Vempula
Grand Legend
- Liittynyt
- 22.12.2013
- 20.9.2020 klo 20:24 / Viking Amorellan pohjakosketus
Amorella otti tänään pohjakosketusta Ahvenanmaalla, mutta onneksi niin lievästi, että mitään vakavaa ei tapahtunut. Asiaa on luonnollisesti uutisoitu laajalti. Yksi uutinen olikin varsin mielenkiintoinen.
Iltalehti kertoo, että Amorella otti pohjakosketuksen samassa kohdassa reittiä vuonna 2013. Ja tämä kosketus johtui käytännössä huoltotöiden huolimattomuudesta ja erittäin huonosta ajoituksesta:
Karilleajo johtui tapahtumaketjusta reitin ahtaassa paikassa. Apukoneiden polttoainejärjestelmän esilämmittimen huoltotyön aikana 14. joulukuuta sattui venttiilien käsittelyssä erehdys, jonka seurauksena järjestelmässä alkoi vuotaa polttoainetta. Uusi huoltotyö oli aloitettu samassa järjestelmässä saattamatta ensin valmiiksi keskeneräistä työtä. Toimenpiteet häiritsivät apukoneiden polttoaineen saantia siinä määrin, että dieselgeneraattorit irtosivat verkosta aiheuttaen sähköhäiriön.
Pääkoneet sekä potkurit pysähtyivät ja komentosillalla ohjailulaitteet lakkasivat toimimasta. Se, että sähköhäiriö sattui reitin tällä kohdalla, johtui siitä, että huoltotöiden ohjeistus ei sisältänyt varoitusta tai rajoitusta huollon tekemisestä kyseisellä ohjailun kannalta kriittisellä reitin osuudella.
Sähköhäiriön kesto oli tavanomaista pidempi, minkä johdosta ohjailukyky menetettiin lähes kokonaan noin neljän minuutin ajaksi. Kapealla väyläosalla tämä aika oli liian pitkä aluksen turvallisen ohjailun kannalta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5114c6ad-0567-4b2b-8dd3-0cf601b2523a
Pakosta laittaa miettimään, että voisiko nytkin olla jotain vastaavaa taustalla? Ja jos on, niin joutuuko kukaan edelleenkään oikeasti vastuuseen?
Iltalehti kertoo, että Amorella otti pohjakosketuksen samassa kohdassa reittiä vuonna 2013. Ja tämä kosketus johtui käytännössä huoltotöiden huolimattomuudesta ja erittäin huonosta ajoituksesta:
Karilleajo johtui tapahtumaketjusta reitin ahtaassa paikassa. Apukoneiden polttoainejärjestelmän esilämmittimen huoltotyön aikana 14. joulukuuta sattui venttiilien käsittelyssä erehdys, jonka seurauksena järjestelmässä alkoi vuotaa polttoainetta. Uusi huoltotyö oli aloitettu samassa järjestelmässä saattamatta ensin valmiiksi keskeneräistä työtä. Toimenpiteet häiritsivät apukoneiden polttoaineen saantia siinä määrin, että dieselgeneraattorit irtosivat verkosta aiheuttaen sähköhäiriön.
Pääkoneet sekä potkurit pysähtyivät ja komentosillalla ohjailulaitteet lakkasivat toimimasta. Se, että sähköhäiriö sattui reitin tällä kohdalla, johtui siitä, että huoltotöiden ohjeistus ei sisältänyt varoitusta tai rajoitusta huollon tekemisestä kyseisellä ohjailun kannalta kriittisellä reitin osuudella.
Sähköhäiriön kesto oli tavanomaista pidempi, minkä johdosta ohjailukyky menetettiin lähes kokonaan noin neljän minuutin ajaksi. Kapealla väyläosalla tämä aika oli liian pitkä aluksen turvallisen ohjailun kannalta.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5114c6ad-0567-4b2b-8dd3-0cf601b2523a
Pakosta laittaa miettimään, että voisiko nytkin olla jotain vastaavaa taustalla? Ja jos on, niin joutuuko kukaan edelleenkään oikeasti vastuuseen?