puolen vuoden ikäisenä. Nämäkin luonnollisesti takuuseen. Muutoin toimi ihan normaalisti välin 0-45 tkm.
 
Melusta skt1 ei hirveästi vissiin kirjoittanut.

Henkilökohtainen mielipide on että on kohtuu hiljainen auto. Ainoastaan huonot renkaat puskevat läpi paikotellen. Vaikea verrata Audiin, koska siinä 19" rengastus urheilullisehkolla alustalla, kovat nypyt kuuluivat renkaista ja renkaat pitivät ääntä alusta tappiin asti. Tässä rengastuksen ollessa 205/60-16 äänimaailma on kivempi. Sitten kun vaan vielä saan hommattua uudet renkaat, ehkä ensi kevääksi, niin uskon että paranee vähän entisestään.

Moottori ei kuulu ollenkaan, ennen kuin kierroksia alkaa olemaan sen verran että punaraja lähenee, tulee se Hondamainen ääni esiin. Muuten tuon moottorin ominaisuudet vaatii kyllä tottumista. Lähinnä kun oma lähi historia vilisee vain ahdettuja autoja, niin onhan tuo erinomaisen outo vehje tuo vapari, joka on kyllä hengetön ja tasainen. Katellaan moottoria sitten enemmän kun pääsee ensimmäisen kerran mökille ohjastamaan.

Kulutus oli pieni shokki. Kävin ekaa kertaa tankaamassa ja kun ajotieturi löi rangeksi yli 1000km, tankin ollessa 65 litrainen aloin vähän ihmettelemään kuinka päin persettä tuo ajotieturi näyttää. Mutta alku on ihan lupaava, jonnekin 800-900km kantturoille pitäisi heittämällä päästä, tarkoittaisi reilua 7-8l/100km kulutusta. Mutta katellaan tämäkin sitten kun aika koittaa seuraavaan tankkaukseen.

Mitään kilinöitä, kolinoita, natinoita ei autosta kuulu vielä 130tkm ajettunakaan. Ehkä ei pitäisikään.

Honda, ei huono.
 
Meilla on ollut kaksi Accordia kakkosautona. Molemmat 2.0 bensakoneella, manuaali ja automaatti. Luotettavia pelejä, pelkät huollot riitti huolto-ohjelmaan kuuluvan takajarrujen herkistelyjen kera. Automaatista tykättiin enemmän. Kilsoja noissa oli 150-200tkm.

Laitettiin kesällä vanhempi hyvin huollettu 2006 2.4 Executive X Tourer automaatti noiden jälkeen, sekin alle 200tkm ajettu. Mukava kampe.
 
Niin eurovehkeisiin tottuneena nuo kaikki piippaukset joita tämäkin japskiauto pitää ovat kyllä ärsyttäviä. Heti kun saat avaimen virtalukkoon alkaa se piippaus, ja se loppuu vasta kun vyöt kiinni ja auto käynnissä. Ja taas kun sammutat auton niin se piippaa kunnes avain on irti virtalukosta.

Saakohan noita pois?
 
Kennedy sanoi:
Skula, mulla on sitten puolipurkkia jäljellä hondan laatikkoöljyä jos tarvetta vaihtaa tms.

Seuraava huolto pitäisi tehdä n.3000km päästä. En ole ehtinyt ihan tarkkaan katsomaan mitä siihen kuuluu, mutta hyvä tietää.
 
IF liikenne + täyskasko = ~490euroa.

Ei tuo nyt kalliilta kuullosta, vaihdoin tuon kikkaillun vakuutusyhtiön tuohon, säästyy rapiat 200e per vuosi.
 
Huttunen sanoi:
Vähän herkkä oli urille, ei vedellyt mutta haki suuntaa, tunsi ohjauksessa hyvin.

Oliko 17" ?

Kuulemma jos on isommat kuin 16" niin on herkkä urille. Itse en vielä huomannut mitään ongelmaa 16" kumeilla. Etenkin vertailukohtana jos pitää edellistä autoani, jossa oli 19" niin siinä urat kyllä teki autolle välillä temppuja.
 
En laskisi missään kohtaa renkaan halkaisijaa ongelmaksi. Renkaan reunan muoto ja jäykkyys sekä offset.
 
Joo, oli 17" tehtaan jäljiltä vakioalustalla, muistaakseni Yokohamat. Talvirenkaina 16" Contin kitkat 205/60/16. Niillä ei ollut taipumusta haistella uria. Ei tuo uraherkkyys nyt mikään ylipääsemätön asia ollut, vaikka sen tunsikin.
 
Kennedy sanoi:
En laskisi missään kohtaa renkaan halkaisijaa ongelmaksi. Renkaan reunan muoto ja jäykkyys sekä offset.

Ainakin Accordissa 17" vakiokoko on 225(/50) leveä, kun 16" on 205(/60). Tolla lienee jo jotain vaikutusta. Halkaisija tosiaan ei vaikuttane.
 
Vaihdoin omaan Accordiini aikanaan 17 tuumaiset (225 50 17) kesärenkaat 16 tuumaisiin (205 60 16) siitä syystä, että 17 tuumaiset Bridgestonet olivat uraherkät, meluisat ja muutenkin epämukavat. 16 tuumaisilla Continentaleilla auto oli kaikin puolin mukavamman oloinen, ja bensan kulutuskin laski muistaakseni melko paljon :) 
 
skt1 sanoi:
Vaihdoin omaan Accordiini aikanaan 17 tuumaiset (225 50 17) kesärenkaat 16 tuumaisiin (205 60 16) siitä syystä, että 17 tuumaiset Bridgestonet olivat uraherkät, meluisat ja muutenkin epämukavat. 16 tuumaisilla Continentaleilla auto oli kaikin puolin mukavamman oloinen, ja bensan kulutuskin laski muistaakseni melko paljon :)

Ylipäätään tuo 17"(tai isompi) on netin tarinoiden mukaan huono valinta Accordiin, siis oikeasti huono valinta, ja ulkonäöllisestä paranemisesta joutuu maksamaan liian kovan hinnan. Näin olen antanut itselleni ymmärtää että Accord on oikeasti hankala tuolta osaltaan. Mutta ei koske oikeastaan minua, sillä aion pitäytyä 16" vanteissa, taloudellisin perustein, ja kaivan mahdollisimman vähän verta nenästäni tämän auton kanssa ;D
 
Pistäs kuvaa jos jossain välissä jouat. Mulle on yhdet Accordin omat tarjolla. Hintaneuvotteluissa ollaan vähän vielä vaiheessa  ;D
 
Aika paljon vaikuttaa varusteet auton mukavuuteen. Jo mainitut sähkösäätöiset penkit Accordissa on hyvät eikä säätövarat lopu kesken. Pitkäreitiselle penkin pituus voisi olla ehkä pidempi ja sitä kautta tukea enemmän, mutta etuosan korkeussäätö varmasti riittää. CR-V:ssä sähköpenkeissä vastaavat säädöt, mutta Civicissä en ole koskaan vastaavia nähnyt.

Hondan koneissa on perinteinen lohkolämmitin, joka on hyvä kovien pakkasten aikaan. Tietää, että lähtee varmasti käyntiin jos vaan akussa on virtaa. Accord olisi kyllä paljon miellyttävämpi 2.4 koneella, kun kulutuserokin on hyvin marginaalinen. Karvalakkimalli on karvalakkimalli tosiaan. Paremmissa malleissa varusteita on paljon ja mikä parasta, ne toimii vanhanakin.
 
Onko kokemuksia minkälaista peltiä näissä Accordeissa on?

Lähinnä kiinnostaa harjapesunaarmujen poisto, kuinka "rajusti" ja rohkeasti sen voi tehdä?
 
Onko täällä kokemuksia  2,2 i-CTDi koneen luotettavuudesta isommilla kilometreillä? Olisi tarve muutaman tonnin autolle, jolla menisi pari vuotta ilman isompia murheita.
 
Enempi Hondissa on murhetta muualla, kuin moottorissa vanhemmiten. Ruoste vaivaa jos on vaan ajettu, jarrut jumittaa, abs anturia menee ja keskuslukko yms. renaa kun johdot on saranoiden mutkissa nirhautuneet. Alustan osat on s**tanan tiukassa kaikki, kun ne on alkuperäisä yleensä.

7-korin Accordissa ja 2-korin CR-V:ssä ei ole hiukkassuodatinta. 3-korin CR-V:ssä on, mutta paljon ajetuissa jotain sille on jo tehty. Suuttimia, suuttimien pohjatiivisteitä, kampiakselin hihnapyörän vulkanointi, turbon vislaaminen, kytkin luistaa, noin esimerkkinä.

Ehjäkorisia jo vaikea löytää ja menevät heti jos jollakin on tarjolla.