https://yliteippaus.fi/

Minkälaisella autolla ajattelet ajella eläkkeelle?

juupeli

Yhdistyksen jäsen
Liittynyt
23.12.2013
Idea tähän aiheeseen saatu -TimoS-:n ja Markku Jiin kommenteista Timon Autotallissa. Myös jni:n muistan asiaa sivunneen  :)

On sinulla vuosia enemmän tai vähemmän eläkkeelle pääsyyn/joutumiseen, kerro meille mikä voisi olla autonasi silloin kun siirtyminen tapahtuu. Jos jo olet eläkkeellä, kerro millä sinne ajelit ja mitä autoa harkitset seuraavaksi. Eli ei niin vakavamielinen säie mutta kiinnostavaa kuulla miten kukakin asian näkee.

Minun eläkkeelle siirtyminen on näillä näkymin tulossa 10 vuoden sisään ja harkitsen vakavasti pienehköä katumaasturia siihen hommaan. Nykymallistosta Skoda Karoq esimerkiksi, mutta pienempikin varmaan riittäisi  :)
 
Jos ja kun joskus pääsen eläkkeelle niin ihmisellä tuskin on silloin oikeutta autoa ajaa.
 
Erittäin hyvä kysymys.  :) Liekö polttomoottorit enää sallittuja 2040 -luvulla..? Toivottavasti jollakin itseä miellyttävällä vekottimella -kenties veteraanimoottoripyörällä.
 
Minulla on ajatuksena hankkia jokin käytetty, mutta luotettava pikkuauto alle 10k eur hintaluokasta. Ehkä otan äidilläni olevan Polon käyttööni, kun hän siitä luopuu - todennäköisesti aika pian.
 
Autoton. 99% tarpeista liikkua täyttyy sähköfillarilla.
 
Ihannetilanne eläkkeellä olisi jokin tehokas harrasteauto ja sitten kauppakassiksi pikkuinen täyssähkis. Kahden auton kulut voi olla kuitenkin liikaa, ainakin jos on pelkän eläkkeen varassa.
 
Automaattori sanoi:
Ihannetilanne eläkkeellä olisi jokin tehokas harrasteauto ja sitten kauppakassiksi pikkuinen täyssähkis. Kahden auton kulut voi olla kuitenkin liikaa, ainakin jos on pelkän eläkkeen varassa.

Sehän riippuu eläkkeen suuruudesta ;)
 
Kia Sorento. Toki tuli ostettua hiukan liian aikaisin ja on nyt jo 7 vuotta vanha ja 200tkm ajettu. Mutta sillä mennään ja oli suunniteltu ennen eläkettä.
 
Kyllä se on tuollainen keskikokoluokan crossover/citymaasturi, nelivedolla ja automaatilla. Ovat vaan niin mainioita monikäyttöisyydessään.

Hyvä esimerkki vaikkapa meidän XV jos se jaksaa siihen asti, tai täälläkin paljon esillä ollut raakanelonen.
 
Onko eläköityminen niin suuri muutos ihmiselämässä, että sen takia pitäisi autoa vaihtaa?

Väitän entistä enemmän tulevaisuudessa tapahtuvan ”epätyypillistä eläköitymistä” ja aika työelämän / eläke-elämän välillä tulee häilymään/häipymään. Eläkeaikana tullaan tekemään kunnon niin salliessa keikkaluonteista työtä jo ihan oman mielenterveyden ylläpitämiseksi.

 
JiiJii71 sanoi:
Onko eläköityminen niin suuri muutos ihmiselämässä, että sen takia pitäisi autoa vaihtaa?

Jollain on jollain ei. Minulta tulee häviämään 180 km työmatka-ajoa päivässä, kyllä sellainen vaikuttaa auton tyyppiin.

Enkä aio tehdä eläkkeellä ansiotyötä, vaan harrastaa mukavia asioita.
 
Kun nimi mainittuna, niin vielä tällä hetkellä on ajatus lopettaa autoilu @ 70v. Siis 2030.
Yleisen turvallisuuden takia.
Tosin eihän sitä elämästä tiedä.

Periaatteessa siis Seatin pitäisi kestää vielä 11 vuotta. Pitäis toimia.
 
Raja ylittyi Boralla, sen jälkeen tullut hankittua pari uutta autoa, joista viimeisen toivon jäävän viimeiseksi. Saas nähdä, kumpi heittää veivinsä ensin?  :-\
 
Minulla olisi ensimmäinen mahdollisuus tuohon "epätyypilliseen eläköitymiseen", tulevana syksynä.
Saa nähdä sitten kuinka tuossa käy.
Sen tiimoilta ajatellen, tuo tuleva X4:nen on sitten se meikäläisen eläköitymisauto.  :D
Hiukan huolestuttaa, kuinka sen paaliin asti ajaminen onnistuu pienillä eläke tuloilla, kun se nyt on se dieseli kaikkine lisävimpaimineen (AdBluet, egr:t ja dpf:t sun muut).
Toinen auto tulee häviämään, viimeistään siinä vaiheessa kun tuo parempi puoliskokin siirtyy eläkkeelle.
 
Arcca sanoi:
Kyllä se on tuollainen keskikokoluokan crossover/citymaasturi, nelivedolla ja automaatilla. Ovat vaan niin mainioita monikäyttöisyydessään.

Sillähän sitä paalikypsähtäneellä eläkkeelle köröteltiin. Vielä toistaiseksi on pärjätty. On se vaihtokin häivähtänyt mielessä.

JiiJii71 sanoi:
Onko eläköityminen niin suuri muutos ihmiselämässä, että sen takia pitäisi autoa vaihtaa?

Ei ole ainakaan omalla kohdalla ollut. Sopivasti on sattunut olemaan juuri oikeanlainen ajokki käytössä silloin, kun eläkkeelle siirryin.
 
Monta eläkeautokandidaattia on ollut viime vuosina, mutta aina vaan on tullut vaihdettua ja vaihdettua. Josko tällä Superbilla sitten aloittais eläkepäivät saa nähdä  :rolleyes:
 
-TimoS- sanoi:
Kun nimi mainittuna, niin vielä tällä hetkellä on ajatus lopettaa autoilu @ 70v. Siis 2030.

Tuohon et usko itsekään tai jos nyt uskot, tulet muuttamaan mielesi.
 
JiiJii71 sanoi:
Onko eläköityminen niin suuri muutos ihmiselämässä, että sen takia pitäisi autoa vaihtaa?
Kyllähän se monesti on ainakin auton käyttötarpeen suhteen. Faijakin meinas, että nyt kun ei enää tartte vetää pahimmoilleen tuhannen kilsan maantietaipaleita työn takia niin laittaa paremmin harrasteita palvelevan pirssin ja luopuu diesel-sedanistaan ja laittaa bensa-SUVin.
 
-TimoS- sanoi:
Kun nimi mainittuna, niin vielä tällä hetkellä on ajatus lopettaa autoilu @ 70v.

Niinhän se on, että kun jokin etappi alkaa täyttyä, kuten tuo Timon mainitsema 70 vuoden ikä, pitää tarkistella mielipiteitään. Itse en ainakaan lupaa mitään autoilun lopettamisiästä mutta toivon, että sitten, kun en enää hallitse riittävästi autoani, luovutan suosiolla. Saapa nähdä, milloin se aika koittaa.
 
Niinhän ne sanoo että eläkkeellä vasta kiire onkin, kaikille siis tehokas urheiluauto että ehtii paikasta paikkaan mahdollisimman nopeasti ja monta kertaa :)

Mä olen jopa ajatellut liikkua joihinkin paikkoihin kävellen/liftaamalla...
 
JiiJii71 sanoi:
Onko eläköityminen niin suuri muutos ihmiselämässä, että sen takia pitäisi autoa vaihtaa?

Uskon että muutos on minulle yksi niitä isoja mitä elämä tuo tullessaan. En ajattele että juuri sen takia täytyy autoa vaihtaa, vaan pikemminkin tulee rauhoittamaan autonvaihtotahtiani. Joko ei ole rahaa vaihtaa tai en halua sitä siihen käyttää. Saatan siis tähdätä sellaiseen autoon jolla ajelisin (toivottavasti) tyytyväisenä eläkeläisenä ne ensimmäiset vuodet  :)
 
dingdongpingpong sanoi:
Niinhän ne sanoo että eläkkeellä vasta kiire onkin, kaikille siis tehokas urheiluauto että ehtii paikasta paikkaan mahdollisimman nopeasti ja monta kertaa :)

Mä olen jopa ajatellut liikkua joihinkin paikkoihin kävellen/liftaamalla...

Kaikki autot kulkevat nykyisin sen mitä nopeusrajoitus sallii ;)
 
Quality sanoi:
Itse en ainakaan lupaa mitään autoilun lopettamisiästä mutta toivon, että sitten, kun en enää hallitse riittävästi autoani, luovutan suosiolla.

Alkaakohan noihin aikoihin kiinnostamaan autonominen auto itse kutakin yhä enemmän  :)