https://tummennuskalvot.fi/

Yleistä keskustelua juoksemisesta. Niin hitaille kuin nopeillekin :-)

Vempula

Grand Legend
Liittynyt
22.12.2013
Juoksemisesta kun on ollut viime viikkoina jonkun verran puhetta, niin avataan nyt kokeeksi sille oma aihe. Jos tämä saisi vaikka tuulta purjeisiin ihan erillisenä aiheena. Kopioin tähän ekaksi kommentiksi viimeisimmän kommenttini tuolta Mitä liikuntaa harrastit -keskustelusta:

Mä podin aikanaan todella monta vuotta huonoa omaatuntoa siitä, että en juurikaan venytellyt. Sitten yksi kaunis päivä tajusin, että se on ihan turhaa. Parempi treenata aktiiviseen ja jättää venyttelyt väliin, kuin lopettaa treenaminen ja olla venyttelemättä ;) Eli ei kannata potea huonoa omaatuntoa venyttelyn puutteesta, jos se alkaa vaikuttaa harjoittelumotivaatioon.

Sama pätee omalta osaltani myös alku- ja loppuverryttelyihin. En tee niitäkään. En harrasta mitään todella repiviä intervallivetoja, joten juoksen vain ekan pari minuuttia vähän rauhallisemmin ja se on siinä. Jäähdyttelyä en harrasta lainkaan. Portaiden kapuaminen viidenteen kerrokseen on ihan ok loppuverryttely juoksulenkin jälkeen 8)

Ei nimittäin nappaa alku- ja loppujumpatkaan. Parempi siis skipata nekin, jos ne vaikuttavat negatiivisesti liikuntamotivaatioon.

Monesti olen massamaratonien alkuverryttelyjä ihmetellyt. Tiukan fitnessmimmit vetää jossain lavalla kovaa settiä ja tukevahkot miesmaratoonarit yrittävät pysyä perässä ja puuskuttavat kuin höyryveturit. Mitä v***n järkee? Eikö kannattaisi säästää kaikki paukut 42km juoksemiseen???

Toki ymmärrän, että kovia aikoja tahkoaville alkuverryttely on erittäin tärkeä juttu, mutta en näe siitä olevan juurikaan hyötyä norminylkyttäjille. Toki hieno juttu, jos motivaatio riittää näiden tekemiseen, on niistä varmasti jotain hyötyä.
 
tuRboman,

mä kommentoin tänne :) Olen kyllä melkoinen vastarannankiiski tässä asiassa, mutta olen ihan rehellisesti sitä mieltä, että on parempi harrastaa liikuntaa, kuin potea huonoa mieltä siitä, että ei ole tehnyt venyttelyä/alkulämpöä/jäähyjä.

Kuntosalillakin noudatan tätä melko idioottimaista periaatetta. En tee mitään aerobista alkulämpöä ennen treeniä, vaan aloitan heti vatsalihasliikkeillä. Eka sarja vaan vähän kevyemmillä painoilla. Täälläkin pätee se sama tylsä totuus, että mua ei vaan nappaa mitkään alkuverryttelyt :-[

Vielä huonompi vaihtoehto olisi kuitenkin se, että tekisin väkisin salilla tai missä tahansa muualla treeneissä jotain mistä en todellakaan pidä ja sen johdosta lopettaisin kyseisen aktiviteetin kokonaan.
 
Mä olen kyllä Vempulan kanssa ihan samoilla linjoilla. Menee viimeinenkin liikkumisen ilo siihen, että pitäisi jotain venyttelyjä tehdä. Joo voinhan mä tehdä, mutta siihen alkuvenyttelyyn se sitten jääkin ja sen jälkeen voikin siirtyä koneen ääreen ja autostadiumille kirjoittelemaan. Vaihtoehtoisesti käyn vaan kylmiltään vetämässä jonkin satunnaisen mittaisen lenkin ilman mitään tavoitteita. Uskon että se on kuitenkin parempi kuin että jättää sen lenkin tekemättä tai että tekee sen autolla.
 
Vempula:
mutta olen ihan rehellisesti sitä mieltä, että on parempi harrastaa liikuntaa, kuin potea huonoa mieltä siitä, että ei ole tehnyt venyttelyä/alkulämpöä/jäähyjä.

Penguin:
Mä olen kyllä Vempulan kanssa ihan samoilla linjoilla. Menee viimeinenkin liikkumisen ilo siihen, että pitäisi jotain venyttelyjä tehdä.

Näinhän se on. Siksi ihan tosissani laitoin toisessa topicissa Kummelikuvan, kun olen kaikesta ihan samaa mieltä. Jos ei halua tehdä ja varsinkin, jos se on jopa este koko liikkumiselle niin ehdottomasti parempi olla tekemättä.

Itse kuulun myös niihin jotka ei venyttele. No joo, joskus hyvin satunnaisesti, mutta voi sanoa etten ollenkaan.
Sen jälkeen kun selkään tuli välilevy ongelmia, muuttui venyttely todella vastenmieliseksi ja olen jättänyt lähes kokonaan pois.

Mutta alkulämmittely ja loppuverra on mulle todella tärkeitä. Johtunee tavoitteellisesta treenaamisesta. Kaikissa harrastamissani lajeissa sama homma, mulle erittäin tärkeää. Muuten tulee vammoja (joo, tulee niitä lämmiteltynäkin.. ) ja lenkki saattaa olla muuten vain tukkoisen olon vuoksi piloilla ennenkuin on kunnolla alkanutkaan.

Toki leppoisalle PK lenkille en tee mitään, kun se koko lenkki on yhtä "lämmittelyä", jos näin voi sanoa.

*********************

Yleisellä tasolla itse juoksusta täytyy todeta, että jos paikat kestää sen, niin parempaa kuntoilumuotoa saa hakea. Kun juoksuun pääsee sen verran sisään, että se on helppoa niin siitä voi tosissaan nauttia.
Itsellä onkin ollut jo pidempään tavoitteena koettaa vaivihkaa tartuttaa innostusta lähipiiriin ja työkavereihin juoksuintoa. Ja mielestäni voin laskea ainakin viisi henkilöä pelkästään työporukasta, joiden juoksuharrastuksen alkuun/kehitykseen mulla on ollut jonkinlainen rooli.
Toki en kenellekkään asiasta mitään tuputa enkä yleensäkään juttele urheilusta sellaiselle henkilölle jota se ei kiinnosta. Mutta jos joku osoittaa minkäänlaista kiinnostusta aiheeseen, niin mahdollisimman positiivisessa hengessä olen koettanut olla mukana ja yhteislenkkiä on järkätty.
Juuri menneenä lauantaina työkaveri juoksi puolikkaan toista kertaa eläissään. Paransi aikaakin melkein 10min.
Nämä on kyllä itselle sellaisia ilonaiheita, että ei voi edes selittää.

Juoksua on kaikenlaista. Leppoisaa hölkkää. Yksin taikka kavereiden kanssa. Tavoitteellisempaa ja vielä totisempaa touhua. Jostain sieltä löytyy monelle sopiva, oma juoksutapa.
Itsellä koko liikuntainnostus alkoi oikeastaan (uudelleen, olihan sitä nuorempana jotain ) siitä kun hommattiin koira joka selkeästi tykkäsi vauhdikkaammasta menosta. Aloin pikkuhiljaa juosta koiran kanssa osan lenkeistä.
Pikkuhiljaa hommaan jäi koukkuun ja useampi vuosi tulikin juoksenneltua täysin tavoitteita vailla, leppoisalla vauhdilla. Lyhyitä ja pitkiä. Aina koira mukana. Mielellään uusissa maisemissa lomaretkillä yms.
Ja siitä se kaikki sitten lähti ;D

 
Vähän toista vuotta takana "lenkkeilyä".

Kerta-pari viikkoon tullut sulaan aikaan käytyä juoksemassa. Kehityksen on kyllä huomannut kun alkuun pari kilsaa tuntuu pahalta. Nyt menee vitonen ihan hyvää vauhtia, kun selvästi alle puolen tunnin. Pidemmät lenkit on vielä vähän vähemmälle jääneet, mutta ehkä lomalla sitten. Yksi reissuille agitoiva tekijä on vaimo, jotajuoksukipinä on puraissut minua kovemmin. Hänen kyydissä on pysyttävä, mielellään edellä. Toistaiseksi näin on. :)

Senverran tunnustaudun välineurheilijaksi, että hyvät kengät auttaa paljon. Aloittelin ns. Jokasäänkengillä, jotka olivat tosi painavat. Kesällä uusin sitte kunnon juoksukengät ja tuntui kuin olisi lentoon päässyt. Ero oli huikea.
 
TuRboman voisikin tehdä jonku AS juoksukoulun ohjelman. Sellanen joka valmentaisi 10km juoksuun. Jokainen sitte loppukesästä osallistuu johonki juoksutapahtumaan kympille.. :)

Kyllähän tämä on raakalaji kaikin puolin ja ei niistä lenkeistä oikein osaa vielä nauttia, mut kiitos tuleekin sitten lenkin jälkeen. Jokusen viikon tässä koittanu lenkkeillä ja onneksi vielä on jaksanu jatkaa, jos tämä alkais helpottamaan.

Ite tykkään että tulee jotain dataa lenkeistä ja sekin auttaa motivoimaan. Voi kyllä suositella polarin gps sykemittaria, jotenkin kätevämpi kuin puhelimen sovellukset vaikka nekin hyviä on.
 
Itse juoksen harvakseltaan. Lähinnä silloin kun tuntuu, että on tullut istuttua liikaa fillarin päällä ja kaipaa vaihtelua tai sitten kun kelit on pahat. Vesisateessa on ihan ok juosta, mutta fillarointi on enemmän ahterista. Ei oo mua tehty juoksemaan joten lenkit jää usein siihen kympin tienoille.
 
ConD sanoi:
Senverran tunnustaudun välineurheilijaksi, että hyvät kengät auttaa paljon. Aloittelin ns. Jokasäänkengillä, jotka olivat tosi painavat. Kesällä uusin sitte kunnon juoksukengät ja tuntui kuin olisi lentoon päässyt. Ero oli huikea.

Kengissä onkin valtavat erot ja aloittelijan on aluksi melko mahdoton tietää mikä omaan jalkaan paras vaihtoehto. Urheiluliikkeissä yleensä tuputetaan jotain ydinlaskeuman ja maanjäristyksen kestäviä megajalkineita aloittelijoille, mutta varsin usein käy niin, että kokemuksen karttuessa, myös kengät muuttuvat löysemmiksi. Itse en voisi kuvitellakaan juoksevani millään supervaimennetuilla I-palkeilla.

Ja äärimmäisyyksiin kun nämä hommat viedään, niin sitten juostaan ihonmyötäisilla varvastossuilla:

Barefoot%20running%20shoes-thumb-520x356-44218.jpg


Tosin mulla on sellainen kutina, että tämä ääriliike on tainnut vähän laantua viime vuosina.

Kenkien kohdalla kannattaa aina muistaa se, että oikeastaan ikinä ei ole tarvetta ostaa kenkiä listahinnalla. Paitsi nyt ehkä ihan ensimmäiset. Lenkkareita saa todella usein kovilla alennuksilla ja kun omaan jalkaan sopiva kenkä osuu hyvään tarjoukseen, niin ne kannattaa ostaa kaappiin odottamaan käyttövuoroa.
 
Tulipa tuossa mieleen kun 100000 punnerrusta on täynnä, miten ois juosten kerättävä kilometrisarja? Oiskohan täällä intoa lähteä hakemaan jotain tavoitetta? Porukasta ilmeisesti kuitenkin löytyy melkoisia kilometrien nielijöitä niin saisko sitä vaikka kymppitonnin täyteen järkevässä ajassa? Vai pitäiskö se olla mieluummin tunteja/minuutteja keräävä?
Itse sanoisin, että matkaa. Mitäs mieltä?
 
Juoksemiset ovat olleet aika minimaalista reilu 10 v. sitten tapahtuneen nilkan totaalihajoamisen jälkeen. Jalka ei vain tunnu enää sellaiselta että sillä viitsisi kovasti juoksennella. Tämän jälkeen tulikin juostua etupäässä naisten perässä ja nykyään ei enää sitäkään kun nykyinen Rouva viimein löytyi.  ;)  :rolleyes: Mutta se offtopicista, jatkakaa!
 
Laittakaa vaan joku kilometri kisa pystyyn. Itsellä olisi tarkoitus taas herätellä pientä juoksuintoa. Tästä saattaisi hyvinkin olla apua varsinkin aloittamiseen  ;D
 
Joo,hyvä idea. Km tavote, tyyliin 100000 punnerrusta, kauan menee.
 
Joku hyvä kilsamäärä tarvitaan. Oisko joku sopiva välimatka, ettei "pelkkä" tasaluku?
 
Niin minkäslaisia juoksijoita täällä on? Meneekö suomi päästä-päähän liian nopeasti?
HANKO - NUORGAM - HANKO 2860km
 
V sanoi:
Niin minkäslaisia juoksijoita täällä on? Meneekö suomi päästä-päähän liian nopeasti?
HANKO - NUORGAM - HANKO 2860km

No tuossa on vallan sopiva startti. Laitetaan se. Meneekö kesässä? Ei ole oikein näppituntumaa paljonko täällä on juoksijoita. Tuohon kun tuskin osallistuu aivan yhtä satunnainen surffaaja kuin vaikkapa punneruksiin. Tai mistäpä sen tietää!?
 
No mikä ettei, voihan tuohonkin osallistua vaikka yhden kilometrin suorituksilla.
 
Mä jolkotin tällaisen tänään, joten äkkiähän me Nuorgamiin päästään, kun aletaan porukassa tempomaan näitä joka toinen päivä 8) Välipäivinä sitten jotain palauttavia kymppejä ;D

treeni280515.JPG


Joo, en mäkään näitä ihan joka päivä juokse, en edes joka viikko. Mutta olihan meille täällä foorumilla yksi ultraajakin, joten sieltä saa varmaan hyviä suorituksia tähän haasteeseen ;)
 
Ehdin laittaa haasteen alulle uuteen topicciin. Lisää matka sinne!
 
Pitkästä, siis todella pitkästä aikaa kunnon juoksulenkki takana. Tai noh, kunnon juoksulenkki minulle, koska en ymmärrä miten esim. Vempulan matkoja (32km) jaksaa tai viitsii juosta ja varsinkaan tuolla keskinopeudella! Kesän aikana ajanpuutteen vuoksi liikunta ollut varsin vähäistä, mutta nyt 13km juoksulenkki tuli tehtyä. Keskinopeus oli hiukan yli 10km/h / vajaa 6min/km. Mietinkin jo, että onkohan tuo hyvä, mutta ei se taida olla, jos 32km lenkkiä jaksaa juosta kovempaa...
 
Minä lopetin juoksuharrastuksen.. Ei se vaan ole minun laji, väkisin hampaat irvesssä sitä sen 3kk jakso..

Pitäs keksiä jotain muuta.. Sali? Pyöräily? En tiiä..
 
Tikka sanoi:
Pitkästä, siis todella pitkästä aikaa kunnon juoksulenkki takana. Tai noh, kunnon juoksulenkki minulle, koska en ymmärrä miten esim. Vempulan matkoja (32km) jaksaa tai viitsii juosta ja varsinkaan tuolla keskinopeudella! Kesän aikana ajanpuutteen vuoksi liikunta ollut varsin vähäistä, mutta nyt 13km juoksulenkki tuli tehtyä. Keskinopeus oli hiukan yli 10km/h / vajaa 6min/km. Mietinkin jo, että onkohan tuo hyvä, mutta ei se taida olla, jos 32km lenkkiä jaksaa juosta kovempaa...
Omasta mielestä juoksu on justiinsa hyvä laji siinä mielessä, että tällainen ei-kilpailuhenkinen voi hölkötellä just sitä nopeutta kuin ittestä hyvältä tuntuu ;) Ja helppo varioida tilanteen mukaan, toisinaan on aikaa pidemmälle lenkille ja toisinaan lyhyemmälle.

Omakin aika nykyisin aika kortilla, en edes muista koska viimeksi olen käynyt yksin juoksemassa. Aina joko poika tai/ja koira mukana, tuolloin on turha ressata vauhdista tai matkasta, poika ei paljoa yli puolta tuntia viihdy rattaissa ennen tylsyyskohtausta, joten tuohon on meikän matka/nopeusrajat hakeneet sellaisen kivan lenkin :)
 
V sanoi:
Minä lopetin juoksuharrastuksen.. Ei se vaan ole minun laji, väkisin hampaat irvesssä sitä sen 3kk jakso..

Pitäs keksiä jotain muuta.. Sali? Pyöräily? En tiiä..
Vähän sama kuin itsellä talvella hiihto. Helkkarin hyvä laji olisi kunnon kannalta, mutta kun ei vain suju niin hyvin kuin haluaisi.

Sali harrastus taitaa olla noista se halvempi.
 
Ribbe sanoi:
Sali harrastus taitaa olla noista se halvempi.

Suosittelen kumpaakin mutta kyllä pyöräily lopulta on halvempaa. Tonnin maksaa hyvä pyörä ja varusteet ja kestää helposti kymmenen vuotta, ylikin. Salilla käynti maksaa joitain kymppejä kuussa.

Tietysti pyöräilyssä ajautuu helposti kilpavarusteluun.


Juoksu on alkuun aika ikävää hommaa mutta muuttuu siitä useimmilla iloksi. Toki 3kk on jo sellainen aika että siinä on kunto vähän kehittynyt ja pystyisi juoksusta jossain määrin nauttimaan jos on nauttiakseen.
 
Juoksemiseen jää koukkuun vaikka  mielestäni en ole luotu juoksemiseen. Kolme kertaa viikossa käyn jouksemassa ns. pururadan lenkin, reitti on pelkkää ylä ja alamäkeä ja pituutta on 8,3km. Jotenkin nautin reitin raskaudesta vaikka välillä teen tasamaan lenkkejä varsinkin talvella kun metsään ei pääse. Pari vuotta on tullut juostua ja alkuun tietysti kävelyä enemmän, ja nyt huomaa kuinka kroppa on tottunut juoksemiseen. Ekan vuoden jälkeen oli kaikennäköisiä vaivoja:pohkeet, nivunen ym. pikkuvaivaa mutta kun ei lannistu niin se jossain vaiheessa helpottaa. Toiset tykkää mennä kaverin kanssa lenkille, itse menen aina yksin koska silloin voi sen vauhdin päättää miltä minäkin päivänä tuntuu.
 
Ale sanoi:
Suosittelen kumpaakin mutta kyllä pyöräily lopulta on halvempaa. Tonnin maksaa hyvä pyörä ja varusteet ja kestää helposti kymmenen vuotta, ylikin. Salilla käynti maksaa joitain kymppejä kuussa.

Tietysti pyöräilyssä ajautuu helposti kilpavarusteluun.
Tonni on aika vähän pyöräharrastukseen eikä vielä puhuta kilpavarustelusta. Jos pelkästä pyörän hinnasta puhutaan niin tonnilla saa ihan ok fillarin, mutta sillä et tee vielä mitään. Jos laskee että fillari on sen tonnin niin siihen päälle muihin varusteisiin se 500€. Kuntosalille pääsee 29€/kk.

Eikä mikään pyörä kestä suuremmin huoltamatta 10 vuotta. Pari kertaa vuodessa huollossa tai sitten pitää ostella työkaluja itselle. Itse en vielä ole paha kilpavarustelija, mutta pyörä harrastukseen on 3 vuodessa rahaa about 4 tonnia. Toisaalta minulla on maastopyörä ja maantiefillari.

Mutta tästä kannata tässä topicissa jatkaa :)