- 10.12.2018 klo 00:23 / Sähköautojen yleistymisen esteet
FXT:n tallissa joku heitti ajatuksen, että niistä kliseisistä syistä sähköautoja vastaan voisi olla ihan oma aiheensa.
Jos nykyisiä myynnissä olevia sähköautoja tarkastellaan, niin omalta osaltani esteenä on ensimmäiseksi hinta. Yksikään myynnissä oleva sähköauto ei ole sen hintainen, että se mielestäni olisi hintansa arvoinen. Kaikenlaisia laskelmia on esitetty ja saa esittää, mutta minä en luota tämän maan hallitukseen, en nykyiseen, enkä tulevaan, sen vertaa että voisin laskea autoiluni kulut vuosia eteenpäin ja kuvitella sähköauton olevan edullisempi.
Toisena toimintamatka ja latauksen hitaus varrattuna polttomoottorikäyttöiseen autoon. Siitä nyt en vaan pääse mihinkään, että minulla on oltava auto, jolla tarvittaessa pääsee 1000 km päivässä ja kaksi tuhatta vuorokaudessa ja tankkaukseen ei saa mennä tuntikausia.
Sähköautoa olen ajatellut lähinnä perheen kakkosautoksi. Meillä toiseen autoon tulee 8 tkm vuodessa ja suurin osa ajoista on muuta kilometri kerrallaan. Siihen sähköauto sopisi oikein hyvin, mutta taas tulee vastaan hinta. Se ei maksa koskaan itseään takaisin. Kun hommassa nyt pärjää uushankintahinnaltaa alle kahdenkympin autolla, niin tuplahintainen sähköauto vaan on liian kallis. Hintaero ei polttoaineissa ja veroissa tule takaisin 10 vuodessa.
Kolmantena valmistajien kotimaa. Meille ei mitään itäautoa tule, joten sähköautoista jääkin sen jälkeen jäljelle vain ne kaikkein kalleimmat vaihtoehdot, eli se siitä.
Jos nykyisiä myynnissä olevia sähköautoja tarkastellaan, niin omalta osaltani esteenä on ensimmäiseksi hinta. Yksikään myynnissä oleva sähköauto ei ole sen hintainen, että se mielestäni olisi hintansa arvoinen. Kaikenlaisia laskelmia on esitetty ja saa esittää, mutta minä en luota tämän maan hallitukseen, en nykyiseen, enkä tulevaan, sen vertaa että voisin laskea autoiluni kulut vuosia eteenpäin ja kuvitella sähköauton olevan edullisempi.
Toisena toimintamatka ja latauksen hitaus varrattuna polttomoottorikäyttöiseen autoon. Siitä nyt en vaan pääse mihinkään, että minulla on oltava auto, jolla tarvittaessa pääsee 1000 km päivässä ja kaksi tuhatta vuorokaudessa ja tankkaukseen ei saa mennä tuntikausia.
Sähköautoa olen ajatellut lähinnä perheen kakkosautoksi. Meillä toiseen autoon tulee 8 tkm vuodessa ja suurin osa ajoista on muuta kilometri kerrallaan. Siihen sähköauto sopisi oikein hyvin, mutta taas tulee vastaan hinta. Se ei maksa koskaan itseään takaisin. Kun hommassa nyt pärjää uushankintahinnaltaa alle kahdenkympin autolla, niin tuplahintainen sähköauto vaan on liian kallis. Hintaero ei polttoaineissa ja veroissa tule takaisin 10 vuodessa.
Kolmantena valmistajien kotimaa. Meille ei mitään itäautoa tule, joten sähköautoista jääkin sen jälkeen jäljelle vain ne kaikkein kalleimmat vaihtoehdot, eli se siitä.